Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Karjuva työvoimapula, 51-vuotias mies lähetti 360 työhakemusta ilman tulosta

Vierailija
15.05.2023 |

Petri Heikka laskee hakeneensa kahden ja puolen vuoden aikana noin 360:tä työpaikkaa. Hän lähetti avoimia hakemuksia, vastasi työpaikkailmoituksiin, etsi töitä tuttujensa ja henkilöstöfirmojen kautta eri puolilta Suomea ja eri aloilta.

Yleensä prosessi tyrehtyi jo alkuunsa, eikä Heikka päässyt edes haastatteluun.

- Kun seurasin miten paikoille kävi, huomasin, että niihin valittiin enintään 30-35-vuotiaita. En ollut ajatellut, että ikäni voisi olla este.

https://yle.fi/a/74-20027798

Kommentit (173)

Vierailija
101/173 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MENISI TÖIHIN

Vierailija
102/173 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se ikärazicmi alkaa jo 45-vuotiaana. Sen olen saanut karvaasti kokea kun ei ole mitään muutakaan syytä enää. Pitäisi tehdä haku anonyymiksi, joissain on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/173 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa tuo viisikymppinen mies haki niihin työvoimapula-alan töihin kuten sote-alalle, siivousalalle, ravintola-alalle, bussikuskiksi jne.

Hän on hakenut omalle alalleen jossa työpaikoihin on ollut paljonkin nuorempia hakijoita.

Heippa

Olen +50 sotealan koulutettu hlö. Olen lähettänyt yhtä paljon hakemuksia,ja lopputulos on ollut sama. Kyllä se ikä on se tekijä.

Sitäpaitsi, miksi työttömänä pitäisi hakea töitä,johon hänellä ei ole koulutusta eikä osaamista.

Vierailija
104/173 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapulasta huutaville yrityksille muutama kysymys:

- montako vakituista ja kokoaikaista työpaikkaa teillä on avoinna?

- mikä on työn palkkaus?

- voiko työnhakija voi olla yli 40- (tai 50-)vuotias ja/tai vähemmistöön kuuluva?

- mitä seuraavista tarjoatte uudelle työntekijälle: muuttoavustus, täydet lomat heti työsuhteen alusta, työntekijän hyvinvoinnin tukeminen (esim. virike-ja kulttuurietu), kunnollinen perehdytyssuunnitelma, kannustava lähijohtaminen?

Yllämainitut kun on kunnossa, tulijoita varmasti piisaa.

Vierailija
105/173 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MENISI TÖIHIN

V..si..ö!!

Vierailija
106/173 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarttis saada taustatietoja: mikä koulutus, mikä työkokemus, millainen ansioluettelo, millaiset suositukset,, milloin viimeksi ollut töissä, mitä tehnyt työttömänä ollessaan, mitä toivoo työsuhteeltaan, millaista työtä hakenut, rikosrekisteri, ulkoinen habitus.

Vierailija
107/173 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijän palkasta pidätetään vuosittain vahvistettu prosenttiosuus.

Vuonna 2023 työntekijän maksuprosentti on 53-62-vuotiailla 8,65 prosenttia ja muilla 7,15 prosenttia

erotus 1,5% yksikköä kannustavaa...

Vierailija
108/173 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisena olisi pakotettu jo kauan sitten lähihoitajan koulutukseen.

Mistä tulee outo oletus että hoitoala sopis nimenomaan naisille?

Vierailija
109/173 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan vaihteeksi vähän erilainen tarina, vaikka sinänsä en epäilekään etteikö ikärasismia esiintyisi.

Olen 52-vuotias, valmistuin alkuvuodesta insinööriksi. 8 lähetettyä hakemusta sen jälkeen, neljä haastattelua ja yksi määräaikainen työpaikka taskussa. Huolestun työllistymisestä vasta jos ei viimeistään kesällä löydy vakkariduunia, olen vielä ihan optimistinen. Yhdessäkään haastattelussa ei (jostain syystä) ole arveltu että en kykenisi oppimaan mitään uutta.

Ihmettelen myös noita jonkun kirjoituksia työkkärin kyykytyksestä. Ihan omin päin olen hakenut töitä, noin kuukauden välein pitää raportoida ne haetut työpaikat sinne työkkärin sivuille. Seuraavan kerran sieltä virkailija vaivaa joskus elokuussa. Mitään tiettyä työpaikkaa ei ole pakotettu hakemaan eikä ole pakotettu osallistumaan mihinkään piirileikkikursseille. Määräaikaisen työn saatuani ilmoitin siitä vähän väärin siellä lomakkeella, jonka jälkeen pyytämättä virkailija soitti ja pyysi lupaa korjata sen kirjauksen oikeaksi jotta saan tarvittaessa soviteltua päivärahaa, ja hoiti sen korjauksen ihan itse sen jälkeen. Mielestäni ihan hyvin hoitavat asiansa nuo työkkäri-ihmiset.

Vierailija
110/173 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitetaan vaihteeksi vähän erilainen tarina, vaikka sinänsä en epäilekään etteikö ikärasismia esiintyisi.

Olen 52-vuotias, valmistuin alkuvuodesta insinööriksi. 8 lähetettyä hakemusta sen jälkeen, neljä haastattelua ja yksi määräaikainen työpaikka taskussa. Huolestun työllistymisestä vasta jos ei viimeistään kesällä löydy vakkariduunia, olen vielä ihan optimistinen. Yhdessäkään haastattelussa ei (jostain syystä) ole arveltu että en kykenisi oppimaan mitään uutta.

Ihmettelen myös noita jonkun kirjoituksia työkkärin kyykytyksestä. Ihan omin päin olen hakenut töitä, noin kuukauden välein pitää raportoida ne haetut työpaikat sinne työkkärin sivuille. Seuraavan kerran sieltä virkailija vaivaa joskus elokuussa. Mitään tiettyä työpaikkaa ei ole pakotettu hakemaan eikä ole pakotettu osallistumaan mihinkään piirileikkikursseille. Määräaikaisen työn saatuani ilmoitin siitä vähän väärin siellä lomakkeella, jonka jälkeen pyytämättä virkailija soitti ja pyysi lupaa korjata sen kirjauksen oikeaksi jotta saan tarvittaessa soviteltua päivärahaa, ja hoiti sen korjauksen ihan itse sen jälkeen. Mielestäni ihan hyvin hoitavat asiansa nuo työkkäri-ihmiset.

Mulla AMK tutkinto ja olen ollut monta kertaa palkkatukitöissä, sijaisena, työkokeilussa.

Vierailija
111/173 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisenä on oltava jo eläkkeellä.

Nyt kiertää se hauska vitsi jossa naureskellaan kun joku nuori sanoo että heille tuli töihin 70-luvulla syntynyt. 

Ja peiliin katsomisen paikka jos tuon ikäisellä ei ole uransa aikana tullut luotua sitä verkostoa, jonka kautta työllistyä. 

N53

Oletko jotenkin yksinkertainen?

Vierailija
112/173 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaista vakavalla naamalla "osaajapulasta" horisevaa pitäisi vetää sen enempiä kyselemättä turpaan.

Vierailija
113/173 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarttis saada taustatietoja: mikä koulutus, mikä työkokemus, millainen ansioluettelo, millaiset suositukset,, milloin viimeksi ollut töissä, mitä tehnyt työttömänä ollessaan, mitä toivoo työsuhteeltaan, millaista työtä hakenut, rikosrekisteri, ulkoinen habitus.

Aika moneen noista saikin jo vastauksen linkatusta artikkelista mikäli vain osaa lukea.

Vierailija
114/173 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakotetaanko lähitulevaisuudessa kaikki työttömät, siis myös miehet entistäkin järjestelmällisemmin lähihoitajan koulutukseen? Ainoa peruste tuossa on alan työllistävyys ja kaikki muu mm. soveltuvuus alalle sitten sivutetaankin.

Tämä! Kuvitellaan, että kuka tahansa voi tehdä hoitajan työtä.

Vierailija
115/173 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaista vakavalla naamalla "osaajapulasta" horisevaa pitäisi vetää sen enempiä kyselemättä turpaan.

Ja työtä vältteleviä työttömiä pitäisi löydä raipalla selkään. Mieluiten niin kauan että lopultakin nousisivat sohvalta, laittaisivat kaljapullon alas ja menisivät töihin ja eläisivät kuten kunnolliset ihmiset.

Ei vaikuttanut aloituksen artikkelissa mainittu henkilö kaljapullon pitelijältä. Veikkaanpa, että paljon tutumpaa puuhaa ryyppääminen sinulle on.

Vierailija
116/173 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisena olisi pakotettu jo kauan sitten lähihoitajan koulutukseen.

Mistä tulee outo oletus että hoitoala sopis nimenomaan naisille?

A k k o j e n hommia.

Vierailija
117/173 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä sanovat aina "seuraavansa kuka palkattiin".

Jos poislukee julkiset työpaikat, niin miten sä saat selville kuka lopulta palkattiin?

Vierailija
118/173 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo nyt yllätys että kapitalistit on pohjattoman ahneita ja pitäisi saada työvoima ilmaiseksi.

Vierailija
119/173 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun nähdäkseni ei ole liian vanha hakija, mutta en tutustunut hakemaansa alaan. En tiedä sitten miten tiukkaan tieto hänen alallaan vanhenee ja millaista panostusta se vaatii työnantajalta perehdyttää uusi ihminen kuvioihin. Jos aikaa perehdyttämiseen ei ole, niin mieluustihan se otetaan suoraan asiat hallitseva työntekijä ruosteisen työttömän sijasta. .

Teen itse rekryjä, osa on suorittavaa työtä, osa asiantuntijatyötä, ja meillä joudutaan hakukohtaisesti punnitsemaan hakijan osaamisen tuoreutta ja tulevaa eläkeikää ihan sen mukaan, miten kauan opettaminen tehtäviin kestää. Jos ei tarvitse opettaa, niin kuuskymppinenkin on jees. Mutta jos opettamiseen kuluu työaikaa myös meiltä muilta ja on pois omista työtehtävistä, niin kohta eläkkeelle jäävä kuusikymppinen ei valitettavasti saa haastattelukutsua. 

Ja mitä työvoimapulaan tulee, niin jos palkkaa maksetaan sellaisen järkevän tason mukaan, että palkalla voi elää, työvoimapulaa ei ole. Ainakin meillä hakijoita on aina sen verran, että kolme voidaan aina pyytää haastatteluun- koska palkka alkaa tehtävästä riippuen vähintään kolmosella. 

Lainasit kommenttiani, joten kommentoin kirjoittamaasi. Olen huolehtinut ammattitaidon ajantasaisuudesta opiskelemalla ruostumisen estämiseksi.

Voin mielelläni työskennellä alimman eläkeikärajan, 64 vuotta 9 kuukautta, jälkeenkin reilut neljä vuotta. Eli tästä päivästä lähtien yhteensä noin seitsemän vuotta. Sitoutuuko nuorempi työntekijä mielestäsi automaattisesti samaksi ajaksi? No, ei varmaan vanhempikaan, mutta heitinpähän ajattelun aihetta.

Toivon todella, että kaikissa yrityksissä ei toimita kuvailemallasi tavalla, jonka mukaan palkataan vain tekijöitä, joita ei tarvitse perehdyttää. Omalla entisellä toimialallani (IT) pelkästään esim. toiminnanohjausjärjestelmän, palvelininfran ja tietoturvajärjestelyiden perehdytykseen käytettiin runsaasti aikaa.

Jos asiaa mietitään perehdytystä vaikka tapaturma-altteissa töissä, kuten esim. rakennus- ja logistiikka-ala, on työnantajan lakisääteinen velvollisuus perehdyttää työntekijä yrityksen työturvallisuuskäytäntöihin.

Siksipä lausumasi, että rekrytoijana etsit vain työntekijöitä, joita ei tarvitse lainkaan tai vain vähimmässä määrin perehdyttää, hämmästyttää. Varsinkin kun nuoremman sukupolvenkin osaajat ja ammattilaiset ovat julkisuudessakin ilmaisseet tyytymättömyytensä olemattomaan tai puutteelliseen työn perehdytykseen, joka luonnollisesti johtaa huonompaan tuottavuuteen, virheisiin, työtyytymättömyyteen ja tyhjäkäyntiin.

Käytät myös sanaa opettaminen. Mihin ikään mennessä ihmisen oppimiskyky päättyy? Onko se 50 vuotta? 55? 60?

Mutta kaikesta huolimatta kiitän sinua rehellisestä ulostulosta, jota työnantajapuoli ei yleensä uskalla tehdä. Toivottavasti muutkin ikääntyvät työnhakijat saivat ajattelun aihetta. Tai ehkä nuoremmatkin

Vierailija
120/173 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Mä olen tehnyt useamman vuoden putkiasentajan hommia, lähdin alkuvuodesta opiskelemaan talotekniikkaa.

No minun opettajani, ikänsä putkiasentajana ollut mies, mies sanoi minulle aika pian, että mitä helvettiä sinä tällä koulussa teet, sunhan pitäisi olla töissä.

Vastasin, että haluan tutkintopaperit käteen.

Ja kaikista hauskinta oli se, että kerkesin 2 kk. tehdä oppilasharjoituksia työsalissa ja sen jälkeen ne sanoivat mulle, että ei me voida opettaa sulle enää mitään :D

Siltikin on varmasti sellaisia työnantajia, joiden mielestä mulla ei ole osaamista edes noiden tutkintolappujen jälkeen :D