Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi asiakkaat suuttuvat jos katsoo vastauksen netistä?

Vierailija
16.05.2023 |

Onko se parempi , että arvailee tai sanoo ettei tiedä?

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu aika paljon, mikä se asia on ja mistä ap katsoo. On asioita, joiden pitäisi olla koulutetulle ammattilaiselle itsestäänselvyyksiä, ja sitten on hankalampia juttuja, joita ei voi muistaa ulkoa. Mielummin tarkistaa, kun sanoo väärin. Minusta voi ihan hyvin silloin sanoa asiakkaalle, että "varmistan asian vielä".

Ja sekin, että mistä katsoo. Jos se on joku perus Google -haku, joka voi antaa tuloksena ihan mitä vaan huttua ja höpönlöpöä ja se on se asian tarkistaminen, niin kyllä siitä voi jo suuttua, kun se saattaa aikamoisen kyseenalaiseen valoon käytetyt läheet ja kyvyt hakea tietoa. Mutta jos katsoo vaikka jostain maahantuojan sivuilta, tai firman omasta tietokannasta, niin se on ihan ymmärrettävää.

Miksi maahantuojan sivulle meneminen suoraan on vähemmän kyseenalaista kuin maahantuojan sivuille päätyminen google-haun kautta? Vai etkö tiennyt, ettei sellaista julkista nettisivua ole olemassa, jolle ei pääse myös hakemalla googlella?

Miksi sen aspan pitäisi Googlen kautta hakea heidän oman maahantuojan sivut? Miksi ne ei olisi kirjanmerkkinä, tai ei muistaisi niitä ulkoa? Kyllä se on kyseenalaista.

Minkä oman maahantuojan? Aika moni firma myy useiden eri maahantuojien tuotteita, jos et vielä tiennyt. Ja nopeammin se sivu googlella löytyy kuin kymmeniä kirjanmerkkejä selailemalla. Varsinkin, kun se kirjamerkkiin tallennettu linkki todennäköisesti vanhentuu hyvin nopeasti, kun maahantuoja päivittää sivustoaan. Google on oikein pätevä apuväline, kun sitä osaa käyttää oikein.  

Vierailija
42/99 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä on hyvä etsiä vastausta. Mutta onko netissä aina oikea vastaus on toinen kysymys.

On siellä. Pitää vain tietää, mistä etsii. Siksi se asiakas tuli aspan luo, kun ei itse osannut etsiä tietoa oikeasta paikasta. Ja siksi se tuntee olonsa tyhmäksi ja suuttuu, jos aspa sanoo etsivänsä netistä. 

Vaikea tietenkin puhua, kun et osaa kertoa tarkemmin mistä tiedosta kyse ja mitä sekä miten haet ja itse varmistat tiedon oikean laadun.

Mutta netistä hakeminen on sekin taitolaji. Eipä se asiakas ole löytänyt tietoa, koska ei ole osannut käyttää oikeita hakukomentoja, Boolen operattoreita, ja/tai olla lähdekriittinen. Tai ei ole ymmärtänyt muotoilla kysymystä oikein tai ei tunne edes oikeita käsitteitä.

Jos sinulla on paremmat hakutaidot, siitähän se asiakas maksaa tai hyötyy. Koita kommunikoida asiakkaasi kanssa niin että tämä tulee selväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu aika paljon, mikä se asia on ja mistä ap katsoo. On asioita, joiden pitäisi olla koulutetulle ammattilaiselle itsestäänselvyyksiä, ja sitten on hankalampia juttuja, joita ei voi muistaa ulkoa. Mielummin tarkistaa, kun sanoo väärin. Minusta voi ihan hyvin silloin sanoa asiakkaalle, että "varmistan asian vielä".

Ja sekin, että mistä katsoo. Jos se on joku perus Google -haku, joka voi antaa tuloksena ihan mitä vaan huttua ja höpönlöpöä ja se on se asian tarkistaminen, niin kyllä siitä voi jo suuttua, kun se saattaa aikamoisen kyseenalaiseen valoon käytetyt läheet ja kyvyt hakea tietoa. Mutta jos katsoo vaikka jostain maahantuojan sivuilta, tai firman omasta tietokannasta, niin se on ihan ymmärrettävää.

Miksi maahantuojan sivulle meneminen suoraan on vähemmän kyseenalaista kuin maahantuojan sivuille päätyminen google-haun kautta? Vai etkö tiennyt, ettei sellaista julkista nettisivua ole olemassa, jolle ei pääse myös hakemalla googlella?

Miksi sen aspan pitäisi Googlen kautta hakea heidän oman maahantuojan sivut? Miksi ne ei olisi kirjanmerkkinä, tai ei muistaisi niitä ulkoa? Kyllä se on kyseenalaista.

Kerrotko, minkä maahantuojan sivuilta löydän tiedon, jos asiakas kysyy esimerkiksi onko hän oikeutettu toimeentulotukeen, jos hänen puolisollaan on tuloja x määrä?

Vierailija
44/99 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kutsuttiin ennen ammattitaidoksi. Nykyään lienee unohtunut sana jo tuokin. Ihmiset olivat ylpeitä osaamisestaan ja sitä pidettiin kunnia-asiana olla pätevä työssään.

Vierailija
45/99 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monien mielestä asiat edelleen pitäisi osata ulkoa.

Todelliset ammattilaiset osaavat työnsä ilman Googlea. Hämmästyitkö?

Täydellisen merkityksetöntä ketä sinä pidät todellisena ammattilaisena ketä et.

Vierailija
46/99 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä on hyvä etsiä vastausta. Mutta onko netissä aina oikea vastaus on toinen kysymys.

On siellä. Pitää vain tietää, mistä etsii. Siksi se asiakas tuli aspan luo, kun ei itse osannut etsiä tietoa oikeasta paikasta. Ja siksi se tuntee olonsa tyhmäksi ja suuttuu, jos aspa sanoo etsivänsä netistä. 

Vaikea tietenkin puhua, kun et osaa kertoa tarkemmin mistä tiedosta kyse ja mitä sekä miten haet ja itse varmistat tiedon oikean laadun.

Mutta netistä hakeminen on sekin taitolaji. Eipä se asiakas ole löytänyt tietoa, koska ei ole osannut käyttää oikeita hakukomentoja, Boolen operattoreita, ja/tai olla lähdekriittinen. Tai ei ole ymmärtänyt muotoilla kysymystä oikein tai ei tunne edes oikeita käsitteitä.

Jos sinulla on paremmat hakutaidot, siitähän se asiakas maksaa tai hyötyy. Koita kommunikoida asiakkaasi kanssa niin että tämä tulee selväksi.

Mikä saa sinut luulemaan, etten osaa kommunikoida asiakkaiden kanssa? Tai miksi heidän pitäisi tietää yksityiskohtia minun hakutaidoistani, jos kuitenkin saan heille tarvittavan tiedon etsittyä? 

Vierailija
47/99 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä kutsuttiin ennen ammattitaidoksi. Nykyään lienee unohtunut sana jo tuokin. Ihmiset olivat ylpeitä osaamisestaan ja sitä pidettiin kunnia-asiana olla pätevä työssään.

Mitä kutsuttiin ammattitaidoksi? Niinpä, sitä, että osasi etsiä tietoa. Eli sitä, mitä nykyisin kutsumme googlaamiseksi. 

Vierailija
48/99 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä saa sinut luulemaan, etten osaa kommunikoida asiakkaiden kanssa? Tai miksi heidän pitäisi tietää yksityiskohtia minun hakutaidoistani, jos kuitenkin saan heille tarvittavan tiedon etsittyä? 

Huoh. No jos kerran osaat kaiken, niin miksi sinulla on ongelma jota itket täällä Vauvalla?

Vierailija
49/99 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Määpä katson tuosta koneelta". Ei ole kukaan vielä suuttunut tästä 25 vuoden aikana. Voit käyttää 🙂

Vierailija
50/99 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh. No jos kerran osaat kaiken, niin miksi sinulla on ongelma jota itket täällä Vauvalla?

Ei minulla mitään ongelmaa ole. Eikä edes itketä yhtään. Ihan vain keskustelen ap:n avaamasta aiheesta. Niin on tapana tehdä, kun ollaan KESKUSTELUpalstalla. Miksi sinä täällä muuten olet, jos et halua keskustella? 

Vierailija
51/99 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Postin asiakaspalvelu, miten voin auttaa?"

"Matti Mäkinen tässä terve, missähän mun toissa viikolla lähettämäni paketti viipyy"

"No minäpä katson maahantuojan sivuilta"

Näinkö?

Vierailija
52/99 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah, et edes tiedä, mitä on ammattitaito. Sinä et ole työpaikkaa nähnytkään saati ollut koskaan töissä.

Vierailija
53/99 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah, et edes tiedä, mitä on ammattitaito. Sinä et ole työpaikkaa nähnytkään saati ollut koskaan töissä.

Sanoo Jonne 13v :D 

Vierailija
54/99 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä olla kanttia sanoa, että en osaa tätä ulkoa. Ennemmin asiakkaat ärtyvät, jos huomaavat, ettet tiedä, etkä tohdi sitä edes myöntää. " En tiedä, mutta otan selvää "

Hyvä aspa ei ikinä käytä sanoja "en tiedä". Se, ettei tiedä jotain kerrotaan asiakkaalle ihan toisella tavalla. Esimerkiksi "Selvitän asian ja tulen kohta takaisin" tai "Pieni hetki, tarkista asian koneelta". 

Ihan hyvin voi sanoa että en tiedä, asia ei kuulu minulle. Toki siitä asiakas ehkä vetää herneet nenäänsä mutta ei se kerro mitään siitä kuinka hyvä asiakaspalvelija on siinä työssään mikä on hänen toimenkuvaansa.

Hyvä aspa ei suututa asiakasta. Siksi ei ikinä sanota suoraan, "en tiedä", vaan asia kierretään toisella tavalla. Jos asia ei kuulu sinulle, et sano "en tiedä", vaan "en voi kertoa sinulle vastausta, koska tämä asia on meidän osaston x juttu" ja sitten neuvot miten asiakas saa yhteyden osastoon x. Asiakas ei suutu, vaan ilahtuu, kun olit hänelle avuksi. 

Kyllähän asiakkaat välillä suuttuu vaikka heitä ei erityisesti suututtaisi. Ja jos asiakas suuttuu siitä että asiakaspalvelija ei tiedä vastausta kun asia ei ole hänen tehtävä aluettaan, niin suuttukoot. Ei kukaan halua asiakkaaksi ihmistä joka siitä herneet nenäänsä vetäisee.

Siihen kun vedät päälle jotain liirumlaarumia, niin räjähdys on taattu.

Vierailija
55/99 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä olla kanttia sanoa, että en osaa tätä ulkoa. Ennemmin asiakkaat ärtyvät, jos huomaavat, ettet tiedä, etkä tohdi sitä edes myöntää. " En tiedä, mutta otan selvää "

Hyvä aspa ei ikinä käytä sanoja "en tiedä". Se, ettei tiedä jotain kerrotaan asiakkaalle ihan toisella tavalla. Esimerkiksi "Selvitän asian ja tulen kohta takaisin" tai "Pieni hetki, tarkista asian koneelta". 

Ihan hyvin voi sanoa että en tiedä, asia ei kuulu minulle. Toki siitä asiakas ehkä vetää herneet nenäänsä mutta ei se kerro mitään siitä kuinka hyvä asiakaspalvelija on siinä työssään mikä on hänen toimenkuvaansa.

Hyvä aspa ei suututa asiakasta. Siksi ei ikinä sanota suoraan, "en tiedä", vaan asia kierretään toisella tavalla. Jos asia ei kuulu sinulle, et sano "en tiedä", vaan "en voi kertoa sinulle vastausta, koska tämä asia on meidän osaston x juttu" ja sitten neuvot miten asiakas saa yhteyden osastoon x. Asiakas ei suutu, vaan ilahtuu, kun olit hänelle avuksi. 

Kyllähän asiakkaat välillä suuttuu vaikka heitä ei erityisesti suututtaisi. Ja jos asiakas suuttuu siitä että asiakaspalvelija ei tiedä vastausta kun asia ei ole hänen tehtävä aluettaan, niin suuttukoot. Ei kukaan halua asiakkaaksi ihmistä joka siitä herneet nenäänsä vetäisee.

Siihen kun vedät päälle jotain liirumlaarumia, niin räjähdys on taattu.

Ja asiakas saa porttikiellon.

Vierailija
56/99 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakas huomaa olleensa itse idiootti kun tajuaa tehneensä tyhmän kysymyksen. 

Vierailija
57/99 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakas huomaa olleensa itse idiootti kun tajuaa tehneensä tyhmän kysymyksen. 

Näinpä. Ja siksi aspa ei nolaa asiakasta puhumalla netistä, vaan esittää tarkistavansa (huom! tarkistavansa, ei etsivänsä) tiedon jostain mystisestä paikasta johon asiakkaalla ei ole pääsyä. Näin asiakas tuntee, että hänen kysymyksensä oli sellainen, johon hän ei olisi itse voinut löytää vastausta. Samalla hänelle tulee mielikuva, että aspa on tehtäviensä tasalla ja hänellä on enemmän tietoa kuin asiakkaalla. Näin rakennetaan luottamusta, joka on ihan perusasia asiakassuhteissa. 

Vierailija
58/99 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska he ovat tyhmiä. Asiakkaat kuvittelevat, että aspoilla on joku oma tietokanta, jossa näkyy mm. bussiaikataulut, joka ikisen kaupan valikoima ja tulevat kampanjat, samassa rakennuksessa olevan pankin ajanvaraus jne.

Vierailija
59/99 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lentomme lähtee kymmenen minuutin päästä kunhan kapteeninne on varmistanut Googlesta miten koneella noustaan."

"Leikkauksenne alkaa ihan just kunhan kirurgin ensin vähän googlailee miten tuo aivoleikkaus tehtiinkään."

Hölmöt esimerkit, jotka eivät liity mitenkään ketjun aiheeseen.

Vierailija
60/99 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla mitään ongelmaa ole. Eikä edes itketä yhtään. Ihan vain keskustelen ap:n avaamasta aiheesta. Niin on tapana tehdä, kun ollaan KESKUSTELUpalstalla. Miksi sinä täällä muuten olet, jos et halua keskustella? 

Itse sanoit yllä että asiakas "tuntee olonsa tyhmäksi ja suuttuu, jos aspa sanoo etsivänsä netistä"  -- sitten vakuutat vaahto suussa ettei sinulla ole ongelmaa ja osaat kommunikoida asiakkaiden kansssa.

Sitten vaadit minua keskustelemaan. Siis pitäisi keskustella jonkun kanssa joka on joko niin tyhmä, ettei tiedä mitä itse kirjoittaa, tai sitten on pelkkä trolli?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän