Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?
Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.
Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.
Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.
Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.
Miksi sitä ei haluta antaa?
Kommentit (2767)
Kyllä lapsiperheille on omat lapsiperheiden palvelut. Onkohan tuo yksi kännissä?
- neuvola, kouluterveydenhuolto
- päivähoito
- koulu, iltis
Jne jne jne
Tulen milloin tahansa lastenhoito- ja siivousavuksi, taksa 20€/h.
Vierailija kirjoitti:
tkö ymmärrä,että ei lapsiperheelle ole mitään erikoispalveluja! Jokainen hoitaa lapsensa itse. Siihen kannustetaan jo synnärillä, siksi sielläkään ei kukaan hoida vauvaa että äiti voi käydä suihkussa. Miten nykyäidit ovatkin niin avuttomia? Suurimmalla osalla on se isä tai toinen aikuinen perheessä myös. Kun sen lapsen tekee, sen kanssa on opittava pärjäämään.
Jos olet masentunut tai niin uupunut ettet pärjää, hae apua. Mutta sitä ei saa valittamalla ettei jaksa,vaan kertomalla että nyt on mielenterveyden kanssa ongelmia. Oikeasti harvalla on. Ei vaan ymmärretä, kuinka sitovaa se vauvan kanssa olo on, ja se sosiaalinen elämä kyllä jää.
Vauvalla ei ole aikuisen rytmiä, vaan se nukkuu ja valvoo miten sattuu. Se vauva oppii kyllä kasvaessaan.
Jälkitarkastus on ihan varmasti jokapaikassa. Se on siinä samalla neuvolakäynnillä, kun käytät vauvaa. Ehkä et ymmärtänyt että se on silloin. Ja kun sitä va
Missä kunnassa ei ole päivähoitoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tkö ymmärrä,että ei lapsiperheelle ole mitään erikoispalveluja! Jokainen hoitaa lapsensa itse. Siihen kannustetaan jo synnärillä, siksi sielläkään ei kukaan hoida vauvaa että äiti voi käydä suihkussa. Miten nykyäidit ovatkin niin avuttomia? Suurimmalla osalla on se isä tai toinen aikuinen perheessä myös. Kun sen lapsen tekee, sen kanssa on opittava pärjäämään.
Jos olet masentunut tai niin uupunut ettet pärjää, hae apua. Mutta sitä ei saa valittamalla ettei jaksa,vaan kertomalla että nyt on mielenterveyden kanssa ongelmia. Oikeasti harvalla on. Ei vaan ymmärretä, kuinka sitovaa se vauvan kanssa olo on, ja se sosiaalinen elämä kyllä jää.
Vauvalla ei ole aikuisen rytmiä, vaan se nukkuu ja valvoo miten sattuu. Se vauva oppii kyllä kasvaessaan.
Jälkitarkastus on ihan varmasti jokapaikassa. Se on siinä samalla neuvolakäynnillä, kun käytät vauvaa. Ehkä
Kirjoitin että niiden palvelujen saaminen on vaikeaa ja vaatii tappelua.
Kaikesta saa tapella.
Mä en ymmärrä, miksi neuvolasta pitäisi saada joku sun kaveriksi kotiin siivoamaan? Tai siis mistä ap olettaa saavansa yhteiskunnalta siivousapua? Oon ihan pihalla. Eikö koti ja lapset hoideta ihan itse. Rahalla voi ostaa palveluita. En niin kuin ymmärrä mitä ihmeen perhepalveluja ap odottaa. Tai no näemmä, Et neuvola tai Kela tai joku lähettää ap:n luokse siivoojia kaveriksi siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, miksi neuvolasta pitäisi saada joku sun kaveriksi kotiin siivoamaan? Tai siis mistä ap olettaa saavansa yhteiskunnalta siivousapua? Oon ihan pihalla. Eikö koti ja lapset hoideta ihan itse. Rahalla voi ostaa palveluita. En niin kuin ymmärrä mitä ihmeen perhepalveluja ap odottaa. Tai no näemmä, Et neuvola tai Kela tai joku lähettää ap:n luokse siivoojia kaveriksi siivoamaan.
Ei kukaan ole pihahtanutkaan että neuvolasta jonkun pitäisi tulla siivoamaan. Onko sulla peruskoulu jäänyt kesken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalla haukutaan äitejä, jotka vievät vanhemmat lapset päivähoitoon ja hoitavat vain vauvaa. Se on ihan ainoa apu, joka hänelle on tarjolla.
Jos olisi mahdollista poikkeustilanteissa (sairastelu, koliikki, valvominen, kuormitus) saada hetkellisesti sitä apua , niin tuon avun käyttö vähenisi.
Nyt on pakko yrittää torjua sitä uupumusta ennakoivasti, koska hätätilanteessa mitään apua ei kuitenkaan saa.
Kyllä sitä lapsiperheiden kotipalvelua saa jokainen pienen vauvan äiti ainakin sen kerran viikossa muutaman kuukauden ajan jos vaan osaa pyytää ja vaatia .
Koittakaa jo tajuta ettei joka paikassa ole sitä lapsiperheen kotipalvelua. Itse olin pari kuukautta täysin autettava, pahoittelivat vain kunnast
No minkä minä sille voin ettei täällä ollut kotipalvelua silloin kun sitä olisin tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkitarkastus on ihan varmasti jokapaikassa. Se on siinä sam
Kirjoitin että niiden palvelujen saaminen on vaikeaa ja vaatii tappelua.
Kaikesta saa tapella.
Mistä kaikesta olet tapellut ja miten se näkyy? Kun ei meillä muilla sellaisia kokemuksia ole
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kunnalta saa synnytyksen jälkitarkastukseen aikaan niin varaisin kyl ajan yksityiseltä ja pääsisin heti huomenna. Ilman sitä todistusta ei saa vanhempainrahaa meinaan.
Kyllä saa nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkitarka
Ai sinulla ja muilla lapsettomilla?
Nykyään kela ei vaadi todistusta jälkitarkastuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö puoliso ja sukulaiset ole sitä varten? Miksi suomessa, jossa on maailman parhaat synnytyssairaalat jne. niin pitäisi vielä enemmän holhota äitejä? Menkää katsomaan vaikka Somaliaan miten synnytys siellä toimii ja mitä apua vastasynnyttänyt äiti saa sieltä. Loppuu tämä iänikuinen valittaminen siitä, kun mikään ei riitä.
Ei onnistu naisilta, sillä he ovat uhriutumisen sekä nalkuttamisen mestareita. Aina mikään ei riitä heille.
Maailman parhaat synnytyssairaalat? Joita on niin vähän että lapsia syntyy takseihin ja tuulikaappeihin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsiperheille on omat lapsiperheiden palvelut. Onkohan tuo yksi kännissä?
- neuvola, kouluterveydenhuolto
- päivähoito
- koulu, iltis
Jne jne jne
Varmaan on kännissä. Ainakin ihan älyttömät jutut.
Toivottavasti ap saanut jotain apua. Perheiden palvelut alkavat kyllä olla jo liian huonolla tasolla verrattuna esim. omien äitiemme saamiin palveluihin.
Vierailija kirjoitti:
Maailman parhaat synnytyssairaalat? Joita on niin vähän että lapsia syntyy takseihin ja tuulikaappeihin.
Lapsia on iänkaiken syntynyt myös sairaaloiden ulkopuolella. Aina ei vain ehdi sairaalaan.
Helsingissä ehkä on synnärillä ruuhkaa, mutta muualla Suomessa tilanne ei ole niin älytön. Helsingin ruuhkakin taitaa olla kesäaikaan, ku ihmiset tähtäävät vauvanteon siten, että saavat kesävauvan.
Synnytys osastoja on lakkautettu, mutta syynä on usein se, että niissä olisi hoidettu muutenkin vain niitä hyvinsujuvia synnytyksiä. Eli ei ole leikkaussali valmiutta 24/7 saati tehohoitoa vastasyntyneelle. Pienissä synnytyssairaaloissa vauvoja myös syntyi niin vähän, että sillä on iso merkitys henkilökunnan kokemuksen kannalta. Äidille ne toki ovat kivoja paikkoja silloin, kun kaikki menee hyvin.
Nuorimman lapseni kohdalla minulla kävikin tuuri. Olin kahden sairaalan välillä, ajattelin pienempää sairaalaa, koska siellä olisi vähemmän väkeä. Päädyin kuitenkin yliopisto sairaalaan, kuten muidenkin lasteni kohdalla. Onneksi oli siellä tämän viimeisenkin kohdalla, hän nimittäin tarvitsi tehohoitoa heti synnyttyään. Siinä pienemmässä sairaalassa sitä ei olisi ollut,vaan vauva olisi kuitenkin tuotu tähän yliopisto sairaalaan hoitoon.
Mm.tämän takia sairaaloita on keskitetty. Äidit toki joutuvat ehkä kauemmas kotoaan, mutta kyllä siinä huomioidaan myös se, että ne valmiudet on paremmat.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap saanut jotain apua. Perheiden palvelut alkavat kyllä olla jo liian huonolla tasolla verrattuna esim. omien äitiemme saamiin palveluihin.
Höpöhöpö aiemminkaan sen kummempia palveluita ollut. Mummoni esimerkiksi joutui hankkimaan itse äitini päivähoitopaikan kun meni töihin. Menepä itse kyselemään naapurin mummelilta, ottaisiko hän lapsesi hoitoon työpäivien ajaksi. Me sisarusten kanssa ei oltu päiväkodissa, koska silloin ei ollut subjektiivista päivähoito-oikeutta. Eikä meillä mitään kodinhoitajaa käynyt.
Eikö just ollut ketju sossuista neljän tonnin palkoilla.Joutaisivat auttamaan.
Ai miksikö ei äideille anneta nukkumisapua? Varmaan siksi, ettei hoitoa saa edes sairauksiin, kun ei henkilökuntaa riitä. Apua kannattaa pyytää tai jopa vaatia puolisolta, onhan hän (useimmiten) lapsien isä ja ollut mukana jo tekovaiheessa. Lapset myös nukkuvat vauvoina paljon, silloin voi ottaa itsekin unet, jollei ole muita pieniä lapsia. Kodin ei tarvitse olla priimakunnossa, lapset tarvitsevat enemmän vanhempiaan ja rakkautta, kuin kiiltävää, valkoista kotia ja jatkuvasti jylläävää pesukonetta. Ja se joka kodin vaatima astianpesukonekin säästää nykyvanhempien aikaa, vaikka saastuttaakin myrkkyineen luontoa ihan riittävästi.
Jos ei puolisosta ole apua, niin soita naapurin (mummon, tädin, perheen) ovikelloa ja kysy voisiko joku heistä tai heidän isommista lapsistaan tulla pariksi tunniksi vahtimaan lapsiasi.
Yhteiskunta ei ole todellakaan velvollinen hoitamaan äitien unia, paitsi silloin, jos on oikeasta synnytyksen jälkeisestä masennuksesta kyse.
Pää pystyyn ja selkä suoraksi, se ennen tunnettu sisu kehiin.
Jälkitarkastus on ihan varmasti jokapaikassa. Se on siinä samalla neuvolakäynnillä, kun käytät vauvaa. Ehkä et ymmärtänyt että se on silloin. Ja kun sitä vauvaa käytät, otat sen samalla puheeksi. Ihan taatusti niitä neuvola-aikoja on vauvalle kuten laki määrää.
Mitä ihmeen palveluja sinä oikein odotat, tai oletat olevan?
Miksi kokoajan pitää huutaa yhteiskuntaa apuun?
Kaikki on aina yhteiskunnan syy. Omassa toiminnassa ei tarvitse muuttaa mitään. Niinkö?
Ei ole joka paikassa. Sehän se ongelma on, kuten selkeästi kerroin.
Ja puhuin lapsiperheiden palveluista. Niitä on hirvittävän vaikea saada, ihan kuule perusasioista, kuten ne neuvola-ajat, päivähoito jne.