Traumat ovat pilanneet elämässäni monia asioita. Kohtalotovereita?
Ihmissuhteet ovat olleet traumojen takia todella vaikeita ja töissäkin traumoista on ollut paljon haittaa. Kuka samaistuu?
Kommentit (3141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
C-PTSD ei ole vielä tautiluokituksessa, mutta sen liitännäisdiagnoosina voi olla masennus, ahdistus, pakko-oireet, anoreksia, alkoholismi, narsistinen ph, epävakaa ph jne...
Te sairastutatte itsenne koska ette tee sitä työtä itsenne kanssa. Liitännäiset ovat johdannaisia käytännössä. Kehokin oireilee ja sille on jokin syy jota ei kylläkään valitettavasti aina löydetä. Ei ole mitään järkeä kerätä itsellensä diagnooseja kun voisi ottaa vastuun itsestänsä, olla rehellinen ja tehdä työtä oman hyvinvointinsa eteen. Näissäkin asioissa sanoisin että vanhassa tiedossa vara parempi sekä puhtaampi totuus. Toisaalta taas kaiken tämän "uuden" tiedon voi haluta ymmärtää ja siten ymmärrämme enemmän sekä eri tavoilla. Olen kuitenkin havainnut että asioista ei halutakaan keskustella rehellisesti hyvinvointia edistäen ja se on e
Asia on aina henkilökohtainen joten se mitä sinun tulee tehdä on täysin riippuvainen sinusta. En tunne sinua joten voin vain sanoa että sinun tulee käydä läpi kaikki itsessäsi. Fyysiset oireet tulee tuntea sekä potea. Jos sinulla on tarvetta asioida lääkärissä niin teethän senkin itsesi hyväksi. Ei kannata kuvitella että sinä olet ainoa ihminen joka on kokenut traumaattisia tapahtumia elämänsä aikana. Älä ainakaan jää uhriutumaan sekä syyttelemään kaikkia ihmisiä myös olemalla ilkeä kommenteissasi. Vaikka sinulle olisikin tapahtunut pahoja asioita, ei sinulla ole oikeutta hyökätä jokaisen ihmisen päälle vain siksi että sinulla on paha olo. Toivon sinullekin hyvää jatkoa sekä onnellisempaa tulevaisuutta myöskin.
Asia on aina henkilökohtainen joten se mitä sinun tulee tehdä on täysin riippuvainen sinusta.
no mitäs ihmettä sinä tällä sitten viisastelet ja opastat?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
C-PTSD ei ole vielä tautiluokituksessa, mutta sen liitännäisdiagnoosina voi olla masennus, ahdistus, pakko-oireet, anoreksia, alkoholismi, narsistinen ph, epävakaa ph jne...
Te sairastutatte itsenne koska ette tee sitä työtä itsenne kanssa. Liitännäiset ovat johdannaisia käytännössä. Kehokin oireilee ja sille on jokin syy jota ei kylläkään valitettavasti aina löydetä. Ei ole mitään järkeä kerätä itsellensä diagnooseja kun voisi ottaa vastuun itsestänsä, olla rehellinen ja tehdä työtä oman hyvinvointinsa eteen. Näissäkin asioissa sanoisin että vanhassa tiedossa vara parempi sekä puhtaampi totuus. Toisaalta taas kaiken tämän "uuden" tiedon voi haluta ymmärtää ja siten ymmärrämme enemmän sekä eri tavoilla. Olen kuitenkin havainnut että asioista ei halutakaan keskustella rehellisesti hyvinvointia edistäen ja se on e
Ihmisen tietoisuus poikkeaa eläimistä. Ihmisen toimintaa ei voi suoranaisesti verrata eläinten toimintaan. Olen pahoillani mutta älä nyt edes yritä pitää minua tyhmänä ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te sairastutatte itsenne koska ette tee sitä työtä itsenne kanssa. Liitännäiset ovat johdannaisia käytännössä. Kehokin oireilee ja sille on jokin syy jota ei kylläkään valitettavasti aina löydetä. Ei ole mitään järkeä kerätä itsellensä diagnooseja kun voisi ottaa vastuun itsestänsä, olla rehellinen ja tehdä työtä oman hyvinvointinsa eteen. Näissäkin asioissa sanoisin että vanhassa tiedossa vara parempi sekä puhtaampi totuus. Toisaalta taas kaiken tämän "uuden" tiedon voi haluta ymmärtää ja siten ymmärrämme enemmän sekä eri tavoilla. Olen kui
Kuinka kateellinen sinä oikein olet minulle? Sinä tulet arvostelemaan minua ja heikkona vaadit vielä tekemään kaiken sinunkin hyväksesi. Kuinka alas vieläkin pystyt vajoamaan? Hajoa nyt vaikka näihin totuuksiin jos osaat edes lukea ja alkaa toimimaan lukemasi tiedon pohjalta. Hyvää jatkoa.
Vierailija kirjoitti:
Asia on aina henkilökohtainen joten se mitä sinun tulee tehdä on täysin riippuvainen sinusta.
No mitä helvettiä sinä itket siinä? Ei sinuakaan näköjään voi sitten auttaa, ota johdannaisesi ja kärsi. Ei se nyt minua katsopas sillä tavalla hetkauta. Totuus ei ole viisastelua, ymmärrä jo että vain sinä itse tiedät totuuden itsestäsi ja vain sinä voit auttaa itseäsi eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan traumajauhajat ovat niin rasittavan itsekeskeisiä. Sivutolkulla paneudutaan mieliaiheeseen Minä ja mun traumatausta. Kyllästyttää. Eipä tulisi itsellä mieleen jauhaa. Mitä hyötyä siitä olisi? Mennyt on mennyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä helvettiä sinä itket siinä? Ei sinuakaan näköjään voi sitten auttaa, ota johdannaisesi ja kärsi. Ei se nyt minua katsopas sillä tavalla hetkauta. Totuus ei ole viisastelua, ymmärrä jo että vain sinä itse tiedät totuuden itsestäsi ja vain sinä voit auttaa itseäsi eteenpäin.
Mene muualle täältä kiusaamasta ihmisiä. Vai saatko tästä jotakin nautintoa?
Minä ja mun traumatausta. Kyllästyttää. Eipä tulisi itsellä mieleen jauhaa. Mitä hyötyä siitä olisi? Mennyt on mennyttä.
Ei sitten mene jakeluun 130 sivun jälkeenkään että mennyt ei ole mennyttä, vaan se puskee läpi joka ikinen päivä. Enkä todellakaan haluaisi että on näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, ovatko ne, jotka täällä kertovat kärsivänsä traumoista, saaneet diagnoosin.
Etkö tiedä että nykymuodin mukaan jos sinusta tuntuu siltä, sinulla on se?
*jos olet nähnyt siitä suositun videon somessa, sinulla on se.
Olkaa trollille armollisia. Hänellä ei ilmeisesti ole mitään muuta kuin tämä ketju. Tämä on hänelle kaikki.
Hänellä on siis trauma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te sairastutatte itsenne koska ette tee sitä työtä itsenne kanssa. Liitännäiset ovat johdannaisia käytännössä. Kehokin oireilee ja sille on jokin syy jota ei kylläkään valitettavasti aina löydetä. Ei ole mitään järkeä kerätä itsellensä diagnooseja kun voisi ottaa vastuun itsestänsä, olla rehellinen ja tehdä työtä oman hyvinvointinsa eteen. Näissäkin asioissa sanoisin että vanhassa tiedossa vara parempi sekä puhtaampi totuus. Toisaalta taas kaiken tämän "uuden" tiedon voi haluta ymmärtää ja siten ymmärrämme enemmän sekä eri tavoilla. Olen kuitenkin havainnut että asioista ei halutakaan keskus
Asia on aina henkilökohtainen joten se mitä sinun tulee tehdä on täysin riippuvainen sinusta. En tunne sinua joten voin vain sanoa että sinun tulee käydä läpi kaikki itsessäsi. Fyysiset oireet tulee tuntea sekä potea. Jos sinulla on tarvetta asioida lääkärissä niin teethän senkin itsesi hyväksi. Ei kannata kuvitella että sinä olet ainoa ihminen joka on kokenut traumaattisia tapahtumia elämänsä aikana. Älä ainakaan jää uhriutumaan sekä syyttelemään kaikkia ihmisiä myös olemalla ilkeä kommenteissasi. Vaikka sinulle olisikin tapahtunut pahoja asioita, ei sinulla ole oikeutta hyökätä jokaisen ihmisen päälle vain siksi että sinulla on paha olo. Toivon sinullekin hyvää jatkoa sekä onnellisempaa tulevaisuutta myöskin.
"Asia on aina henkilökohtainen joten se mitä sinun tulee tehdä on täysin riippuvainen sinusta." Sitähän täällä suurin osa keskustelijoista onkin keskustelemassa, omista kokemuksistaan. "En tunne sinua joten voin vain sanoa että sinun tulee käydä läpi kaikki itsessäsi. Fyysiset oireet tulee tuntea sekä potea. Jos sinulla on tarvetta asioida lääkärissä niin teethän senkin itsesi hyväksi." Tätäpä juuri tässä kejussa tekevät ne, jotka ovat nyt aktiivisesti hoidossa. Osa ei ole saanut hoitoa tai osan hoito ei auttanut. "Ei kannata kuvitella että sinä olet ainoa ihminen joka on kokenut traumaattisia tapahtumia elämänsä aikana." Miten kukaan kuvittelisi noin, tässäkin ketjussa on vaikka kuinka monta trauman kokenutta. "Älä ainakaan jää uhriutumaan sekä syyttelemään kaikkia ihmisiä myös olemalla ilkeä kommenteissasi. Vaikka sinulle olisikin tapahtunut pahoja asioita, ei sinulla ole oikeutta hyökätä jokaisen ihmisen päälle vain siksi että sinulla on paha olo." Jos viittaat tapaani vastata sinulle, se ei ole yhtään sen kärkevämpi kuin oma ilmaisutapasi. Sinä myöskään et voi tietää, kenellä on paha olo ja kenellä ei. On traumattomia ihmisiä (tai he eivät tunnista traumaansa), joilla on paha olo ja toistaalta traumatisoituneita ihmisiä, joilla ei ole mitenkään erityisen paha olo.
Holocaustin uhrit sopeutuivat hyvin. Jaksan ihmetellä. Heillä jos jollain on traumatausta :(. Kauheita asioita on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaminen ei ole kiusaamista mutta juuri tästä syystä pysyvät koko ikänsä traumatisoituneina uhreina. He eivät pysty kertomaan selviytymistarinoita. Minäpä pystyn.
Vierailija kirjoitti:
Holocaustin uhrit sopeutuivat hyvin. Jaksan ihmetellä. Heillä jos jollain on traumatausta :(. Kauheita asioita on tapahtunut.
Itse asiassa eivät sopeutuneet. Mutta helppohan se on heitellä hihasta tuollaisia luuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te sairastutatte itsenne koska ette tee sitä työtä itsenne kanssa. Liitännäiset ovat johdannaisia käytännössä. Kehokin oireilee ja sille on jokin syy jota ei kylläkään valitettavasti aina löydetä. Ei ole mitään järkeä kerätä itsellensä diagnooseja kun voisi ottaa vastuun itsestänsä, olla rehellinen ja tehdä työtä oman hyvinvointinsa eteen. Näissäkin asioissa sanoisin että vanhassa tiedossa vara parempi sekä puhtaampi totuus. Toisaalta taas kaiken tämän "uuden" tiedon voi haluta ymmärtää ja siten ymmärrämme enemmän sekä eri tavoilla. Olen kui
Koita nyt jo keksiä pahaan oloosi muuta parannusta kuin tämä kiusaaminen. Olet aika tyhmän oloinen joten voisitko siirtyä vaikka pikku kakkosen äärelle. Se voisi olla mukavan rentouttavaa sinulle. Pysy uhrina, pysy kiinni traumoissasi. Pysy erossa asioista jotka eivät miellytä sinua ja anna muille mahdollisuus elää. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisinkin on ihmisiä jotka käsittelevät asiat ja menevät elämässä eteenpäin. Se on osana ihmisen luonnollista selviytymistä. Nykyisin elämä on lisäksi vielä hyvin helpoksi tehty joten ihmettelen suuresti tätä vaikeutta elää. En väheksy pahoja tapahtumia elämässä, olen kokenut itsekin asioita joita muut kauhistelevat mutta tässä minä olen edelleen ja elämäkin jatkuu joten totuudellinen tilanne kokonaisvaltaisesti tulee hyväksyä ja mennä eteenpäin. Kuolema katkaisisi tämän prosessin mutta sellaista ei tässä kohdassa minulle vielä suotu. Tämä on nimeltään elämä maapallolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaminen ei ole kiusaamista mutta juuri tästä syystä pysyvät koko ikänsä traumatisoituneina uhreina. He eivät pysty kertomaan selviytymistarinoita. Minäpä pystyn.
Auttamista ei ole kyseleminen että mitä helvettiä itket siinä. Eikä toisten vähätteleminen.
Jos sinulla on selviytymistarina niin hyvä. Voisit vaikk kertoa että mikä on traumasi ja millä keinoin opit elämään sen kanssa.
Kas kun itse en ole vuosienkaan jälkeen sinut. Ihan aidosti kuulisin mielelläni että *miten* joku on saanut asiansa järjestykseen. Syyttely uhriutumisesta ei auta pätkän puolikkaan vertaa, sorry nyt vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaminen ei ole kiusaamista mutta juuri tästä syystä pysyvät koko ikänsä traumatisoituneina uhreina. He eivät pysty kertomaan selv
Kertoisin mielelläni mutta nyt minulla ei ole siihen aikaa valitettavasti. Sinä osaat ja sinä pärjäät. Sinun ei tule elää traumaasi koko elämääsi kun käsittelet sitä. Lisäilen kommentteja avuksi myöhemmin kun ehdin mutta toivoisin että ette kävisi päälleni koska tarkoitus olisi olla avuksi, ei kiusaksi. Ymmärrän että kaikki eivät pidä totuuksista tai siitä että jotkut auttavat mutta muistakaa aina että täällä lukee monet muutkin ihmiset asioita ja monet nimenomaisesti haluavat vinkkejä sekä lukevat ajatuksella. On myös heitä jotka haluavat oppia lisää elämästä ja tämäkin keskustelualue on siihen täydellinen. Kivaa päivää kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin eivät pysty? AIka moni on selviytynyt. Ja kerropa nyt sitten se oma selviytymistarinasi?
Minä pääsin yli PTSD:stä terapialla ja tuntemalla läpi siihen liittyvät tunteet ja tekemällä harjoitteita ja myös antamalla ajan kulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisinkin on ihmisiä jotka käsittelevät asiat ja menevät elämässä eteenpäin. Se on osana ihmisen luonnollista selviytymistä. Nykyisin elämä on lisäksi vielä hyvin helpoksi tehty joten ihmettelen suuresti tätä vaikeutta elää. En väheksy pahoja tapahtumia elämässä, olen kokenut itsekin asioita joita muut kauhistelevat mutta tässä minä olen edelleen ja elämäkin jatkuu joten totuudellinen tilanne kokonaisvaltaisesti tulee hyväksyä ja mennä eteenpäin. Kuolema katkaisisi tämän prosessin mutta sellaista ei tässä kohdassa minulle vielä suotu. Tämä on nimeltään elämä maapallolla.
Hieno kirjoitus. Tällaista sanomaa tulisi levittää.
Sinussa olisi ainesta poliitikoksi. Paljon puhetta, muttei mitään, mistä saisi konkreettisesti kiinni.
Jos kerran omaat jotain hyödyksiolevaa traumatietämystä niin voisitko ystävällisesti kertoa tähän niitä konkreettisia tapoja, joita tarkoitat asioiden käsittelyllä ja muulla, jolla traumoista pääsee eroon.