Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?
Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.
Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.
Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.
Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.
Miksi sitä ei haluta antaa?
Kommentit (2767)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykyvanhemmat selailevat ihan vain TikTokkeja ja vauvapalstaa niiden välttämättömyyksien lisäksi. Siitä ei pääse mihinkään. Puhelinaika max. tunti päivässä niin ei väsytä ja alkaa unikin maistumaan.
Uni maistuu kun vauva herättää tunnin parin välein joka yö?
Siinä välissä kyllä kun ei tuijota kirkasta näyttöä joka välissä.
Oikeastiko luulet että äidit vahtaa puhelinta yöllä kun on tunti aikaa nukkua ennen seuraavaa herätystä.
Kyllä vahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykyvanhemmat selailevat ihan vain TikTokkeja ja vauvapalstaa niiden välttämättömyyksien lisäksi. Siitä ei pääse mihinkään. Puhelinaika max. tunti päivässä niin ei väsytä ja alkaa unikin maistumaan.
Oikeastiko luulet että äidit vahtaa puhelinta yöllä kun on tunti aikaa nukkua ennen seuraavaa herätystä.
Myös päivällä tapahtuva jatkuva puhelimen selaaminen vaikuttaa yöuniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö tajua että se on se vauva mikä ei anna nukkua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ilmainen kotiapulainen? Ei kuule yhteiskunta toimi tuolla tavalla, että normaalia elämää tullaan ilmaiseksi auttamaan. Se on sitä apua, että sulla on ympärillä neuvoja ja sosiaalitoimi ja lastensuojelu, sua tarkkaillaan ja sun kanssa keskustellaan. Kaikkialla ei ole sitäkään.
Millä tavalla pitkäkestoiseen unen puutteeseen auttaa keskustelu ja tarkkailu?
Sillä tavalla varmistetaan että lapsella on kaikki hyvin. Mistä rahoista sä maksaisit ilmaisia kotiapulaisia jokaiselle, jolla on univaikeuksia?
Miksi sillä lapsella ei olisi kaikki hyvin? Äidillähän niitä univaikeusia tässä oli. Niin kannattaako käyttää vähiä rahoja näihin keskusteluihin ja tarkkailuihin, sen ajan voisi antaa sitä konkreettista apua?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vahtaa.
No minäpä en vahdannut.
"Jos kotiapu on vain pari tuntia, se ei auta, koska siinä ajassa ei ehdi nukkua univelkoja pois. Ja äiti ei edelleenkään nuku päivällä. Eli kotiapu pitäisi käydä päivällä siivoamassa, ja tulla yöksi hoitamaan vauvaa, jotta äiti ja isä saavat nukkua. "
Periaatteessa sellaista asiaa ei ole kuin "univelka", joka vain kerääntyy ja kerääntyy ja joka pitää nukkua sitten samanpituisena pois. Aivomme on rakentuneet siten, että jos vaikka olet ollut kaksi päivää nukkumatta ja sitten pääset hetkeksi nukkumaan, niin aivot eivä tuhlaa aikaa ns. turhiin univaiheisiin, vaan vajoat aika nopeasti syvään uneen. Pari tuntiakin riittää ensi hätään ja jos sen jälkeen alkaa noudattaa suurinpiirtein normaalia unirytmiä ja huolehtimaan nukkumisesta (vaikka aina silloin kun vauvakin nukkuu), niin elimistö alkaa korjata itseään. Sen kahden tunnin kotiavun ei siis ole tarkoitus korjata koko ongelmaa heti, vaan auttaa pahimpaan. Ei sitä kahta tuntia tarjottaisi, jos tiedettäisiin, että se ei auta mitään.
Näin ollen aprin tunnin kotiapukin on riittävä apu pahimpaan hätään: tosin äidin täytyy itse tajuta, että kun kotiapu tulee, niin hän päästää siitä vauvastaan ja kodistaan irti ja suunnistaa suoraan sänkyyn ja nukkumaan. Jos ei sitä tee, niin oma on valintansa ja turha valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö tajua että se on se vauva mikä ei anna nukkua?
Kyllä se välissä antaa. Mammat ovat vain saaneet aivonsa yliviritystilaan puhelimen selauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ilmainen kotiapulainen? Ei kuule yhteiskunta toimi tuolla tavalla, että normaalia elämää tullaan ilmaiseksi auttamaan. Se on sitä apua, että sulla on ympärillä neuvoja ja sosiaalitoimi ja lastensuojelu, sua tarkkaillaan ja sun kanssa keskustellaan. Kaikkialla ei ole sitäkään.
Millä tavalla pitkäkestoiseen unen puutteeseen auttaa keskustelu ja tarkkailu?
Sillä tavalla varmistetaan että lapsella on kaikki hyvin. Mistä rahoista sä maksaisit ilmaisia kotiapulaisia jokaiselle, jolla on univaikeuksia?
Miksi sillä lapsella ei olisi kaikki hyvin? Äidillähän niitä univaikeusia tässä oli. Niin kannattaako käyttää vähiä rahoja näihin keskusteluihin ja tarkkailuihin, sen ajan voisi antaa sitä konkreettista apua?!
Puolison tehtävä on antaa sitä konkreettista apua.
Vierailija kirjoitti:
"Jos kotiapu on vain pari tuntia, se ei auta, koska siinä ajassa ei ehdi nukkua univelkoja pois. Ja äiti ei edelleenkään nuku päivällä. Eli kotiapu pitäisi käydä päivällä siivoamassa, ja tulla yöksi hoitamaan vauvaa, jotta äiti ja isä saavat nukkua. "
Periaatteessa sellaista asiaa ei ole kuin "univelka", joka vain kerääntyy ja kerääntyy ja joka pitää nukkua sitten samanpituisena pois. Aivomme on rakentuneet siten, että jos vaikka olet ollut kaksi päivää nukkumatta ja sitten pääset hetkeksi nukkumaan, niin aivot eivä tuhlaa aikaa ns. turhiin univaiheisiin, vaan vajoat aika nopeasti syvään uneen. Pari tuntiakin riittää ensi hätään ja jos sen jälkeen alkaa noudattaa suurinpiirtein normaalia unirytmiä ja huolehtimaan nukkumisesta (vaikka aina silloin kun vauvakin nukkuu), niin elimistö alkaa korjata itseään. Sen kahden tunnin kotiavun ei siis ole tarkoitus korjata koko ongelmaa heti, vaan auttaa pahimpaan. Ei sitä kaht
Kun nukkuminen on häiriintynyt, keho on ylikierroksilla eikä ihminen saa unta, kun tietää, että kahden tunnin päästä pitää kuitenkin olla jo taas hereillä.
Kokeilin tätä vuosia, koska astmalapsen lääkitys piti antaa kahden tunnin välein.
Jos nukkumaan käydessä tietää että mitään takarajaa ei ole, saa parmmin nukuttua ja vaikka itswstään sitten heräisi kahden tunnin päästä, se ei tunnu kidutukselta, kuten tuo pakkorytmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan lastenhoitoa ostaa itse. Ei kaikkea voi yhteiskunta kustantaa. Kotiin voi ottaa sen hoitajan pariksi tunniksi ja itse nukkua / ladata akkuja
Mistä sellaisen muutaman tunnin hoitajan saa? Lehti-ilmoituksellako?
Ei kukaan työtönkään tule tuollaista tekemään, kun menee pian korvaukset ja tuet.
Sun mielestä sellaisen voi vaan "ottaa" jostakin. Ja pariksi tunniksi? Entä jos ei saakaan unta sen parin tunnin ajan, kun koko ajan vain hermoilee, että nyt pitäisi nukkua, kahden tunnin päästä se hoitaja lähtee? Sitähän vaan kuuntelee mitä siellä asunnossa tapahtuu. Tai jos se hoitaja lähtee vauvan kanssa ulos, koko ajan sitten vaan seurailee kelloa.
Ei sellainen pari tuntia mitään auta. Ihminen tarvitsee ihan kunnon yöunet edes muutaman kerran viikossa. Moni ei saa päivällä unta, vaikka olisi kuinka väsynyt.
MLL tai Babysits-appi. Itse olen vähän harkinnut sinne hoitajaksi ryhtymistä, mutta näin työttömänä ei kannata ja hankalaa kun ei ole autoa. Itse olen kasvattanut 5 lasta aikuisiksi. Se on rankkaa hommaa, mutta ihmisellä on luontainen tarve lisääntyä. Eikä sitä jälkeen päin kadu yhtään, vaikka välillä matkan varrella epätoivoon iski. Mielestäni yhteiskunnan pitäisi tukea enemmän äidin ja lapsen suhdetta. Eli maksaa äidille (tai isälle, mutta vasta yli 2-vuotiaana, koska siihen asti on hyvä imettää ja olla symbioosisssa) ihan kunnon palkkaa oman lapsensa hoidosta, saman verran kuin perhepäivähoitajalle maksetaan. Se antaisi oikean viestin uuden sukupolven tärkeydestä. Toisin kuin nämä kamalat älä valita, mitäs läksit -länkytykset täällä.
Kun esikoiseni syntyi vuonna 2001 kännyköistä ei ollut muuta iloa kui soittaminen tai joku matopeli.
Ex käski valita abortin tai eron välillä,valitsin vauvani.
Raskaus oli rankka,jouduin pahoinvinnin takia osastolle ja synnytin flunssaisena,
Pojalla puhkesi ns. silent reflux ja saatiin diagnoosi vasta kun oli puolivuotias.
Koska diagnoosi viivästyi,vauvan unet menivät sekaisin vaikka kipu olikin poissa.
Ja minun uneni ne vasta sekaisin menivät, olin jatkuvasti ylivirityneessä hälytystilassa ja kuljin levottomana pitkin asuntoa vaikka poika 2 täytettyään alkokin nukkua kunnon yöunia. Minä en. Sängyssä pyörin ja ähkin kunnes nousin ja kuljin pienessä kaksiossa kuin eläin häkissään. Kännykkää en katsonut kai kertaakaan,tv:tä joskus äänet pois.
Menin unen puutteesta niin sekaisin että tajusin bussissa etten tiedä yhtään mihin olen menossa,kaupassa jätin ostokset kassalle ja kuulin asunnossa kuiskailua,olin varma että kotonani on ihmisiä piilossa.
Tätä nykynaisten jatkuvaa valitusta ei kyllä millään enää jaksaisi. Jos et pysty/halua hoitaa lasta/lapsiasi, niin miksi ihmeessä teit sen/ne? Mieti vähemmän itseäsi ja enemmän lapsiasi. Auttaa myös, jos kasvattaisit niitä kakaroita käyttäytymään, mutta sehän ei tietenkään onnistu,kun itsekin olet niin kesken. Kasva aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa jankkaat. Jos se vauva herättää tunnin välein ja pitää hereillä 1-2h ennenkuin nukahtaa uudestaan herätäkseen taas tunnin päästä niin siinä ei paljo puhelinta enää katsota.
Työkaverini kertoi, että oli ollut käyttämässä lapsiaan (taas) valvotun yön jälkeen lääkärissä, mennyt taksiin, tarkoituksena ajaa kotiin, ja siellä ei sitten muistanut omaa osoitettaan. Pää löi täysin tyhjää.
Itse varasin kerran rokotuksia itselleni ja lapsilleni (väsyneenä, yllättäen) ja enhän minä muistanut, mikä minun sotuni on. Lasten sotut kyllä tuli kuin vettä vaan.
En kyllä ymmärrä, miten se on yhteiskunnan etu, että äidit tuolla toikkaroi kestokännitilassa väsyneinä.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini kertoi, että oli ollut käyttämässä lapsiaan (taas) valvotun yön jälkeen lääkärissä, mennyt taksiin, tarkoituksena ajaa kotiin, ja siellä ei sitten muistanut omaa osoitettaan. Pää löi täysin tyhjää.
Itse varasin kerran rokotuksia itselleni ja lapsilleni (väsyneenä, yllättäen) ja enhän minä muistanut, mikä minun sotuni on. Lasten sotut kyllä tuli kuin vettä vaan.
En kyllä ymmärrä, miten se on yhteiskunnan etu, että äidit tuolla toikkaroi kestokännitilassa väsyneinä.
Puoliso hoitaa oman osuutensa niin ei tarvitse kännissä toikkaroida. Älkää lisääntykö niiden roskaläjien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoliso hoitaa oman osuutensa niin ei tarvitse kännissä toikkaroida. Älkää lisääntykö niiden roskaläjien kanssa.
Jankuti jankuti jankuti jankuti jankuti jankuti jankuti...
Yritä nyt ymmärtää, että vaikka moelmmat vanhemmat painaisi töitä niska limassa, silti ollaan väsyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä nyt ymmärtää, että vaikka moelmmat vanhemmat painaisi töitä niska limassa, silti ollaan väsyneitä.
Niin? Sellaista se on vauvan kanssa. Ei pidä lisääntyä, jos haluaa helpon elämän ilman väsymystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä nyt ymmärtää, että vaikka moelmmat
Minkä vauvan????
Kuvitteleeko joku valopää, että vain vauva valvottaa???