Teini haluaa pelikoneen, mutta se maksaa 3200€. Ovatko ne todellakin niin kalliita nykyisin?
Ja se ei edes ollut kalleimmasta päästä. Kaupassa oli yli 5000€ koneita myös!! Myyjän mukaan niitäkin myydään monta päivässä, mutta yli kymppitonnin koneita harvemmin. Valehteliko se?
Inflaatiota todellakin.
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/848167/Blackstorm-RX7900-i9-pel…
Tämä oli se huonoin mikä kelpaisi teinille.
Mistä tuollaisen saisi parilla tonnilla?
Odota hieman, ehkä puoli vuotta tai vuosi. Hinta halpenee.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun itse kävin yliopistoa ysärillä niin tonnilla (usd) sai jo ihan huippukoneen. Mitä ihmettä niille on tapahtunut?
Ei saanut.
Esim vuoden 1992 vuoden pc-tietokone maksoi nykyrahassa noin 2600 €. Siis ihan perus-pc, eikä mikään "turboviritetty malli".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 13-vuotias tarvitse tuota. Ei edes 30-vuotias tarvitse tuota. Jos ei edullisempi malli kelpaa eikä nuori ole kiitollinen, että hänelle yleensäkään ostettaisiin oma kone, anna teinin hankkia kone itse sitten, kun siihen on varaa.
Alkaa tuntua, että AP vain trollaa.
Kuulemma ei cyperpunk ja spiderman pyöri hyvin muuten.
Onko tuo nyt valhetta?
Cyberpunk pyörii 500e koneellakin.
1500 eurolla saa jo hyvän. Pitää tosin ostaa komponentit erikseen ja maksaa liikkeelle kokoamisesta. Suomalaiset pakettipelikoneet ovat surkeita ja ylihinnoiteltuja. Suurin osa ei oikeasti edes sovellu pelaamiseen, vaikka hinta on kova. Karvalakkiversioita. Tilasin itse koneen ulkomailta, mutta takuun kannalta helpointa on ehkä ostaa osat ja kokoonpano suomalaisesta liikkeestä.
Tuon ikäisen pitäisi nappailla olutta ja yrpäpystyssä jahdata tyttöjä Eikä pelata jotain harry pottereita
Pelaaminen on hyvä harrastus, mutta en nyt suoraan ostaisi 13-vuotiaalle yli 3000 euron konetta. Joko odottaa, säästää ja tienaa itse tai sitten mietitään suunnitelma miten voi osallistua kustannuksiin. Kesällä voi esim leikatanaapuruston nurmikoita, pestä ikkunoita. Katsoo esim syksyllä uudestaan.
Jos tämä pelikonetta hinkuava teini on 13v, niin en kyllä ostaisi sen ikäiselle mitään kolmen tonnin pelikonetta. Näyttökortteja pitäisi saada nyt ihan kohtuuhintaan käytettyinä, kun niitä on markkinoilla vähän liikaa ja valmistajillakin varastot pullollaan.
Meidän teinin kallein kone taisi olla se läppäri mikä ostettiin lukioon, se maksoi joku 1600€ mutta hän käyttikin sitä 5-6 vuotta ja senkin jälkeen se kierrätettiin nuoremmalle tutulle teinille. Pelikoneet on saatu kasattua halvemmalla ja hyödynnetty mieheltä vapautuneita näyttökortteja.
Jos teinin kone on liian hidas, niin opetelkoot sitten vaikka koodaamista sillä. On paremmat saumat päästä kesätöihin teininä tienaamaan rahaa pelikoneeseen, kun osaa edes koodata.
Vierailija kirjoitti:
Joo, parempi sitten 30veenä asua jossain myyrmäellä muitten sekakäyttäjien ja alkkisten kanssa stadin rotan kolossa kuin espoossa kivitalossa viettämässä dippainssin seniori devaaja elämää.
Se elämä loppuu kuin seinään kun vaimo voimaantumiskiimoissaan ottaa eron haettuaan ensin vertaistukea nettifoorumeilta. Eikä se hääviä ole ollut sitä ennenkään kun kaikki kulissit on rakennettu lainat maksimoimalla velkarahalla tyydyttämään vaimon pesänrakennusagendaa.
Vierailija kirjoitti:
Pelaaminen on hyvä harrastus, mutta en nyt suoraan ostaisi 13-vuotiaalle yli 3000 euron konetta. Joko odottaa, säästää ja tienaa itse tai sitten mietitään suunnitelma miten voi osallistua kustannuksiin. Kesällä voi esim leikatanaapuruston nurmikoita, pestä ikkunoita. Katsoo esim syksyllä uudestaan.
Tulosi varmaan ihan upeeta jälkeä, kun 13v jannu pesisi ikkunat 🙄
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön. Minun pelikone maksoi 4000 euroa. Tuo on vielä pieni hinta. Kunnon kone maksaa 7000-8000 euroa. Te, jotka ette streamaa 4K-videota ja samaan aikaan recordita gaming-kuvaa ette voi ymmärtää. M28
Sinänsä tämä on totta, kun meillä melkein 50 vuotialla näkökin on silmissä niin paljon huonompi, ettei huomata enää mitään eroa. Ihan sama, onko 4K-video.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulosi varmaan ihan upeeta jälkeä, kun 13v jannu pesisi ikkunat 🙄
Kyllä meidän jannu osaa pestä. Monelle mummolle auttaisi jo se, että jannu avaa ja sulkee ikkunat. Vaikka omakin nuori pelaa, niin kotitöihinkin pitää osallistua. Aivan avuttomaksi ei kannata opettaa jos ei tienaakaan miljoonia peliuralla.
Vierailija kirjoitti:
Valitsemalla osat itse saa noin parilla tonnilla aika lähelle samantehoisen peleihin. Windows puuttuu mutta sen saa halvalla ebaysta tai vastaavasta. Alla oleva ei ole oma kasaukseni, vaan lainasin jonkun toisen valintoja mutta nopeasti katsottuna ihan ok setti,
Pelikoneen sain torilta n.400€ miinus vanhat osat jotka myin. Jotkut osat säästin...
Pyörii modernitkin pelit...
1500 saa hyvän kun ostaa osat valikoiden. Helpointa ostaa Jimm's PC:sta tuon hintaluokan kone.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla hintansa väärti että on kotona pelailemassa kuin ulkona hengailemassa. Sanonpahan vain!
Pelkkä pelaaminen on turhan yksipuolista tietokoneen käyttöä. Jos opettelisi käyttämään sitä konetta vähän muuhunkin, niin ei tarvitsisi mankua niin kallista konetta.
Tietokone on ihan hyvä harrastus ja se voi olla myös tukena muille harrastuksille. Meidän teini etsi tietokoneella ohjeita lasihelmitöihin (tekivät kaverinsa kanssa jotain pikkuelukoita niistä), käsitöihin, käytti konetta piirtopöydän kanssa ja opetteli käyttämään piirto-ohjelmaa, kirjoitteli jotain fan-fictioniä nettiin muiden harrastajien kanssa, etsi Amazonista suosikkikirjojensa tulevat julkaisupäivät ja laittoi mulle linkkiä kirjoista, jotka haluaa omaan Kindleensä. Youtubesta katsoivat kaverinsa kanssa ohjeita, miten pääsee Zelda-pelissä jostain vaikeasta kohdasta yli. Mutta löysivät myös kaupan, joka myi okariinoja ja tytöille tilattiin okariinat ja nuotit ja opettelivat sitten soittamaan niitä Zelda-melodioita okariinoillaan.
Ei sillä koneella pidä pelkästään vaan pelata ja pelata! On aivan liian yksipuolista sellainen ja elämä menee tylsäksi. Ennemmin vaikka käyttää aikansa siihen, että opettelee tekemään niitä pelejä. Ei tarvii kaikkea koodata alusta alkaen, kun on valmiita moduleja, mitä voi käyttää. Tuon ikäinen voi jo opetella Pythonia sen verran, että saa Pygame-modulilla tehtyä jotain simppeliä liikkuvaa peliä ruudulle.
Vierailija kirjoitti:
'Kelpaisi' o_O Se joka maksaa, päättää mikä kelpaa. Toki jos teinin mielestä halvemmat ei kelpaa ja tuota et halua (järkevänä ihmisenä ja rahan arvon ymmärtävänä) maksaa, niin aina on vaihtoehto olla kokonaan ostamatta.
Toisten rahoja on todella helppo tuhlata. Sopikaa nyt vaikka ensimmäiseksi, että maksatte sen koneen puoliksi. Eli teinin pitää tienata rahoista puolet ja sinä olet valmis osallistumaan samalla summalla (jos tämä on sinulle ok). Tuota kautta teini oppii näkemään miten iso raha edes joku 1000€ on, kun se pitää omalla työllään ansaita.
Jos teinillä ei nyt ole irtonaista rahaa sen verran, että saisi maksettua puolet koneesta, niin auta häntä laatimaan suunnitelma rahojen saamiseksi. Onko hänellä jotain, mitä hän voisi myydä? Voiko kesällä tienata naapureiden nurmikkoja ajamalla? Voiko hänelle tarjota jotain ylimääräistä kotityötä (mikä ei kuulu hänen normaalisti hoidettaviin kotitöihin) millä hän voisi tienata? Ikkunoiden pesu? Parketin vahaus? Auton sisätilojen imurointi ja mattojen pesu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön. Minun pelikone maksoi 4000 euroa. Tuo on vielä pieni hinta. Kunnon kone maksaa 7000-8000 euroa. Te, jotka ette streamaa 4K-videota ja samaan aikaan recordita gaming-kuvaa ette voi ymmärtää. M28
Sinänsä tämä on totta, kun meillä melkein 50 vuotialla näkökin on silmissä niin paljon huonompi, ettei huomata enää mitään eroa. Ihan sama, onko 4K-video.
Tämä kommentti on täynnä faktoja! :D Saat minulta harvinaisen yläpeukun. Ole hyvä! M28
Toimintakykyisen pelikoneen saa alle tonnilla, sitten päivittelette osia.
Tehkää lista peleistä ja edetkää senmukaisesti, ei kannata koskaan ostaa viimeisintä generaatioo vaan raahautuu pari jäljessä.
Minimissää RTX 2000 sarjan näyttis, 16gigaa rammia ddr4, prossussa ja emolevyssä on sitte enemmän heiluria, mutta olen havainnu että pelikoneesee vähintää 600watin laaatuvirtis, 1teran ssd. Pelimonitoriksi riittää 27" 144hz yksilö.
Juu, se trollaa. Annetaanpa tämän vanhemman olla.