Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?
Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.
Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.
Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.
Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.
Miksi sitä ei haluta antaa?
Kommentit (2767)
Asun kerrostalossa (ei vuokratalo) Vantaalla perheeni kanssa. Naapurissa asuu ilmeisesti ihan menestyvä venäläinen perheetön mies, yksi ulkomaalainen perhe johon ei ole koskaan saatu mitään kontaktia, kaksi huonokuntoista vanhusta jotka pääsevät kulkemaan vain kepin kanssa ja kelataksilla, yksi seitsemänkymppinen mies jolla vähän alko-ongelmaa ja yksi kuusikymppinen nainen jolla alko-ongelmaa. Ketään heistä en varsinaisesti tunne, moikataan rapussa ja joskus ulkona vaihdettu pari sanaa. Keneltä näistä pyytäisin apua yksivuotiaan lapseni hoitamisessa jotta saisin nukkua?
Minulla on ystäviä, mutta kaikki asuvat Helsingissä ja Espoossa ja ovat autottomia, heillä kestää yli tunnin tulla meillä ja he ovat kiireisiä uraa tekeviä ihmisiä, osa tekee uraa buustatakseen iltaisin ja viikonloppuisin toista työtä (esim yksi on lääkäri, joka on arjet julkisella ja siihen päälle tekee privaa). Hekö tulisi hoitamaan lastani jotta saan yöllä nukkua? Eivät tule. Ovatko sitten sen vuoksi hyviä vai huonoja ystäviä, en tiedä, minusta ystäviltä ei voi edes odottaa lastenhoitoapua.
Eläkeläisten sosiaaliturvamenoja maksetaan 32,7 miljardia + lisäksi työeläkkeitä 30 miljardia.
Ja eläkeläisten kulut on kasvamassa, kun moni menee huonoon kuntoon ja tarvitsee apua.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten sosiaaliturvamenoja maksetaan 32,7 miljardia + lisäksi työeläkkeitä 30 miljardia.
Ja eläkeläisten kulut on kasvamassa, kun moni menee huonoon kuntoon ja tarvitsee apua.
Olen moneen kertaan sanonut, että työttömien haukkuminen on iso virhe. Itse olen nyt menossa hakemaan sairaslomaa.
Sitä kuka kaikki eläkeläiset ja lapset hoitaa en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiteys on ihan vapaaehtoinen valinta, eli ei sitä omaa elämää ole mikään pakko pilata, jos ei halua!
Niin tämä. Luulisi jo kaikkien tietävän mitä helvetillistä kidutusta unenpuute ja väsymys on, mutta silti lisäännytään ja sitten valitetaan kun ei tule kotiin ilmasta kotiapulaista. Ja minun puolesta kaikki ihkiset voisivat lopettaa lisääntymisen, toivon ihmiskunnan häviämistä.
Tee palvelus, ja aloita itsestäsi 😋
No semmoista se vaan on. Oma valinta. Siksi en hanki lapsia. Koirassakin on jo tarpeeksi vaivaa.
Yolozzeli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni väsymys tuli yllätyksenä, esikoinen nukkui hyvin mutta kuopuksen kanssa olin aivan järkyttävän väsynyt kun hän nukkui todella huonosti, pari vuotta meni itselläni täysin sumussa väsymyksestä, siinä ei rautatabletit auttaneet kun ei nukkua saanut juuri yhtään, aivan hirveää aikaa se kyllä oli, noista ajoista on nyt jo 20 vuotta mutta tuoreessa muistissa ovat edelleen.
Miten väsymys pikkulapsiaikana VOI tulla kenellekään yllätyksenä?
Ehkä siten, että ennen lapsia väsymys oli sellaista että sen kesti ja siihen pysty ite vaikuttaa. Väsymys ennen lapsia ja lasten jälkeen painii aivan eri kategoriassa.
Eli kun joka paikasta toitotetaan, ja asiantuntevilla sivustoilla kerrotaan että pikkulapsiaikana väsymys on isoimpia ongelmia, niin ette usko, vaan kuvittelette että ne puhuu siellä potaskaa? Ei ihme että tulee vaikak mitä yllätyksiä tuolla tavoin kuvitellen.
Vierailija kirjoitti:
Asun kerrostalossa (ei vuokratalo) Vantaalla perheeni kanssa. Naapurissa asuu ilmeisesti ihan menestyvä venäläinen perheetön mies, yksi ulkomaalainen perhe johon ei ole koskaan saatu mitään kontaktia, kaksi huonokuntoista vanhusta jotka pääsevät kulkemaan vain kepin kanssa ja kelataksilla, yksi seitsemänkymppinen mies jolla vähän alko-ongelmaa ja yksi kuusikymppinen nainen jolla alko-ongelmaa. Ketään heistä en varsinaisesti tunne, moikataan rapussa ja joskus ulkona vaihdettu pari sanaa. Keneltä näistä pyytäisin apua yksivuotiaan lapseni hoitamisessa jotta saisin nukkua?
Minulla on ystäviä, mutta kaikki asuvat Helsingissä ja Espoossa ja ovat autottomia, heillä kestää yli tunnin tulla meillä ja he ovat kiireisiä uraa tekeviä ihmisiä, osa tekee uraa buustatakseen iltaisin ja viikonloppuisin toista työtä (esim yksi on lääkäri, joka on arjet julkisella ja siihen päälle tekee privaa). Hekö tulisi hoitamaan lastani jotta saan yöllä nukkua? Eivät tule. Ovatko sitten sen vuoksi hyviä vai huonoja ystäviä, en tiedä, minusta ystäviltä ei voi edes odottaa lastenhoitoapua.
Lastenhoitoapua voi myös palkata. JA miksi pitää tulla sinun luoksesi? Vie itse lapsesi hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahalla saa ja hevosella pääsee. Kaikilla ei ole rahaa. Esimerkiksi kohonneiden sähkölaskujen, ruoanhinnan nousun ja asumisen kallistumisen vuoksi.
Eihän kukaan mukaan ryhmä saa palveluita ilmaiseksi, miksi vauvaikäisten lasten vanhempien pitäisi sitten saada?
Olin silmäleikkauksessa ja joku kotisairaanhoito kävi laittamassa kaksi kertaa päivässä silmätipat ja maksoin siitä lystistä 2x30€=60€/pv.
Tai mummilani luona käy kerran viikossa kylvettäjä ja tuntiveloitus on 38.50€/h, samoin sh lääkejakelu.
Ihan samalla tavalla kaikki muutkin ikäryhmät joutuvat maksamaan käyttämistä palveluista, miksi vauvaikäisten vanhemmat olisi siitä poikkeus.
Ja sitä kotiapua kaipaisi muutkin, kuin vastasyntyneiden äidit esim. vammausten ja vakavasti sairaiden lasten vanhemmat, työssäkäyvät pienten lasten vanhemmat, yh-vanhemmat, sairaat, vanhukset jne. Ja yhtälailla he joutuvat maksamaan ja itse etsimään palvelunsa.
Mä oon niin väsynyt!
Tommy Ekblom
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidit voi kysyä asiaa puolisoiltaan ja läheisiltään.
Eli jos ei ole läheisiä ja puolisoa auttamassa niin oma syy ja sietääkin kärsiä vai?
Mikä sen nukkumisen estää? Itse en keksi, 3 lasta ollut ja itse hoitanut lapset, tehnyt kotona ansiotyötä ja taloudenhoidon
Mikä estää nukkumisen? Oletko idiootti?
Annan vihjeen, se liittyy huutavaan lapseen joka herättää tunnin välein.
Ei yksikään vauva pysty elämään nukkumatta ja mitä pienempi vauva, sen enemmän tarvitsee unta ja silloin äiti nukkuu lapsentahtisesti.
Jos vanhempia sisaruksia, he ovat päiväkodissa ja isä huolehtii päiväkotiin viennit ja tuonnin.
Perheessä lasketaan siivoustasoa ja tarvittaessa eletään eineksillä ja se aika kun kestää vain muutaman vuoden.
Näin meillä tehtiin, kun syntyi pahasti allerginen vauva ja nukkui todella heikosti.
Ja kun äitinä olin kotona, nukkuin silloin kun vauva nukkui, enkä katsonut kelloa.
Ja yleensä jos pieni vauva, eikö silloin lapsen isä ole elämässä? Miksi ei esim. vuoro viikonloppuja voi toinen ottaa lapsista vastuuta ja toinen nukkua.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos ei ole läheisiä ja puolisoa auttamassa niin oma syy ja sietääkin kärsiä vai?
Mikä sen nukkumisen estää? Itse en keksi, 3 lasta ollut ja itse hoitanut lapset, tehnyt kotona ansiotyötä ja taloudenhoidon
Annan vihjeen, se liittyy huutavaan lapseen joka herättää tunnin välein.Ei yksikään vauva pysty elämään nukkumatta ja mitä pienempi vauva, sen enemmän tarvitsee unta ja silloin äiti nukkuu lapsentahtisesti.
Jos vanhempia sisaruksia, he ovat päiväkodissa ja isä huolehtii päiväkotiin viennit ja tuonnin.
Perheessä lasketaan siivoustasoa ja tarvittaessa eletään eineksillä ja se aika kun kestää vain muutaman vuoden.Näin meillä tehtiin, kun syntyi pahasti allerginen vauva ja nukkui todella heikosti.
Ja kun äitinä olin kotona, nukkuin silloin kun vauva nukkui, enkä katsonut kelloa.Ja yleensä jos pieni vauva, eikö silloin lapsen isä ole elämässä? Miksi ei esim. vuoro viikonloppuja voi toinen ottaa lapsista vastuuta ja toinen nukkua.
No kuule kun meillä lapsi herätti tunnin välein joka ikinen yö 2v.
Toinen lapsi oli jo koulussa joten ei tarvinnut viedä päiväkotiin eikä isä olisi edes vienyt koska meni jo kuudeksi töihin. Mies oli myös viikonloppuisin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta vastaavasti eläkeläiset maksavat tarvitsemistaan palveluista ja ne näkyvät tulopuolella.
Esim. kotisairaanhoito maksaa käyttäjälle n.40€/h, ateriapalvelu 13-15€/ateria, siivous 35-40€/h jne.
Äitini pärjää vielä kotona, mutta joka kuukausi lasku on reilun tonnin. Sama systeemi myös hoivakodeissa, hinta määrääntyy palvelujen käytön suhteessa.
Ellei sitten ole pitkäaik. vuodepaikkaa, jolloin ollaan jo petipotilauna, jolloin hinta on 86% tuloista.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annan vihjeen, se liittyy huutavaan lapseen joka herättää tunnin välein.Ei yksikään vauva pysty elämään nukkumatta ja mitä pienempi vauva, sen enemmän tarvitsee unta ja silloin äiti nukkuu lapsentahtisesti.
Perheessä lasketaan siivoustasoa ja tarvittaessa eletään eineksillä ja se aika kun kestää vain muutaman vuoden.Näin meillä tehtiin, kun syntyi pahasti allerginen vauva ja nukkui todella heikosti.
Ja kun äitinä olin kotona, nukkuin silloin kun vauva nukkui, enkä katsonut kelloa.Ja yleensä jos pieni vauva, eikö silloin lapsen isä ole elämässä? Miksi ei esim. vuoro viikonloppuja voi toinen ottaa lapsista vastuuta ja toinen nukkua.
Niin, vuodesta 2019 on saanut viedä muut lapset päiväkotiin ja nukkua vauvan kanssa kotona
Kun mun vauva oli pieni niin esikoinen oli kotona eikä naapurin lasten ovikellon soittelun takia ollut mitään päiväuniaikaa.
Lapset oli hoidettava myös influenssassa ja nor-viruksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vastaavasti eläkeläiset maksavat tarvitsemistaan palveluista ja ne näkyvät tulopuolella.
Esim. kotisairaanhoito maksaa käyttäjälle n.40€/h, ateriapalvelu 13-15€/ateria, siivous 35-40€/h jne.
Äitini pärjää vielä kotona, mutta joka kuukausi lasku on reilun tonnin. Sama systeemi myös hoivakodeissa, hinta määrääntyy palvelujen käytön suhteessa.Ellei sitten ole pitkäaik. vuodepaikkaa, jolloin ollaan jo petipotilauna, jolloin hinta on 86% tuloista.
Tuo 32,7 miljardia on verorahoista maksettavaa rahaa esim. hoitokoti maksaa 5000 kuukaudessa, eläkeläinen maksaa 2000 eli oman eläkkeen ja verorahoista maksetaan loput 3000 kuukaudessa.
Lisäksi maksetaan kelan hoitotukea, palveluseteleitä jne. Valtio maksaa hoitajien palkat.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa perehtyä asioihin ennen kuin alkaa huutelemaan. Vaivan unen rakenne on erilainen kuin aikuisten. Vauvan unisykli on noin 45-50 min. Eli joillain vauvoilla käy niin, että uni kevenee noin 45-50 min välein niin kevyeksi, että vauva jopa herää. Ja yleensä herätessään vauvat kitisee tai itkee eivätkä osaa nukahtaa itse heti uudelleen. Eli vauva herättää tunnin välein äidin. Vauvalle kyllä kertyy unta vuorokaudessa riittävästi, koska unipätkiä on yhteensä niin monta. Mutta äidille ei, koska aikuiset taas tarvitsee yhtäjaksoista unta pidempään voidakseen vaipua syvään uneen, joka taas on aivojen levon kannalta välttämätöntä.
Työeläkkeitä maksetaan 30 miljardia joista 25 miljardia nyt työssäkäyvien palkoista ja 5 miljardia rahastosta. Tuotot oli viime vuonna miinuksella.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten äiti nukkuu lapsentahtisesti, jos vauva herättää tunnin välein? Itselläni kestää nukahtaa uudelleen yli puoli tuntia, joskus jopa kaksi tuntia, jos olen joutunut heräämään kesken unien. Eli kun vauva heräsi tunnin välein niin joskus ehdin nukkua parikyt minuuttia, joskus en yhtään ennen kuin hän heräsi taas uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule kun meillä lapsi herätti tunnin välein joka ikinen yö 2v.
Toinen lapsi oli jo koulussa joten ei tarvinnut viedä päiväkotiin eikä isä olisi edes vienyt koska meni jo kuudeksi töihin. Mies oli myös viikonloppuisin töissä.
Suomessa on työaikalaki ja ylityöt on ihan lailla säädetty, kuinka monta tuntia voi vuodessa tehdä, jota valvovat viranomaiset. Jos viikonloppuna on työvuoroja, vastaavasti pitää olla viikolla vapaapäiviä.
Ja pienten lasten vanhemmat, jos lapsi on alle 10v voi tehdä osa-aikatyötä ja osan palkan menetyksestä korvaa Kela.
Miksi vanhemmat eivät käytä tätä etuutta, erityisesti lasten isät.
https://yvpl.fi/tyon-ja-perheen-yhteensovittamaista-helpottava-keinoja/
Laiska puoliso on kamala taakka, annat paremman mallin lapsille kun pääsit eroon sellaisesta. Täällä ei yhteiskunta arvosta ketään, joka hoitaa lapsia tai kotia, ei vanhempia eikä ammattilaisia (palkat...). Arvovalintojahan ne ovat. Yksilöt arvostavat kyllä. Teet lopulta maailman tärkeintä työtä kasvattaessasi uusia ihmisiä. Onnea ja kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi.