Mihin pääskyset ovat hävinneet
Meillä oli ennen kaikki räystäänaluset täynnä pääskysenpesiä, mutta nyt on jo toinen vuosi kun pääskyset eivät tule ollenkaan. Kuka tietää mihin ne ovat kadonneet ja miksi?
Kommentit (101)
[/quote]En ole huolissani toimeentulostani. Olen työssä metallipajassa, joka valmistaa koneitten osia. Olin elämäni kolmekymmentä ensimmäistä vuotta pienen lypsykarjatilan asukas, ja samalla tilalla (ilman lysykarjaa) asun edelleen.
Se, mikä minua sieppaa on kaupunkien besserwisserit, kuten sinä. Se arrogantti asenne jolla armeliaasti jaat ylimaallista viisautta tyhmille maalaistolloille, mutta vahingossakaan et itse laita tikkua ristiin vouhottamiesi asioitten eteen.
Jos ihminen ei ole koskaan nähnyt sontatalikkoa muualla kuin rautakaupan mainoksessa, saati käsissään pitänyt, niin heidän "tietonsa" ja "ohjeensa" voi jättää omaan arvoonsa. Sama kuin minä alkaisin antamaan ohjeita Helsingin metron ja julkisen liikenteen aikatauluihin, kun en ole eläessäni kumpaakaan siellä käyttänyt.[/quote]
Herranen aika, mä oon ite maalaistyttö ja vanhempien tila lopetti 1980-luvulla. Riittääkö lieteojassa uiminen sinulle? Olen lypsänyt lehmiä alle koulukäisestä.
Mutta olen myös tiedonhaluinen ja ymmärrän asioita laajemmassa mittakaavassa. Luontokato ja ilmastonmuutos on kaikille uhka, kaupunkilaisille ja maalaisille.[/quote]
Luontokato ja ilmastonmuutos on kaikille uhka, kaupunkilaisille ja maalaisille. Et sitten osaa mitään muuta sanoa. Ei perusteluja, ei omia toimenpiteitä eikä järkeä. Jos vanhempien tilasin on lopettanut jo 1980-luvulla, niin millä tavalla voit edes verrata nykypäivään?
Pelkään, että olet yksi niistä, jotka luulevat Netflixin jenkkimaatiloista, että samanlaista olisi Suomessa.[/quote]
Sinä itse mollasit, etten ole koskaan talikkoa käsissäni pitänyt yms. Olet alusta asti keskittynyt haukkumaan ja ivaamaan henkilöä.
Lehmien tuotantomäärät kertovat, että jenkkilän tyylillä mennään. Varmaan tuplaantunut maidontuotanto ja entäpä muiden tuotantoeläinten jalostus? Yhtä tunteetonta ja välinpitämätöntä, kuin jenkkilässä. Toki jenkit on edelläkävijöitä ja sieltä niitä oppeja sovelletaan. Muutenhan tässäkin maassa edelleen olisi pienviljelys voimissaan.
Netflixiä en oo katsellut pariin vuoteen. En myöskään kuulu mihinkään ideologiseen järjestöön, animaliaan tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko pääskysiä, jos ihmisten omat lantakasat kuivikekäymälöiden avulla lisäisivät luonnon rehevyyttä?
Mitä veikkaat, mitä sanoisi a) naapuri ja b) ympäristöviranomaiset? En kiellä, mutta maatiloillakin on todella tarkat säännöt lannan pitämiselle, ettei tule valumia ja levitykselle.
Ja pääskyset muuten tarvitsevat PALJON erilaisia hyönteisiä. Kerran kesäpäivän kunniaksi laskin että pääskynen lensi taukoamatta pesän ja hyönteisten väliä. Oli yllätys itsellekin.
Nämähän on jo sallittuja ihan taajamissakin. Alihyödynnettyjä, mikä johtuu ihmisten ennakkoluuloista ja tiedonpuutteesta, osaamisvajeesta.
Tuon jätteen voi muokata maahan ja siten auttaa maata tuottamaan kukkia, yms. Ihmiset eivät vaan enää osaa hoitaa maata vaan ovat ulkoistaneet sen tehotuotannolle.
Ihmisten osaamisen lisääminen esim. puutarhapalstaviljelyyn auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko pääskysiä, jos ihmisten omat lantakasat kuivikekäymälöiden avulla lisäisivät luonnon rehevyyttä?
Täällä tuo yksi maatilan arjesta vieraantunut (et sinä) pauhaa monimuotoisuudesta ilman mitään perusteluja. Sanon saman, mutta perustelen. Kannattaa jättää tontille risukasoja (siis pajusta yms). Siinä helppo hyönteishotelli. Muutenkin voi olla vähän enemmän rönttää pihamaalla. Faunaa ja entropiaa siis. Voit myös itse tehdä hyönteishotelleja. Ihan helppoa on.
Jätä nokkoset, pajut ja haapaa tontille, jos on. Niitä syövät perhosten toukat ja maalla Etelä-Pohjanmaalla viikonloppuna pajunkukinnassa oli runsaasti viikonloppuna pölyttäjiä.
Maaseutuvirasto ei noista pidä, pitäisi kuulemma pistää matalaksi ja ojat umpeen. No mistäs sammakkoja ja rupikonnia sitten tulisi?
Niittykasveja voi kylvää nurmikolle ja jättää pidemmäksi. Toinen hyvä apuri nurmikolla on apila, joka ei varmasti haittaa miestäsikään.
Vierailija kirjoitti:
En ole huolissani toimeentulostani. Olen työssä metallipajassa, joka valmistaa koneitten osia. Olin elämäni kolmekymmentä ensimmäistä vuotta pienen lypsykarjatilan asukas, ja samalla tilalla (ilman lysykarjaa) asun edelleen.
Se, mikä minua sieppaa on kaupunkien besserwisserit, kuten sinä. Se arrogantti asenne jolla armeliaasti jaat ylimaallista viisautta tyhmille maalaistolloille, mutta vahingossakaan et itse laita tikkua ristiin vouhottamiesi asioitten eteen.
Jos ihminen ei ole koskaan nähnyt sontatalikkoa muualla kuin rautakaupan mainoksessa, saati käsissään pitänyt, niin heidän "tietonsa" ja "ohjeensa" voi jättää omaan arvoonsa. Sama kuin minä alkaisin antamaan ohjeita Helsingin metron ja julkisen liikenteen aikatauluihin, kun en ole eläessäni kumpaakaan siellä käyttänyt.
Herranen aika, mä oon ite maalaistyttö ja vanhempien tila lopetti 1980-luvulla. Riittääkö lieteojassa uiminen sinulle? Olen lypsänyt lehmiä alle koulukäisestä.
Mutta olen myös tiedonhaluinen ja ymmärrän asioita laajemmassa mittakaavassa. Luontokato ja ilmastonmuutos on kaikille uhka, kaupunkilaisille ja maalaisille.
Luontokato ja ilmastonmuutos on kaikille uhka, kaupunkilaisille ja maalaisille. Et sitten osaa mitään muuta sanoa. Ei perusteluja, ei omia toimenpiteitä eikä järkeä. Jos vanhempien tilasin on lopettanut jo 1980-luvulla, niin millä tavalla voit edes verrata nykypäivään?
Pelkään, että olet yksi niistä, jotka luulevat Netflixin jenkkimaatiloista, että samanlaista olisi Suomessa.
Sinä itse mollasit, etten ole koskaan talikkoa käsissäni pitänyt yms. Olet alusta asti keskittynyt haukkumaan ja ivaamaan henkilöä.
Lehmien tuotantomäärät kertovat, että jenkkilän tyylillä mennään. Varmaan tuplaantunut maidontuotanto ja entäpä muiden tuotantoeläinten jalostus? Yhtä tunteetonta ja välinpitämätöntä, kuin jenkkilässä. Toki jenkit on edelläkävijöitä ja sieltä niitä oppeja sovelletaan. Muutenhan tässäkin maassa edelleen olisi pienviljelys voimissaan.
Netflixiä en oo katsellut pariin vuoteen. En myöskään kuulu mihinkään ideologiseen järjestöön, animaliaan tms.
Minä en puhunut siitä, ettet ole pitänyt talikkoa. Mutta jos et ole ollut navetassa jokapäiväisessä toiminnassa 1980-luvulta, niin et cain valitettavasti omaa nykypäivän tietotaitoa. Nykypäivän maatilan pitäjä ei ole maalaistollo kuten yksi kommentoija hyvin sanoitti eikä Jenkkilän menoon mennyt tilanpitäjä. Ja jos et kerran katso Netflixiä, niin miksi pidät suomalaisten tilanpitoa jenkkiläisenä? Suomalaista ja jenkkiläistä tilanpitoa ei voi verrata.
Voisitko tutustua edes vähän siihen työhön, mitä nykyään tehdään? Sinunkaltaisiasi viedään kuin litran mittaa. Mitä vähemmän tiedät, sitä enemmän luulet.
Ja sitten vielä: tiesitkö, että Intian nollatuotoksella olevat lehmät tuottavat eniten METAANIA maailmassa. Intialaisia lehmiä on myös eniten maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma hyönteisten suhteen. Pihassamme alkoi vkonloppuna hedelmäpuu kukkia. Pölyttäjiä ei missään, vaikka puun tuoksu todella houkutteleva. Muutaman perhosen olen nähnyt, muuten loistavat hyönteiset poissaolollaan. Todella pelottavaa. Luonto tietää jotain, mitä me emme.
Kyllähän ihmisetkin jo tietävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuo yksi maatilan arjesta vieraantunut (et sinä) pauhaa monimuotoisuudesta ilman mitään perusteluja. Sanon saman, mutta perustelen. Kannattaa jättää tontille risukasoja (siis pajusta yms). Siinä helppo hyönteishotelli. Muutenkin voi olla vähän enemmän rönttää pihamaalla. Faunaa ja entropiaa siis. Voit myös itse tehdä hyönteishotelleja. Ihan helppoa on.
Jätä nokkoset, pajut ja haapaa tontille, jos on. Niitä syövät perhosten toukat ja maalla Etelä-Pohjanmaalla viikonloppuna pajunkukinnassa oli runsaasti viikonloppuna pölyttäjiä.
Maaseutuvirasto ei noista pidä, pitäisi kuulemma pistää matalaksi ja ojat umpeen. No mistäs sammakkoja ja rupikonnia sitten tulisi?
Niittykasveja voi kylvää nurmikolle ja jättää pidemmäksi. Toinen hyvä apuri nurmikolla on apila, joka ei varmasti haittaa miestäsikään.
Ai niin ja aitojen leikkuujäte takaisin aitaan, jos mahdollista. Hajoaa luonnollisesti jonkin ajan kuluttua ja linnut saavat pesämateriaalia ja hyönteiset ehkä hyönteishotellin.
Lisäksi jätä kivikkoa tontillesi. Houkuttelee perhosia ja esim. lumikon.
-sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole huolissani toimeentulostani. Olen työssä metallipajassa, joka valmistaa koneitten osia. Olin elämäni kolmekymmentä ensimmäistä vuotta pienen lypsykarjatilan asukas, ja samalla tilalla (ilman lysykarjaa) asun edelleen.
Jos ihminen ei ole koskaan nähnyt sontatalikkoa muualla kuin rautakaupan mainoksessa, saati käsissään pitänyt, niin heidän "tietonsa" ja "ohjeensa" voi jättää omaan arvoonsa. Sama kuin minä alkaisin antamaan ohjeita Helsingin metron ja julkisen liikenteen aikatauluihin, kun en ole eläessäni kumpaakaan siellä käyttänyt.
Mutta olen myös tiedonhaluinen ja ymmärrän asioita laajemmassa mittakaavassa. Luontokato ja ilmastonmuutos on kaikille uhka, kaupunkilaisille ja maalaisille.
Pelkään, että olet yksi niistä, jotka luulevat Netflixin jenkkimaatiloista, että samanlaista olisi Suomessa.
Minä en puhunut siitä, ettet ole pitänyt talikkoa. Mutta jos et ole ollut navetassa jokapäiväisessä toiminnassa 1980-luvulta, niin et cain valitettavasti omaa nykypäivän tietotaitoa. Nykypäivän maatilan pitäjä ei ole maalaistollo kuten yksi kommentoija hyvin sanoitti eikä Jenkkilän menoon mennyt tilanpitäjä. Ja jos et kerran katso Netflixiä, niin miksi pidät suomalaisten tilanpitoa jenkkiläisenä? Suomalaista ja jenkkiläistä tilanpitoa ei voi verrata.
Voisitko tutustua edes vähän siihen työhön, mitä nykyään tehdään? Sinunkaltaisiasi viedään kuin litran mittaa. Mitä vähemmän tiedät, sitä enemmän luulet.
Ja sitten vielä: tiesitkö, että Intian nollatuotoksella olevat lehmät tuottavat eniten METAANIA maailmassa. Intialaisia lehmiä on myös eniten maailmassa.
Ja ennenkuin ehdit avautumaan, niin nollatuotoksiset lehmät ovat ilmastonmuutoksen yksi suurimmista syyllisistä riisinviljelyn ohessa.
Kai te viimeistään tämän ketjun perusteella tajuatte, että suurin osa palstan miehistä on maalta? Vihaavat ilmastonsuojelua, haluavat turpeenkäyttöä ja vihaavat kaupunkilaisia. Ja naisia, jos joku ei ole huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Eipä muuten ole vielä västäräkkejäkään näkynyt.
Västäräkit on olleet Varsinais-Suomessa jo kolme viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Kai te viimeistään tämän ketjun perusteella tajuatte, että suurin osa palstan miehistä on maalta? Vihaavat ilmastonsuojelua, haluavat turpeenkäyttöä ja vihaavat kaupunkilaisia. Ja naisia, jos joku ei ole huomannut.
Olen huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma hyönteisten suhteen. Pihassamme alkoi vkonloppuna hedelmäpuu kukkia. Pölyttäjiä ei missään, vaikka puun tuoksu todella houkutteleva. Muutaman perhosen olen nähnyt, muuten loistavat hyönteiset poissaolollaan. Todella pelottavaa. Luonto tietää jotain, mitä me emme.
Piha täys perhosia ja pöriläisiä ihan riesaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt kuule viitsi. Olen itse maalta, olen nainen ja asun kaupungissa ja käyn toimistotöissä enkä ole niin vieraantunut maaseudusta, kuten moni tällä palstalla.
Vinkkinä teille luontokato pitää estää- ja maatalous lopetettava-vouhkaajille. Antaisitte jotain oikeita, konkreettisia neuvoja, ettekä huutelisi poteroistanne ja kuplastanne. Suosittelen tilan töitä kuukauden vuodessa, niin ymmärtäisitte paremmin, mitä toimia jo tehdään ja mitä on jatkuvasti tekeillä. Tilat vain tuppaavat kuolemaan, kun ei kannata, kun kaikki on tehty tilallisille kalliiksi.
Täällä päin oli jo huhtikuulla erilaisia pääskyjä. Silloin surkuttelin, kuolevatko nälkään, kun oli kylmää, yöpakkaset eikä hyönteisiä juuri lainkaan.
Lieköhän nuo kuolleet, vai ovatko vetäytyneet etelämpään? Voivat olla pesimässäkin, silloin ei enää lennellä turhanpäiten ympäriinsä.
Kyllä niitä taas näkyy, kun poikaset alkavat lennellä. Sitä odottaessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lehmiä ulkosalla -> ei ole lantakasoja -> ei ole kärpäsiä -> ei ole pääskyjä.
En ole koskaan asunut maalla/ lantakasojen läheisyydessä, mutta aina on pääskysiä ollut. Kyllä ne tulevat tänäkin kesänä, jahka nyt ensin tulee kesä.
Joku mainitsi västäräkit, on niitäkin, ja peippoja.
Ei huolta, pääskyset näyttää kaikki olevan meidän navetoissa eli maaseudulla lähellä lantakasoja niitä vielä löytyy. Ja kirjoitin tarkoituksella navetat monikossa, sillä sekä uudessa (no ei se ole uusi, vuodelta 2016) että vanhassa (vuodelta 1903, ei enää karjarakennuksena) on molemmissa pääskysiä ja on niitä näköjään tallirakennuksenkin karrorakenteissa.
Ei siis hätää, lintuja riittää maalla, vaikka taajamissa olisi pulaa.
Puhelinlangat ei enää laula, sähkölinjat siirretty maahan. Pääskyset eivät istu puussa ja harvemmin matalalla pyykkinarulla. Käetkin kukkuu kannonpäällä selällään ja hakkuuaukeaa yli lentäessä ottavat eväät mukaan.
Kaikki muuttuu.
Pk-seudulla asun ja pääskysiä talojen räystäät täynnä! Skrii skrii skrii vaan kuuluu kun lentelevät isoina parvina <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lehmiä ulkosalla -> ei ole lantakasoja -> ei ole kärpäsiä -> ei ole pääskyjä.
Tämä on se syy. Eli maatalous muuttunut täysin teolliseksi, eikä elätä enää tiettyjä lintuja.
Karjan väheneminen on se syy.
Kun ei ole paskaa, ei ole kärpäsiä, ei pääskysiä.
Heppaharrastuksen yleistyminen on tuonut kärpäsiäkin takaisin ja sitämyötä pääskysiä.
Pääskyset käyttävät myös eläinten lantaa pesänrakentamiseen. Milläs rakentaa, jos lantaa ei ole
Eilen näin kaksi pääskystä Tampereella Näsijärven rannoilla lentämässä.