Mitä kieliä opiskelet Duolingossa?
Mulla espanja ja mietin sille kaveriksi jotain slaavikieltä tai germaanista.
Esim. ukraina ja/tai norja?
Toisaalta joku arabiakin olisi aika hienoa oppia mutta en oikein jaksaisi niitä aakkosia (venäjä kaatui aikoinaan siihen)...
Kommentit (29)
Ukrainaa minäkin. Olen käyttänyt sitä todella paljon ihan Suomessa viimeisen vuoden aikana, vaikka ihan vain sen alkeita. Opiskelin aikaisemmin hieman venäjää, mutta vaihdoin sen puhtaaksi ja eettiseksi "venäjäksi", eli ukrainaksi. Venäjään en meinaa koskea elämäni aikana enää pitkällä tikullakaan. Pthyi!
Saksaa aloin viikko sitten harjoitella. Aivan tuore käyttäjä siis.
Olen saksaa opiskellut yli 20 vuotta sitten yläasteella kaksi vuotta. Ja en silloinkaan millään kympin arvosanoilla.
Yllätyin, kuinka hyvin tuota pelatessa alkoi hahmottamaan, mihin järjestykseen sanat kuuluu laittaa ja missä muodossa.
Tarkoitus on jatkaa, koska ainakin alkuun olen ollut tyytyväinen. Kuten edellä joku totesi, tyhmienkin sanojen tarkoituksena on opettaaa ymmärtämään sääntöjä, joilla kieltä puhutaan ja miten lauseita muodostetaan.
Saajan tuossa myös englannin harjoitusta, kun käännös tapahtuu englanti-Saksa-englanti.
Duolingo ei lopulta opeta ketään puhumaan tai lukemaan kuin aivan alkeet. Todistettu.
Duolingo on tosi hyvä kertailuun jos on joskus lukenut kieltä ja päässyt unohtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ukrainan kieli kiinnostaa AP? Missä tulisit käyttämään sitä?
Lähinnä siksi että osaisin sitä kautta jonkin verran yleensä slaavikieliä, esim. entisen Jugoslavian alueen kieliä niin tulisi vaikka matkaillessa ymmärretyksi siellä suunnalla. Mutta Duolingossa ei ole vaikkapa kroatiaa.
Slovakki on lähinnä slaavilaisen maailman lingua francaa. Jos kuitenkin liikuskelet enemmän entisellä Jugoslavian alueella, kannattaisi valita serbia, jos se mahdollista Duolingossa. Niin, ja itse opiskelen puolaa.
Saksaa , olen sitä joskus opiskellut, nyt vähän kertailen fraaseja matkalle, koska opiskelusta on sata vuotta