Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?

Vierailija
17.05.2023 |

Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.

Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.

Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.

Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.

Miksi sitä ei haluta antaa?

Kommentit (2767)

Vierailija
1041/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut vuoteen saunassa, kun meillä ei ole vieläkään saunavuoroa, kun toinen työtön ja tekee palkkatukitöitä ja sijaisuuksia. Olisi kyllä ihanaa päästä saunaan.

Vierailija
1042/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olisi kannattanut varautua paremmin ennen lapsen syntymää. Rakentaa se tukiverkko tai/ja säästää että voi palkata jonkun auttamaan siivoamisessa ja että saa itse nukkua. Kannattaa myös säästää ja varata aikaa niin, että on lapdenvahti kun haluaa viettää puolison kanssa aikaa kahdestaan. Isoin asia on vaatia puolisoa osallistumaan myös esim. töiden jälkeen.

Äidit laittavat nykyään myös oletukset äitiydestä liian korkealle. Se on ihan ok, että kämppä tai oma naama ei ole aina 100% siisti ja huoliteltu. Monet äidit uuvuttavat itse itsensä kun yrittävät postata faceen ja instagramiin täydellistä perhe-elämää.

Minä luulin, että minulla tulee olemaan tukiverkko, mutta itsestäni riippumattomista syistä menetin sen yllättäen.

Olen yrittänyt rakentaa uutta tukiverkkoa jo pari vuotta ja se on osoittautunut mahdottomaksi. Pyysin neuvolastakin neuvoja miten se rakennetaan tyhjästä. Terkkari sanoi suoraan, että eihän sellaista käytännössä kukaan pysty rakentamaan.

Me ollaan rakennettu meidän tukiverkko. On aktiivisesti tutustuttu ihmisiin ympärillämme ja sekä tarjottu että pyydetty apua. On koottu päiväkodin lasten vanhempien yhteystietolistaa ja perustettu whatsapp-ketjua ja fb-ryhmää. Menty vauvakerhoon, muskariin, vanhempainiltaan, leikkipuistoon, kirjastoon, kerrostalon pihalle ja avattu suu. On ehdotettu leikkitreffejä ensin yhdessä, sitten puolin ja toisin ilman vanhempia. Ehdotettu esim. naapureille että voidaan hakea heidän lapsensa päivähoidosta samalla kuin oma jne. Siitä se pikkuhiljaa kasvaa. Toki pitää olla energiaa ja uskallusta rakentaa tällaista.

Lisäksi ostetaan siivousapua.

Silloin kun lapset olivat pieniä, yritin kaikkea tuota. Lopputulos: ei tukiverkkoa. 

Tukiverkko hommataan ENNEN lasten tekoa.

Lue edellisen kirjoittama viesti uudelleen. Siinä tukiverkon hommaaminen liittyy nimenomaan aikaan, jolloin on jo lapsia. Vai meinaatko, että lapseton voi mennä hengaamaan vauvamuskareihin, päiväkotiin, vanhempainiltoihin jne hankkimaan tukiverkostoa siltä varalta, että joskus saa lapsia? 

Miksi näin, kun se tukiverkko pitää olla kunnossa tosiaan jo ENNEN lasten tekemistä. Vanhemmat, sisarukset, muu suku, nämä molempien puolelta, ystävät. Ei voi heittää herranhaltuun että kyllä sitten muskarista löytyy joku joka hoitaa lapsiani. Ihan oikeasti nyt hei!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että vi****aa niin maan perhanasti nykypikkulasten äidit, jotka jatkuvasti valittavat milloin minkäkin puutetta ja pientäkin väsymystä ja kakaroineen ja vaunuineen kuvittelevat omistavansa koko maapallon.

Mun rakas äiti oli 4 alaikäisen lapsen kanssa ja periaatteessa yksin elättikin perheen kun isä perheessä oli paskiainen. Väsytti tai ei niin kolmivuorotyöhön piti lähteä ja siihen aikaan piti vielä palkata kotiapulainen lapsia hoitamaan. Yhtään mitään yhteiskunnan tukea ei tullut ikinä!

Älkää siis edes yrittäkö valittaa mistään!

Ei se ole meidän vika että äitisi on ollut idiootti.

KUKA idiootti tekee neljä lasta tuollaisiin oloihin? Selkeästi jäänyt sitten lapsilta mm koulutus ja kaikki muukin kehittävä saamatta.

Älä lellipentu yritä edes selitää mutta hah hah tulipahan kuin tulikin kaikilla koulut käytyä. Miehen kuoltua jäi yksin neljän ja jo silloin alaikäisen lapsen kanssa. Nyt iäkkäänä ihmisenä meistä neljästä lapsesta onkin hänelle valtava apu.

Jatka sinä teeveen katsomista ja pullan syöntiä. Et sinä muusta näytäkään ymmärtävän.

Sinulta on selkeästi kansakoulukin jäänyt kesken.

Ja nytkö se isä onkin vainaa eikä paskiainen?

Opettele ensi lukemaan ennen kuin kirjoittelet vastauksia.

On täysin typerää vääntää NELJÄ LASTA miehelle joka ei edes elätä ja itse on joku perushoitaja.

Siinä jää juurikin henkinen kapasiteetti sitten lapsiltakin uupumaan.

Huomaa kyllä millaiset persreiät sut on kasvattanut.

Vierailija
1044/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten toinen asia ei nykyään mikään ole kuin ennen. Nykyisin äitien voimavaroja vie älyttömästi kun kaikki on millin tarkkaa ja vaaditaan täydellisyyttä varustuksista vaatteissa lasun pelossa, pään ympärykset, maitomäärät kaikki MILLIN tarkkaa ja elät pelossa tekeväsi virheen tämä juuri vie voimavarat kun ei kukaan tule sinun kanssasi sitten auttamaan vaan juuri vaatimaan että sinulla on kaikki täydellisesti. Ja haluatkin olla täydellinen mutta sitten olet uupunut.

Neuroottisen ihmisen kannattaa miettiä tarkoin lisääntyykö vai ei. Neuroottisuus usein periytyy, ja on lapsellekin raskasta.

Vierailija
1045/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni väsymys tuli yllätyksenä, esikoinen nukkui hyvin mutta kuopuksen kanssa olin aivan järkyttävän väsynyt kun hän nukkui todella huonosti, pari vuotta meni itselläni täysin sumussa väsymyksestä, siinä ei rautatabletit auttaneet kun ei nukkua saanut juuri yhtään, aivan hirveää aikaa se kyllä oli, noista ajoista on nyt jo 20 vuotta mutta tuoreessa muistissa ovat edelleen.

Vierailija
1046/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävien auttaminen oli kyllä aikanaan aika sellainen teoreettinen asia. Pari tuntia kerran elämässä ei auta juurikaan, kun niitä settejä pitäisi olla kerran viikossa. Lapsettomat kaverit viettivät lapsettoman elämää ilman mitään tajua lapsiperhe-elämästä ja puolustautuivat fraaseilla "itsepähän on lapsensa tehnyt". Totta sekin tietenkin. Tarkoitan vain, että ei kynsin ja hampain vapaudestaan kiinni pitäviä saa tukemaan lapsiperheitä. Osa heistä lisääntyi itse myöhemmin ja koko ehkä samaa, mutta lähempänä nelikymppisyyttä heillä oli ihan eri tavalla varaa palkata hoitajia ja siivoojia. 

Vierailija
1047/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut sellaiset ihmiset kenellä on vain yksi lapsi ketä on aina nukkunut hyvin eivät ymmärrä lainkaan sellaisia kenellä on vauva ketä nukkuu todella huonosti ja on jatkuva univelka. Ihmettelen myös tuttua ketä 45-vuotiaana odottaa toista lastaan kun esikoinen ei ole vuottakaan ja heillä ei ole minkäänlaista tukiverkkoa, pitäisi miettiä jaksamisen kannalta jos vanhemmalla iällä alkaa tekemään useampia lapsia, itse olen ikäni kärsinyt iäkkäistä vanhemmistani.

Vierailija
1048/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uupuneet äidit ovat täällä jo aamusta virkeinä kertomassa, kuinka väsyneitä ja riistettyjä he ovat!

Ei tullut mieleen nukkua vähän pidempään?

Sai kerrankin mennä nukkumaan ajoissa kun kakara ei pakota olemaan hereillä puolille öin, koska lähti isälleen pari päivää sitten. 

Mä olen joutunut hoitamaan 365 päivää vuodessa lapsia, siksi tuo naapurin lasten ovikellon soitto 4 vuotta oli rasittavaa.

Omien lasten kanssa 4 ja 6 on jo oman kodin siivous haastavaa ja yhdessä vaiheessa ne oli 1 ja 3

Laskin joskus, että olohuonetta imuroidessa jouduin käymään ulko-ovella 7 kertaa.

Jostain syystä tuo yksi naapurin lapsi on nyt isällään teininä, otettu äidiltä pois, mutta mä olen se joka joutui kärsimään siitä ovikellon soittelusta ja siitä kun se tuli leikkipuistoon meidän perässä mukaan kiukuttelemaan. Hänen äitinsä oli kotona sisällä, ilmeisesti masentunut, mutta ei se lapsi kuuluisi silti olla koko ajan naapurin riesa.

Miehen kanssa oli seksiä välillä yöllä, kun lapset nukkui. Nyt pitää odottaa klo 24.00 asti, että teinit menee nukkumaan tai sitten aamulla aikaisin.

Seksiä ei voi harrastaa päivällä, kun lapset päiväunilla, jos mies töissä ja kun toi naapurin lapsi soitti koko ajan ovikelloa. Eli aika usein meni klo 24.00 asti ja menee vieläkin, koska jompi kumpi teini joka päivä kotona. Jos menee töihin niin ei voi aamulla harrastaa seksiä.

Moni yh voi päästä helpommallakin, koska ei ole tuota seksin harrastamista ja lapset on välillä isällä, että saa siivota rauhassa. Ja nykyään kuulemma saa lapsen viedä tarhaan, vaikka on itse kotona esim. vapaapäivällä, voi pestä lattiat rauhassa.

Suihkussa käyminen oli myös hankalaa tuon naapurin lapsen ovikellon soittelun takia. Olisi muuten voinut käydä suihkussa silloin kun lapset päiväunilla, kun meillä ei mies suostunut vahtimaan. Eli oli pakko ottaa lapset mukaan pieneen kylpyhuoneeseen. Meillä ei ole ollut ikinä saunavuoroa, koska ollaan pienituloisia.

Nyt lapset on teinejä ja voin käydä rauhassa suihkussa ja siivota.

Olen menossa hakemaan sairaslomaa, koska en jaksa mennä taas uuteen työpaikkaan opettelemaan.

Kenenkään muiden lapsia en ikinä tule hoitamaan, korkeintaan omia biologisia lastenlapsia.

Vierailija
1049/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että vi****aa niin maan perhanasti nykypikkulasten äidit, jotka jatkuvasti valittavat milloin minkäkin puutetta ja pientäkin väsymystä ja kakaroineen ja vaunuineen kuvittelevat omistavansa koko maapallon.

Mun rakas äiti oli 4 alaikäisen lapsen kanssa ja periaatteessa yksin elättikin perheen kun isä perheessä oli paskiainen. Väsytti tai ei niin kolmivuorotyöhön piti lähteä ja siihen aikaan piti vielä palkata kotiapulainen lapsia hoitamaan. Yhtään mitään yhteiskunnan tukea ei tullut ikinä!

Älkää siis edes yrittäkö valittaa mistään!

Ei se ole meidän vika että äitisi on ollut idiootti.

KUKA idiootti tekee neljä lasta tuollaisiin oloihin? Selkeästi jäänyt sitten lapsilta mm koulutus ja kaikki muukin kehittävä saamatta.

Huomaa kyllä millaiset persreiät sut on kasvattanut.

Vierailija
1050/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kautta aikojen o n toiminut naapuriapu. Ei kai muutaman tunnin päiväunien takia tarvitse koko yhteiskunnan koneistoa käynnistää.

Eihän tässä muutaman tunnin päiväunista ole kyse vaan yleisestä uupumisesta. Entisinä aikoina "koko yhteiskunnan koneisto" käynnistettiin sillä, koulutettiin ammattitaitoisia kodinhoitajia mm. emäntäkouluissa. Ei ole enää emäntäkouluja, ei kodinhoitajia eikä apua äideille.

Paha minunkin olisi ollut naapuriapua kysellä. Yksi naapuri oli itsekin apua tarvitseva vanhus. Toinen oli metsuri, josta ei paljon lasten kanssa apua ollut, mutta olihan polttopuista kovasti hyötyä. Muut kauempana oma elämäänsä eläviä.

Mies auttoi kyllä, mutta rajallista oli hänenkin apunsa. Kyllä minä jonakin aamuna jäin vaan nukkumaan, hoitakoon isä lapsensa. Mutta oli niitäkin aamuja, että isän oli lähdettävä töihin.

Vierailija
1051/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uupuneet äidit ovat täällä jo aamusta virkeinä kertomassa, kuinka väsyneitä ja riistettyjä he ovat!

Ei tullut mieleen nukkua vähän pidempään?

Sai kerrankin mennä nukkumaan ajoissa kun kakara ei pakota olemaan hereillä puolille öin, koska lähti isälleen pari päivää sitten. 

Mä olen joutunut hoitamaan 365 päivää vuodessa lapsia, siksi tuo naapurin lasten ovikellon soitto 4 vuotta oli rasittavaa.

Omien lasten kanssa 4 ja 6 on jo oman kodin siivous haastavaa ja yhdessä vaiheessa ne oli 1 ja 3

Laskin joskus, että olohuonetta imuroidessa jouduin käymään ulko-ovella 7 kertaa.

Jostain syystä tuo yksi naapurin lapsi on nyt isällään teininä, otettu äidiltä pois, mutta mä olen se joka joutui kärsimään siitä ovikellon soittelusta ja siitä kun se tuli leikkipuistoon meidän perässä mukaan kiukuttelemaan. Hänen äitinsä oli kotona sisällä, ilmeisesti masentunut, mutta ei se lapsi kuuluisi silti olla koko ajan naapurin riesa.

Miehen kanssa oli seksiä välillä yöllä, kun lapset nukkui. Nyt pitää odottaa klo 24.00 asti, että teinit menee nukkumaan tai sitten aamulla aikaisin.

Seksiä ei voi harrastaa päivällä, kun lapset päiväunilla, jos mies töissä ja kun toi naapurin lapsi soitti koko ajan ovikelloa. Eli aika usein meni klo 24.00 asti ja menee vieläkin, koska jompi kumpi teini joka päivä kotona. Jos menee töihin niin ei voi aamulla harrastaa seksiä.

Moni yh voi päästä helpommallakin, koska ei ole tuota seksin harrastamista ja lapset on välillä isällä, että saa siivota rauhassa. Ja nykyään kuulemma saa lapsen viedä tarhaan, vaikka on itse kotona esim. vapaapäivällä, voi pestä lattiat rauhassa.

Suihkussa käyminen oli myös hankalaa tuon naapurin lapsen ovikellon soittelun takia. Olisi muuten voinut käydä suihkussa silloin kun lapset päiväunilla, kun meillä ei mies suostunut vahtimaan. Eli oli pakko ottaa lapset mukaan pieneen kylpyhuoneeseen. Meillä ei ole ollut ikinä saunavuoroa, koska ollaan pienituloisia.

Nyt lapset on teinejä ja voin käydä rauhassa suihkussa ja siivota.

Olen menossa hakemaan sairaslomaa, koska en jaksa mennä taas uuteen työpaikkaan opettelemaan.

Kenenkään muiden lapsia en ikinä tule hoitamaan, korkeintaan omia biologisia lastenlapsia.

Lapsille pitää tehdä joka päivä lämmin ruoka ja pestä pyykit. Mun mielestä pitäisi olla joku raja siinä, että kuinka monta kertaa voidaan yhtä ihmistä laittaa uuteen työpaikkaan opettelemaan, koska on henkisesti todella raskasta olla koko ajan uusi työntekijä ja sanoa asiakkalle, että en tiedä vastausta, mutta kysyn neuvoa.

Jos olisi sinkku niin voisi syödä työpäivän jälkeen vain pakastepizzan ja levätä soffalla niin jaksaisi noita uusia työpaikkoja paremmin.

Nyt on pakko hakea sairaslomaa, pää ei kestä enää 5 työpaikan töiden opettelua 6 vuoden sisällä.

Vierailija
1052/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten toinen asia ei nykyään mikään ole kuin ennen. Nykyisin äitien voimavaroja vie älyttömästi kun kaikki on millin tarkkaa ja vaaditaan täydellisyyttä varustuksista vaatteissa lasun pelossa, pään ympärykset, maitomäärät kaikki MILLIN tarkkaa ja elät pelossa tekeväsi virheen tämä juuri vie voimavarat kun ei kukaan tule sinun kanssasi sitten auttamaan vaan juuri vaatimaan että sinulla on kaikki täydellisesti. Ja haluatkin olla täydellinen mutta sitten olet uupunut.

Neuroottisen ihmisen kannattaa miettiä tarkoin lisääntyykö vai ei. Neuroottisuus usein periytyy, ja on lapsellekin raskasta.

Hahhah päivän vitsin murjasit. Tämä neuroottisuus kun tulee nykypäivänä ulkopuolelta

Vierailija
1053/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiteys on ihan vapaaehtoinen valinta, eli ei sitä omaa elämää ole mikään pakko pilata, jos ei halua!

Niin tämä. Luulisi jo kaikkien tietävän mitä helvetillistä kidutusta unenpuute ja väsymys on, mutta silti lisäännytään ja sitten valitetaan kun ei tule kotiin ilmasta kotiapulaista. Ja minun puolesta kaikki ihkiset voisivat lopettaa lisääntymisen, toivon ihmiskunnan häviämistä.

Vierailija
1054/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni väsymys tuli yllätyksenä, esikoinen nukkui hyvin mutta kuopuksen kanssa olin aivan järkyttävän väsynyt kun hän nukkui todella huonosti, pari vuotta meni itselläni täysin sumussa väsymyksestä, siinä ei rautatabletit auttaneet kun ei nukkua saanut juuri yhtään, aivan hirveää aikaa se kyllä oli, noista ajoista on nyt jo 20 vuotta mutta tuoreessa muistissa ovat edelleen.

Miten väsymys pikkulapsiaikana VOI tulla kenellekään yllätyksenä?

Vierailija
1055/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiteys on ihan vapaaehtoinen valinta, eli ei sitä omaa elämää ole mikään pakko pilata, jos ei halua!

Niin tämä. Luulisi jo kaikkien tietävän mitä helvetillistä kidutusta unenpuute ja väsymys on, mutta silti lisäännytään ja sitten valitetaan kun ei tule kotiin ilmasta kotiapulaista. Ja minun puolesta kaikki ihkiset voisivat lopettaa lisääntymisen, toivon ihmiskunnan häviämistä.

Entäs sitten eläkeläiset? Asuvat isossa omakotitalossa. Jos eläke on 900 niin sun pitää itse maksaa kodinsiivous. Eläkeläinen saa alv alennuksen. Jos täytät 97 vuotta tai saat aivoinfarktin niin siivoat itse tai ostat kodin siivouksen. Ilmais siivouksen tekee korkeintaan omainen.

Vierailija
1056/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävien auttaminen oli kyllä aikanaan aika sellainen teoreettinen asia. Pari tuntia kerran elämässä ei auta juurikaan, kun niitä settejä pitäisi olla kerran viikossa. Lapsettomat kaverit viettivät lapsettoman elämää ilman mitään tajua lapsiperhe-elämästä ja puolustautuivat fraaseilla "itsepähän on lapsensa tehnyt". Totta sekin tietenkin. Tarkoitan vain, että ei kynsin ja hampain vapaudestaan kiinni pitäviä saa tukemaan lapsiperheitä. Osa heistä lisääntyi itse myöhemmin ja koko ehkä samaa, mutta lähempänä nelikymppisyyttä heillä oli ihan eri tavalla varaa palkata hoitajia ja siivoojia. 

Osa tukiverkkoa on kyllä palkattu apu. Ei tarvitse vaivata ystäviä kun palkkaa hoitajan lapsille.

Vierailija
1057/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten eläkeläiset? Asuvat isossa omakotitalossa. Jos eläke on 900 niin sun pitää itse maksaa kodinsiivous. Eläkeläinen saa alv alennuksen. Jos täytät 97 vuotta tai saat aivoinfarktin niin siivoat itse tai ostat kodin siivouksen. Ilmais siivouksen tekee korkeintaan omainen.

Kuulemma vieläkin on ihmisiä jotka luulevat, että heille tullaan ilmaiseksi siivoamaan koti eläkkeellä. Karuja yllätyksiä tulossa.

Vierailija
1058/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahhah päivän vitsin murjasit. Tämä neuroottisuus kun tulee nykypäivänä ulkopuolelta

Ei tule. Edelleenkin ihmiset osaavat elää ihan normaalia elämää ilman somekuvastoa. Vähimmäisvaatimus lastentekoon pitäisi olla se ettei neurotisoidu kun joku laittaa kuvan someen.

Vierailija
1059/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma vieläkin on ihmisiä jotka luulevat, että heille tullaan ilmaiseksi siivoamaan koti eläkkeellä. Karuja yllätyksiä tulossa.

Kotiavustajat laitettiin pois 1990 - luvulla.

Vierailija
1060/2767 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule. Edelleenkin ihmiset osaavat elää ihan normaalia elämää ilman somekuvastoa. Vähimmäisvaatimus lastentekoon pitäisi olla se ettei neurotisoidu kun joku laittaa kuvan someen.

Lapsille ostetaan älypuhelin jo ala-asteen ekalla. 4 luokalla meidän lapsen luokalla oli oma WhatsApp ryhmä.

Lapset tulevat myös sanomaan, että kun heidän luokalla ne ja ne pääsevät ulkomaille.

Jo yläasteella on instagram ja sinne postataan kuvia ulkomaanmatkoilta jne. muille nuorille. Osalla on instagram jo ala-asteen loppuluokilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi