Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?
Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.
Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.
Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.
Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.
Miksi sitä ei haluta antaa?
Kommentit (2767)
Vierailija kirjoitti:
Kumma ketju. Ap kysymys oli että miksi eivät äidit saa MITÄÄN apua? Sitten kun puhuu äideistä niin aletaan huutaa että isä isä isä, miksi puhut äideistä vain?
Sitten kun kirjoittaa niistä asioista mitä apua äideille on tarjolla, niin tullaan inttämään että eipäs ole mitään apua vaikka on.
Minä taas olen satavarma, avunantajia olisi mistä valita, jos itse vähän vaivautuu hakemaan apua. Erityisesti tähän aikaan vuodesta.
Mikä estää näitä äitejä laittamasta esim. paikkakuntansa Facebook sivulle ilmoituksen, että haetaan apua ja vastauksia tulee pilvin pimein opiskelijoilta ja työttömiltä, saavathan esim tienata sen 300€, eikä se vaikuta työttömyyskorvaukseen.
Mökkikunnan Facebook sivulla hain ruohon leikkaajia ja vastauksia tuli kymmeniä ja jotkut nuoret laittoivat vielä linkin, kuinka saan kunnalta 300€, kun palkkaan nuoren.
Ja palkan saan laittaa verotukseen kotitalousvähennyksen ja esim. 10€ tuntipalkasta jää vain 4€/h maksettavaksi.
Ollaanko nykyään niin uusavuttomia, ettei viitsitä nähdä vaivaa ja jonkun pitäisi tulla ihan henk.koht. tulla tarjoamaan apua ja soittamaan ovikelloa.
Ainakin oman paikkakunnalla usein etsitään hoitoapua tai työvoimaa, johonkin hoitorinkiin.
Ja sitä saa myös TE-toimistolta.
Mikä tässä on niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma ketju. Ap kysymys oli että miksi eivät äidit saa MITÄÄN apua? Sitten kun puhuu äideistä niin aletaan huutaa että isä isä isä, miksi puhut äideistä vain?
Sitten kun kirjoittaa niistä asioista mitä apua äideille on tarjolla, niin tullaan inttämään että eipäs ole mitään apua vaikka on.Minä taas olen satavarma, avunantajia olisi mistä valita, jos itse vähän vaivautuu hakemaan apua. Erityisesti tähän aikaan vuodesta.
Mikä estää näitä äitejä laittamasta esim. paikkakuntansa Facebook sivulle ilmoituksen, että haetaan apua ja vastauksia tulee pilvin pimein opiskelijoilta ja työttömiltä, saavathan esim tienata sen 300€, eikä se vaikuta työttömyyskorvaukseen.
Mökkikunnan Facebook sivulla hain ruohon leikkaajia ja vastauksia tuli kymmeniä ja jotkut nuoret laittoivat vielä linkin, kuinka saan kunnalta 300€, kun palkkaan nuoren.
Ja palkan saan laittaa verotukseen kotitalousvähennyksen ja esim. 10€ tuntipalkasta jää vain 4€/h maksettavaksi.Ollaanko nykyään niin uusavuttomia, ettei viitsitä nähdä vaivaa ja jonkun pitäisi tulla ihan henk.koht. tulla tarjoamaan apua ja soittamaan ovikelloa.
Ainakin oman paikkakunnalla usein etsitään hoitoapua tai työvoimaa, johonkin hoitorinkiin.
Kyllä se on aika vaikeaa pikkukylässä jotain hoitorinkiä laittaa pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun kirjoittaa niistä asioista mitä apua äideille on tarjolla, niin tullaan inttämään että eipäs ole mitään apua vaikka on.Minä taas olen satavarma, avunantajia olisi mistä valita, jos itse vähän vaivautuu hakemaan apua. Erityisesti tähän aikaan vuodesta.
Ja palkan saan laittaa verotukseen kotitalousvähennyksen ja esim. 10€ tuntipalkasta jää vain 4€/h maksettavaksi.Ollaanko nykyään niin uusavuttomia, ettei viitsitä nähdä vaivaa ja jonkun pitäisi tulla ihan henk.koht. tulla tarjoamaan apua ja soittamaan ovikelloa.
Vaikeaa on se kun ei ole rahaa ostaa palveluita kotiin. Ymmärrätkö, että joillain on tiukkaa ihan perus ruokien ostaminenkin.
80-luvulla perheet voivat vielä hyvin. Ei enää sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on rahaa maksaa 300 niin pystyy ostamaan jo yksityiseltä kotisiivouksen. Työttömän työllistäminen ei ole niin yksinkertaista, kun sun pitää maksaa sen eläkemaksut, vakuutukset jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisajan äidit maalla pesivät kakaranrättejä, pyykkejä ym. käsin pyykkituvassa, rantakivillä. Hakivat vettä kaivosta tai vesikelkalla järvestä. Hakivat klapeja liiteristä, monet jopa hakkasivat klapeja. Laittoivat tulet, hakivat kellarista ruokatarpeet. Kävivät kaupassa jalan, pyörällä, potkukelkalla. Jne.Jne. Jos oli karjaa,hoitivat nekin.
Mitä apua he saivat?
He olivat koko päivän kotona. Vanhemmat lapset kantoivat vedet sisälle ennen kouluun lähtöä ja taaperot + vauva jäivät keskenään sisälle, kun äiti meni hoitamaan sitä yhtä lehmää navettaan. Nykyään tulisi lasu ja lapset huostaanotettaisiin pois.
Edelleenkin lapset jää keskenään kun äiti menee navettaan. Eikä tule lasua.
Esimerkiksi 6 kk ja 3v. jää keskenään, kun äiti lähtee navettaan? Huhhuh, kyllä olisi todellakin lasun paikka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on niin vaikeaa?Kyllä se on aika vaikeaa pikkukylässä jotain hoitorinkiä laittaa pystyyn.
Jos sinä asut jossakin pikkukylässä, mutta on myös muunlaista elämää ja suurin osa luulisin asuvan yli 5000 asukkaan paikkakunnilla ja vielä suurempi osa kaupungissa.
Mökkikuntani on alle 3000 asukkaan kunta ja sain lähes 30 vastausta, kun hain mökkikuntani sivuilla ruohonleikkaajaa kesäksi mökille. Josta lähes kaikki sopivia tehtävään. Oli oliskelijoita, työttömiä ja muutama eläkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla perheet voivat vielä hyvin. Ei enää sen jälkeen.
Olen syntynyt v. 1980. Vanhemmat oli 27 kun saivat minut, isoveljeni on pari vuotta aiemmin syntynyt. Me asuttiin omistusasunnossa hyvällä alueella Pk-seudulla. Äiti oli kotona kunnes olin viisi ja menin eskariin. Elämä oli rentoa ja mukavaa, rahapulaa ei ollut. Matkusteltiin monesti ulkomaillakin. Kunnalta kävi välillä kodinhoitaja auttamassa.
En ymmärrä miten tähän oli rahaa. Vanhempani ovat köyhistä oloista maalta kotoisin eli perintörahoilla ei ainakaan eletty. Ja tiedän, että isoa velkaakaan ei ollut. Oliko asuminen sitten silloin niin halpaa vai tuet hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisajan äidit maalla pesivät kakaranrättejä, pyykkejä ym. käsin pyykkituvassa, rantakivillä. Hakivat vettä kaivosta tai vesikelkalla järvestä. Hakivat klapeja liiteristä, monet jopa hakkasivat klapeja. Laittoivat tulet, hakivat kellarista ruokatarpeet. Kävivät kaupassa jalan, pyörällä, potkukelkalla. Jne.Jne. Jos oli karjaa,hoitivat nekin.
Mitä apua he saivat?
He olivat koko päivän kotona. Vanhemmat lapset kantoivat vedet sisälle ennen kouluun lähtöä ja taaperot + vauva jäivät keskenään sisälle, kun äiti meni hoitamaan sitä yhtä lehmää navettaan. Nykyään tulisi lasu ja lapset huostaanotettaisiin pois.
Edelleenkin lapset jää keskenään kun äiti menee navettaan. Eikä tule lasua.
Tulee, jos joku saa tietää, jos on alle kouluikäisiä.
Menkää äidit ulos aurinkoon! Saatte hyvää mieltä ja D-vitamiinia ja piristytte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on niin vaikeaa?Vaikeaa on se kun ei ole rahaa ostaa palveluita kotiin. Ymmärrätkö, että joillain on tiukkaa ihan perus ruokien ostaminenkin.
Sama ongelma se on kaikilla, eikä koske ainoastaan vauvaikäisten vanhempia. Ilmaisia lounaita ei vain ole. Ja miksi ihmeessä edes hankkii lapsia, jos rahat on ennestään tiukalla.
Miten se voi olla yhteiskunnan vika? On vastuutonta siihen tilanteeseen hankkia lisää lapsia.
Se on yhtä vastuutonta, jos rakentaa talon ja syyttää yhteiskuntaa, ettei joku rakenna taloa ja anna rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Menkää äidit ulos aurinkoon! Saatte hyvää mieltä ja D-vitamiinia ja piristytte.
Minä olenkin ollut parisen tuntia pihahommissa. Mies lähti lasten kanssa mummolaan.
Hyvä aloitus. Ennen kotiin sai kotiapua. Nykyään ei.
Hyvin toimivat systeemit on ajettu alas ja tilalle luotu kammottavat hallintohimmelit, jossa tarvitsevat eivät enää apua saa. Apua tarvitaan juurikin ruohonjuuritasolla, jossa on edullisimmat työvoimakulut. Kaksi kodinhoitajaa saataisiin palkattua yhden hallintosuunnittelija palkalla ja siitä olisi paljon enemmän hyötyä koko yhteiskunnalle että myös yksittäisille perheille. Yksi kodinhoitaja voi pelastaa perheenäidin uupumukselta ja siinä sivussa lapset psyykkiseltä sairastumiselta ja näin saadaa muutama työkykyinen veronmaksaja tulevaisuudessa.
Nykysysteemillä rahat uppoavat turhan hallinnon palkkoihin, mielenterveyspuolen jonot kasvavat, apua ei saa ja ihmiset syrjäytyvät yhä nuorempina työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveydellisistä syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on niin vaikeaa?Vaikeaa on se kun ei ole rahaa ostaa palveluita kotiin. Ymmärrätkö, että joillain on tiukkaa ihan perus ruokien ostaminenkin.
Sama ongelma se on kaikilla, eikä koske ainoastaan vauvaikäisten vanhempia. Ilmaisia lounaita ei vain ole. Ja miksi ihmeessä edes hankkii lapsia, jos rahat on ennestään tiukalla.
Miten se voi olla yhteiskunnan vika? On vastuutonta siihen tilanteeseen hankkia lisää lapsia.Se on yhtä vastuutonta, jos rakentaa talon ja syyttää yhteiskuntaa, ettei joku rakenna taloa ja anna rahaa.
Kaikilla ihmisillä on laskut maksettavana ja rahan tarve. Ei kukaan voi siivota toiselle ilmaiseksi. Ja osa siivousfirmoista ei esim. kerää tavaroita lattioilta esim. lasten leluja, vain tavaroista vapaat lattiapinnat siivotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidit voi kysyä asiaa puolisoiltaan ja läheisiltään.
Eli jos ei ole läheisiä ja puolisoa auttamassa niin oma syy ja sietääkin kärsiä vai?
Mikä sen nukkumisen estää? Itse en keksi, 3 lasta ollut ja itse hoitanut lapset, tehnyt kotona ansiotyötä ja taloudenhoidon
Mikä estää nukkumisen? Oletko idiootti?
Annan vihjeen, se liittyy huutavaan lapseen joka herättää tunnin välein.Ei yksikään vauva pysty elämään nukkumatta ja mitä pienempi vauva, sen enemmän tarvitsee unta ja silloin äiti nukkuu lapsentahtisesti.
Jos vanhempia sisaruksia, he ovat päiväkodissa ja isä huolehtii päiväkotiin viennit ja tuonnin.
Perheessä lasketaan siivoustasoa ja tarvittaessa eletään eineksillä ja se aika kun kestää vain muutaman vuoden.Näin meillä tehtiin, kun syntyi pahasti allerginen vauva ja nukkui todella heikosti.
Ja kun äitinä olin kotona, nukkuin silloin kun vauva nukkui, enkä katsonut kelloa.Ja yleensä jos pieni vauva, eikö silloin lapsen isä ole elämässä? Miksi ei esim. vuoro viikonloppuja voi toinen ottaa lapsista vastuuta ja toinen nukkua.
No kuule kun meillä lapsi herätti tunnin välein joka ikinen yö 2v.
Toinen lapsi oli jo koulussa joten ei tarvinnut viedä päiväkotiin eikä isä olisi edes vienyt koska meni jo kuudeksi töihin. Mies oli myös viikonloppuisin töissä.Mitä ihmettä menet hankkimaan lapsen miehen kanssa joka ei koskaa ole edes kotona. Mikä isä se sellainen on joka ei edes viikonloppuisin ole lasten elämässä? Nyt on kyllä kaivettu ihan omaa hautaa.
Kyllä hän on lasten elämässä vaikka tekeekin töitä. Nytkin lapset ovat töissä isänsä kanssa.
Tämä miehen työssäkäynti mahdollistaa sen että voin olla kotiäiti vaikka lapset on jo koulussa.Olet itse valinnut puolisoksesi miehen joka tekee jatkuvasti töitä jotta voit itse jäädä myöhemmin työttömäksi kotiin ja yhteiskunnan pitäisi kustantaa tämä valinta koska sinua väsyttää? Totta kai silloin on väsynyt jos ei ole puolisoa kotona auttamassa mutta se on huono puoli siinä että valitsee koko ajan töissä olevan miehen.
Ei minua väsytä. Olen sanonut jo monta kertaa että lapset on jo koulussa.
Miksi sitten kommentoit ketjuun jos aihe ei koske sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidit voi kysyä asiaa puolisoiltaan ja läheisiltään.
Eli jos ei ole läheisiä ja puolisoa auttamassa niin oma syy ja sietääkin kärsiä vai?
Mikä sen nukkumisen estää? Itse en keksi, 3 lasta ollut ja itse hoitanut lapset, tehnyt kotona ansiotyötä ja taloudenhoidon
Mikä estää nukkumisen? Oletko idiootti?
Annan vihjeen, se liittyy huutavaan lapseen joka herättää tunnin välein.Ei yksikään vauva pysty elämään nukkumatta ja mitä pienempi vauva, sen enemmän tarvitsee unta ja silloin äiti nukkuu lapsentahtisesti.
Jos vanhempia sisaruksia, he ovat päiväkodissa ja isä huolehtii päiväkotiin viennit ja tuonnin.
Perheessä lasketaan siivoustasoa ja tarvittaessa eletään eineksillä ja se aika kun kestää vain muutaman vuoden.Näin meillä tehtiin, kun syntyi pahasti allerginen vauva ja nukkui todella heikosti.
Ja kun äitinä olin kotona, nukkuin silloin kun vauva nukkui, enkä katsonut kelloa.Ja yleensä jos pieni vauva, eikö silloin lapsen isä ole elämässä? Miksi ei esim. vuoro viikonloppuja voi toinen ottaa lapsista vastuuta ja toinen nukkua.
No kuule kun meillä lapsi herätti tunnin välein joka ikinen yö 2v.
Toinen lapsi oli jo koulussa joten ei tarvinnut viedä päiväkotiin eikä isä olisi edes vienyt koska meni jo kuudeksi töihin. Mies oli myös viikonloppuisin töissä.Mitä ihmettä menet hankkimaan lapsen miehen kanssa joka ei koskaa ole edes kotona. Mikä isä se sellainen on joka ei edes viikonloppuisin ole lasten elämässä? Nyt on kyllä kaivettu ihan omaa hautaa.
Kyllä hän on lasten elämässä vaikka tekeekin töitä. Nytkin lapset ovat töissä isänsä kanssa.
Tämä miehen työssäkäynti mahdollistaa sen että voin olla kotiäiti vaikka lapset on jo koulussa.Olet itse valinnut puolisoksesi miehen joka tekee jatkuvasti töitä jotta voit itse jäädä myöhemmin työttömäksi kotiin ja yhteiskunnan pitäisi kustantaa tämä valinta koska sinua väsyttää? Totta kai silloin on väsynyt jos ei ole puolisoa kotona auttamassa mutta se on huono puoli siinä että valitsee koko ajan töissä olevan miehen.
Ei minua väsytä. Olen sanonut jo monta kertaa että lapset on jo koulussa.
Miksi sitten kommentoit ketjuun jos aihe ei koske sinua?
Miksi sinä kommentoit työttömyysketjussa, jos et ole työtön?
Vierailija kirjoitti:
Hyvin toimivat systeemit on ajettu alas ja tilalle luotu kammottavat hallintohimmelit, jossa tarvitsevat eivät enää apua saa. Apua tarvitaan juurikin ruohonjuuritasolla, jossa on edullisimmat työvoimakulut. Kaksi kodinhoitajaa saataisiin palkattua yhden hallintosuunnittelija palkalla ja siitä olisi paljon enemmän hyötyä koko yhteiskunnalle että myös yksittäisille perheille. Yksi kodinhoitaja voi pelastaa perheenäidin uupumukselta ja siinä sivussa lapset psyykkiseltä sairastumiselta ja näin saadaa muutama työkykyinen veronmaksaja tulevaisuudessa.
Nykysysteemillä rahat uppoavat turhan hallinnon palkkoihin, mielenterveyspuolen jonot kasvavat, apua ei saa ja ihmiset syrjäytyvät yhä nuorempina työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveydellisistä syistä.
Itse olen kyllä sitä mieltä, että jos perheessä on 2 aikuista niin toinen siivoaa ja toinen vahtii lapsia ja eronneilla on lapset välillä isällä, jolloin voi rauhassa siivota. Jos isä tai äiti on kuollut ja on totaali yksinhuoltaja niin eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kyllä sitä mieltä, että jos perheessä on 2 aikuista niin toinen siivoaa ja toinen vahtii lapsia ja eronneilla on lapset välillä isällä, jolloin voi rauhassa siivota. Jos isä tai äiti on kuollut ja on totaali yksinhuoltaja niin eri asia.
Omasta mielestäni kodin siivous on raskasta työtä. Hyvä kun jaksan oman kodin.
Koska heidän työ on arvioida ja tarkkailla. Samoin kuin sen lastensuojelun. Ei auttaa. Apua saa vain omalla rahalla. Ilmaiseksi saa vain tarkkailua.