Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?
Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.
Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.
Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.
Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.
Miksi sitä ei haluta antaa?
Kommentit (2767)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten pitäisi olla tietoisempia omista voimavaroistaan hyvissä ajoin ennenkuin miettii lasten tekemistä. Tässäkään tosin ei kukaan auta. Suosittelen, että jos lapsia haluaa ni säästää eka 10 000e rahaa ja tekee sitten vasta lapsia. Omilla säästöillä selviää jos tulee vaikeaa, ja etenkin jos ei ole sukua/perhettä, joihin turvautua.
Itse tein lapsen oltuamme parisuhteessa kolme vuotta. Mies halusi alusta alkaen kanssani lapsen, oli korkeakoulutettu kolmikymppinen lapseton mies, rakasti kovasti, samoin minä häntä.
Saimme lapsen luomumenetelmin ja synnärille mennessäni luulin, että olemme maapallo onnellisin pariskunta. Saimma terveen lapsen ja olin onneni kukkuloilla. Mies totesi seuraavana päivänä, että vihaa minua ja tässä tällaisessa on kauheasti vaivaa ja hänellä ei ole aikaa tällaiseen.
Itselleni "vaivan" määrä vauvaperheessä ei ollut uutinen ja ylläri, hänelle oli. Olin yrittänyt puhua tästä, oli vaan että no kai hän nyt tietää. Selvisi, että hänen mielestään nainenhan houtaa vauvan kokonaan, koska on "valtion maksamalla lomalla, aikaa on, voit vaikka tehdä väitöskirjan, mitä valitat".
Hän ei koskan hankkinut sekuntiakaan hoitoapua, auttanut missään, minun perheeni, sukuni ja ystäväni sekä vapaaehtoisesti että puolipakolla auttoivat, kun minä tietysti synnytyksestä toipuessani olin aika uupunut tästä 24/7 vastuusta, joka onkin jatkunut siitä saakka.
Suomen laki mahdollistaa ihan täysin oman vauvan ja lapsen hylkäämisen. Tiedustelin mm poliisilta, että eikö tämä ole heitteillejättö, että mies kävelee ovesta baariin, vaikka tietää, että minä olen a) valvonut jo kaksi edellistä yötä ja päivää yksin b) korkeassa kuumeessa, vauva on kuumeessa ja koira on silti saatava ulos pissalle. Olin siis rukoillut, että veisi edes koiran ulos ennen lähtöään, ettei minun tarvitse pukea itseäni ja kuumeista vauvaa ulos, koska koiran vieminen pissalle on myös absoluuttinen pakko varmaan eläinsuojelulainkin silmissä Poliisi (nainen!) tuhahti ilkeästi, että no onhan sinulla puhelin, soitat apua, ei tuo ole heitteillejättö.
Miten tämä kaikki oli minun syytäni? Miten olisin osannut varautua tähän? En tänä päivänä tiedä, mikä exmiehelleni tuli, ei halua puhua asiasta.
Laki pakottaa VAIN JA AINOASTAAN elatusmaksuin. Eli saan reilun satasen kuussa siitä, että olen 24/7 kiinni. Hän on hankkinut nolla hanskaa ja haalaria, pessyt nolla pesukoneellista, pessyt nolla kertaa ruoalla kuorrutetun kodin, pessyt nolla oksennusvatia, valvonut nolla yötä, rauhoitellut nolla uhmaraivaria ja jättänyt nolla kertaa oman harrastuksen tai vapaaillan väliin lapsen vuoksi, jonka yhdessä harkiten hankimme. Puhumattakaan siitä surusta, joka lapsella on kaikista esimerkillistä kasvatusmetodeistani huolimatta siitä, että isää ei ole. En ole myöskäälöytänyt uutta puolisoa. Ei ole ikinä aikaa kaksistaan kunnolla tutustua toiseen eikä itsellä pienintä halua ottaa riskiä, että uudelleen pariudun jonkun noin tunnevammaisen kanssa, joka tekisi vastaavan oharin myös lapselle.
Elatusmaksuhan ei ainakaan helsinkiläiselle (suuret asumiskstannukset siis) korvaa edes sitä osaa vuokrasta/yhtiövastikkeesta/lainanlyhennyksestä, joka kuluu lapsen tarvitsemiin neliöihin. Itsehän asuisin varmaan yksiössä ilman lasta, lapsen kamssa en.
Suomen laki sallii täysin vauvan jättämisen oikeastaan hengenvaaraan, mitä se on, kun häntä hoitaa ihminen, joka ei koskaan nuku kunnollista yötä, siis ihan tasapainoaisti heikkenee yms onnettomuuksien vaara. Suomen laki myös mahdollistaa pakkotyön eli 24/7 vastuun asiassa, jossa vastuu on kahdella aikuisella, mutta toinen ei sitö hoida. Tässä asiassa olemme keskiajalla.
Tämä ei ole yhteiskunta jossa minä haluaisin elää. Ja olen lapseton. Häpeällistä Suomelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten pitäisi olla tietoisempia omista voimavaroistaan hyvissä ajoin ennenkuin miettii lasten tekemistä. Tässäkään tosin ei kukaan auta. Suosittelen, että jos lapsia haluaa ni säästää eka 10 000e rahaa ja tekee sitten vasta lapsia. Omilla säästöillä selviää jos tulee vaikeaa, ja etenkin jos ei ole sukua/perhettä, joihin turvautua.
Voimavarat muuttuu. Eikä kukaan osaa arvioida niitä kunnolla etukäteen. Ei kukaan tiedä ennalta saako koliikkivauvan vai ei, saako terveen vauvan vai ei, nukkuuko vauva hyvin vai herääkö joka yö 10 kertaa. Ei kukaan tiedä ennalta säilyykö oma terveys vai ei. Ei kukaan tiedä ennalta pysyykö puoliso vierellä vai ei.
Turha syyllistää äitejä siitä, että eivät ole ennustajia.
Voi hyvin arvioida ennen lisääntymistä, että onko valmis tekemään sen pahimmassakin skenaariossa.
Mikäli ei ole ja silti haluaa lisääntyä, niin täysin turha valittaa omasta vapaaehtoisesta elämänlaatusi pilaamisesta. Mitäs läksit?
Naulan kantaan.
On kyllä käsittämätön määrä uusavuttomia asioista etukäteen selvittämiseen kykenemättömiä ihmisiä tässäkin ketjussa.
Meidän koulujärjestelmän pitäisi olla huippuluokkaa, mutta hävettää lukea kun ihmiset valittaa että ei olisi voinut tietää riskejä ja elämänmuutosta mitä lisääntyminen pitää sisällään.
Kaikki tarvittava tieto olisi löytynyt muutaman minuutin googlettamisella ja kaikilla on pääsy internetiin, mutta ei. Uusavuttomat lyhytkatseiset tampiot menevät tekemään koko elämänsä suurimman päätöksen ja ei vaivaudu edes ottamaan asiasta selvää etukäteen.
Sitten palkinnoksi loputon ulina ja valitus väsymyksestä joka on 100% itsevalittu ongelma.
Ilman noita "uusavuttomia lyhytkatseisia tampioita" ei olisi suurtakaan osaa meistä syntynyt. Kuuluu ihan ihmisyyteen että vaistot ajaa lisääntymään. Asia erikseen ollaan me sieluttomat logiikan orjat jotka analysoidaan viimeiseen asti kaikki ja mietitään kaikki mahdolliset skenaariot valmiiksi - ja hedelmällisyys romahti siinä samalla.
Välillä tuntuu siltä, että äidin uupumusta ym tunteita ei tunnisteta. Myytti elää, että äiti aina jaksaa, kykenee ja voi. Entä jos ei jaksa, kykene tai osaa. Sitä yrittää parhaansa, mutta entä jos se ei riitä. Ja ympärillä olevat äidit tuntuvat jaksavan, osaavan ja tietävän, mitä vauva kulloinkin tarvitsee ja näillä äideillä ei näytä olevan tarvetta omaan aikaan, nukkumiseen ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse tiedä mitään ihmisryhmää, joka saisi enemmän tukea yhteiskunnalta, sukulaisilta, ystäviltä etc.., kuin nainen raskaana tai vauvan kanssa.
Silti kaikki palstat on täynnä huutoa, kuinka heitä syrjitään joka paikassa ja lapsia vihataan.
Cmoon naiset!
Ihmiset rakastavat lapsia ( myös ruskeita - ihailu ei ole mikroaggressiota - paitsi Hubara ), kaikki me haluamme auttaa teitä.
Mitä tukea äidit saa?
Äiti-ihmiset vain ovat tulleet sokeiksi kaikelle sosiaaliavulle mitä saavat. Ovat tulleet laiskoiksi. On niin raskasta vaihtaa vaippa. Apua.
Mitä sosiaaliapua äidit saavat? Ansiosidonnaista vanhempainrahaa, mutta saahan sitä isätkin, ja kumpikin on omalla työllään sen tienannut.
Lapsilisän.
Mitään muuta en ole saanut.
Äitiyspakkauksen, hoitovapaata, vanh pvä rahaa, voi viedä lapsen kerhoon tai vaikka hoitoon päiväkotiin jos on niin lumihiutalevauva itse. Jos on sairas menee terveyskeskukseen. Hotelliinko sut pitäis ottaa palveltavaksi.
:DD::D:D:D:D::D:D
Tämä lohduttaa varmasti aivan valtavasti täysin uupunutta äitiä
Yhteiskunnanko pitäisi tulla kollektiivisesti paijaamaan aikuista ihmistä. Miksi on karkottanut läheltään kaikki ihmiset, jotka voisivat lohduttaa jos on suruja.
Juurihan äidit saivat mielestäsi aivan valtavasti tukea. Ja nyt myönnät etteivät saa mutta käännät asiat niin että on mielestäsi heidän syy, että yhteiskunta on kusipäinen äitejä kohtaan. Olet sinä.
Myönnän. Päänsilityspalvelua ei ole. Toivottavasti ei tulekaan. Muuta tukea kyllä on jos kelpaa, mutta kun mikään ei lumihiutaleäitivauvalle kelpaa.
Ehkä juuri sitä päänsilityspalvelua täällä moni muukin yksinäinen ihminen kaipaisi. Tekisi varmasti hyvää, jos ihmisen hätä ja tarve auttavalle kädelle ja yhteisöllisyydelle otettais tosissaan ja tarjottais empatiaa ja sen jälkeen konkreettista apua.
Mitä pahaa tässä on?
Ei mitään. Yksinäisyys voi oikeasti olla tuhoavaa. Minulla oli ennen vauvaa useita ystäviä ja paljonkin sosiaalista elämää. Sain huonosti nukkuvan vauvan, jolla oli myös koliikki. Ystävät kaikkosi ympäriltä sen myötä. Korona sulki täällä mll:n perhekahvilat eli ei ollut mitään paikkaa minne mennä juttelemaan muiden äitien kanssa. Niitä ei ole avattu vieläkään! Jossain paikkakunnilla kai on mutta meillä ei.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos tilanne menisi näin, esimerkinomaisesti:
Vauva syntyy, äiti jää kotiin.
Syntyyy toinen vauva, esikoinen hoitoon, äiti kotona.
Äiti uupuu, kotiin pitää saada apua.
Esikoinen hoidossa, äiti hoitaa vauvan, kodinhoitaja kodin.
Sitten vauvakin menee hoitoon ja äiti töihin. Kodinhoitajako hoitaa edelleen kodin?
Nimittäin tässä vaiheessa äiti on jo niin tottunut olemaan ottamatta vastuuta päätöksistään ja tukeutumaan apuun että kuinka hänen voi enää olettaa jaksavan hoitaa kotia, työtä ja lapsia illat ja viikonloput
Juu juu onhan se isä. Silti tuntuu ettei se monillekaan riitä.
Niin. Entisaikaan sitä kotipalvelun apua sai aina kun tarvitsi. Ihan kuule kotirouva jolla ei edes työtä ja isot lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vauvakin menee hoitoon ja äiti töihin. Kodinhoitajako hoitaa edelleen kodin?
Nimittäin tässä vaiheessa äiti on jo niin tottunut olemaan ottamatta vastuuta päätöksistään ja tukeutumaan apuun että kuinka hänen voi enää olettaa jaksavan hoitaa kotia, työtä ja lapsia illat ja viikonloput
Juu juu onhan se isä. Silti tuntuu ettei se monillekaan riitä.Niin. Entisaikaan sitä kotipalvelun apua sai aina kun tarvitsi. Ihan kuule kotirouva jolla ei edes työtä ja isot lapset.
Ennen oli paljon tehtaita, josta valtio sai hyvät verotulot. Lisäksi eläkeläisiä oli vähän.
Nyt eläkeläisiä on 1 600 000 eli miljoona kuusisataa tuhatta ja tehtaat on loppuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse tiedä mitään ihmisryhmää, joka saisi enemmän tukea yhteiskunnalta, sukulaisilta, ystäviltä etc.., kuin nainen raskaana tai vauvan kanssa.
Silti kaikki palstat on täynnä huutoa, kuinka heitä syrjitään joka paikassa ja lapsia vihataan.
Cmoon naiset!
Ihmiset rakastavat lapsia ( myös ruskeita - ihailu ei ole mikroaggressiota - paitsi Hubara ), kaikki me haluamme auttaa teitä.
Mitä tukea äidit saa?
Äiti-ihmiset vain ovat tulleet sokeiksi kaikelle sosiaaliavulle mitä saavat. Ovat tulleet laiskoiksi. On niin raskasta vaihtaa vaippa. Apua.
Mitä sosiaaliapua äidit saavat? Ansiosidonnaista vanhempainrahaa, mutta saahan sitä isätkin, ja kumpikin on omalla työllään sen tienannut.
Lapsilisän.
Äitiyspakkauksen, hoitovapaata, vanh pvä rahaa, voi viedä lapsen kerhoon tai vaikka hoitoon päiväkotiin jos on niin lumihiutalevauva itse. Jos on sairas menee terveyskeskukseen. Hotelliinko sut pitäis ottaa palveltavaksi.
Yhteiskunnanko pitäisi tulla kollektiivisesti paijaamaan aikuista ihmistä. Miksi on karkottanut läheltään kaikki ihmiset, jotka voisivat lohduttaa jos on suruja.
Juurihan äidit saivat mielestäsi aivan valtavasti tukea. Ja nyt myönnät etteivät saa mutta käännät asiat niin että on mielestäsi heidän syy, että yhteiskunta on kusipäinen äitejä kohtaan. Olet sinä.
Myönnän. Päänsilityspalvelua ei ole. Toivottavasti ei tulekaan. Muuta tukea kyllä on jos kelpaa, mutta kun mikään ei lumihiutaleäitivauvalle kelpaa.
Ehkä juuri sitä päänsilityspalvelua täällä moni muukin yksinäinen ihminen kaipaisi. Tekisi varmasti hyvää, jos ihmisen hätä ja tarve auttavalle kädelle ja yhteisöllisyydelle otettais tosissaan ja tarjottais empatiaa ja sen jälkeen konkreettista apua.
Mitä pahaa tässä on?Ei mitään. Yksinäisyys voi oikeasti olla tuhoavaa. Minulla oli ennen vauvaa useita ystäviä ja paljonkin sosiaalista elämää. Sain huonosti nukkuvan vauvan, jolla oli myös koliikki. Ystävät kaikkosi ympäriltä sen myötä. Korona sulki täällä mll:n perhekahvilat eli ei ollut mitään paikkaa minne mennä juttelemaan muiden äitien kanssa. Niitä ei ole avattu vieläkään! Jossain paikkakunnilla kai on mutta meillä ei.
Kuulostaa todella yksinäiseltä. Tästä olisi pitänyt olla enemmän juttua mediassa jne. Harmittaa puolestasi.
En halua ohittaa tunteitasi neuvomalla ja ehkä asut jossain pienellä paikkakunnalla. Mutta ehdotona silti, oletko liittynyt facebookissa alueesi äitiryhmiin? Joku puistoäidit tai vastaava, mitä niitä on? Niiden kautta voi perustaa vaikka whatsapp ryhmän yhdessä ja saada vertaistukea sitäkin kautta, myös uudet ystävät nettipalvelusta voi löytää ystävän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cmoon naiset!
Mitä tukea äidit saa?
Lapsilisän.
Mitä pahaa tässä on?Ei mitään. Yksinäisyys voi oikeasti olla tuhoavaa. Minulla oli ennen vauvaa useita ystäviä ja paljonkin sosiaalista elämää. Sain huonosti nukkuvan vauvan, jolla oli myös koliikki. Ystävät kaikkosi ympäriltä sen myötä. Korona sulki täällä mll:n perhekahvilat eli ei ollut mitään paikkaa minne mennä juttelemaan muiden äitien kanssa. Niitä ei ole avattu vieläkään! Jossain paikkakunnilla kai on mutta meillä ei.
Kuulostaa todella yksinäiseltä. Tästä olisi pitänyt olla enemmän juttua mediassa jne. Harmittaa puolestasi.
En halua ohittaa tunteitasi neuvomalla ja ehkä asut jossain pienellä paikkakunnalla. Mutta ehdotona silti, oletko liittynyt facebookissa alueesi äitiryhmiin? Joku puistoäidit tai vastaava, mitä niitä on? Niiden kautta voi perustaa vaikka whatsapp ryhmän yhdessä ja saada vertaistukea sitäkin kautta, myös uudet ystävät nettipalvelusta voi löytää ystävän
Täällä ei ole äitiryhmiä facessa. Paikkakunta ei ole mitenkään Suomen pienimpiä. Facessa on kyllä alueen puskaradio. Laitoin sinne viestin, että kaivataan ulkoiluseuraa äidille ja lapselle lähistöltä. Kukaan ei vastannut (olen tavallinen suomalainen äiti, eli esteenä ei ole ollut ainakaan mikään poikkeava taustani tms).
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten siis pitäisi olla selvänäkijöitä. Ennustajan kyvyt eivät riittäisi, koska ei saisi olla epätarkkuutta tulevaisuuden suhteen.
Kuka tahansa voi joutua tilanteeseen, jossa elämältä ja taloudelta putoaa pohja. Ihmiset joutuvat muuttamaan pois kotiseuduiltaan, jolloin sukulaiset ja ystävät jäävät satojenkin kilometrien päähän. Monilla ei enää ole vanhempia tai muutakaan sukua, jotka voisivat auttaa lastenhoidossa tai taloudellisesti. Kymppitonnilla ei pitkälle pärjää, jos lapsen kulutusta ajattelee asuminen mukaan lukien. Sillä maksaa esim. kaksion vuokran vuoden ajalta. Perheiden, lasten ja nuorten tukeminen ajoissa estää syrjäytymistä ja tulee halvemmaksi kuin lieveilmiöiden hoitaminen tulevaisuudessa. Tosin se taitaa olla myöhäistä, kun esim lasten psykiatrisen sairaalahoidon potilaspaikat ovat jo kaksinkertaisesti täytetty ja käytäviä myöten täynnä, Koulutuksesta ja tukitoimista leikattiin ja oppilaat pantiin jättiluokkiin opettamaan toisiaan. Rahalla pääsee yksityiskouluihin, joten ei se kurjuus tietenkään kaikkia koske ja siellä se kymppitonni on pikkuraha. Samaa herkkua on odotettavissa, kun tulevien päättäjien neuvotteluissa ehdotellaan veronalennuksia ylimpään maksuluokkaan ja leikkauksia köyhimmille.
Miksi ette voisi vaikka koota lähialueen äideistä ryhmää, jonka kanssa jaatte hoitovastuuta? Netissä onnistuisi helposti.
Vierailija kirjoitti:
Eli toisin sanoen haluat elää kovassa yhteiskunnassa. Et sellaisessa, jossa kun jollakulla talo palaa, koko kylä kokoaa vaikka vähästäänkin avun kasaan.
Ehdotus: Muuta pois Suomesta. Me muut haluamme sivistyneen hyvinvointiyhteiskunnan. Sinua varten on esim. USA.
jännää ettei isiä,yh-isiä ja muita isiä jotka huolehtii kodin ja lapset ilman apuvoimia,he ei kuiteskaan valita joka palstalla sillä isit on laitettu syrjään sillä on vielä vanhat ajatusmallit että vain äiti osaa hoitaa kodin ja lapset ei isät. Karmea totuus mutta näin on.
eräs yh-isä kirjoitti:
jännää ettei isiä,yh-isiä ja muita isiä jotka huolehtii kodin ja lapset ilman apuvoimia,he ei kuiteskaan valita joka palstalla sillä isit on laitettu syrjään sillä on vielä vanhat ajatusmallit että vain äiti osaa hoitaa kodin ja lapset ei isät. Karmea totuus mutta näin on.
Arvoisa yh-isä. Teet tärkeää työtä. Oletko muistanut huomioida että määrällisesti yh-isät ovat hyvin pieni marginaali verrattuna yh-äiteihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cmoon naiset!
Mitä tukea äidit saa?
Lapsilisän.
Täällä ei ole äitiryhmiä facessa. Paikkakunta ei ole mitenkään Suomen pienimpiä. Facessa on kyllä alueen puskaradio. Laitoin sinne viestin, että kaivataan ulkoiluseuraa äidille ja lapselle lähistöltä. Kukaan ei vastannut (olen tavallinen suomalainen äiti, eli esteenä ei ole ollut ainakaan mikään poikkeava taustani tms).
Voi paska :/
Vierailija kirjoitti:
Juu juu onhan se isä. Silti tuntuu ettei se monillekaan riitä.
Kyllä se isä riittää, jos se on oikeasti osallistuva ja mahdollistaa äidille omaa aikaa ja lepoa. Jotkut miehet alkavat yhtäkkiä viihtymään töissä enemmän kuin kotona eikä siitä edes juurikaan saa rahaa tai sitten hyppäävät omissa harrastuksissa ja bileissä. Eivät osaa tarttua omatoimisesti imuriin, eivät huolehdi lasten koulu- ja harrastusjutuista ym. On äitejä, jotka eivät saa edes paria tuntia viikossa olla itsekseen.
eräs yh-isä kirjoitti:
Väitätkö, että yh-isä ei voi olla väsynyt, jos ei valita palstalla?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette voisi vaikka koota lähialueen äideistä ryhmää, jonka kanssa jaatte hoitovastuuta? Netissä onnistuisi helposti.
Heti huomenna, jahka minun ei sitten tarvitse maksaa veroja niistä lakien määrittelemistä yhteiskunnan palveluista ollenkaan. Miksi me maksamme veroja, jos ei niillä saa mitään?
Vierailija kirjoitti:
Olen ikävä kyllä niin uupunut, että en pysty auttamaan muita. Auttamaan pystyy hyvävointiset, ei ne jotka on itse akuutin avun tarpeessa. Olisin ihan turvallisuusriski vieraalle lapselle, koska olen niin väsynyt että en meinaa pysyä hereillä. Ei kukaan tällaiselle ihmiselle voi antaa lasta hoidettavaksi.
Näitä väsyneitä äitejä tehtaillaan lisää ihan yhteiskunnan toimesta, kun yksinäiset naiset haluavat lisääntyä.
Hedelmöityshoitojonot pullistelevat näitä voimaantuneita naisia.
Mitä pahaa tässä on?