Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?
Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.
Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.
Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.
Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.
Miksi sitä ei haluta antaa?
Kommentit (2767)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiyspakkaus on kylläkin lapselle eikä äidille. Siellä on lapselle vaatteita, peitto, lakana, talkkia. Ei äidille mitään.
Olisihan se kiva jos siellä olisi äidille vaikka pari paitaa, suklaata ja hajuvettä kuten täällä joku ilmeisesti luulee. Mutta sellaista äitiä varten olevaa pakkausta ei Suomessa tosiaan saa.
Häpö höpö, äidin tärkein tarve on huolehtia vastasyntyneestä ja voisi hetkeksi ajatella vauvan tarpeiden olevan omia mielihaluja tärkempiä.
Kommenttini koski ainoastaan sitä väitettä, että äiti saisi sellaista tukea kuten äitiyspakkaus. Että se ei ole äitiä vaan vauvaa varten, toisin kuin täällä väitettiin. Muuhun en ottanut kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Äitiyspakkaus on kylläkin lapselle eikä äidille. Siellä on lapselle vaatteita, peitto, lakana, talkkia. Ei äidille mitään.
Olisihan se kiva jos siellä olisi äidille vaikka pari paitaa, suklaata ja hajuvettä kuten täällä joku ilmeisesti luulee. Mutta sellaista äitiä varten olevaa pakkausta ei Suomessa tosiaan saa.
Voi taivas kun siellä olisi Nanson paitoja (rumia hirveitä väärän kokoisia valaalle), hajuvettä (kaikki äidit ovat tuoksuallergikkoja ) ja suklaata (Fazer hirveää kuraa ja palmuöljypeetä).
Uskotko itsekään ajatukseesi, että tuolla lumihiutaleäitivauvaa miellytettäisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi taivas kun siellä olisi Nanson paitoja (rumia hirveitä väärän kokoisia valaalle), hajuvettä (kaikki äidit ovat tuoksuallergikkoja ) ja suklaata (Fazer hirveää kuraa ja palmuöljypeetä).
Uskotko itsekään ajatukseesi, että tuolla lumihiutaleäitivauvaa miellytettäisiin
Oletpa täynnä vihaa. Sitä kokee itsensä onnekkaaksi kun on saanut tasapainoisen pään. :)
Millaista tukea ap. kaipaa?
Siis - mitä sosiaalitoimiston tehdä? - tukihenkilö, siivooja, ...mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on isoja ongelmia luetun ymmärtämisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletuksena pitäisi olla se, että jos lapsen haluaa, niin se on sitten oma lapsi 100
%, eikä vain 50. Lapsia ei voi tehdä suhtyeelle, tai toiselle ihmiselle puoliksi, vaan lapsi on aina 100% itselle.?? Eihän kukaan hullu tee lapsia jos oletuksena on julmasti jäädä sen kanssa täysin yksin.
Ennen lisääntymistä kannattaa käydä pahimmatkin kauhuskenaariot läpi ja tosissaan miettiä pärjääkö, jos mies kuolee/sairastuu/jättää. Onko muuta turvaverkkoa ja voiko heihin luottaa? Moni lisääntyy täysin huoletta miettimättä näitä asioita ollenkaan.
Sinulla alkaa mennä sairaisiin mittasuhteisiin tuo "yksin on pärjättävä"-mentaliteetti. Suosittelen kallotohtoria, olet erittäin todennäköisesti myrkyllinen niin itsellesi kuin muillekin.
Tuo olu eka viestini tähän ketjuun, darling. Suosittelen sulle vainoharhalääkitystä. Oletko tosiaan sitä mieltä, että on ok lisääntyä vailla huolta huomisesta eikä suoda ajatustakaan sille, pärjääkö ilman miestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletuksena pitäisi olla se, että jos lapsen haluaa, niin se on sitten oma lapsi 100
%, eikä vain 50. Lapsia ei voi tehdä suhtyeelle, tai toiselle ihmiselle puoliksi, vaan lapsi on aina 100% itselle.?? Eihän kukaan hullu tee lapsia jos oletuksena on julmasti jäädä sen kanssa täysin yksin.
Ennen lisääntymistä kannattaa käydä pahimmatkin kauhuskenaariot läpi ja tosissaan miettiä pärjääkö, jos mies kuolee/sairastuu/jättää. Onko muuta turvaverkkoa ja voiko heihin luottaa? Moni lisääntyy täysin huoletta miettimättä näitä asioita ollenkaan.
Sinulla alkaa mennä sairaisiin mittasuhteisiin tuo "yksin on pärjättävä"-mentaliteetti. Suosittelen kallotohtoria, olet erittäin todennäköisesti myrkyllinen niin itsellesi kuin muillekin.
Tuo olu eka viestini tähän ketjuun, darling. Suosittelen sulle vainoharhalääkitystä. Oletko tosiaan sitä mieltä, että on ok lisääntyä vailla huolta huomisesta eikä suoda ajatustakaan sille, pärjääkö ilman miestä?
Kyllä, kommenttini koski nimenomaan tuota kommenttia johon vastasin. Kommenttisi olisi sairas asenteeltaan. Ei, kenenkään ei tulisi joutua sivistysyhteiskunnassa pärjäämään lapsen kanssa täysin yksin. Sen ei tulisi olla oletus. Ei naisen, ei miehen. (Sinä tietysti sälytit vastuun naiselle.)
Minä haluan elää sivistysyhteiskunnassa, entäs sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa täynnä vihaa. Sitä kokee itsensä onnekkaaksi kun on saanut tasapainoisen pään. :)
Onnea vaan sitten, minusta on turhaa kiittämättömille äideille mitään nykyisiä palveluita enempää tuottaa. Nuo mielipiteet suklaista, vaatteista ja hajuvesistä ovat suoraan palstalta, tuo idea ei vaan ollut realismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kommenttini koski nimenomaan tuota kommenttia johon vastasin. Kommenttisi olisi sairas asenteeltaan. Ei, kenenkään ei tulisi joutua sivistysyhteiskunnassa pärjäämään lapsen kanssa täysin yksin. Sen ei tulisi olla oletus. Ei naisen, ei miehen. (Sinä tietysti sälytit vastuun naiselle.)
Moni kyllä palstalla juuri uhoaa torjuvansa kaikki sukulaiset, anopit, jättävänsä erimieliset ystävät, miessika jätetään tietty heti jo ennen lapsen syntymää, kerhot on persseestä jne, ja sitten piipitetään, kun olen aivan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan sitten, minusta on turhaa kiittämättömille äideille mitään nykyisiä palveluita enempää tuottaa. Nuo mielipiteet suklaista, vaatteista ja hajuvesistä ovat suoraan palstalta, tuo idea ei vaan ollut realismia.
Olen se suklaasta ja hajuvedestä kirjoittanut. Etkö oikeasti tajunnut, että kyseessä oli vitsi? En minä niitä äideille toivonut enkä pyytänyt. Vaan yritin palauttaa maan pinnalle niitä, jotka väitti äitiyspakkauksen olevan tuki äidille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni kyllä palstalla juuri uhoaa torjuvansa kaikki sukulaiset, anopit, jättävänsä erimieliset ystävät, miessika jätetään tietty heti jo ennen lapsen syntymää, kerhot on persseestä jne, ja sitten piipitetään, kun olen aivan yksin.
En tiedä sinusta, mutta minä en perusta maailmankuvaani vauvapalstaan. Tunnen ihan oikeita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten pitäisi olla tietoisempia omista voimavaroistaan hyvissä ajoin ennenkuin miettii lasten tekemistä. Tässäkään tosin ei kukaan auta. Suosittelen, että jos lapsia haluaa ni säästää eka 10 000e rahaa ja tekee sitten vasta lapsia. Omilla säästöillä selviää jos tulee vaikeaa, ja etenkin jos ei ole sukua/perhettä, joihin turvautua.
Voimavarat muuttuu. Eikä kukaan osaa arvioida niitä kunnolla etukäteen. Ei kukaan tiedä ennalta saako koliikkivauvan vai ei, saako terveen vauvan vai ei, nukkuuko vauva hyvin vai herääkö joka yö 10 kertaa. Ei kukaan tiedä ennalta säilyykö oma terveys vai ei. Ei kukaan tiedä ennalta pysyykö puoliso vierellä vai ei.
Turha syyllistää äitejä siitä, että eivät ole ennustajia.
Voi hyvin arvioida ennen lisääntymistä, että onko valmis tekemään sen pahimmassakin skenaariossa.
Mikäli ei ole ja silti haluaa lisääntyä, niin täysin turha valittaa omasta vapaaehtoisesta elämänlaatusi pilaamisesta. Mitäs läksit?
Naulan kantaan.
On kyllä käsittämätön määrä uusavuttomia asioista etukäteen selvittämiseen kykenemättömiä ihmisiä tässäkin ketjussa.
Meidän koulujärjestelmän pitäisi olla huippuluokkaa, mutta hävettää lukea kun ihmiset valittaa että ei olisi voinut tietää riskejä ja elämänmuutosta mitä lisääntyminen pitää sisällään.
Kaikki tarvittava tieto olisi löytynyt muutaman minuutin googlettamisella ja kaikilla on pääsy internetiin, mutta ei. Uusavuttomat lyhytkatseiset tampiot menevät tekemään koko elämänsä suurimman päätöksen ja ei vaivaudu edes ottamaan asiasta selvää etukäteen.
Sitten palkinnoksi loputon ulina ja valitus väsymyksestä joka on 100% itsevalittu ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten pitäisi olla tietoisempia omista voimavaroistaan hyvissä ajoin ennenkuin miettii lasten tekemistä. Tässäkään tosin ei kukaan auta. Suosittelen, että jos lapsia haluaa ni säästää eka 10 000e rahaa ja tekee sitten vasta lapsia. Omilla säästöillä selviää jos tulee vaikeaa, ja etenkin jos ei ole sukua/perhettä, joihin turvautua.
Oikeesti näin. Ihan järjetöntä touhua tehdä lapsia ja heti kun alkaa väsyttämään niin kauhee huuto ja valitus.
Se on kuulkas semmonen 18 vuoden rupeama lasten kanssa että paras sitoutua tai jättää lapset tekemättä.
Turha tänne sivustolle on tulla valittamaan että väsyttää. Niin makaa kuin petaa.
Olin ensikodissa, kun lapseni syntyi. Sain koliikkilapsen, joka ei nukkunut öisin vaan huusi viiteen asti. Päivisin vauva nukkui, mutta itse en pystynyt nukkumaan, kun oli meteliä ym. Olin ihan puhki ja loppu, mutta en saanut apua, vaikka varmasti työntekijät näkivät, etten nukkunut.
Sitten kotona vauvani ei edelleenkään nukkunut kuin muutaman tunnin kerralla ja väsymykseni ja uupumukseni olivat ihan kestämisen rajoilla.
Neuvolassa käydessäni aina kysyttiin vauvan vointia. En muista, että mun vointia olisi kysytty kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen se suklaasta ja hajuvedestä kirjoittanut. Etkö oikeasti tajunnut, että kyseessä oli vitsi? En minä niitä äideille toivonut enkä pyytänyt. Vaan yritin palauttaa maan pinnalle niitä, jotka väitti äitiyspakkauksen olevan tuki äidille.
Se vaan oli huono idea joskus voi itsekin ihan vaan reilusti myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Itse tein lapsen oltuamme parisuhteessa kolme vuotta. Mies halusi alusta alkaen kanssani lapsen, oli korkeakoulutettu kolmikymppinen lapseton mies, rakasti kovasti, samoin minä häntä.
Saimme lapsen luomumenetelmin ja synnärille mennessäni luulin, että olemme maapallo onnellisin pariskunta. Saimma terveen lapsen ja olin onneni kukkuloilla. Mies totesi seuraavana päivänä, että vihaa minua ja tässä tällaisessa on kauheasti vaivaa ja hänellä ei ole aikaa tällaiseen.
Itselleni "vaivan" määrä vauvaperheessä ei ollut uutinen ja ylläri, hänelle oli. Olin yrittänyt puhua tästä, oli vaan että no kai hän nyt tietää. Selvisi, että hänen mielestään nainenhan houtaa vauvan kokonaan, koska on "valtion maksamalla lomalla, aikaa on, voit vaikka tehdä väitöskirjan, mitä valitat".
Hän ei koskan hankkinut sekuntiakaan hoitoapua, auttanut missään, minun perheeni, sukuni ja ystäväni sekä vapaaehtoisesti että puolipakolla auttoivat, kun minä tietysti synnytyksestä toipuessani olin aika uupunut tästä 24/7 vastuusta, joka onkin jatkunut siitä saakka.
Suomen laki mahdollistaa ihan täysin oman vauvan ja lapsen hylkäämisen. Tiedustelin mm poliisilta, että eikö tämä ole heitteillejättö, että mies kävelee ovesta baariin, vaikka tietää, että minä olen a) valvonut jo kaksi edellistä yötä ja päivää yksin b) korkeassa kuumeessa, vauva on kuumeessa ja koira on silti saatava ulos pissalle. Olin siis rukoillut, että veisi edes koiran ulos ennen lähtöään, ettei minun tarvitse pukea itseäni ja kuumeista vauvaa ulos, koska koiran vieminen pissalle on myös absoluuttinen pakko varmaan eläinsuojelulainkin silmissä Poliisi (nainen!) tuhahti ilkeästi, että no onhan sinulla puhelin, soitat apua, ei tuo ole heitteillejättö.
Miten tämä kaikki oli minun syytäni? Miten olisin osannut varautua tähän? En tänä päivänä tiedä, mikä exmiehelleni tuli, ei halua puhua asiasta.
Laki pakottaa VAIN JA AINOASTAAN elatusmaksuin. Eli saan reilun satasen kuussa siitä, että olen 24/7 kiinni. Hän on hankkinut nolla hanskaa ja haalaria, pessyt nolla pesukoneellista, pessyt nolla kertaa ruoalla kuorrutetun kodin, pessyt nolla oksennusvatia, valvonut nolla yötä, rauhoitellut nolla uhmaraivaria ja jättänyt nolla kertaa oman harrastuksen tai vapaaillan väliin lapsen vuoksi, jonka yhdessä harkiten hankimme. Puhumattakaan siitä surusta, joka lapsella on kaikista esimerkillistä kasvatusmetodeistani huolimatta siitä, että isää ei ole. En ole myöskäälöytänyt uutta puolisoa. Ei ole ikinä aikaa kaksistaan kunnolla tutustua toiseen eikä itsellä pienintä halua ottaa riskiä, että uudelleen pariudun jonkun noin tunnevammaisen kanssa, joka tekisi vastaavan oharin myös lapselle.
Elatusmaksuhan ei ainakaan helsinkiläiselle (suuret asumiskstannukset siis) korvaa edes sitä osaa vuokrasta/yhtiövastikkeesta/lainanlyhennyksestä, joka kuluu lapsen tarvitsemiin neliöihin. Itsehän asuisin varmaan yksiössä ilman lasta, lapsen kamssa en.
Suomen laki sallii täysin vauvan jättämisen oikeastaan hengenvaaraan, mitä se on, kun häntä hoitaa ihminen, joka ei koskaan nuku kunnollista yötä, siis ihan tasapainoaisti heikkenee yms onnettomuuksien vaara. Suomen laki myös mahdollistaa pakkotyön eli 24/7 vastuun asiassa, jossa vastuu on kahdella aikuisella, mutta toinen ei sitö hoida. Tässä asiassa olemme keskiajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vaan oli huono idea joskus voi itsekin ihan vaan reilusti myöntää.
En voi mitään sille, jos et ymmärrä lukemaasi. Tai ymmärrät tahallaan väärin. Asiasta ei kannata sen enempää jatkaa.
Eli jos tilanne menisi näin, esimerkinomaisesti:
Vauva syntyy, äiti jää kotiin.
Syntyyy toinen vauva, esikoinen hoitoon, äiti kotona.
Äiti uupuu, kotiin pitää saada apua.
Esikoinen hoidossa, äiti hoitaa vauvan, kodinhoitaja kodin.
Sitten vauvakin menee hoitoon ja äiti töihin. Kodinhoitajako hoitaa edelleen kodin?
Nimittäin tässä vaiheessa äiti on jo niin tottunut olemaan ottamatta vastuuta päätöksistään ja tukeutumaan apuun että kuinka hänen voi enää olettaa jaksavan hoitaa kotia, työtä ja lapsia illat ja viikonloput
Juu juu onhan se isä. Silti tuntuu ettei se monillekaan riitä.