Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?

Vierailija
17.05.2023 |

Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.

Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.

Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.

Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.

Miksi sitä ei haluta antaa?

Kommentit (2767)

Vierailija
2081/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienee aika harhaistä väittää, ettei MITÄÄN apua tarjota

Vierailija
2082/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan lastenhoitoa ostaa itse. Ei kaikkea voi yhteiskunta kustantaa. Kotiin voi ottaa sen hoitajan pariksi tunniksi ja itse nukkua / ladata akkuja

Mistä sellaisen muutaman tunnin hoitajan saa?  Lehti-ilmoituksellako?

Ei kukaan työtönkään tule tuollaista tekemään, kun menee pian korvaukset ja tuet.

Sun mielestä sellaisen voi vaan "ottaa" jostakin.  Ja pariksi tunniksi?  Entä jos ei saakaan unta sen parin tunnin ajan, kun koko ajan vain hermoilee, että nyt pitäisi nukkua, kahden tunnin päästä se hoitaja lähtee?  Sitähän vaan kuuntelee mitä siellä asunnossa tapahtuu.  Tai jos se hoitaja lähtee vauvan kanssa ulos, koko ajan sitten vaan seurailee kelloa.

Ei sellainen pari tuntia mitään auta.  Ihminen tarvitsee ihan kunnon yöunet edes muutaman kerran viikossa.  Moni ei saa päivällä unta, vaikka olisi kuinka väsynyt. Ei nämä nyt ihan helposti sormia napsauttamalla onnistu tällaiset parin tunnin hoitamiset, äiti on ihan yhtä väsynyt sen jälkeenkin.  Jos on vaikka juuri sitten saanutkin unen päästä kiinni, niin onkin jo aika herätä, hoitaja tulee herättämään.

No esim MLL:sta voi tilata hoitajan pariksi tunniksi. Äiti voi nukkua silloin kun isä on kotona. Työvuorojen väli on pidempi kuin pari tuntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2083/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan lastenhoitoa ostaa itse. Ei kaikkea voi yhteiskunta kustantaa. Kotiin voi ottaa sen hoitajan pariksi tunniksi ja itse nukkua / ladata akkuja

Ei kukaan työtönkään tule tuollaista tekemään, kun menee pian korvaukset ja tuet.

Sun mielestä sellaisen voi vaan "ottaa" jostakin.  Ja pariksi tunniksi?  Entä jos ei saakaan unta sen parin tunnin ajan, kun koko ajan vain hermoilee, että nyt pitäisi nukkua, kahden tunnin päästä se hoitaja lähtee?  Sitähän vaan kuuntelee mitä siellä asunnossa tapahtuu.  Tai jos se hoitaja lähtee vauvan kanssa ulos, koko ajan sitten vaan seurailee kelloa.

Ei sellainen pari tuntia mitään auta.  Ihminen tarvitsee ihan kunnon yöunet edes muutaman kerran viikossa.  Moni ei saa p

Ei MLL edes toimi kaikilla paikkakunnilla enää ja niillä joilla toimii, aika huonosti yhtäkkiä sen pari tuntisen hoitajan saa. Ja sairastelukotiin vielä huonommin.

Vierailija
2084/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sellainen pari tuntia mitään auta.  Ihminen tarvitsee ihan kunnon yöune

Ei MLL edes toimi kaikilla paikkakunnilla enää ja niillä joilla toimii, aika huonosti yhtäkkiä sen pari tuntisen hoitajan saa. Ja sairastelukotiin vielä huonommin.

No mitäpä sinä sillä parin tunnin hoitajalla tekisitkään kun juuri valitit, ettei se auta mitään?

Vierailija
2085/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sellainen pari tuntia mitä

En minä ole kirjoittanut mitään muuta kuin tuon saatavuuden ongelman. Miksi sinä räyhäät?

Vierailija
2086/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitäisi olla tietoisempia omista voimavaroistaan hyvissä ajoin ennenkuin miettii lasten tekemistä. Tässäkään tosin ei kukaan auta. Suosittelen, että jos lapsia haluaa ni säästää eka 10 000e rahaa ja tekee sitten vasta lapsia. Omilla säästöillä selviää jos tulee vaikeaa, ja etenkin jos ei ole sukua/perhettä, joihin turvautua.

Niin, valvoitko itse ensin vuosikausia varmistaaksesi että jaksat varmasti? Niinhän sinä teit kun olet niin erinomainen.

No kyllä aikuinen ihminen esimerkiksi käy töissä, opiskelee, matkustelee ym. Eli ei se rytmi tasainen ole. Moni jopa tekee vuorotyötä.

Kyllä tässä on ongelma äidin korvien välissä, ja äidin itse on asia ratkaistava  

Vierailija
2087/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitäisi olla tietoisempia omista voimavaroistaan hyvissä ajoin ennenkuin miettii lasten tekemistä. Tässäkään tosin ei kukaan auta. Suosittelen, että jos lapsia haluaa ni säästää eka 10 000e rahaa ja tekee sitten vasta lapsia. Omilla säästöillä selviää jos tulee vaikeaa, ja etenkin jos ei ole sukua/perhettä, joihin turvautua.

Niin, valvoitko itse ensin vuosikausia varmistaaksesi että jaksat varmasti? Niinhän sinä teit kun olet niin erinomainen.

No kyllä aikuinen ihminen esimerkiksi käy töissä, opiskelee, matkustelee ym. Eli ei se rytmi tasainen ole. Moni jopa tekee vuorotyötä.

Kyllä tässä on ongelma äidin korvien välissä, ja äidin itse on asia ratkaistava  

Juujuu, sulla on selkeästi ihan hirveän paha olla. Hae apua!

Vierailija
2088/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikuisuuskysymys.  

Siihen voisi esittää vastakysymyksen:  MISTÄ itse asiassa sitä apua pitäisi tulla?  

Kun kysytään vain, että miksi väsymykseen ei anneta apua, niin se ei kerro yhtään, keneltä sitä apua pyydetään.

Jokainen äiti-ihminen ja tietysti isäkin ainakin useimmiten tietää, miten väsyttävä tilanne on kun perheessä on pieni vauva.  Tai taaperoikäinenkin.  Ja monet isompienkin lasten vanhemmat kaipaisivat joskus irtiottoa siitä koko ajan kimpussa olevasta lapsosestaan. 

Mutta mikä instanssi se olisi, mikä sitä apua antaisi?  Yleensä nämä tapaukset hoidetaan omien läheisten kanssa.  Mummot, papat, sisarukset, ystävät jne.  Kaikille se ei kuitenkaan ole mahdollista.

Kunnan tarjoamaa kotiapua kaivattaisiin.  Se on kuitenkin vähän kak

Oletko varma, että se oli kunnan kodinhoitaja eikä vanhempiesi palkkaama

Aika varmaan ei olisi mun vanhemmilla ollut varaa palkata itse. Vaikka ihan suht menestyneitä olivatkin, ei rahaa silti liiaksi ollut, kun lapsiakin oli 7 ja kulut korkeat.

Vierailija
2089/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuulostaa karulta mutta oma apu on usein paras apu. Kun lapsia on monta ja kukin valvottaa vuorollaan niin varmasti tekee tiukkaa. Itse lähtisin siitä että karsisin kaiken ylimääräisen pois. Onko harrastus tai some oikeasti niin tärkeä että siellä on pakko olla? Ymmärsin että tässä tarkoitettiin ihan perusväsymystä, ei esimerkiksi erityislapsen (sairaus, vamma) hoitoa jonka tukitoimet kuuluvat ammattilaisille. 

Itse sain jo sairaalasta ohjeen nukkua silloin kun vauva nukkuu. Turha rytmittely pois, vastasyntynyttä ei kannata päivästä yksi lähteä opettamaan oravanpyörään ja kiireeseen. Illaksi sohvalle mukava asento, mehukannu viereen ja joku sarja pyörimään, vauva kyllä ilmoittaa kun on nälkä. Neuvolasta sanottiin että myös psykologi voi tulla pariksi tunniksi päivällä hoitamaan vauvaa jos yöunet jäävät vähiin. Tai tehdä ruokaa tai viedä vauvan kävelylle. 

Oma vauva heräili yöllä parin tunnin välein ja maidon tulokin loppui. Siirryttiin tutteliin ja muutaman kuukauden kuluttua unipätkätkin piteni, pisimmät unet nukkui kuitenkin iltapäivisin. Onneksi oli kokeneet kätilöt ja sain hyvät neuvot heti alkuun. Pk-seutu, kymmenen vuotta sitten.

Vierailija
2090/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ap saanut jotain apua. Perheiden palvelut alkavat kyllä olla jo liian huonolla tasolla verrattuna esim. omien äitiemme saamiin palveluihin.

Voi itku, täällä nauran, vaikka melkein itkettää. Teidän äidit ovat saaneet paljon vähemmän palveluita, kuin teille nykyäideille tarjotaan. Silloin ei myöskään ollut muodissa valittaa kuinka raskasta itse hankitun (harkitun?) perheen hoitaminen on. Ihan normaalielämään kuuluu kevyemmät ja raskaammat ajat, niitä ei ole tarkoituskaan muiden hoitaa. Itse se on elämänsä elettävä ja päätöstensä mukaan se sovitettava.

Ehkä me teidän äidit ollaan liikaa tehty puolesta, eikä ole vaadittu kotona mitään, niin se kolahtaa nyt teidän raukkojen niskaan. Koettakaapas opettaa omat lapsenne pienestä pitäen ottamaan osaa perheen kotitöihin, oppivat vastuunottoa ja myös sen

Kun ei ole enää sitä maatalousyhteiskuntaa, mikä mahdollisti tuon lasten maallaolon kesällä.  Niin paljon muutakin tässä maailmassa on muuttunut.  Ketä kaikkia siitä pitäisikään syyllistää?

Ennen vanhaan äidit ei edes käyneet töissä siinä määrin kuin nyt.  

Elettiin kyläyhteisöissä, jossa naapuriapua sai helposti.

Halutaanko se entinen maailma takaisin?  Kun tätä nykymeininkiä ei mitenkään saa sovitetuksi siihen vanhaan malliin.  Vaikka miten kiukuttelisi.

Ja noista kodinhoitajista 90-luvulla olen minäkin sitä mieltä, että sellaista oli vielä, mutta niitä käyttivät varakkaat perheet, koska he itse sen kustansivat.

Olipa kiva muuten kuunnella kerran baarissa ollessani, kun samassa seurueessa oleva nuori nainen, joka vasta opiskeli ko. ammattiin, kertoi olevansa työharjoittelussa perheessä, jossa oli vaimo raskaana ja jotain komplikaatioita siinä ja oli sairaalassa ja siksi tarvittiin tätä kodinhoitajaa.  Kovasti kuulemma oli vipinää perheen isän kanssa makuuhuoneessa iltaisin kun lapset oli saatu nukkumaan.  Toivoi oikein, että olisi se vaimo pitkään siellä sairaalassa.

No, poikkesi aiheesta, mutta tuollainen muisto jäi.  Ainahan näitä ikäviä sivuvaikutuksia ilmenee vaikka miten hyvästä asiasta muuten kyse.

Jotenkin olen käsittänyt, että sitten kun alettiin kouluttaa näitä lähihoitajia, tämä kodinhoitajasysteemi jäi pois, ainakin kunnalliselta puolelta.

Vierailija
2091/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuulostaa karulta mutta oma apu on usein paras apu. Kun lapsia on monta ja kukin valvottaa vuorollaan niin varmasti tekee tiukkaa. Itse lähtisin siitä että karsisin kaiken ylimääräisen pois. Onko harrastus tai some oikeasti niin tärkeä että siellä on pakko olla? Ymmärsin että tässä tarkoitettiin ihan perusväsymystä, ei esimerkiksi erityislapsen (sairaus, vamma) hoitoa jonka tukitoimet kuuluvat ammattilaisille. 

Itse sain jo sairaalasta ohjeen nukkua silloin kun vauva nukkuu. Turha rytmittely pois, vastasyntynyttä ei kannata päivästä yksi lähteä opettamaan oravanpyörään ja kiireeseen. Illaksi sohvalle mukava asento, mehukannu viereen ja joku sarja pyörimään, vauva kyllä ilmoittaa kun on nälkä. Neuvolasta sanottiin että myös psykologi voi tulla pariksi tunniksi päivällä hoitamaan vauvaa jos yöunet jäävät vähiin. Tai tehdä ruokaa tai viedä vauvan kävelylle. 

Oma vauva heräil

Että te jaksatte siitä somesta nalkuttaa!

Samat ihmsiet sitten räyhää seuraavaksi, miten äiti ei saa unohtaa ystäviään ja työelämän kontakteja jne jne jne jne jne jne.

Vierailija
2092/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen ihmetellyt minäkin. Olen ollut nyt 14 vuotta kroonisesti uupunut ja en jaksa kaikkea kasvatustyötä, jota pitäisi tehdä. Ei vaan riitä voimavarat. Ja apua ei saa.

Etukäteen kuvittelin, että en jää näin yksin lasten kanssa. Puoliso halusi lasta enemmän kuin minä ja isovanhemmat olivat innokkaita ja ilahtuivat suuresti, kun lapsenlapsi oli tuloillaan. Totuus on sitten ollut toinen. Tuntuu että puoliso ei ole tehnyt liki mitään lasten eteen. On toki ollut niiden kanssa, jos olen ollut jossain, mutta se on ollut lähinnä elossapysymistä. Isovanhemmat on hoitaneet lapsia yhteensä 9 tuntia niiden elämien aikana. Kyllä, yhteensä 9 tuntia, kolmella eri kerralla.

Paska isä lapsilla on todellinen taakka, koska mitään apua ei saa kun molemmat vanhemmat on kuvioissa. Vaikka tosiasiassa toinen ei tee mitään muuta kuin aiheuttaa lisätyötä. Sama toki toisinpäinkin, eli voihan äitikin olla vain taakka ja kaikki työt kaatua isän niskaan.

Vierailija
2093/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain jo sairaalasta ohjeen nukkua silloin kun vauva nukkuu. Turha rytmittely pois, vastasyntynyttä ei kannata päivästä yksi lähteä opettamaan oravanpyörään ja kiireeseen. Illaksi sohvalle mukava asento, mehukannu viereen ja joku sarja pyörimään, vauva kyllä ilmoittaa kun on nälkä. Neuvolasta sanottiin että myös psykologi voi tulla pariksi tunniksi päivällä hoitamaan vauvaa jos yöunet jäävät vähiin. Tai tehdä ruokaa tai viedä vauvan kävelylle

Että te jaksatte siitä somesta nalkuttaa!

Samat ihmsiet sitten räyhää seuraavaksi, miten äiti ei saa unohtaa ystäviään ja työelämän kontakteja jne jne jne jne jne jne.

Ne kontaktit kyllä hoituu vähemmälläkin puhelimen räpläyksellä.

Vierailija
2094/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitinä Suomessa on yhtäkuin meidän omat äidit; ole iloinen lapsestasi, hymyile vaikka kaikki tuntuu väsyttävän, kaikki on kunnossa mikään ei huonosti, äidin ei saa koskaan uupua. Varsinkin Suomessa juuri meidän omat äidit, anopit olivat niitä jotka kahlasivat yli valtameren eivätkä koskaan valittaneet. Hollannissa on lastenapulainen n.3 kk ajan seuraamassa miten vastasyntyneen kodissa tullaan toimeen. Hienosti toimittu. Suomessa on pärjättävä itse koska on ns.kotona. Naista ei valitettavasti huomaa eikä arvosta kukaan, päinvastoin. Yksinhuoltaja ei myöskään saa koskaan uupua eikä valittaa , onhan naiset aina pärjänneet, käyneet töissä, vieneet lapset hoitoon hakeneet ne sieltä, käyneet kaupassa, laittaneet ruuan, siivonneet eikä koskaan saa näyttää pitkää naamaa. Koittaa miehet tehdä samat työt,  nousisi haloo koko hommasta. Naiset älkää tehkö lapsia itsellenne vaivoiksi...varsinkin jos miestä ei kiinnosta ajatus äidin auttamisesta. 

Vierailija
2095/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä puhelimessa on myös neuvola, päiväkoti, koulu, iltis, astmahoitaja, astmalääkäri, harrastukset, hammasoionta, siedätyshoidot, omat lääkäriajat, oma hammaslääkäri, lasten kaverien vanhemmat, bussiaikataulut, metron poikkeusliikennetiedot jne jne jne jne.

Vierailija
2096/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärtänyt aloitusta. Miksei perheen isä hoida vauvaa/lapsia sen aikaa, että äiti saa nukkua? Eri asia jos on yksinhuoltaja, mutta suurimmalla osalla näin ei ole. Yhteiskunnan pitäisi maksaa joku kotiapu, kun miehet ei viitsi hoitaa omia lapsiaan? Ei se nyt niin mene.

Vierailija
2097/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset päiväkotiin puolipäivähoitoon, äiti siksi aikaa kotiin nukkumaan.

Ei vauvaa sinne saa. 

Miksi sinne vauva pitäisi saadakaan? 

Öö. No mitä se auttaa siihen väsymykseen mitenkään jos ei sinne sitä vauvaa saa?

Vaan äiti hoitaa edelleen sen vauvan ja vielä sitten työläästi kuskaa muita edestakaisin parin tunnin takia.

Itselläni oli esikoinen kirkon kerhossa aamupäivät ja työläämpää häntä oli sinnw kuskata kuin jos olisi ollut vain kotona.

Puoliso voi kuskata. Päiväkodissa voi olla pidempään kuin pari tuntia. Ei oll

Vie aamulla ja hakee töiden jälkeen? Ok. Meillä ois siis lapsi viety klo 6 ja haettu klo 21 tai 22. 

Vierailija
2098/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vauvaa sinne saa. 

Öö. No mitä se auttaa siihen väsymykseen mitenkään jos ei sinne sitä vauvaa saa?

Vaan äiti hoitaa edelleen sen vauvan ja vielä sitten työläästi kuskaa muita edestakaisin parin tunnin takia.

Itselläni oli esikoinen kirkon kerhossa aamupäivät ja työläämpää häntä oli sinnw kuskata kuin jos olisi ollut vain kotona.

Puoliso voi kuskata. Päiväk

Vie aamulla ja hakee töiden jälkeen? Ok. Meillä ois siis lapsi viety klo 6 ja haettu klo 21 tai 22. 

Tuossa tapauksessa toinen vie ja toinen hakee. Ei joka asiasta tarvitse tehdä vaikeaa.

Vierailija
2099/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä puhelimessa on myös neuvola, päiväkoti, koulu, iltis, astmahoitaja, astmalääkäri, harrastukset, hammasoionta, siedätyshoidot, omat lääkäriajat, oma hammaslääkäri, lasten kaverien vanhemmat, bussiaikataulut, metron poikkeusliikennetiedot jne jne jne jne.

Ei noita tarvitse joka päivä hoitaa. Ja osan voi hoitaa toinen vanhempi,

Vierailija
2100/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vauvaa sinne saa. 

Ei meillä ollut vaikeaa eikä lapset olleet päiväkodissa. Pointti oli vaan se ettei kaikki pääse klo 16 töistä tai ole sitä toista autoa edes.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme