Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?
Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.
Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.
Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.
Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.
Miksi sitä ei haluta antaa?
Kommentit (2767)
Olin itse usein teini-ikäisenä lapsenpiikana. Onko nykyään teinitkin niin varoissaan, ettei hoitokeikat kelpaa? En toki ollut mitenkään ihanteellinen lapsenvahti, mutta elossa ovat yhä kaikki vahdittavat.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten pitäisi olla tietoisempia omista voimavaroistaan hyvissä ajoin ennenkuin miettii lasten tekemistä. Tässäkään tosin ei kukaan auta. Suosittelen, että jos lapsia haluaa ni säästää eka 10 000e rahaa ja tekee sitten vasta lapsia. Omilla säästöillä selviää jos tulee vaikeaa, ja etenkin jos ei ole sukua/perhettä, joihin turvautua.
No se justiinsa näin. Itse en halua mitään sosiaalitanttojen apuja. Maksoin lastenhoitajalle ja palkkasin siivoojan. Ei maksa montaa kymppiä. Lapselle hyvä olla myös yksi vakkari yöpaikka jos haluaa esim. Nukkua tai käydä yön yli reissussa. Vaikka olisi sukua yms. Niin harva haluaa yöhoitoon herättelevää lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten pitäisi olla tietoisempia omista voimavaroistaan hyvissä ajoin ennenkuin miettii lasten tekemistä. Tässäkään tosin ei kukaan auta. Suosittelen, että jos lapsia haluaa ni säästää eka 10 000e rahaa ja tekee sitten vasta lapsia. Omilla säästöillä selviää jos tulee vaikeaa, ja etenkin jos ei ole sukua/perhettä, joihin turvautua.
No se justiinsa näin. Itse en halua mitään sosiaalitanttojen apuja. Maksoin lastenhoitajalle ja palkkasin siivoojan. Ei maksa montaa kymppiä. Lapselle hyvä olla myös yksi vakkari yöpaikka jos haluaa esim. Nukkua tai käydä yön yli reissussa. Vaikka olisi sukua yms. Niin harva haluaa yöhoitoon herättelevää lasta.
Kotipalvelussa ei ole töissä sosiaalitanttoja.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse usein teini-ikäisenä lapsenpiikana. Onko nykyään teinitkin niin varoissaan, ettei hoitokeikat kelpaa? En toki ollut mitenkään ihanteellinen lapsenvahti, mutta elossa ovat yhä kaikki vahdittavat.
😂
eräs yh-isä kirjoitti:
jännää ettei isiä,yh-isiä ja muita isiä jotka huolehtii kodin ja lapset ilman apuvoimia,he ei kuiteskaan valita joka palstalla sillä isit on laitettu syrjään sillä on vielä vanhat ajatusmallit että vain äiti osaa hoitaa kodin ja lapset ei isät. Karmea totuus mutta näin on.
Tämän keskustelun aloitti väsynyt äiti. Äidit ovat enimmäkseen lähivanhempia. Itse tunnen vain yhden yh-isän, jonka puoliso on kuollut. Hän saa apua lastenhoidossa ja kasvatuksessa molempien suvuilta. Viikko/viikko isiä tunnen muutaman. Niissäkin äideillä on päävastuu lasten koulu-, terveys-, vaate-, harrastus- ym -asioiden hoitamisessa. Läksyt esim. jäävät isäviikolla hoitamatta. Näillä isillä on uusi perhe, joissa pienet lapset, joten se tietenkin verottaa voimia, eikä uusperheen äitikään jaksa paneutua isompien läksyihin oman arjen pyörityksessä. Eikä tietenkään tarvitsekaan, isällehän se vastuu kuuluu.
Tämä maa on melkolailla ainut maailmassa, jossa äidit voivat päättää tehdä lapsia useamman ja heille maksetaan rahaa kotona olemisesta vauvan kanssa ja yhteiskunta maksaa heille myös vanhempien lasten kokopäivähoidon.
Eikö tämä ole MITÄÄN apua äideille?
Vierailija kirjoitti:
Tämä maa on melkolailla ainut maailmassa, jossa äidit voivat päättää tehdä lapsia useamman ja heille maksetaan rahaa kotona olemisesta vauvan kanssa ja yhteiskunta maksaa heille myös vanhempien lasten kokopäivähoidon.
Meillä maksetaan korkeat verot ja laki määrää että kotipalvelun pitää palvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette voisi vaikka koota lähialueen äideistä ryhmää, jonka kanssa jaatte hoitovastuuta? Netissä onnistuisi helposti.
Niin että täytyisi vieraiden muksuista huolehtia omien lisäksi?
Kyllä, vastavuoroisesti tietenkin. Kun omat lapseni olivat pieniä, oli ihan tavallista, että mä otin välillä naapurin lapsia hoitoon ja välillä naapuri otti mun lapsiani hoitoon. Sama tietenkin oli ystävien kanssa. Ja lapsilla oli toisistaan leikkiseuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse tiedä mitään ihmisryhmää, joka saisi enemmän tukea yhteiskunnalta, sukulaisilta, ystäviltä etc.., kuin nainen raskaana tai vauvan kanssa.
Silti kaikki palstat on täynnä huutoa, kuinka heitä syrjitään joka paikassa ja lapsia vihataan.
Cmoon naiset!
Ihmiset rakastavat lapsia ( myös ruskeita - ihailu ei ole mikroaggressiota - paitsi Hubara ), kaikki me haluamme auttaa teitä.
Mitä tukea äidit saa?
Äiti-ihmiset vain ovat tulleet sokeiksi kaikelle sosiaaliavulle mitä saavat. Ovat tulleet laiskoiksi. On niin raskasta vaihtaa vaippa. Apua.
Mitä sosiaaliapua äidit saavat? Ansiosidonnaista vanhempainrahaa, mutta saahan sitä isätkin, ja kumpikin on omalla työllään sen tienannut.
Lapsilisän.
Mitään muuta en ole saanut.
Äitiyspakkauksen, hoitovapaata, vanh pvä rahaa, voi viedä lapsen kerhoon tai vaikka hoitoon päiväkotiin jos on niin lumihiutalevauva itse. Jos on sairas menee terveyskeskukseen. Hotelliinko sut pitäis ottaa palveltavaksi.
:DD::D:D:D:D::D:D
Tämä lohduttaa varmasti aivan valtavasti täysin uupunutta äitiä
Yhteiskunnanko pitäisi tulla kollektiivisesti paijaamaan aikuista ihmistä. Miksi on karkottanut läheltään kaikki ihmiset, jotka voisivat lohduttaa jos on suruja.
Juurihan äidit saivat mielestäsi aivan valtavasti tukea. Ja nyt myönnät etteivät saa mutta käännät asiat niin että on mielestäsi heidän syy, että yhteiskunta on kusipäinen äitejä kohtaan. Olet sinä.
Myönnän. Päänsilityspalvelua ei ole. Toivottavasti ei tulekaan. Muuta tukea kyllä on jos kelpaa, mutta kun mikään ei lumihiutaleäitivauvalle kelpaa.
Ehkä juuri sitä päänsilityspalvelua täällä moni muukin yksinäinen ihminen kaipaisi. Tekisi varmasti hyvää, jos ihmisen hätä ja tarve auttavalle kädelle ja yhteisöllisyydelle otettais tosissaan ja tarjottais empatiaa ja sen jälkeen konkreettista apua.
Mitä pahaa tässä on?Ei mitään. Yksinäisyys voi oikeasti olla tuhoavaa. Minulla oli ennen vauvaa useita ystäviä ja paljonkin sosiaalista elämää. Sain huonosti nukkuvan vauvan, jolla oli myös koliikki. Ystävät kaikkosi ympäriltä sen myötä. Korona sulki täällä mll:n perhekahvilat eli ei ollut mitään paikkaa minne mennä juttelemaan muiden äitien kanssa. Niitä ei ole avattu vieläkään! Jossain paikkakunnilla kai on mutta meillä ei.
Kuulostaa todella yksinäiseltä. Tästä olisi pitänyt olla enemmän juttua mediassa jne. Harmittaa puolestasi.
En halua ohittaa tunteitasi neuvomalla ja ehkä asut jossain pienellä paikkakunnalla. Mutta ehdotona silti, oletko liittynyt facebookissa alueesi äitiryhmiin? Joku puistoäidit tai vastaava, mitä niitä on? Niiden kautta voi perustaa vaikka whatsapp ryhmän yhdessä ja saada vertaistukea sitäkin kautta, myös uudet ystävät nettipalvelusta voi löytää ystävän
Täällä ei ole äitiryhmiä facessa. Paikkakunta ei ole mitenkään Suomen pienimpiä. Facessa on kyllä alueen puskaradio. Laitoin sinne viestin, että kaivataan ulkoiluseuraa äidille ja lapselle lähistöltä. Kukaan ei vastannut (olen tavallinen suomalainen äiti, eli esteenä ei ole ollut ainakaan mikään poikkeava taustani tms).
Tässä yksi erinomainen syy asua Helsingissä. Vaikka aluetta palstalla kovasti parjataan, niin yhteisöllistä äiti- ja isäseuraa on helppo löytää.
Tsemppiä sinulle! Koeta pitää tuota ilmoitustasi säännöllisesti ylhäällä. Varmasti siellä täytyy olla joku muukin seurankaipuinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂
Ymmärrän jos naurattaa, mutta jos vaihtoehtona on 3 vuorokautta valvonut äiti niin tämä on turvallisempi vahti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse tiedä mitään ihmisryhmää, joka saisi enemmän tukea yhteiskunnalta, sukulaisilta, ystäviltä etc.., kuin nainen raskaana tai vauvan kanssa.
Silti kaikki palstat on täynnä huutoa, kuinka heitä syrjitään joka paikassa ja lapsia vihataan.
Cmoon naiset!
Ihmiset rakastavat lapsia ( myös ruskeita - ihailu ei ole mikroaggressiota - paitsi Hubara ), kaikki me haluamme auttaa teitä.
Mitä tukea äidit saa?
Äiti-ihmiset vain ovat tulleet sokeiksi kaikelle sosiaaliavulle mitä saavat. Ovat tulleet laiskoiksi. On niin raskasta vaihtaa vaippa. Apua.
Mitä sosiaaliapua äidit saavat? Ansiosidonnaista vanhempainrahaa, mutta saahan sitä isätkin, ja kumpikin on omalla työllään sen tienannut.
Lapsilisän.
Mitään muuta en ole saanut.
Äitiyspakkauksen, hoitovapaata, vanh pvä rahaa, voi viedä lapsen kerhoon tai vaikka hoitoon päiväkotiin jos on niin lumihiutalevauva itse. Jos on sairas menee terveyskeskukseen. Hotelliinko sut pitäis ottaa palveltavaksi.
:DD::D:D:D:D::D:D
Tämä lohduttaa varmasti aivan valtavasti täysin uupunutta äitiä
Yhteiskunnanko pitäisi tulla kollektiivisesti paijaamaan aikuista ihmistä. Miksi on karkottanut läheltään kaikki ihmiset, jotka voisivat lohduttaa jos on suruja.
Juurihan äidit saivat mielestäsi aivan valtavasti tukea. Ja nyt myönnät etteivät saa mutta käännät asiat niin että on mielestäsi heidän syy, että yhteiskunta on kusipäinen äitejä kohtaan. Olet sinä.
Myönnän. Päänsilityspalvelua ei ole. Toivottavasti ei tulekaan. Muuta tukea kyllä on jos kelpaa, mutta kun mikään ei lumihiutaleäitivauvalle kelpaa.
Ehkä juuri sitä päänsilityspalvelua täällä moni muukin yksinäinen ihminen kaipaisi. Tekisi varmasti hyvää, jos ihmisen hätä ja tarve auttavalle kädelle ja yhteisöllisyydelle otettais tosissaan ja tarjottais empatiaa ja sen jälkeen konkreettista apua.
Mitä pahaa tässä on?Ei mitään. Yksinäisyys voi oikeasti olla tuhoavaa. Minulla oli ennen vauvaa useita ystäviä ja paljonkin sosiaalista elämää. Sain huonosti nukkuvan vauvan, jolla oli myös koliikki. Ystävät kaikkosi ympäriltä sen myötä. Korona sulki täällä mll:n perhekahvilat eli ei ollut mitään paikkaa minne mennä juttelemaan muiden äitien kanssa. Niitä ei ole avattu vieläkään! Jossain paikkakunnilla kai on mutta meillä ei.
Kuulostaa todella yksinäiseltä. Tästä olisi pitänyt olla enemmän juttua mediassa jne. Harmittaa puolestasi.
En halua ohittaa tunteitasi neuvomalla ja ehkä asut jossain pienellä paikkakunnalla. Mutta ehdotona silti, oletko liittynyt facebookissa alueesi äitiryhmiin? Joku puistoäidit tai vastaava, mitä niitä on? Niiden kautta voi perustaa vaikka whatsapp ryhmän yhdessä ja saada vertaistukea sitäkin kautta, myös uudet ystävät nettipalvelusta voi löytää ystävän
Täällä ei ole äitiryhmiä facessa. Paikkakunta ei ole mitenkään Suomen pienimpiä. Facessa on kyllä alueen puskaradio. Laitoin sinne viestin, että kaivataan ulkoiluseuraa äidille ja lapselle lähistöltä. Kukaan ei vastannut (olen tavallinen suomalainen äiti, eli esteenä ei ole ollut ainakaan mikään poikkeava taustani tms).
Tässä yksi erinomainen syy asua Helsingissä. Vaikka aluetta palstalla kovasti parjataan, niin yhteisöllistä äiti- ja isäseuraa on helppo löytää.
Tsemppiä sinulle! Koeta pitää tuota ilmoitustasi säännöllisesti ylhäällä. Varmasti siellä täytyy olla joku muukin seurankaipuinen
Helsingissähän sitä juuri jää aivan yksin...
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien lasten kokopäivähoidon, HAHAAHAHAHAH? Siis ajattelet että se parisataa, mitä yhteiskunta heittää, maksaisi edes sen äidin omaa elatusta? Työtönkin saa enemmän rahaa.
Ja miksi puhut äideistä etkä vanhemmista? Ei ne äidit Pyhällä Hengellä sikiä vaan se on kahden ihmisen päätös. Äidit tässä ovat ne, jotka uhrautuvat yhteiskunnan edun vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidit voi kysyä asiaa puolisoiltaan ja läheisiltään.
Eli jos ei ole läheisiä ja puolisoa auttamassa niin oma syy ja sietääkin kärsiä vai?
mitäs porsit, nyt kärsit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos ei ole läheisiä ja puolisoa auttamassa niin oma syy ja sietääkin kärsiä vai?
mitäs porsit, nyt kärsit
Eli toisin sanoen SINÄKIN haluat elää kovassa yhteiskunnassa. Et sellaisessa, jossa kun jollakulla talo palaa, koko kylä kokoaa vaikka vähästäänkin avun kasaan.
Ehdotus: Muuta pois Suomesta. Me muut haluamme sivistyneen hyvinvointiyhteiskunnan. Sinua varten on esim. USA.
//copypaste
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitäs porsit, nyt kärsit
Eli toisin sanoen SINÄKIN haluat elää kovassa yhteiskunnassa. Et sellaisessa, jossa kun jollakulla talo palaa, koko kylä kokoaa vaikka vähästäänkin avun kasaan.
Ehdotus: Muuta pois Suomesta. Me muut haluamme sivistyneen hyvinvointiyhteiskunnan. Sinua varten on esim. USA.
//copypaste
suomessa ei ainakaan auteta juuri ketään. ehkä joku kylän tykätyin ihminen voi saada apua tuollaisessat tilanteessa, mutta ei kukaan tavallista ihmistä auta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ole MITÄÄN apua äideille?Vanhempien lasten kokopäivähoidon, HAHAAHAHAHAH? Siis ajattelet että se parisataa, mitä yhteiskunta heittää, maksaisi edes sen äidin omaa elatusta? Työtönkin saa enemmän rahaa.
Ja miksi puhut äideistä etkä vanhemmista? Ei ne äidit Pyhällä Hengellä sikiä vaan se on kahden ihmisen päätös. Äidit tässä ovat ne, jotka uhrautuvat yhteiskunnan edun vuoksi.
Puhun äideistä koska ketjun aloitus puhui äideistä. Tämä ketjuhan on siitä, saavatko äidit mitään apua uupumiseen.
Kyllä, äideille maksetaan vanhempainvapaalla. Siihen en ottanut kantaa minkälainen summa se on.
Tulorajat päivähoidolla ovat niin matalat että hyvin monella maksua ei mene tai menee kymppejä, ehkä satanen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitäs porsit, nyt kärsit
//copypaste
suomessa ei ainakaan auteta juuri ketään. ehkä joku kylän tykätyin ihminen voi saada apua tuollaisessat tilanteessa, mutta ei kukaan tavallista ihmistä auta
Kyllä autetaan, ainakin meillä päin. En asu Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitäs porsit, nyt kärsit
//copypaste
yh-mammat ovat sitten taas asia erikseen. niitä elätetään muutenkin työssäkäyvien siivellä. yh mamma saa tukia enemmän kuin duunari tienaa.
Täytyy sanoa, että itse olen hyvin onnellisessa asemassa, koska minulla on mies, jota kiinnostaa perheemme jaksaminen! Hän vähensi työntekoa, kun vauva syntyi (ihan hyvin on silti varaa ja minunkin vanhempainrahani on jopa parempi kuin joidenkin palkka), kun päivän olen touhunnut vauvan ja taaperon kanssa, niin mies tulee puikkoihin ja pääsen esimerkiksi 2 kertaa viikossa omaan urheiluharrastukseeni. Joskus olen myös nukkunut sen ajan. Toki vauva kaipaa myös tissiä, mutta onnistuu myös pullosta syöttäminen.
Täytyy silti sanoa, että välillä meinaa pää lahota, kun se hulabaloo alkaa klo 6 aamulla :D mutta en liiemmin valita, kun olen niin onnekkaassa asemassa.
Olen todella pahoillani teidän puolesta, joilla ei ole ollenkaan aikaa levätä ja olla itsekseen välillä. Jos äiti oikeasti väsyy, niin hän todellakin tarvitsee apua ja tukea. Eikä siihen riitä kerran kahdessa kuukaudessa joku tunnin apu.
Niin että täytyisi vieraiden muksuista huolehtia omien lisäksi?