Lihominen keski-iässä !
olen 48v nainen, syön kuten aina: säännöllisesti ja paljon kasviksia, roskaruokaa (pizza) n. 2 x vuodessa, En ikinä mitään mäkkäriä tms. Joo karkkia ja herkkuja syön, mutten joka päivä enkä valtavia määriä (en pullaa, en sipsejä) . Mutta paino vaan nousee!! Luoja! Joka päivä kävelen niin että tulee väh 10000 askelta, salilla käyn 3-4- x vko.
Vielä olen siis normipainoinen, mutta en kauaa tätä menoa :(
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi suurimmista lihottajista on alkoholi. Eikä sitä tarvitse edes ylikäyttää saadakseen siitä rasvaa kroppaansa. Moni syö lähes kulutuksen verran, mutta zauna-ziiderit, välikaljat, after wörkit, perjantain pungupullo ja lauantain Laphroaig vaan tuo niitä ekstrakaloreita ja stoppaa elimistössä rasvanpolton.
Minä juon vain kuivia viinejä, ja otan huomioon kaloreissa. En juo siis ruoan lisäksi, vasn ruoan sijaan.
Otatko huomioon myös, että etanoli on liuotin joka läpäisee solukalvot melkolailla läpi elimistön ja sotkee monenmoista toimintoa pitkäksi aikaa? Eivät ne kalorit ole ainoa negatiivinen asia.
Miten se etanoli vaikuttaa lihomiseen, eli mitkä toiminnot se sotkee?
Etanolissa on grammassa yhtä paljon energiaa kuin rasvassa, 9 kcal/ g. Pullollinen kuohuviiniä on 550 kcal eli 1/3 - 1/4 vuorokaudessa tarvittavasta energiamäärästä.
Juu, mutta jos syöt ruokaa 550 kaloria vähemmän, jos juot pullon kuohuviiniä. Niin miten se etanoli sotkee sitä laihtumista, jos kalorimäärä kuitenkin on päivän rajoissa?
Elilmistö polttaa alkoholin ennen kuin alkaa rasvanpoltto. Siinäkin mielessä alkoholi on huonompi juttu.
Hiilihydraatilla on sama vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole paino noussut, mutta olen luopunut lounaasta kokonaan. Normipäivinä syön enää aamiaisen ja yhden lämpimän aterian iltapäivällä ja jälkkärin samalla. Jos on kammottava nälkä illalla, syön lisäksi hedelmän. Liikun käytännössä joka päivä.
Nämä on aivan kamalia kertomuksia, siinä ei totta nimeksikään.
Miten joku voi kyseenalaistaa asiaa, jonka niin monet ovat todenneet? Itse yritän laihtua ja kyllä se vaan on niin äärettömän hidasta suht pienilläkin kaloreilla. Olen vielä sen verran isokokoinen, että edes 10 kg laihdutus ei näy vielä missään. Aikaa tähän on mennyt nyt viisi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi suurimmista lihottajista on alkoholi. Eikä sitä tarvitse edes ylikäyttää saadakseen siitä rasvaa kroppaansa. Moni syö lähes kulutuksen verran, mutta zauna-ziiderit, välikaljat, after wörkit, perjantain pungupullo ja lauantain Laphroaig vaan tuo niitä ekstrakaloreita ja stoppaa elimistössä rasvanpolton.
Minä juon vain kuivia viinejä, ja otan huomioon kaloreissa. En juo siis ruoan lisäksi, vasn ruoan sijaan.
Otatko huomioon myös, että etanoli on liuotin joka läpäisee solukalvot melkolailla läpi elimistön ja sotkee monenmoista toimintoa pitkäksi aikaa? Eivät ne kalorit ole ainoa negatiivinen asia.
Miten se etanoli vaikuttaa lihomiseen, eli mitkä toiminnot se sotkee?
Hormonitoiminta ainakin vaikuttaa lihomiseen. Alkoholi nostaa stressihormoni kortisolin viikoiksi nauttimisen jälkeen. Kortisoli lisää rasvan kertymistä.
Tuo vain yksi kymmenistä negatiivisista vailutuksista.
Vierailija kirjoitti:
Nainen ryhtyi vegaaniksi – pudotti edes yrittämättä 20 kiloa vuodessa
Vegaaninen ruokavalio auttoi naista laihtumaan.
Ite taas paisuin 8kg kasvisruualla. Paino putosi, kun palasin sekaruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen ryhtyi vegaaniksi – pudotti edes yrittämättä 20 kiloa vuodessa
Vegaaninen ruokavalio auttoi naista laihtumaan.
Ite taas paisuin 8kg kasvisruualla. Paino putosi, kun palasin sekaruokavalioon.
Tais lillua kermakastikkeessa kaikki ruuat. Karkkeja sitten päälle jokapäivä.
Oon huomannu saman,että näin 40v. ikäisenä pitää tarkkaan katsoa,mitä syö. Neljä kuukautta sitten aloitin painonpudottamisen ja elämäntaparemontin: liikuntaa lisää,syömisiä vähemmäksi ja terveellisemmäksi. Ylimääräinen sokeri, kaikki herkut vähemmäksi, valmisruuat kokonaan pois. Ei illalla syömistä, ruoka-aikojen välissä ei syömistä. Neljässä kuukaudessa oon saanu 2kg vasta pois, vyötärönympärys on sentään pienentynyt. Aineenvaihdunta alkoi toimimaan paremmin, liikunnankin ansiosta,että ehkä tässä pitää vaan jaksaa vielä odotella tuota kilojen tippumista. Kun syö kevyemmin ja vähemmän, vatsakaan ei turpoa enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi kokeilla myös vaihtelua ruokaan. Normaalin riisin ja pastan sijaa tummaa riisiä/täysjyäriisiä ja täysjyväpastaa, tankoparsakin on hyvä. Tulee enemmän kuituja jotka laittaa suoliston töihin ja pitkiä hiilihydraatteja jotka sulavat hitaasti eivätkä imeydy heti verenkiertoon kuten sokeri.
Pastan tai riisin vaihtaminen johonkin täysjyvään ei auta yhtään mitään. Ei viljan vaikutus elimistössä muutu on se täysjyvää tai ei.
Olet hyvin väärässä.
"Täysjyvävalmisteet ovat muun muassa hyviä proteiinin, raudan, seleenin ja folaatin lähteitä.
Monet tutkimustulokset ovat osoittaneet, että täysjyvät auttavat painonhallinnassa, sillä ne pitävät kylläisenä pidempään. Täysjyvät alentavat verensokeri- ja kolesteroliarvoja.
Täysjyväviljatuotteissa ravintoarvotiheys on suurempi kuin valkoisen, niin sanotun puhdistetun viljan. Täysjyvässä on myös vähemmän energiaa kuin valkoisessa. Lisäksi valkoiseksi puhdistetusta viljasta tehtyihin tuotteisiin lisätään usein enemmän rasvaa ja sokeria kuin täysjyvävaihtoehtoihin. Tästäkin syystä täysjyvätuotteet edistävät terveyttä."
https://www.fit.fi/ruoka/miksi-asiantuntijat-suosittelevat-taysjyvatuot…
Väärässä olet itse. Yhtäkään tutkimusta et ole lukenut, lähteeksi laitat jonkun ruoka-artikkelin. Ei paljon vakuuta :)
Olen ollut kasvissyöjä 40 vuotta ja siksi perehtynyt ravitsemukseen. Itsestään selvästi käytän täysjyväspagettia ja ruisleipää, vaaleat leivät jää mulla hyllylle.
Olisiko sinulla jokin linkki heittää, jossa todistetaan, että valkoiset leivät, valkoinen riisi ja valkoinen pasta jotenkin edistäisi terveyttä?
En ole tuo keneltä kysyit, mutta olen 42-vuotias, ollut kasvissyöjä 26 vuotta enkä näe mitään syytä ostaa mitään täysjyvätuotteita. Ostan ihan tavallista pastaa ja välillä myös paahtoleipää. Kotona saatan leipoa patonkeja tai sämpylöitä, ai että on hyvää :) Olen 166cm pitä ja painan 60kg. Syön silloin kun nälkä, en siis noudata mitään ruoka-aikoja vaan kuuntelen kehoani. Kasviksia menee paljon, koska en tykkää näistä nykyisistä lihankorvikejutuista enkä näe niille mitään tarvetta. Liikun päivittäin, sillä en omista autoa plus mulla on koira. En lue suosituksia enkä stressaa asioista. Jos tekee mieli pizzaa, syön sitä, mutten ikinä kokonaista koska en yksinkertaisesti jaksa. Voin hyvin ja olen suht hoikka, etenkin pohkeissa on lihaksia. En myöskään pelkää nälkää, ei siihen kuole jos ei heti saa jotain syötävää kun maha vähän murisee. En usko lihovani tästä lähitulevaisuudessa kun niin ei ole käynyt noin kahteenkymmeneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Oon huomannu saman,että näin 40v. ikäisenä pitää tarkkaan katsoa,mitä syö. Neljä kuukautta sitten aloitin painonpudottamisen ja elämäntaparemontin: liikuntaa lisää,syömisiä vähemmäksi ja terveellisemmäksi. Ylimääräinen sokeri, kaikki herkut vähemmäksi, valmisruuat kokonaan pois. Ei illalla syömistä, ruoka-aikojen välissä ei syömistä. Neljässä kuukaudessa oon saanu 2kg vasta pois, vyötärönympärys on sentään pienentynyt. Aineenvaihdunta alkoi toimimaan paremmin, liikunnankin ansiosta,että ehkä tässä pitää vaan jaksaa vielä odotella tuota kilojen tippumista. Kun syö kevyemmin ja vähemmän, vatsakaan ei turpoa enää.
Jep... Mä päätin kuukausi sitten tiputtaa muutaman kilon, normaalipainon sisällä. 4kg on lähtenyt enkä ole tehnyt mitään muuta kuin syönyt vähemmän. Ihan mitä vaan, mutta vähemmän. Ei ole vaikeaa. Olen 41-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole paino noussut, mutta olen luopunut lounaasta kokonaan. Normipäivinä syön enää aamiaisen ja yhden lämpimän aterian iltapäivällä ja jälkkärin samalla. Jos on kammottava nälkä illalla, syön lisäksi hedelmän. Liikun käytännössä joka päivä.
Minä en ole koskaan syönyt aamupalaa, ja nyt olen lakannut syömästä lounastakin. Päivän eka ateria jossain klo 15-16 paikkeilla, sitä ennen vain vettä ja kahvia. Eli käytännössä pätkäpaastoilen (tosin en oikeaoppisesti, koska kahvissa käytän kaurabaristaa).
Tällä systeemillä en laihdu mutta saan painon pysymään kohdillaan, koska illan aikana en ehdi syödä niin paljoa, että pääsisin lihomaan. Annoskoot maltillisia, en pupella jatkuvasti vaan syön 2-3 ateriaa, enkä siltikään voi syödä kahvileipää, karkkia, jäätelöä tai muutakaan makeaa kuin hyvin harvoin ja pieniä määriä. Onneksi en niitä juuri kaipaakaan, koska makea ei ole koskaan maistunut.
Mutta jotain on kyllä elimistössä tapahtunut, koska nuorempana olisin näillä syömisillä ollut melkoinen luuviulu. Nyt pysyn kutakuinkin normaalipainoisena.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on syötävä alle 1000 kcal/päivä etten liho. Ikää 50 vuotta.
Sama täällä. 800-1000 kcal/ päivä, niin paino pysyy samana. Ikää on 53v.
Ja kohta irtoaa hampaat ja hiuksetkin. Ei kukaan tule noin vähällä pidemmän päälle toimeen, tuo on pikkulasten ravintomäärä.
Proteiininpuute tuossa on lähes varma ja aiheuttaa vakavia seurauksia.Nämähän luulevat että ainoa vaikutus on ulkonäössä.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Minun on syötävä alle 1000 kcal/päivä etten liho. Ikää 50 vuotta.
Sama täällä. 800-1000 kcal/ päivä, niin paino pysyy samana. Ikää on 53v.
Proteiinin korvaaminen sokerilla johtaa tuollaiseen kierteeseen ja on vaarallista terveydelle.
Vaihdevuosi-iän hormonilihomista. Kiloja tuntuu ilmestyvän jo ihan vaan raittiista ilmasta. Osa kiloista on aineenvaihdunnallista nestepöhötystä ympäri kehoa. Muutamassa vuodessa hormonitoiminta kuitenkin vakiintuu, ja kilot alkavat kadota, jos elämäntavat ovet suht järkevät. Sitten kun katsoo monia yli 70 vuotiaita, niin huomaa, että ovat kutistuneen pieniksi ja osa kakektisen laihoiksi. Ei ole läskiä, mutta eipä juuri lihastakaan. Ovat toki pieniruokaisia, mutta ravinto ei myöskään enää imeydy samalla tavalla, että se kertyisi elimistöön. Semmosta se on ikä ja elämä, jos elää saa.
Olen katsellut muutaman tuubivideon joilla haastateltavat kertovat nauttineensa esim. 200 päivää pelkkää (?märehtijän luomu-) lihaa, vettä ja suolaa. Paino on pudonnut silmissä ja esim. sydämen vajaatoiminta parantunut:
Olen 52 vuotias syönyt koko ikäni samanlailla, kyllä pizzaa ja grilli mättöä kerran pari kuukaudessa, myös sipsejä ja suklaata. En ole lihonut vaan paino pysyy samana, vyötärö on noin 65 cm ja BMI 19. Mutta ehkä annos koot on pienemmät, koska liikuntana on koiran kanssa kävelylenkit.
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut muutaman tuubivideon joilla haastateltavat kertovat nauttineensa esim. 200 päivää pelkkää (?märehtijän luomu-) lihaa, vettä ja suolaa. Paino on pudonnut silmissä ja esim. sydämen vajaatoiminta parantunut:
No huh huh! Olipas melko hirvittävä sairauskertomus! Esimerkiksi jo heti syntymän jälkeen havaittiin sydämen rytmihäriö! En katsellut loppuun, mutta ilmeisesti kaikki liki lukemattomat vaivat ja sairaudet helpottivat Jordan Peterson -tyyppisen pelkkää-lihaa-dieetin jälkeen??
Mutta jotain on kyllä elimistössä tapahtunut, koska nuorempana olisin näillä syömisillä ollut melkoinen luuviulu. Nyt pysyn kutakuinkin normaalipainoisena.
Haiskahtaa vahvasti insuliiniresistenssiltä ei esidiabetes'ilta? Sokeriarvot voivat olla normaalit mutta insuliiniarvot ovat korkealla, ja joka helvatan suupala muuttuu siten huomattavilta osin erityisesti vatsan kohdalle varastoituvaksi rasvaksi, kun tuon alueen rasvasolut voivat kasvaa jopa 20-kertaisiksi alkuperäisestä koostaan?
Vierailija kirjoitti:
Haiskahtaa vahvasti insuliiniresistenssiltä ei esidiabetes'ilta?alkuperäisestä koostaan?
...ELI esidiabetes'iltä...
- same old
Ei ole. Etsnoli 7 ckal/g. Paljon toki.