Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin pääskyset ovat hävinneet

pääsky
16.05.2023 |

Meillä oli ennen kaikki räystäänaluset täynnä pääskysenpesiä, mutta nyt on jo toinen vuosi kun pääskyset eivät tule ollenkaan. Kuka tietää mihin ne ovat kadonneet ja miksi?

Kommentit (101)

Vierailija
101/101 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääskyset käyttävät myös eläinten lantaa pesänrakentamiseen. Milläs rakentaa, jos lantaa ei ole 

Pääsky (siis haara- ja räystäspääsky) rakentaa pesänsä savesta, sekaan laittaa siteeksi heinänkorsia, höyheniä, koirankarvaa ym. mitä nyt vain sattuu löytämään. On tullut puoli vuosisataa pääskyjen elämää pesänrakennuksineen seurattua. Kertaakaan en ole nähnyt että pääsky hakisi sontatunkiolta pesänrakennusainetta, sen sijaan savimaalla olevan vesirapakon reuna tai muuten kostea kohta jossa savi on sopivan pehmeää kyllä kelpaa. Parhaimmista savipaikoista käy jatkuva liikenne pesänrakennusaikaan toukokuussa.

Mitä itse asiaan tulee, niin erityisesti räystäspääsky on riippuvainen karjatiloista. Missä on karjaa, siellä on räystäspääskyjä. Kun karja lähtee, niin lähtevät myös räystäspääskyt. Haarapääsky pystyy näköjään elämään ilman karjatalouttakin. Meillä räystäspääskyt, joita oli todella paljon, lähtivät yhtä jalkaa karjan kanssa. Haarapääskyjä on ihan entiseen malliin vaikka karjan pito loppui jo kolmekymmentä vuotta sitten.

Nyt kun olen tätä keskustelua seurannut, niin mietin olenko hyvis vai pahis? Olen luopunut karjanpidosta, joten olen aiheuttanut luontokatoa koska ei enää niin paljon kärpäsiä eikä pääskyjä eikä kottaraisia. Toisaalta, lehmät kuulemma ovat kaiken pahan alku ja juuri koska röyhtäilevät ja piereksivät, ja niitten pito on alun perinkin tuomittavaa eläinten riistoa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla