Kenen vastuu mielestänne on tällainen työkkärin mokaus?
Minulle luvattiin 7 kuukauden palkkatukioikeus työkkäristä. Ja sainkin sen avulla mukavan työpaikan, ja palkka olisi minun mittappuullani hyvä. Sovin jo siis työpaikan johtajan kanssa työstä, ja olimme molemmat innoissamme. Lomatkin jo sovittiin.
Nyt työkkäristä soitettiin että virkailijalle on tullut laskuvirhe, minulla ei olekaan palkkatukioikeutta. Pahoittelivat kovasti. Mutta jäin miettimään, eikö työkkärin pitäisi ottaa joku vastuu asiasta. Ehdin jo tilata ulkomaanmatkan lennotkin. Jotka nyt täytyy ilmeisesti perua.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo matkajuttu ei ollut jutussani pääpointti, se oli vain sivukaneetti. Mutta olen muuten pöyristynyt että tällaisia virheitä voi sattua. Tai siis virheitähän voi aina sattua, mutta että en saa minkäänlaista korvausta tai ehkäpä virallista anteeksipyyntöä työkkärin johtajalta. Jotakin. En minä tiedä. Jotakin.
Ap
Siis sinä teit työsopimuksen kirjallisena ja työkkäri myönsi palkkatuen ja sitten olit jo töissä, ekasta palkasta haettiin sitä tukea, kun tuki peruttiin? Eihän sinun palkkaamiseesi oli myönnetty palkkatukea euroakaan ennen kuin työnantaja on saanut palkkatukipäätöksen ja se huomataan perua vasta sitten, kun ensimmäinen tuki tulisi maksuun.
Tosin en voi uskoa, että palkkatukiyksikössä ei osattaisi laskea työttömyysjaksojesi pituutta jo ennen tuen myöntämistä.
Usko pois. Ei osattu laskea siellä työkkärissä. Sitähän tässä on ihmetelty. En jaksaisi näin typerää provoa kirjoittaa. Paitsi että palkkatukipäätöstä ei tehty kirjallisena. Työkkärin omaohjaajani vain sanoi niin. Sataprosenttisen varmasti. Sitten etsinkin jo työpaikan.
No tämähän helpotti, mitään päätöstä ei ole, jos työnantaja ei ole palkkatukea edes hakenut. Mutta provona varsin soma.
Työnantaja haki päätöstä, mutta päätös oli kielteinen. Koska minulla ei ollut palkkatukioikeutta. Toisin kuin virkailija oli minulle sanonut.
Ap
Äsken palkkatukipäätöstä ei tehty kirjallisena, nyt työnantaja jo päätöstä haki eli yritä ihmeessä päättää, mitä tapahtui. Kai työnantaja tiesi, että ei olisi saanut 50% palkkakuluistasi tukena, vaan paljon vähemmän?
Jos halkeat onnesta ja ryhdyt PA:na shoppailemaan pelkän työkkäritantan suullisista kannustussössötyksistä, ilman asianmukaisia kirjallisia dokumentteja niin tässä oli todellakin jo kiireesti tarpeen nämä oppirahat.
Ei sitä palkkatukipäätöstä tehdä työnhakijan kanssa, kyllä siinä katsotaan tukea hakevan firman asiat kuten verovelat ja jo saadut de minimis -säännön mukaiset tuet. Ap:n provo oli tavallaan kiva, koska se kuvasti työttömän aivotoimintaa: haen töitä, jos siitä maksetaan työnantajalle.
Et nyt tajunnu. Minulle oli luvattu palkkatukioikeus. Tietenkään en muuten olisi sellaista työnantajalle mennyt sanomaan.
Ap
Viranomaisten kanssa asioidessani selvitän itse asiaa etukäteen niin pitkälle kuin pystyn. Sitten, kun viranomainen on "neuvonut", selvitän asiaa vielä lisää itse. Jos on mitään epäselvää, kysyn vielä uudestaan. Ja sen jälkeenkään en luota, että olen selvillä vesillä. En luota ollenkaan mihinkään sanottuun ja aika vähän myös mustaan valkoisella.
Työkkäriin suhtaudun niin, että niiden tarkoitus on saada maksut stoppaamaan tai periä maksetut takaisin. Mitä ikinä teenkin työttömänä ollessani nauhoitan kaiken ja kysymykseni ovat hyvin spesifejä siltä varalta, että myöhemmin muuttavat mielensä, vaikka asia on suullisesti ja paperilla hyväksytty. Virkailijoiden pitäisi noudattaa tiettyjä prosesseja, mutta jos jää noudattamatta, työtön joutuu takaisinperinnän kohteeksi tai ainakin tappelemaan asiasta.
Palkanlaskijakin tekee joskus virheitä ja silti perii liikaa maksetut takaisin työntekijältä. Kukaan ei ole täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Viranomaisten kanssa asioidessani selvitän itse asiaa etukäteen niin pitkälle kuin pystyn. Sitten, kun viranomainen on "neuvonut", selvitän asiaa vielä lisää itse. Jos on mitään epäselvää, kysyn vielä uudestaan. Ja sen jälkeenkään en luota, että olen selvillä vesillä. En luota ollenkaan mihinkään sanottuun ja aika vähän myös mustaan valkoisella.
Työkkäriin suhtaudun niin, että niiden tarkoitus on saada maksut stoppaamaan tai periä maksetut takaisin. Mitä ikinä teenkin työttömänä ollessani nauhoitan kaiken ja kysymykseni ovat hyvin spesifejä siltä varalta, että myöhemmin muuttavat mielensä, vaikka asia on suullisesti ja paperilla hyväksytty. Virkailijoiden pitäisi noudattaa tiettyjä prosesseja, mutta jos jää noudattamatta, työtön joutuu takaisinperinnän kohteeksi tai ainakin tappelemaan asiasta.
Ei niiden tehtävä ole stopata päivärahan maksuavaan niiden tehtävä on toimia lakien ja asetusten mukaan. Eikä sun tarvii niitä puheluita nauhottaa, kun ne nauhottaa ne ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niiden tehtävä ole stopata päivärahan maksuavaan niiden tehtävä on toimia lakien ja asetusten mukaan. Eikä sun tarvii niitä puheluita nauhottaa, kun ne nauhottaa ne ihan itse.
Työkkäri ei ole maksaja, mutta voi lausunnoillaan ohjailla maksajaa.
Toiseksi tapaamiset ja puhelut on helpompi nauhoittaa itse kuin anella niitä jostain muualta. Helppo myös tarkistaa mitä sanoivat sanatarkasti.
Palkkatuki on aina harkinnanvarainen. Siihen ei ole subjektiivista oikeutta. Oma asiantuntijasi on tehnyt alustavan arvion jonka ei ole mennyt mahdollisesti ihan kohdilleen tai työnantajan tekemä palkkatukihakemus on hylätty palkkatukiyksikössä muusta syystä. Lopullinen palkkatukiprosentti arvioidaan aina palkkatukiyksikössä ja palkkatukiyksikkö tekee lopullisen harkinnanvaraisen palkkatukipäätöksen työnantajan tekemän palkkatukihakemuksen perusteella.
Menit iloitsemaan liian pian. Ilmeisesti olet varannut ja maksanut matkat jo ennen kuin palkkatukiyksikkö oli tehnyt virallisen palkkatukipäätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sun tarvi neuvoa itseäsi fiksumpia kun itse sekoilet, sössit ja luotat ketkuihin auktoriteettikyykyttäjiin.
Ja jälleen lapsosilla (joita nyt tässä samalla julmasti ja aiheetta rangaistaan) on itkuntuhruiset silmät...
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin vastuulla, mutta eipä niille mitään seuraamuksia tuosta ole.
Totta ei ne koskaan ole vastuussa virheistään. Asiakkaan syy, miksi on työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin vastuulla, mutta eipä niille mitään seuraamuksia tuosta ole.
Totta ei ne koskaan ole vastuussa virheistään. Asiakkaan syy, miksi on työtön
Työkkärin asiakas ei olisi työkkärin asiakas jos saisi järjestettyä itsensä töihin. Syy ei ole naapurin Niilonkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri ei ole maksaja, mutta voi lausunnoillaan ohjailla maksajaa.
Toiseksi tapaamiset ja puhelut on helpompi nauhoittaa itse kuin anella niitä jostain muualta. Helppo myös tarkistaa mitä sanoivat sanatarkasti.
Pilkunnus sija
Anteeksi nyt. En jaksa enää kirjoitella teidän kanssanne. Monesti vauvapalstalla on älykkäitäkin/ymmärtäviä kirjoittajia. Nyt ei ollut. Paitsi yksi. En väitä itsekään olevani välkky, (paitsi että kirjallista ja sosiaalista älyä minulla on. ) En ole looginen enkä matemaattinen enkä byrokraattinen. Pointtini oli vain se, että minulle sanottiin työkkärissä tosi väärä asia ja että mielestäni niin ei saisi enää toistua muiden kohdalla. Ehkäpä teen jonkunlaisen kantelun. Ja totta, itsepä olen tyhmä, kun olen elänyt niin että olen työtön.
Peace!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sun tarvi neuvoa itseäsi fiksumpia kun itse sekoilet, sössit ja luotat ketkuihin auktoriteettikyykyttäjiin.
Toiset käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt. En jaksa enää kirjoitella teidän kanssanne. Monesti vauvapalstalla on älykkäitäkin/ymmärtäviä kirjoittajia. Nyt ei ollut. Paitsi yksi. En väitä itsekään olevani välkky, (paitsi että kirjallista ja sosiaalista älyä minulla on. ) En ole looginen enkä matemaattinen enkä byrokraattinen. Pointtini oli vain se, että minulle sanottiin työkkärissä tosi väärä asia ja että mielestäni niin ei saisi enää toistua muiden kohdalla. Ehkäpä teen jonkunlaisen kantelun. Ja totta, itsepä olen tyhmä, kun olen elänyt niin että olen työtön.
Peace!
Ap
Turha se on suuttua. Jos joku työntekijä tekee laskuvirheen, niin ei sen laskuvirheen takia kukaan ole oikeutettu perusteettomaan tuloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peace!
Ap
Turha se on suuttua. Jos joku työntekijä tekee laskuvirheen, niin ei sen laskuvirheen takia kukaan ole oikeutettu perusteettomaan tuloon.
Ok, mietintään
Ap
Lippuostelu pelkillä oletetuilla ja epävarmoilla tuloilla on ihan oma mokasi. Ei jakseta hyssytellä "aikuista".
Voiko ja kannattaako lyödä maahan ihmistä, joka halusi toiveikkaasti katsoa lähitulevaisuuteen ja hiukan yrittää nauttia elämästä kaiken sen skeidan jälkeen, mitä nykyään työttömänä joutuu kokemaan tässä tuhoon vievessä työvoimapulassa?
Aina voi viisastella ja heristää sormea, kun uskalsi mennä tekemään jotain kivaa nuolaisemalla ennen kuin tipahti. Itse en halua; Tässä maassa on ilkeyttä ja kateudenilkeyttä aivan tarpeeksi muutenkin.
Toivon, että sinä ja lapsesi saatte unelmamatkanne - tapahtui se sitten tänä tai ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Voiko ja kannattaako lyödä maahan ihmistä, joka halusi toiveikkaasti katsoa lähitulevaisuuteen ja hiukan yrittää nauttia elämästä kaiken sen skeidan jälkeen, mitä nykyään työttömänä joutuu kokemaan tässä tuhoon vievessä työvoimapulassa?
Aina voi viisastella ja heristää sormea, kun uskalsi mennä tekemään jotain kivaa nuolaisemalla ennen kuin tipahti. Itse en halua; Tässä maassa on ilkeyttä ja kateudenilkeyttä aivan tarpeeksi muutenkin.
Toivon, että sinä ja lapsesi saatte unelmamatkanne - tapahtui se sitten tänä tai ensi vuonna.
Sinänsä urheaa hyysäystä, mutta irrelevanttia lillukanvartta. Ap itse kysyi mielipiteitä ja saikin aivan asiallisia.
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että sinä ja lapsesi saatte unelmamatkanne - tapahtui se sitten tänä tai ensi
vuonna.
Voi kiitos! Kaikkea hyvää sinulle Kaunis sielu!
Ap
Ap