Kenen vastuu mielestänne on tällainen työkkärin mokaus?
Minulle luvattiin 7 kuukauden palkkatukioikeus työkkäristä. Ja sainkin sen avulla mukavan työpaikan, ja palkka olisi minun mittappuullani hyvä. Sovin jo siis työpaikan johtajan kanssa työstä, ja olimme molemmat innoissamme. Lomatkin jo sovittiin.
Nyt työkkäristä soitettiin että virkailijalle on tullut laskuvirhe, minulla ei olekaan palkkatukioikeutta. Pahoittelivat kovasti. Mutta jäin miettimään, eikö työkkärin pitäisi ottaa joku vastuu asiasta. Ehdin jo tilata ulkomaanmatkan lennotkin. Jotka nyt täytyy ilmeisesti perua.
Kommentit (147)
Tyypillinen holtiton ja tolkuton nykyihminen innostuu aiheetta ja sitten kun ontto kohkauksensa käy ilmi niin syyllisen ja vastuullisen pitäisi olla joku (/jotkut) muu (/t). Lohdukkeeksi saatava = kaikki mitä ap ikinä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt. En jaksa enää kirjoitella teidän kanssanne. Monesti vauvapalstalla on älykkäitäkin/ymmärtäviä kirjoittajia. Nyt ei ollut. Paitsi yksi. En väitä itsekään olevani välkky, (paitsi että kirjallista ja sosiaalista älyä minulla on. ) En ole looginen enkä matemaattinen enkä byrokraattinen. Pointtini oli vain se, että minulle sanottiin työkkärissä tosi väärä asia ja että mielestäni niin ei saisi enää toistua muiden kohdalla. Ehkäpä teen jonkunlaisen kantelun. Ja totta, itsepä olen tyhmä, kun olen elänyt niin että olen työtön.
Peace!
Ap
Loistavat edellytykset kirjailijaksi ja näyttelijäksi... EIKU EI... tosi väärä asia...
Myönnettiin, ei myönnetty, myönnettiin, ei myönnetty, haettiin kirjallisena, mutta ei haettukaan. Ihme touhua.
Mikä vastuu ja millä perusteella työkkärillä on ap:n säheltämisestä?
Onko tämä se sama pösilö provospämmääjä, joka hokee "piis änd lööv pliis?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo matkajuttu ei ollut jutussani pääpointti, se oli vain sivukaneetti. Mutta olen muuten pöyristynyt että tällaisia virheitä voi sattua. Tai siis virheitähän voi aina sattua, mutta että en saa minkäänlaista korvausta tai ehkäpä virallista anteeksipyyntöä työkkärin johtajalta. Jotakin. En minä tiedä. Jotakin.
Ap
Siis sinä teit työsopimuksen kirjallisena ja työkkäri myönsi palkkatuen ja sitten olit jo töissä, ekasta palkasta haettiin sitä tukea, kun tuki peruttiin? Eihän sinun palkkaamiseesi oli myönnetty palkkatukea euroakaan ennen kuin työnantaja on saanut palkkatukipäätöksen ja se huomataan perua vasta sitten, kun ensimmäinen tuki tulisi maksuun.
Tosin en voi uskoa, että palkkatukiyksikössä ei osattaisi laskea työttömyysjaksojesi pituutta jo ennen tuen myöntämistä.
Usko pois. Ei osattu laskea siellä työkkärissä. Sitähän tässä on ihmetelty. En jaksaisi näin typerää provoa kirjoittaa. Paitsi että palkkatukipäätöstä ei tehty kirjallisena. Työkkärin omaohjaajani vain sanoi niin. Sataprosenttisen varmasti. Sitten etsinkin jo työpaikan.
No tämähän helpotti, mitään päätöstä ei ole, jos työnantaja ei ole palkkatukea edes hakenut. Mutta provona varsin soma.
Työnantaja haki päätöstä, mutta päätös oli kielteinen. Koska minulla ei ollut palkkatukioikeutta. Toisin kuin virkailija oli minulle sanonut.
Ap
Äsken palkkatukipäätöstä ei tehty kirjallisena, nyt työnantaja jo päätöstä haki eli yritä ihmeessä päättää, mitä tapahtui. Kai työnantaja tiesi, että ei olisi saanut 50% palkkakuluistasi tukena, vaan paljon vähemmän?
Siis mitä? Kyllä työnantaja olisi saanut 50 prossaa.
Työnantajahan ei tarvitse tuota tällä kertaa saavuttamatonta tukea jos ap menee töihin hyvällä 50% palkalla?
No miksei tämä käy kun kerran kaikki olivat hetiheti niin innoissaan työkkärin almuista?
Ap:lle neuvo: älä etsi _palkkatukipaikkoja_ (huolimatta siitä mitä kukaan työkkärinteija kuunaan sössöttää), koska silloin on aina lähtökohtaisesti kyseessä PA firma ja toistaitoinen pitkäaikaistyötön ja temppu ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle neuvo: älä etsi _palkkatukipaikkoja_ (huolimatta siitä mitä kukaan työkkärinteija kuunaan sössöttää), koska silloin on aina lähtökohtaisesti kyseessä PA firma ja toistaitoinen pitkäaikaistyötön ja temppu ei toimi.
Jokainen työpaikka voi olla palkkatukipaikka, jos työnhakija on palkkatukikelpoinen ja työnantajalle palkkatuki myönnetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen työpaikka voi olla palkkatukipaikka, jos työnhakija on palkkatukikelpoinen ja työnantajalle palkkatuki myönnetään.
Jokainen tätikin voi olla setä jos tädillä on m u n a t ja tukia ei tarvita kun firma pärjää vapailla markkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molempien on oltava kelvollisia tai kumpikaan ei saa sitä palkkatukea ja jos ovat kelvollisia ovat reppanoita.
Jos siis sinulla ei täyty 50% palkkatuen kriteerit (työtön 24/28 kk), niin eikö myöskään 30 tai 40%? Palkkaisiko työnantaja vain jos saisi tuon isomman prosentin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tätikin voi olla setä jos tädillä on m u n a t ja tukia ei tarvita kun firma pärjää vapailla markkinoilla.
Palkkatuella ei kompensoida firman pärjäämistä, vaan palkattavan osaamattomuutta tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuella ei kompensoida firman pärjäämistä, vaan palkattavan osaamattomuutta tms.
Hyvin toimeentulevalla ja talous kunnossa/voitollisella firmalla on varaa antaa mahku ap:lle ilman tukeakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viranomaisten kanssa asioidessani selvitän itse asiaa etukäteen niin pitkälle kuin pystyn. Sitten, kun viranomainen on "neuvonut", selvitän asiaa vielä lisää itse. Jos on mitään epäselvää, kysyn vielä uudestaan. Ja sen jälkeenkään en luota, että olen selvillä vesillä. En luota ollenkaan mihinkään sanottuun ja aika vähän myös mustaan valkoisella.
Työkkäriin suhtaudun niin, että niiden tarkoitus on saada maksut stoppaamaan tai periä maksetut takaisin. Mitä ikinä teenkin työttömänä ollessani nauhoitan kaiken ja kysymykseni ovat hyvin spesifejä siltä varalta, että myöhemmin muuttavat mielensä, vaikka asia on suullisesti ja paperilla hyväksytty. Virkailijoiden pitäisi noudattaa tiettyjä prosesseja, mutta jos jää noudattamatta, työtön joutuu takaisinperinnän kohteeksi tai ainakin tappelemaan asiasta.
Ei niiden tehtävä ole stopata päivärahan maksuavaan niiden tehtävä on toimia lakien ja asetusten mukaan. Eikä sun tarvii niitä puheluita nauhottaa, kun ne nauhottaa ne ihan itse.
Työkkäri ei ole maksaja, mutta voi lausunnoillaan ohjailla maksajaa.
Toiseksi tapaamiset ja puhelut on helpompi nauhoittaa itse kuin anella niitä jostain muualta. Helppo myös tarkistaa mitä sanoivat sanatarkasti.
Pilkunnus sija
Työkkärin kanssa on varsinkin altavastaajana oltava pilkunnukset pilkuntarkasti ja oma todistusaineisto.
Eikö ap:lle kerrottu minkälainen laskuvirhe ja miksi? Ap ei ole eka ja tuskin viimeinen, jolle moinen sattuu?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka (palkkatuki)palkka olisi sinun mittapuullasi kuinka hyvä niin ainoastaan persaukinen (hämärä?)firma moista tarvitsee. Kukaan normaaliälyinen johtaja ei ole "innoissaan" jostain tusinapalkkatukilumihiutaleesta.
Lomia on myöskään turha sopia yhtään ennen kuin ilmenee tuleeko siitä työnteosta ko. paikassa ikinä mitään.
Työttömiä on palkkatuella valtion virastoissa asiantuntijoina ja tarhoissa lapsia hoitamassa, ala-asteella koulunkäyntiavustajina jne.
Se on se virkamiehen kuuluisa vastuu. Jos virhe tapahtuu niin levitellään vain käsiä eikä edes suostuta keskustelemaan asiasta.
Ja ei se allekirjoitettu työsopimuskaan mikään evankeliumi ole, ei välttämättä takaa yhtään mitään.