Karjuva työvoimapula, 51-vuotias mies lähetti 360 työhakemusta ilman tulosta
Petri Heikka laskee hakeneensa kahden ja puolen vuoden aikana noin 360:tä työpaikkaa. Hän lähetti avoimia hakemuksia, vastasi työpaikkailmoituksiin, etsi töitä tuttujensa ja henkilöstöfirmojen kautta eri puolilta Suomea ja eri aloilta.
Yleensä prosessi tyrehtyi jo alkuunsa, eikä Heikka päässyt edes haastatteluun.
- Kun seurasin miten paikoille kävi, huomasin, että niihin valittiin enintään 30-35-vuotiaita. En ollut ajatellut, että ikäni voisi olla este.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaista vakavalla naamalla "osaajapulasta" horisevaa pitäisi vetää sen enempiä kyselemättä turpaan.
Joo. Mä olen tehnyt useamman vuoden putkiasentajan hommia, lähdin alkuvuodesta opiskelemaan talotekniikkaa.
No minun opettajani, ikänsä putkiasentajana ollut mies, mies sanoi minulle aika pian, että mitä helvettiä sinä tällä koulussa teet, sunhan pitäisi olla töissä.
Vastasin, että haluan tutkintopaperit käteen.
Ja kaikista hauskinta oli se, että kerkesin 2 kk. tehdä oppilasharjoituksia työsalissa ja sen jälkeen ne sanoivat mulle, että ei me voida opettaa sulle enää mitään :D
Siltikin on varmasti sellaisia työnantajia, joiden mielestä mulla ei ole osaamista edes noiden tutkintolappujen jälkeen :D
Niinpä. Nykyään on kyllä hyvä, ainoa amiksen reformin hyvä puoli, on se, että jos osaa jo ammatin, sen voi käydä näytöillä suorittamassa vaikka kuukauden aikana ja saa paperit ulos.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa tuo viisikymppinen mies haki niihin työvoimapula-alan töihin kuten sote-alalle, siivousalalle, ravintola-alalle, bussikuskiksi jne.
Hän on hakenut omalle alalleen jossa työpaikoihin on ollut paljonkin nuorempia hakijoita.
Miksi noita aloja tuputetaan kaikille? Itse olen kai nuori jollain mittapuulla (32v.) mutta tukirankaongelmat jne. blokkaa noihin pääsyn täysin. Miksei aivot enää riitä vaan sinun pitäisi olla lappaamassa paskaa jotta olisit edes jollain tasolla yhteiskuntakelpoinen?
Vierailija kirjoitti:
Tarinan opetushan oli se, että hänkin lopulta työllistyi. Tässä hän eroaa palstatyöttömästä, jotka avaavat pitkiä ketjuja siitä, miten töitä yksinkertaisesti ole.
Mutta olisihan se ollut liikaa vaadittu, jos olisi lukenut koko jutun.
Ei vaan se, miten pitkään siinä meni aikaa, ja miten monta hakemusta hän joutui lähettämään. Hän haki töitä kuitenkin aika laajasti kun oli kokemusta ja ammattitaitoa, kaikilla ei ole kun eivät ole päässeet sitä töihin keräämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelemaan on vaikea päästä
Vihervasemmiston piti ottaa koulutusasiat hanskaan. Meniki päin v*ttua Suomen opetuksen taso kaikkialla.
Testituloksetkin sen kertovat, jos eivät muuten usko.
Sipilän hallitus ne sössi. Marinin hallitus paransi asioita vaikka oli korona ja kaikki.
Ek puudeli Kangasharjun kommentti sen jo kertoo että duunarin ei tarvitse tulla palkalla toimeen tuo kertoo täydellisesti työnantajien ahneudesta.
Vierailija kirjoitti:
Jokaista vakavalla naamalla "osaajapulasta" horisevaa pitäisi vetää sen enempiä kyselemättä turpaan.
Näin on. Mullakin alkaa pinna kiristyä. Joku rangaistus tosta jäätävästä työttömien kiusaamisesta tulee työvoimapulan vinkujille tulla. Voisi tehdä hyvää niille puolen vuoden työkokeilu 9 eurolla ja asuminen slummissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mä olen tehnyt useamman vuoden putkiasentajan hommia, lähdin alkuvuodesta opiskelemaan talotekniikkaa.
No minun opettajani, ikänsä putkiasentajana ollut mies, mies sanoi minulle aika pian, että mitä helvettiä sinä tällä koulussa teet, sunhan pitäisi olla töissä.
Vastasin, että haluan tutkintopaperit käteen.
Ja kaikista hauskinta oli se, että kerkesin 2 kk. tehdä oppilasharjoituksia työsalissa ja sen jälkeen ne sanoivat mulle, että ei me voida opettaa sulle enää mitään :D
Siltikin on varmasti sellaisia työnantajia, joiden mielestä mulla ei ole osaamista edes noiden tutkintolappujen jälkeen :D
Niinpä. Nykyään on kyllä hyvä, ainoa amiksen reformin hyvä puoli, on se, että jos osaa jo ammatin, sen voi käydä näytöillä suorittamassa vaikka kuukauden aikana ja saa paperit ulos.
No ei puutu kuin 1 valinnaisen puolen näyttö enää, mistä saan pätevyydet pienkylmälaiteasennuksiin. Se alkaa joskus elokuun lopussa. Sit jotain yhteisopintoja, joita mulla on kesälle 2 verkkokurssia. :D
Eli periaatteessa mulla alko kesäloma jo pari viikkoa sitten :D. Kaikki muut näytöt oon tehny jo ja korotetut päivärähat rullaa syksyyn asti. "Opiskelu" on mukavaa :D
Kuulin radiosta, ettei Sirkus Finlandiaa saada pystyyn työvoimapulan takia. Joutunut perumaan muutamia paikkakuntia Tapahtuma alalla on myös työvoimapulaa.
Totuus on se että työvomapula on suomessa marginaalinen ilmiö koska jos työstä saa kohtuullisen palkan jolla tulee toimeen niin paikka täyttyy suht nopeasti.
Tein pakkohakemuksen siivoojaksi. Yllättäen pääsin haastatteluun. Teen osa-aikatyötä, en siivousalalla. Olen 58 v. Onnistuin kiemurtelemaan niin, että jatkoin entisessä työssä.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se että työvomapula on suomessa marginaalinen ilmiö koska jos työstä saa kohtuullisen palkan jolla tulee toimeen niin paikka täyttyy suht nopeasti.
No kaikkihan sen jo tietää, että orjista on pula.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin radiosta, ettei Sirkus Finlandiaa saada pystyyn työvoimapulan takia. Joutunut perumaan muutamia paikkakuntia Tapahtuma alalla on myös työvoimapulaa.
Onkohan siellä pula trapetsitaiteilijoista vai leijonankesyttäjistä?
Vierailija kirjoitti:
Vanhan näköinen 51 vuotiaaksi.
Kuvittelepa häntä työnhakijaksi 15 vuoden päästä, vuonna 2038.
Voitteko kuvitella mitään hullumpaa kuin eläkeiän nosto, kun jo tuossa iässä on niin vaikea työllistyä?
Luulisi rakennusalan olevan työvoimapula-ala, kun on niin paljon ulkomaalaisia rakennusmiehiä täällä töissä. Miksi sitten niin 50-vuotias raksaäijä kuin 20-vuotias ammattikoulusta valmistunut tyttö ovat työttömänä, molemmat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan siellä pula trapetsitaiteilijoista vai leijonankesyttäjistä?
Varmaankin kausiluontoisista halpatyöntekijöistö, kuten lipunmyyjistä yms, jotka suostuvat tekemään 9 €/päivä kun saavat majoituksen päälle= jossain käymisessä asuntovaunussa.
Tilasto 200 tuhannesta työpaikasta on täyttä valetta. Nolla pois niin ollaan aika lähellä.......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa tuo viisikymppinen mies haki niihin työvoimapula-alan töihin kuten sote-alalle, siivousalalle, ravintola-alalle, bussikuskiksi jne.
Hän on hakenut omalle alalleen jossa työpaikoihin on ollut paljonkin nuorempia hakijoita.
Miksi noita aloja tuputetaan kaikille? Itse olen kai nuori jollain mittapuulla (32v.) mutta tukirankaongelmat jne. blokkaa noihin pääsyn täysin. Miksei aivot enää riitä vaan sinun pitäisi olla lappaamassa paskaa jotta olisit edes jollain tasolla yhteiskuntakelpoinen?
Eikä muuten lisää esim hoitotyön kiinnostusta tai haluttavuutta, kun joidenkin mielestä se on ala, jota voi tehdä ihan kuka vaan, vaikka ilman koulutusta, tai vaikka ei ole halukas tai soveltuva alalle.
Haluaisitteko itse olla hoidettavana, tai haluaisitteko, että läheistänne hoitaisi hlö, joka vihaa työtään?
Vierailija kirjoitti:
Tilasto 200 tuhannesta työpaikasta on täyttä valetta. Nolla pois niin ollaan aika lähellä.......
Ja siitäkin yli puolet on sotealan koulutetun henkilöstön kuten sairaanhoirmtaja, lähihoitaja, psykologi tai lääkäri, psykologi paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatoive 400/kk ja kaikista lomista ja eduista luopuminen kuten EU:n ulkopuolisilla olisi auttanut.
Ystävällisin terveisin Nalle Wahlroos.
Palkkatoive 299€. Saa vielä valtion työttömyyskorvauksen päälle n 590 €. Eli veronmaksaja maksaa elämisen ja työt tukevat yritystä.
Kyllä sinne kannattaa miesten vaan mennä töihin, saa parempaa palkkaa samasta työstä kuin naiset. Minä opiskelen sosionomiksi, ja meidän luokalla on yksi ainoa mies, hänkin jo valmikksi ollut pitkään lastensuojelussa töissä, ja saa sellaista palkkaa että minä en edes koskaan haaveile saavani.