Teini haluaa pelikoneen, mutta se maksaa 3200€. Ovatko ne todellakin niin kalliita nykyisin?
Ja se ei edes ollut kalleimmasta päästä. Kaupassa oli yli 5000€ koneita myös!! Myyjän mukaan niitäkin myydään monta päivässä, mutta yli kymppitonnin koneita harvemmin. Valehteliko se?
Inflaatiota todellakin.
Kommentit (234)
Tor-verkosta saa kuulemma halvemmalla.
Ennen pelikoneet rakennettiin itse.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä teitä jotka ostatte pelikoneen teinille. Eikö hänellä ole tosiaankaan parempaa tekemisestä?
Köyhät vanhempani ostivat minulle aikoinaan kalliin pelikoneen teininä. Nykyään olen hyvätuloinen It-alalla ja jopa varakas. Lapsuudenkaverini, joita asia ei niin kiinnostanut, ovat joko kuolleet alkoholismiin tai muuten aika heikossa tilanteessa.
Pelikonetta voi hyödyntää muuhunkin kuin pelaamiseen. Jos haluaa kokeilla esim. animointia tai 3d mallinnusta, niin niihin tarvitsee jo peruskonetta paremman. Hyvä tietokone voi olla sijoitus nuoren tulevaisuuteen, jos hän vaikka onnistuu sen kautta löytämään itselleen mielenkiinnon ja suunnan elämälleen. 5000e kone on jo sitten tarkoitettu osaajalle. 3200e on kans aika paljon, mutta jos nuori on tosissaan, niin tyytyy hiukan huonompaan ja sitten vaihtaa osia parempiin, kun on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelpo pelikoneen saa ihan tonnilla
Mikä on kelpo?
Pelittää Fortnitea.
Suosittelen pleikkaria lapsille.
Veteraani pc harrastelija pärjää kyllä jo tonnin koneella kun virittää itse, joojoo saa niitä satasen Dell Optiplexejakin mutta ei ne vaan kykene samoihin asetuksiin ja riippuu mitä haluaa pelata.
Pitää tosin muistaa että tarvitset myös kaikki muut välineet pöytä ja tuoli mukaanlaskettuna.
Täytyy rakentaa ihan oikea setuppi jos on aidosti mukana.
Tehkää ensin lista peleistä mistä on kiinnostunu, rakentakaa sen mukaisesti.
Fortnite pyörii ihan tarpeeksi hyvin Intelin i5 8000 sarjan prossulla ja GTX näyttis.
Tuon vanhemmmilla taas alkaa tuleen ajurien kanssa ongelmia Windows10 suhteen.
Osta kaksi, niin voit saada alennusta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä teitä jotka ostatte pelikoneen teinille. Eikö hänellä ole tosiaankaan parempaa tekemisestä?
Tuollanen vihaaja ihmisestä tulee kun ei vissiin itse saanut edes Nintendoa ?
Pelaaminen on nykypäivän ammatti, siitä voi myös taipua esimerkiksi video editointiin tai musiikin pariin.
Maz kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollanen vihaaja ihmisestä tulee kun ei vissiin itse saanut edes Nintendoa ?
Pelaaminen on nykypäivän ammatti, siitä voi myös taipua esimerkiksi video editointiin tai musiikin pariin.
Jep. Nykyään hyvä tietokone antaa mahdollisuuden tutustua moneen ammattiin ja antaa etulyöntiaseman, kun sen käyttämisestä tulee tuttua ja sujuvaa.
Höpsis, 150e alkaa jo saamaan kelpo pelikoneen
Vierailija kirjoitti:
Höpsis, 150e alkaa jo saamaan kelpo pelikoneen
Tohon hintaan et saa edes chomebookia, joka kelpaa korkeintaan vesilintujen kiusaamiseen.
Hei minä itse kehoitan kokoamaan alusta loppuun koneen tai maksaaman koneen kokoamis palvelun ja ottamaan uusinta teknikkaa esim ddr5 emo levy ja siihe hyvä prosessori esim 12ydin vaikka, sitten hyvä näytön ohjain jos on varaa vaan miin vaikka nvidian 4090 tai jos ok tason näyttis niin yleensä 3080 Ti ja yleisesti ti mallit koska ne o tehokaampia ja kannattaa aina vaikka katsoa pc benchmark sivuilta esim mitä näytönohjainten tehoissa on eroa ja mitä se pystyy pyörittämään
Alle 1000€ kone tulee olemaan takkuileva ja maksat turhaan 1000€ ku vuoden päästä se ei enää pyöritä kunnolla oikee mitää joten suosittelen sijoittamaan laatuun ja tehoon koska se takaa seuraavat 10vuotta öaatu pelaamista ja koneen elin ikä on huomattavasti parempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sähkönkulutus, esimerkki koneessa max teho 0.85kw.
Teini pitää konetta päällä yötä päivää, ladaten elokuvia yms
Tulee kymmeniä kilowatteja helposti / kk
Kun kulutus vuositasolla on noin 16000 kWh niin tuo kokonaisuuden kannalta yhdentekevää.
Jos kone on päällä koko ajan täysteholla noin 7600kw/vuosi
Jos puolet ajasta 3800kw/vuosi
Jos puolet ajasta, puolella teholla 1900kw/vuosi
Luulis vaikuttavan??
Keskipörssihinta 8snt/kw + siirtomaksu 8snt/kw=16snt/kw
Sähköä kuluu noin 300€ / vuodessa
Ja se sähkö muuttuu lopulta lämmöksi mikä taas on pois lämmityskuluista.
Sit ihmetellään ja valitetaan kun nykyään on niin kallista ja rahat ei riitä ja lapsiperheillä on niin tiukkaa. Mutta lapsillekin pitää ostaa kalleimmat puhelimet, pelikoneet ja vaatteet. Itseä tietenkään unohtamatta. Pitäskö ihmisten pysähtyä hetkeksi miettimään sitä omaa kulutustaan. 90% näistä on vielä osamaksulla hankittuja. Huoh. On kyllä hullua ajatella että vielä 2000 luvun alussa kun itse oli lapsi, perhe pärjäsi 1 perus tietokoneella, oli halvat nokialaiset, vaatteet jostain halpa-hallista tai h&m.