Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?

Vierailija
17.05.2023 |

Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.

Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.

Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.

Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.

Miksi sitä ei haluta antaa?

Kommentit (2767)

Vierailija
2061/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset päiväkotiin puolipäivähoitoon, äiti siksi aikaa kotiin nukkumaan.

Ei vauvaa sinne saa. 

Miksi sinne vauva pitäisi saadakaan? 

Öö. No mitä se auttaa siihen väsymykseen mitenkään jos ei sinne sitä vauvaa saa?

Vaan äiti hoitaa edelleen sen vauvan ja vielä sitten työläästi kuskaa muita edestakaisin parin tunnin takia.

Itselläni oli esikoinen kirkon kerhossa aamupäivät ja työläämpää häntä oli sinnw kuskata kuin jos olisi ollut vain kotona.

Puoliso voi kuskata. Päiväkodissa voi olla pidempään kuin pari tuntia. Ei ollut aikoinaan sellaista mahdollisuutta.

Ai se puoliso kuskaa keskellä päivää?

Ennen oli puistotätejä ja kerhoja ja perhepäivähoitajia. Nyt ne on kaikki poissa.

Ei vaan vie aamulla ja hakee työpäivän jälkeen. 

Vierailija
2062/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vauvaa sinne saa. 

Öö. No mitä se auttaa siihen väsymykseen mitenkään jos ei sinne sitä vauvaa saa?

Vaan äiti hoitaa edelleen sen vauvan ja vielä sitten työläästi kuskaa muita edestakaisin parin tunnin takia.

Itselläni oli esikoinen kirkon kerhossa aamupäivät ja työläämpää häntä oli sinnw kuskata kuin jos olisi ollut vain kotona.

Puoliso voi kuskata. Päiväkodissa voi olla pidempään kuin pari tuntia. Ei oll

Ei se silloin mikään puolipäiväpaikka ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2063/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikuisuuskysymys.  

Siihen voisi esittää vastakysymyksen:  MISTÄ itse asiassa sitä apua pitäisi tulla?  

Kun kysytään vain, että miksi väsymykseen ei anneta apua, niin se ei kerro yhtään, keneltä sitä apua pyydetään.

Jokainen äiti-ihminen ja tietysti isäkin ainakin useimmiten tietää, miten väsyttävä tilanne on kun perheessä on pieni vauva.  Tai taaperoikäinenkin.  Ja monet isompienkin lasten vanhemmat kaipaisivat joskus irtiottoa siitä koko ajan kimpussa olevasta lapsosestaan. 

Mutta mikä instanssi se olisi, mikä sitä apua antaisi?  Yleensä nämä tapaukset hoidetaan omien läheisten kanssa.  Mummot, papat, sisarukset, ystävät jne.  Kaikille se ei kuitenkaan ole mahdollista.

Kunnan tarjoamaa kotiapua kaivattaisiin.  Se on kuitenkin vähän kak

Tämä. Oli varmasti itse palkattu. 

Vierailija
2064/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vauvaa sinne saa. 

Puoliso voi kuskata. Päiväk

Ei se silloin mikään puolipäiväpaikka ole.

Yhteiskunta tukee lapsiperheitä tarjoamalla kokopäivähoitoa, vaikka vanhemmat olisivat kotona. Tämä on jo melkoinen tuki, jota ei ennen ollut. Turha valittaa, ettei yhteiskunta auta. Sä voit viedä lapsesi päiväkotiin vaikka omalla lomalla ja vapaapäivinä.

Vierailija
2065/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vauvaa sinne saa. 

Ei kaikki halua kastaan 10 tunniksi päivähoitoon.

Vierailija
2066/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko kaikki lapset eri päiväkodeissa ympäri kaupunkia, jokainen eri koulussa, neuvola/hammashoitola jne keskitetty? Äitisi keräili yökaudet viilipurkkeja askarteluhin ja vastasi 70 kymmenne Wilma-viestiin päivässä? Lasta ei saanut jättää yksin kuin vasta12-vuotiaana ja sinusta tehtiin lasu, koska hoidit pikkusisaruksia ja kotitöitä?

Koulupaikat menevät osoitteen mukaan ellei perhe halua laittaa lasta johonkin erityiskouluun. Tällöin eri kouluissa oleminen on vanhempien oma valinta. Neuvola ja hammashoitola olivat keskitettyjä jo 1980 -luvulla. Viilipurkkeja en ole ikinä keräillyt ja wilmaan tulee vastattavaa pari kertaa vuodessa. Lapsen voi jättää yksin, kun hän kehitykseltään siihen pystyy, ei Suomessa ole siihen mitään ikärajaa. Vammainen lapsi ei pysty ikinä todennäköisesti. Olen syntynyt 70 -luvulla ja ei silloin ainakaan omassa kotikunnassani keskisuuressa teollisuuskaupungissa mitään kodinhoitajia ollut. Lapset hoid

Ihanan yksinkertaista. Minulla oli neljä lasta neljässä eri koulussa. Vanhin lukiossa, seuraava yläkoulussa. Seuraava alakoulussa jossa erityisryhmät ja ei, sinne luokalle menoa eivät voineet vanhemmat estää. Neljäs lapsi oli alakoulussa lähikoulussa. 

Minulla oli neljän lapsen wilmat ja ne sadat viestit mitä sinne tuli etenkin erityisluokalta kun lapsen muistiin ei voinut luottaa. Kun eka lapsi syntyi oli neuvola vieressä. Nyt se on niin, ettei ole edes maksutonta parkkipaikkaa puolen kilometrin säteellä, matkaa tuli 37 km. Onneksi se on jo meidän perheeltä ohi.

Vierailija
2067/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se päivähoito mitään auta juuri niissä tilanteissa kun sitä apua tarvitsisi.

Eli kun itse sairaataa tai lapsi sairaataa. Minä en edes sen murtuneen ranteeni takia voinut ajaa autoa😂

Ja astmalapseni oli vielä ylimääräisennin vuoden kotona sen takia että lääkäri kielsi nimenomaan päivähoitoon menon infektioriskin takia.

Vierailija
2068/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tälläin neuvolatätinä sanon, että mielelläni antaisin auliisti numeron johon voisi soittaa kun apua tarvitsee. Muttakun valtiolla ei sellaista instanssia ole. Ja mitkä olisivat ne kriteerit joille sitä annettaisiin? Muutoinhan sosioekonomisesti hyvin toimeentulevat käyttäisivät sen palvelun loppuun..

En myöskään itse voi tulla pelkästään oman piirini 145asiakkaan kotiin apukädeksi.

Neuvolan kotipalvelun voi pyytää kotiin vauvavuotena, noin 10€/käynti, vaikkapa 2x/vk.. eikä ole sossun kanssa mitään tekemistä. Kun lapsi on päiväkodissa, sitä apua ei enää saa.

Jonkun verran voi käyttää myös punaisenristin ym. hyväntekeväisyysjärjestysten palveluita. 

Unilääkettä saa lääkäriltä, elämänhallintaa ei voi sinulle kukaan räätälöidä vaan se on sinun itsesi ratkaistava..

Vierailija
2069/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitäisi olla tietoisempia omista voimavaroistaan hyvissä ajoin ennenkuin miettii lasten tekemistä. Tässäkään tosin ei kukaan auta. Suosittelen, että jos lapsia haluaa ni säästää eka 10 000e rahaa ja tekee sitten vasta lapsia. Omilla säästöillä selviää jos tulee vaikeaa, ja etenkin jos ei ole sukua/perhettä, joihin turvautua.

Niin, valvoitko itse ensin vuosikausia varmistaaksesi että jaksat varmasti? Niinhän sinä teit kun olet niin erinomainen.

Vierailija
2070/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitäisi olla tietoisempia omista voimavaroistaan hyvissä ajoin ennenkuin miettii lasten tekemistä. Tässäkään tosin ei kukaan auta. Suosittelen, että jos lapsia haluaa ni säästää eka 10 000e rahaa ja tekee sitten vasta lapsia. Omilla säästöillä selviää jos tulee vaikeaa, ja etenkin jos ei ole sukua/perhettä, joihin turvautua.

Niin, valvoitko itse ensin vuosikausia varmistaaksesi että jaksat varmasti? Niinhän sinä teit kun olet niin erinomainen.

Se valvominen ei kestä loputtomiin. Jos on uniongelmia, niihin pitää hakea apua.  Yhteiskunta ei pysty pyyhkimään jokaisen persettä.

Vierailija
2071/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ap saanut jotain apua. Perheiden palvelut alkavat kyllä olla jo liian huonolla tasolla verrattuna esim. omien äitiemme saamiin palveluihin.

Voi itku, täällä nauran, vaikka melkein itkettää. Teidän äidit ovat saaneet paljon vähemmän palveluita, kuin teille nykyäideille tarjotaan. Silloin ei myöskään ollut muodissa valittaa kuinka raskasta itse hankitun (harkitun?) perheen hoitaminen on. Ihan normaalielämään kuuluu kevyemmät ja raskaammat ajat, niitä ei ole tarkoituskaan muiden hoitaa. Itse se on elämänsä elettävä ja päätöstensä mukaan se sovitettava.

Ehkä me teidän äidit ollaan liikaa tehty puolesta, eikä ole vaadittu kotona mitään, niin se kolahtaa nyt teidän raukkojen niskaan. Koettakaapas opettaa omat lapsenne pienestä pitäen ottamaan osaa perheen kotitöihin, oppivat vastuunottoa ja myös sen, ettei kaikki tule valmiina tarjottimella ilman mit

MEIDÄN äidit on saaneet omilta vanhemmiltaan ja appivanhemmiltaan apuja! Oma äitini asui appivanhempien vieressä jotka hoitivat minua lähes täysi-ikäiseksi asti ja kesäisin maalle pois jaloista viikoiksi. Siinä on voinut hoitaa parisuhdetta toisin kuin me koskaan voitiin kun apua ei saanut kun pakkoraossa jos joku päällekkäinen työasia. Ja niitä isovanhempia ei tarvinnut edes vanhoina autella, kun kaikki kuolivat kätevästi ennen kuin muuttuivat jalattomiksi tai päättömiksi. Nyt sitten vingutaan itse apua kaiken maailman kiireettömiin kotihommiin, ettei itse kerkeä omassa kotona edes vastaavia tehdä! 

Vierailija
2072/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidit voi kysyä asiaa puolisoiltaan ja läheisiltään.

Eli jos ei ole läheisiä ja puolisoa auttamassa niin oma syy ja sietääkin kärsiä vai?

Miks hitossa niitä pentuja pitää vääntää???????? Ihan oikeasti. Niitä väännetään tupa täyteen ja sitten valitetaan. Siinäpähän kärsit.

Vierailija
2073/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun toinen mummo ei ollut koskaan edes töissä vaan kotirouvana autteli äitiäni jatkuvasti.

isän äiti taas jäi eläkkeelle 55-vuotiaana , joten häneltäkin riitti aikAa vaikka kuinka.

Vierailija
2074/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tämän valittajamamman puoliso on, jonka kanssa väänsi penikkansa?

Vierailija
2075/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin oltiin joka kesä viikkotolkulla isovanhempien luona ja lisäksi usein viikonloppuina. Siinä ei mielestäni ole mitään hienoa, että he pääsivät elämään vapaata elämää vasta seitsemänkymppisenä. Kyllä lapset hoidetaan itse, kun itse on ne päätetty hommata. Lapsia tehdään sen verran, että ne jaksetaan kahdestaan hoitaa. Jos jää yksinhuoltajaksi, silloin yhteiskunta auttaa.

Vierailija
2076/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tämän valittajamamman puoliso on, jonka kanssa väänsi penikkansa?

Eihän miesten tarvitse tehdä mitään työpäivän jälkeen, kun pitää levätä. Sama ei vaan koske sitten äitejä, kun palaavat työelämään.

Vierailija
2077/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten tästä on saatu aikaan 104 sivun länkytys. Yksinkertainen vastaus otsikon kysymykseen: 

- Koska ei ole mistä antaa; kyseessä väliaikainen vaiva; ei ole pakko tehdä 4 lasta pienillä ikäeroilla, ja tärkein: elämä on, yritä nyt s**tana selvitä. 

Vierailija
2078/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun aikanani oli kodinhoitajia ja yksinhuoltajana sain apua, jos piti lääkärissä käydä tai hoidella muita virasto asioita.

Mutta, sitten nämä,  jotka varmasti tietävät jo kahden lapsen jälkeen , että väsymystä pukkaa, mutta apua ei ole saatavilla, silti tekevät lisää ja lisää lapsia, en ymmärrä.

Vierailija
2079/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan lastenhoitoa ostaa itse. Ei kaikkea voi yhteiskunta kustantaa. Kotiin voi ottaa sen hoitajan pariksi tunniksi ja itse nukkua / ladata akkuja

Mistä sellaisen muutaman tunnin hoitajan saa?  Lehti-ilmoituksellako?

Ei kukaan työtönkään tule tuollaista tekemään, kun menee pian korvaukset ja tuet.

Sun mielestä sellaisen voi vaan "ottaa" jostakin.  Ja pariksi tunniksi?  Entä jos ei saakaan unta sen parin tunnin ajan, kun koko ajan vain hermoilee, että nyt pitäisi nukkua, kahden tunnin päästä se hoitaja lähtee?  Sitähän vaan kuuntelee mitä siellä asunnossa tapahtuu.  Tai jos se hoitaja lähtee vauvan kanssa ulos, koko ajan sitten vaan seurailee kelloa.

Ei sellainen pari tuntia mitään auta.  Ihminen tarvitsee ihan kunnon yöunet edes muutaman kerran viikossa.  Moni ei saa päivällä unta, vaikka olisi kuinka väsynyt.  Ei nämä nyt ihan helposti sormia napsauttamalla onnistu tällaiset parin tunnin hoitamiset, äiti on ihan yhtä väsynyt sen jälkeenkin.  Jos on vaikka juuri sitten saanutkin unen päästä kiinni, niin onkin jo aika herätä, hoitaja tulee herättämään.

Vierailija
2080/2767 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ei kiinnosta ketään, koska tässä on kyse vain naisten väsymyksestä. Naisen kuuluu uhrata elämänsä ja hyvinvointinsa lastensa eteen, joten yhteiskunnan mielestä tämä on ihan normaalia. Jos kyseessä olisi miesten väsymys, muuttuisi tilanne heti.