Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?
Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.
Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.
Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.
Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.
Miksi sitä ei haluta antaa?
Kommentit (2767)
Mä olen lapseton, ikinä en ole lapsia halunnut. Onneksi löysin miehen jolla samat ajatukset. Ikää mulla kohta 50 ja tyytyväinen olen ettei lapsia hankittu. Mutta, pidetään miehen kanssa molemmat lapsista eli ollaan tarvittaessa kyllä hoidettu sukulaisten lapsia.
Lähipiirissä on nyt perhe jossa paljon tuen tarvetta. Äiti sairastui psyykkisesti ja isä fyysisesti. Ollaan onneksi miehen kanssa autettu nyt paljon heidän kahden alakouluikäisen kanssa. Otettu viikonlopuksi meille, tulevat mielellään. Mä olen käynyt siivoamassa perheen kotona. Mun mies vie lapsia uimaan ja tekee pyöräretkiä heidän kanssaan. Leivotaan yhdessä. Mun mielestä on hienoa kun voi auttaa ja hienoa sekin että perhe oikeasti pyysi apua.
Monella ei valitettavasti ole mahdollisuutta saada apua, se on surullista. Ei yhteiskunta voi kaikkea tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lapseton, ikinä en ole lapsia halunnut. Onneksi löysin miehen jolla samat ajatukset. Ikää mulla kohta 50 ja tyytyväinen olen ettei lapsia hankittu. Mutta, pidetään miehen kanssa molemmat lapsista eli ollaan tarvittaessa kyllä hoidettu sukulaisten lapsia.
Lähipiirissä on nyt perhe jossa paljon tuen tarvetta. Äiti sairastui psyykkisesti ja isä fyysisesti. Ollaan onneksi miehen kanssa autettu nyt paljon heidän kahden alakouluikäisen kanssa. Otettu viikonlopuksi meille, tulevat mielellään. Mä olen käynyt siivoamassa perheen kotona. Mun mies vie lapsia uimaan ja tekee pyöräretkiä heidän kanssaan. Leivotaan yhdessä. Mun mielestä on hienoa kun voi auttaa ja hienoa sekin että perhe oikeasti pyysi apua.
Monella ei valitettavasti ole mahdollisuutta saada apua, se on surullista. Ei yhteiskunta voi kaikkea tarjota.
Ihania ootte 😘
Vierailija kirjoitti:
Ja synnytyksissä et saa kivunlievitystä ja työkkäri laittaa työkokeiluun työmarkkinatuella, vaikka näit AMK tutkintoon vaivaa. Kun joudut kolariin niin paikalle ei tule ketään.
Jos jatkossa näen, että joku ajaa kolarin niin viitsinkö soittaa hätäkeskukseen, kun itselleni en sieltä peurakolari tilanteessa apua saanut. Eikö sama kohtelu pitäisi olla kaikilla.
Helsingissä osa taloyhtiöissä ei saa remonttilainaa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sadat-taloyhtiot-eivat-saa-pankeilt…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidit voi kysyä asiaa puolisoiltaan ja läheisiltään.
Eli jos ei ole läheisiä ja puolisoa auttamassa niin oma syy ja sietääkin kärsiä vai?
Miten olet tullut raskaaksi, jos sinulla ei ole puolisoa? Jos olet tullut itselliseksi äidiksi hedelmöityshoitojen myötä, luultavasti tiesit mihin olet ryhtymässä. Ja puolisolle kuuluu myös vastuu kodista ja lapsesta.
Kai lapsi joskus nukkuu, siivoa ja nuku itse silloin. Somet ja muut hömpät pois, pilaavat iltaisin unensaannin. Kärsimys ja unenpuute on väliaikaista, älä päästä itseäsi niin helpolla.
Kaikki miehet ei osallistu eikä ketään voi pakottaa.
Ja ihan tiedoksi, että kenenkään äidin ei tarvitse kertoa naapurin äidille, että mies ei osallistu.
Eli jos naapurissa asuu perhe, jolla on lapsia niin se ei tarkoita, että yh voi lähettää omat lapset naapuriin, koska naapurissa asuu 2 aikuista.
Itse kiitän Luojaa, että lapset on jo teinejä. Koska pikkulapsiaika oli täyttä helvettiä eikä omien lasten takia vaan naapurin lasten ja heidän jatkuvan häiriköinnin takia.
Itseä otti myös päähän se, että terveydenhoitajat ei puutu näihin naapurin lapsiin.
Nyt ollaan sitten kitisemässä, että pitäisi eläkeläisiä hoitaa.
Jaa jaa, kun ei kiinnosta, olkoon hoitamatta.Tuttava sanoi, että autossa pitäisi olla kirves peurakolarin varalta, koska Suomessa kukaan ei tule, kun joudut peurakolariin ja se loukkaantunut peura pitää lopettaa.
Autossa pitäisi ollakin aina kirves, myös siksi että auton alle voi jäädä myös kettu, jänis tai supi, joka täytyy lopettaa.
Putkiremontti on pakko tehdä
Mun ystävä on kunnan kotihoidossa töissä, auttaa arjessa siivouksessa ja muussa huushollin ylläpidossa. Hän kuulee usein asuntoon tullessa esiteineiltä/teineiltä/lapsilta kommenttia kylässä oleville kaverilleen, että meidän siivooja tulino kyllä teillä on luksusta, kun ihan siivoojakin käy! Ehkä myös tämä jälkikasvu saa siitä mallia, miten asiat hoituu
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävä on kunnan kotihoidossa töissä, auttaa arjessa siivouksessa ja muussa huushollin ylläpidossa. Hän kuulee usein asuntoon tullessa esiteineiltä/teineiltä/lapsilta kommenttia kylässä oleville kaverilleen, että meidän siivooja tulino kyllä teillä on luksusta, kun ihan siivoojakin käy! Ehkä myös tämä jälkikasvu saa siitä mallia, miten asiat hoituu
Mahtaako olla yksityisessä firmassa, kun kunnassa ja kaupungilla on vaan lähihoitajia jotka ei siivoa.
Kyllä lapsiperheiden palveluissa paljon rahaa on. Kyse on siitä miten se raha halutaan käyttää. Nykyään vallalla on sellainen ajattelu, että rahaa ei haluta käyttää konkreettiseen auttamiseen vaan arvioimiseen. Arvioivia (ja tarkkailevia) tahoja on lukuisia, oikein torta på torta. Ensin neuvola arvioi ja tarkkailee, sen jälkeen joko perhetyö, perheneuvola, lastensuojelu jne. Joissain perheissä nuo kaikki tahot vuorollaan arvioi ja tarkkailee. Ja kirjoittelee raportteja ja muistiinpanoja arvioinneistaan. Joita seuraava arvioiva taho lukee ja arvioi samaa asiaa uudelleen, vähän eri näkökulmasta. Ja kirjoittaa lisää muistiinpanoja ja raportteja. Tämä kierre voi jatkua loputtomiin ja vuosia, ja verovaroja on kulunut jo kymmeniä tuhansia euroja yhden perheen vuoksi. Eikä tuo perhe ole saanut vielä tuntiakaan apua siihen, että äiti on väsynyt, koska lapsi nukkuu huonosti eikä siksi äitikään saa nukkua. Tilanne on ihan hullu. Rahaa palaa, apua ei saa. Vaikka paperilla näennäisesti perhettä on autettu ihan valtavasti.
En tiedä missä asiat alkoi menemään pieleen niin, että arvioimisen ja tarkkailun ajateltiin olevan auttamista. Oliko kyseessä poliittinen outo päätös? Vai ideologinen muutos sosiaalihuollossa? Vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Itse voin tulevaisuudessa vahtia lapsenlapsia, mutta heidän kotejaan en ala siivoamaan. Olen itse joutunut siivoamaan oman kodin itse ja vahtinut samalla lapseni.
Kuka sellaista on sinulta vaatinutkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidit voi kysyä asiaa puolisoiltaan ja läheisiltään.
Eli jos ei ole läheisiä ja puolisoa auttamassa niin oma syy ja sietääkin kärsiä vai?
Mikä sen nukkumisen estää? Itse en keksi, 3 lasta ollut ja itse hoitanut lapset, tehnyt kotona ansiotyötä ja taloudenhoidon
Mikä estää nukkumisen? Oletko idiootti?
Annan vihjeen, se liittyy huutavaan lapseen joka herättää tunnin välein.Ei yksikään vauva pysty elämään nukkumatta ja mitä pienempi vauva, sen enemmän tarvitsee unta ja silloin äiti nukkuu lapsentahtisesti.
Jos vanhempia sisaruksia, he ovat päiväkodissa ja isä huolehtii päiväkotiin viennit ja tuonnin.
Perheessä lasketaan siivoustasoa ja tarvittaessa eletään eineksillä ja se aika kun kestää vain muutaman vuoden.Näin meillä tehtiin, kun syntyi pahasti allerginen vauva ja nukkui todella heikosti.
Ja kun äitinä olin kotona, nukkuin silloin kun vauva nukkui, enkä katsonut kelloa.Ja yleensä jos pieni vauva, eikö silloin lapsen isä ole elämässä? Miksi ei esim. vuoro viikonloppuja voi toinen ottaa lapsista vastuuta ja toinen nukkua.
No kuule kun meillä lapsi herätti tunnin välein joka ikinen yö 2v.
Toinen lapsi oli jo koulussa joten ei tarvinnut viedä päiväkotiin eikä isä olisi edes vienyt koska meni jo kuudeksi töihin. Mies oli myös viikonloppuisin töissä.Suomessa on työaikalaki ja ylityöt on ihan lailla säädetty, kuinka monta tuntia voi vuodessa tehdä, jota valvovat viranomaiset. Jos viikonloppuna on työvuoroja, vastaavasti pitää olla viikolla vapaapäiviä.
Ja pienten lasten vanhemmat, jos lapsi on alle 10v voi tehdä osa-aikatyötä ja osan palkan menetyksestä korvaa Kela.
Miksi vanhemmat eivät käytä tätä etuutta, erityisesti lasten isät.https://yvpl.fi/tyon-ja-perheen-yhteensovittamaista-helpottava-keinoja/
Yrittäjällä ei ole työaikalakia.
On se jännä juttu, miten jotkut naiset kuvittelevat, jos sattuu heidän miehensä olemaan yrittäjä, yritys ei pysy pystyssä, ellei mies tee 80h työviikkoa ilman vapaapäiviä ja lomia.
Samaan aikaan kuitenkin naisyrittäjät, joita on yli puolet kaikista yrittäjistä, pystyvät järjestämään yrityksen toiminnan ja työajan niin, että he pystyvät olemaan raskaana ja pitämään vielä normaalin äitiysloman, pyörittämään lapsiperheen arkea ja tarvittaessa hoitamaan vielä sairasta lasta kotona ja yritystoiminnan.
Ja suurimmalla osalla naisyrittäjiä on 2-4 lasta.Herää kysymys, onkohan nämä yrittäjämiehet oikealla alalla? Vai haluavatko olla perheessä vain vapaamatkustajia ja yksi lapsi lisää?
Juuri näin! Kummasti miehillä muutenkin alkaa ylityöt lisääntyä eikä se näy juurikaan palkassa... Harva mies nimenomaan vähentää työntekoa perheen vuoksi, vaikka siitä ei olisi taloudellisesti mitään suurta haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse voin tulevaisuudessa vahtia lapsenlapsia, mutta heidän kotejaan en ala siivoamaan. Olen itse joutunut siivoamaan oman kodin itse ja vahtinut samalla lapseni.
Lehdessä oli, että kaikille eläkeläisille ei tule riittämään hoitoa ja apua ja viranomaiset odottavat, että omaiset hoitavat eläkkeellä olevia vanhempiaan työnsä ohessa, vaikka heillä olisi pieniä lapsia, jos et hoida niin ei hoida kukaan muukaan.
Eläkeläisiä on 1 600 000 eli lähes 2 miljoonaa. Moni ei ymmärrä eläkeläisten isoa määrää Suomessa.
Kumma ketju. Ap kysymys oli että miksi eivät äidit saa MITÄÄN apua? Sitten kun puhuu äideistä niin aletaan huutaa että isä isä isä, miksi puhut äideistä vain?
Sitten kun kirjoittaa niistä asioista mitä apua äideille on tarjolla, niin tullaan inttämään että eipäs ole mitään apua vaikka on.
Vierailija kirjoitti:
Kumma ketju. Ap kysymys oli että miksi eivät äidit saa MITÄÄN apua? Sitten kun puhuu äideistä niin aletaan huutaa että isä isä isä, miksi puhut äideistä vain?
Sitten kun kirjoittaa niistä asioista mitä apua äideille on tarjolla, niin tullaan inttämään että eipäs ole mitään apua vaikka on.
Ihmiset tarkoittavat varmaan ilmaista apua. Juu, sossu voi tulla vahtimaan lasta pariksi tunniksi kun äiti siivoaa.
Valitettavasti mitään ilmaisia kodin siivouspalveluita ei ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehdessä oli, että kaikille eläkeläisille ei tule riittämään hoitoa ja apua ja viranomaiset odottavat, että omaiset hoitavat eläkkeellä olevia vanhempiaan työnsä ohessa, vaikka heillä olisi pieniä lapsia, jos et hoida niin ei hoida kukaan muukaan.
Eläkeläisiä on 1 600 000 eli lähes 2 miljoonaa. Moni ei ymmärrä eläkeläisten isoa määrää Suomessa.
Kotihoitaja on 10 minuuttia eläkeläisen luona. Yksi kotihoitaja kirjoitti, että eläkeläisellä oli ulostetta lakanoissa, mutta ei ollut puhdasta lakanaa tilalle. Kotihoitaja ei pese pyykkiä, se on erikseen ostettava maksullinen palvelu. Osa eläkeläisistä on vaipoissa kotona sängyssä.
Kunnilla ja kaupungeilla ei ole palkkalistoilla mitään kotisiivoojia.
Yksityiseltä voi ostaa palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun kirjoittaa niistä asioista mitä apua äideille on tarjolla, niin tullaan inttämään että eipäs ole mitään apua vaikka on.Ihmiset tarkoittavat varmaan ilmaista apua. Juu, sossu voi tulla vahtimaan lasta pariksi tunniksi kun äiti siivoaa.
Valitettavasti mitään ilmaisia kodin siivouspalveluita ei ole olemassa.
Ei sossu tule vahtimaan lasta kun äiti siivoaa, ne ei vahdi lapsia. Ne tulee ja istuu sohvalla ja tarkkailee kun äiti yhtäaikaa sekä vahtii lastaan että samalla siivoaa. Ketä tämä auttaa sitten, en tiedä. Sossujahan se tietenkin työllistää, on hyvä että ihmisillä on töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisajan äidit maalla pesivät kakaranrättejä, pyykkejä ym. käsin pyykkituvassa, rantakivillä. Hakivat vettä kaivosta tai vesikelkalla järvestä. Hakivat klapeja liiteristä, monet jopa hakkasivat klapeja. Laittoivat tulet, hakivat kellarista ruokatarpeet. Kävivät kaupassa jalan, pyörällä, potkukelkalla. Jne.Jne. Jos oli karjaa,hoitivat nekin.
Mitä apua he saivat?
He olivat koko päivän kotona. Vanhemmat lapset kantoivat vedet sisälle ennen kouluun lähtöä ja taaperot + vauva jäivät keskenään sisälle, kun äiti meni hoitamaan sitä yhtä lehmää navettaan. Nykyään tulisi lasu ja lapset huostaanotettaisiin pois.
Edelleenkin lapset jää keskenään kun äiti menee navettaan. Eikä tule lasua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsiperheiden palveluissa paljon rahaa on. Kyse on siitä miten se raha halutaan käyttää. Nykyään vallalla on sellainen ajattelu, että rahaa ei haluta käyttää konkreettiseen auttamiseen vaan arvioimiseen. Arvioivia (ja tarkkailevia) tahoja on lukuisia, oikein torta på torta. Ensin neuvola arvioi ja tarkkailee, sen jälkeen joko perhetyö, perheneuvola, lastensuojelu jne. Joissain perheissä nuo kaikki tahot vuorollaan arvioi ja tarkkailee. Ja kirjoittelee raportteja ja muistiinpanoja arvioinneistaan. Joita seuraava arvioiva taho lukee ja arvioi samaa asiaa uudelleen, vähän eri näkökulmasta. Ja kirjoittaa lisää muistiinpanoja ja raportteja. Tämä kierre voi jatkua loputtomiin ja vuosia, ja verovaroja on kulunut jo kymmeniä tuhansia euroja yhden perheen vuoksi. Eikä tuo perhe ole saanut vielä tuntiakaan apua siihen, että äiti on väsynyt, koska lapsi nukkuu huonosti eikä siksi äitikään saa nukkua. Tilanne on ihan hullu. Rahaa palaa, apua ei saa. Vaikka paperilla näennäisesti perhettä on autettu ihan valtavasti.
En tiedä missä asiat alkoi menemään pieleen niin, että arvioimisen ja tarkkailun ajateltiin olevan auttamista. Oliko kyseessä poliittinen outo päätös? Vai ideologinen muutos sosiaalihuollossa? Vai mikä?
Arvioiminen on hienompaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap siksi koska se on itse aiheutettua eikä ole neuvolan asia ratkaista sitä.
Pyydä apua sukulaisilta tai kuntasi sosiaalitoimelta.
palstalla valittaminen eti taatusti edistä tätä asiaa lainkaan.
Miksi sitten neuvolasta tehdään lasu äidin väsymyksen vuoksi jos heillä ei ole aikomustakaan auttaa?
Ja synnytyksissä et saa kivunlievitystä ja työkkäri laittaa työkokeiluun työmarkkinatuella, vaikka näit AMK tutkintoon vaivaa. Kun joudut kolariin niin paikalle ei tule ketään.
Jos jatkossa näen, että joku ajaa kolarin niin viitsinkö soittaa hätäkeskukseen, kun itselleni en sieltä peurakolari tilanteessa apua saanut. Eikö sama kohtelu pitäisi olla kaikilla.