Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?
Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.
Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.
Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.
Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.
Miksi sitä ei haluta antaa?
Kommentit (2767)
Miksei voi itse mitata henoglobiiniaan niin kuin diabetikorkin tekee kotona? Itse mittaan joka päivä verenpaineesi kotona vaikka terve ja hoikka olen. Nappaan myös vitamiineja purkista vaikka syön erittäin mosnipuolisesti ja kahvin kanssa juon aina monivitamiiniporetabletin veteen sekoitettuna ettei kahvi poista liikaa nesteitä. Turha mennä aina terveyskeskukseen pienistäkin syistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi itse mitata henoglobiiniaan niin kuin diabetikorkin tekee kotona? Itse mittaan joka päivä verenpaineesi kotona vaikka terve ja hoikka olen. Nappaan myös vitamiineja purkista vaikka syön erittäin mosnipuolisesti ja kahvin kanssa juon aina monivitamiiniporetabletin veteen sekoitettuna ettei kahvi poista liikaa nesteitä. Turha mennä aina terveyskeskukseen pienistäkin syistä.
Ei sinne kukaan pienistä syistä mene, kun ei sinne pääse edes suurista syistä. Neuvola-ajatkin vain peruuntuvat ja lakisääteiset tutkimukset laiminlyödään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne kukaan pienistä syistä mene, kun ei sinne pääse edes suurista syistä. Neuvola-ajatkin vain peruuntuvat ja lakisääteiset tutkimukset laiminlyödään.
Mitkä on lakisääteiset tutkimukset? En koe tarvitsevani ainakaan mitään tutkimuksia hyvin vuoksi eikä minulla ole mitään asiaa mennä lääkäriin. Kahta hyvin suurta luomea tarkkailen kotona tuleeko muutoksia, mutta ei ole muuttunut niin en ole huolissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on lakisääteiset tutkimukset? En koe tarvitsevani ainakaan mitään tutkimuksia hyvin vuoksi eikä minulla ole mitään asiaa mennä lääkäriin. Kahta hyvin suurta luomea tarkkailen kotona tuleeko muutoksia, mutta ei ole muuttunut niin en ole huolissani.
Synnytyksen jälkitarkastus esimerkiksi. Sitä on hyvin vaikea äidin itse suorittaa kotona.
Ne isommat penskat saa viedä edelleenkin päiväkotiin, jos vaikeaa vauvan kanssa kotona. Isä voi viedä heidät töihin mennessään. Ja jos taas isä ei voi sitä tehdä, kuten ei tämän ketjun mukaan voi mitään tehdäkään, on kerättävä viimeiset voimanrippeet ja vietävä lapset itse. Tulee pukeuduttua ja lapset ei riehu kuin päättömät kotia sotkien ja tavaroita levitellen koko päivää. Saavat siellä aamupalan, lounaan ja välipalan, joita väsyneen äidin ei tarvitse siten valmistaa. Lapsilla on mielekästä tekemistä ja päivärytmi päiväkodissa.
Äiti ehtii levätä vauvan hoidolta klo 8-16 välillä, kun lapset päiväkodissa. 8
Yhden vauvan kanssa pärjää parisuhteessa. 3 kuukaude koliikki on normaalia toisille pikkuvauvoille. Mutta kyllä he välillä nukkuvatkin ja ovat tyytyväisiä.
On myös normaalia, että jotkut lapset heräilevät ja opettelevat yön unirytmiä muutaman vuoden ikään asti.
Toinen vanhempi ottaa kopin, kun toinen väsyy. Hotelliinkin voi toinen mennä välillä nukkumaan, jos kotona ei onnistu.
Synnytyksen jälkitarkastuksen (paino, verenpaine ja pissa purkkiin) voi tehdä kuka vain terveydenhoitaja tai käydä yksityisellä ja varmasti saa ajan viikon sisään. Ja mikä kiire sinne jälkitarkastukseen on mennä ja valittaa, että vaikeaa saada aikaa, jos mitään ongelmaa ei ole? Menet sitten kun saat ajan jos et halua löydä yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksen jälkitarkastuksen (paino, verenpaine ja pissa purkkiin) voi tehdä kuka vain terveydenhoitaja tai käydä yksityisellä ja varmasti saa ajan viikon sisään. Ja mikä kiire sinne jälkitarkastukseen on mennä ja valittaa, että vaikeaa saada aikaa, jos mitään ongelmaa ei ole? Menet sitten kun saat ajan jos et halua löydä yksityisellä.
Miksi lakisääteinen jälkitarkastus pitäisi maksaa yksityisellä.
Kun niitä aikoja ei saa. Mitä et ymmärrä lauseesta: lakisääteisetkin tarkastukset laiminlyödään. Ei ole. Ei saa. Nicht.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun niitä aikoja ei saa. Mitä et ymmärrä lauseesta: lakisääteisetkin tarkastukset laiminlyödään. Ei ole. Ei saa. Nicht.
Soita asiasta kunnanjohtajalle. Kyllä varmaati neuvomalla on tarjota joku aika vaikka 3 viikon päähän. Tai sitten vakuutusyhtiöissä maksaa kun käyt yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalla haukutaan äitejä, jotka vievät vanhemmat lapset päivähoitoon ja hoitavat vain vauvaa. Se on ihan ainoa apu, joka hänelle on tarjolla.
Jos olisi mahdollista poikkeustilanteissa (sairastelu, koliikki, valvominen, kuormitus) saada hetkellisesti sitä apua , niin tuon avun käyttö vähenisi.
Nyt on pakko yrittää torjua sitä uupumusta ennakoivasti, koska hätätilanteessa mitään apua ei kuitenkaan saa.
Kyllä sitä lapsiperheiden kotipalvelua saa jokainen pienen vauvan äiti ainakin sen kerran viikossa muutaman kuukauden ajan jos vaan osaa pyytää ja vaatia .
Koittakaa jo tajuta ettei joka paikassa ole sitä lapsiperheen kotipalvelua. Itse olin pari kuukautta täysin autettava, pahoittelivat vain kunnasta ja neuvolasta ettei sellaista palvelua ole joka vo
No sitten rikkovat lakia sun alueella! Se on lakisääteisesti olemassa oleva palvelu kaikkialla.
T. Sossu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita asiasta kunnanjohtajalle. Kyllä varmaati neuvomalla on tarjota joku aika vaikka 3 viikon päähän. Tai sitten vakuutusyhtiöissä maksaa kun käyt yksityisellä.
Höpö höpö.
Eikö puoliso ja sukulaiset ole sitä varten? Miksi suomessa, jossa on maailman parhaat synnytyssairaalat jne. niin pitäisi vielä enemmän holhota äitejä? Menkää katsomaan vaikka Somaliaan miten synnytys siellä toimii ja mitä apua vastasynnyttänyt äiti saa sieltä. Loppuu tämä iänikuinen valittaminen siitä, kun mikään ei riitä.
Jos ei kunnalta saa synnytyksen jälkitarkastukseen aikaan niin varaisin kyl ajan yksityiseltä ja pääsisin heti huomenna. Ilman sitä todistusta ei saa vanhempainrahaa meinaan.
Perkelen synnytyskoneet! Nyt hiljaa saatanan ja tehkää miehellenne vaikka voileipä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksen jälkitarkastus esimerkiksi. Sitä on hyvin vaikea äidin itse suorittaa kotona.
Minä voin tulla tarkistamaan jälkitarkastuksen kaluni kanssa!
T. Erkki 46v
En ymmärrä miksi ei voi pyytää apua läheisiltä, sukulaisilta ja ystäviltä Jos näitä ei ole niin miksi piti hankkia lapsi yhteiskunnan hoidettavaksi. Olisiko koira ollut sopiva ratkaisu näille wannabe äideille joilla elämänhallinta on hukassa. Mikä on ihmisen vastuu omista päätöksistään.
Eikö sitä rautaa saa ostettua apteekista ilman reseptiä. Varmasti väsyttää jos hemoglobiini on matala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä miten raskasta se on kun kaikki mahdolliset lapsiperheen palvelut on smanalaisen riitelyn takana ja kaikessa mahdollisessa rikotaan lakia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä miten raskasta se
Siksi ihmisillä on vakuuttua. Ja siis itselläni ei ole mitään ongelmia ollut koskaan minkään ajanvarausta kanssa. Ehkä sun kannattaa vaihtaa asuinkuntaa, jos ihan koko ajan pitää tapella, mikään ei toimi eikä pääse neuvolaankaan ikinä? Jouduit varmaan synnyttämäänkin kotona miehen toimiessa kätilöinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä miten raskasta se on kun kaikki mahdolliset lapsiperheen palvelut on smanalaisen riitelyn takana ja kaikessa mahdollisessa rikotaan lakia?
Etkö ymmärrä,että ei lapsiperheelle ole mitään erikoispalveluja! Jokainen hoitaa lapsensa itse. Siihen kannustetaan jo synnärillä, siksi sielläkään ei kukaan hoida vauvaa että äiti voi käydä suihkussa. Miten nykyäidit ovatkin niin avuttomia? Suurimmalla osalla on se isä tai toinen aikuinen perheessä myös. Kun sen lapsen tekee, sen kanssa on opittava pärjäämään.
Jos olet masentunut tai niin uupunut ettet pärjää, hae apua. Mutta sitä ei saa valittamalla ettei jaksa,vaan kertomalla että nyt on mielenterveyden kanssa ongelmia. Oikeasti harvalla on. Ei vaan ymmärretä, kuinka sitovaa se vauvan kanssa olo on, ja se sosiaalinen elämä kyllä jää.
Vauvalla ei ole aikuisen rytmiä, vaan se nukkuu ja valvoo miten sattuu. Se vauva oppii kyllä kasvaessaan.
Jälkitarkastus on ihan varmasti jokapaikassa. Se on siinä samalla neuvolakäynnillä, kun käytät vauvaa. Ehkä et ymmärtänyt että se on silloin. Ja kun sitä vauvaa käytät, otat sen samalla puheeksi. Ihan taatusti niitä neuvola-aikoja on vauvalle kuten laki määrää.
Mitä ihmeen palveluja sinä oikein odotat, tai oletat olevan?
Miksi kokoajan pitää huutaa yhteiskuntaa apuun?
Kaikki on aina yhteiskunnan syy. Omassa toiminnassa ei tarvitse muuttaa mitään. Niinkö?
No tässäkin tilanteessa niin missä se toinen vanhempi mahtaa olla? Eikä hän ole töissä 24/7, joten se ei ole vastaus.
- Sairastelukierteessä myös hän sairasit, minä sairastin, lapset sairasti.5-6 viikkoa putkeen. Kaikki työt rästissä, lapset toipilaita, koti sikolätti jne
- Kun minulta murtui ranne, hän joutui mm. viemään ja tuomaan lapset, kuskaamaan kaikki harrastuskuskaukset, lääkärireissut, siedätyshoidot, tekemään käytännössä melkein kaikki kotityöt eli kuormittui siitä plus sitten joutui tekemänä yöllä niitä rästiin jääneitä töitään.
- Astmalapsen kanssa hän valvoi sairaalassa yöt kohtauksen tultua, meni sieltä suoraan töihin, minä vein esikoisen eskariin ja hain sen astmalapsen ja tein sitten kotona töitä sen mitä sain tehtyä, jatkoin yöllä jne.