Älä tuppaudu illanviettoporukkaan, jos sinua ei erikseen pyydetä
Minulla on eräs tällainen kaveri, joka satunnaisesti yrittää tuppautua mukaan, jos olen sopinut illanvietosta joidenkin muiden kanssa. Tämä on todella kiusallista. On tympeä sanoa päin naamaa, että ei käy, koska muutoin kyseessä on ihan hyvä tyyppi. En vain voi muiden puolesta luvata tuollaista asiaa ja jos näen esim työkavereita, niin en oleta kenenkään heistäkään tuovan mukaan ketään "ringin ulkopuolista tyyppiä". Älkää siis yrittäkö tunkea mukaan edes vihjailujen tasolla, jos ei teille sitä erikseen ehdoteta. Se asettaa toisen ihmisen todella epäkiitolliseen tilanteeseen.
Kommentit (584)
Enpä olisi uskonut enää nelikymppisenä törmääväni tällaiseen ongelmaan, mutta niin vain kävi juuri vappuna. Olin sopinut ystävän kanssa että hän tulee lastensa kanssa meille juhlimaan. Hiukan aiemmin selvisi, että kolmas henkilö oli kysynyt tältä ystävältämme vappusuunnitelmia ja kysynyt voisivatko tehdä jotakin yhdessä lasten kanssa. Ystävä oli vastannut, että on jo sopinut minun kanssani, joten joku toinen kerta sitten. Tämä kolmas henkilö oli kysynyt, että eikö voitaisi olla porukalla, jonka jälkeen toinen ilmoitti närkästyneenä minulle, että hän on nyt "tuppautumassa" mukaan, mitä keksitään ettei tule. Itse en nähnyt tässä ongelmaa, ja pidän tosi nolona sanoa, ettei käy. Mutta seuraavaksi tämä toinen oli sitä mieltä, että hän jää sitten mieluummin kotiin jos kolmaskin osallistuu. Ja hän on kuitenkin hyvä ystävä tämän kolmannen kanssa, minä tunnen hänet etäisemmin. Lopulta se kolmas ei osallistunut, mutta minulle jäi todella erikoinen fiilis. Mietin jopa onko kielto kuitenkin laitettu minun syykseni.
Ihme hyppy johonkin teini-ikään. Huomaan nykyään olevani erittäin allerginen kaikille ihmissuhdepeleille. Kenenkään muun tutustuminen tai ystävyys ei ole millään tavalla minulta pois. Ja kahdenkeskistäkin aikaa kyllä halutessaan löytää, jos haluaa henkilökohtaisempia jutustella.
Vierailija kirjoitti:
Enpä olisi uskonut enää nelikymppisenä törmääväni tällaiseen ongelmaan, mutta niin vain kävi juuri vappuna. Olin sopinut ystävän kanssa että hän tulee lastensa kanssa meille juhlimaan. Hiukan aiemmin selvisi, että kolmas henkilö oli kysynyt tältä ystävältämme vappusuunnitelmia ja kysynyt voisivatko tehdä jotakin yhdessä lasten kanssa. Ystävä oli vastannut, että on jo sopinut minun kanssani, joten joku toinen kerta sitten. Tämä kolmas henkilö oli kysynyt, että eikö voitaisi olla porukalla, jonka jälkeen toinen ilmoitti närkästyneenä minulle, että hän on nyt "tuppautumassa" mukaan, mitä keksitään ettei tule. Itse en nähnyt tässä ongelmaa, ja pidän tosi nolona sanoa, ettei käy. Mutta seuraavaksi tämä toinen oli sitä mieltä, että hän jää sitten mieluummin kotiin jos kolmaskin osallistuu. Ja hän on kuitenkin hyvä ystävä tämän kolmannen kanssa, minä tunnen hänet etäisemmin. Lopulta se kolmas ei osallistunut, mutta minulle jäi todella erikoinen fiilis. Mietin jopa onko kielto kuitenkin laitettu minun syykseni.
Ihme hyppy johonkin teini-ikään. Huomaan nykyään olevani erittäin allerginen kaikille ihmissuhdepeleille. Kenenkään muun tutustuminen tai ystävyys ei ole millään tavalla minulta pois. Ja kahdenkeskistäkin aikaa kyllä halutessaan löytää, jos haluaa henkilökohtaisempia jutustella.
Tästä ei toki voi muuta kuin spekuloida, koska en tunne henkilöitä. Voi olla, että ystäväsi tietää, että sinä ja tämä kolmas ette todennäköisesti tule toimeen. Tai mahdollisesti ystäväsi oli odottanut vapun viettoa juuri sinun kanssasi ja kolmas henkilö - vaikka hyvä ystävä kenties hänelle onkin - saattaa olla joskus varsin rasittava. Tai jotain muuta. Mulla on kaksi ystävää, joita ei tulisi mieleenikään saattaa yhteen. Vaikka molemmat ovat hyviä ystäviäni, niin toisella on hyvin vahvoja mielipiteitä, jotka kyllä "totuudentorvena" sanoo ääneen. Ja tämä toinen ystäväni taas edustaa useimpia asioita, joihin "totuudentorvella" on mielipide. Lisäksi hän on luonteeltaan aika herkkä ja helposti loukkaantuva, joten jos nämä kaksi joutuisivat samoihin juhliin, mä pysyisin niistä juhlista poissa. Enkä nyt tarkoita, että vastaava tilanne olisi sun ystäväsi ja tämän kolmannen kohdalla, mutta kaikkia syitä ei voi tietää.
Ok. Me täällä vauvapalstalla ei sitten ängetä mukaan enää jatkossa just sun kemuihin 🙄
Luuletko sä, että tää on joku sun ystävien watsappi ryhmä?
Jos se vaikka luulee sun kutsuvan sitä mukaan? Miksi ihmeessä höpötät menoistasi, joihin et halua häntä mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin missä hän ilmaisee halunsa tulla mukaan?
No ihan puhelimen välityksellä puhumalla tai vaikkapa whatsapp-viesteillessä. Noilla sitä nykyään pääsääntöjään kommunikoidaan.
Ap
Eli siis etukäteen ilmoittaa halustaan tulla, sä et sano vastaan ja sitten tää kaveri on se joka tunkee väkisin mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos se vaikka luulee sun kutsuvan sitä mukaan? Miksi ihmeessä höpötät menoistasi, joihin et halua häntä mukaan?
Mun mielestä tämä on aika outo ajattelutapa. Jos ystävien ja kavereiden kanssa voi puhua vain sellaisista asioista, mitkä haluaa konkreettisesti jakaa heidän kanssaan, niin eihän silloin voi puhua edes ostaneensa uuden asunnon, koska tuolla logiikalla asiasta kertominen tarkoittaa, että ystävä tai kaveri saa muuttaa kans sinne uuteen asuntoon. Tai jos kertoo saaneensa vaikka palkankorotuksen, niin saatu raha pitäisi siis jakaa ystävien ja kavereiden kanssa.
Morjens, mä ny tulin tällee salavihkaa paikalle, ei oo keltään pois. Missäs ne viinat on, täytyy saada kone käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
. Ja kahdenkeskistäkin aikaa kyllä halutessaan löytää, jos haluaa henkilökohtaisempia jutustella.
Miksi sitä kahdenkeskeistä pitäisi erikseen yrittää sopia toiseen ajankohtaan, kun se oli jo sovittu tähän nykyiseen menoon?
Mä en viihdy isoissa porukoissa ja jo nuorena jättäydyin mieluummin sellaisista bileistä oma-alotteisesti pois. Olisin kyllä aika vittuuntunut jos kaveri aina toisi tuppautujan mukanaan kahvittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OLET PIKKU LAPSI !täys järkknen Aikuinen ei käyttädy noin!
Tuo on kiusaamista ala- aste ikäiseltä tytöltä!
Eikä tuo ole sinun ksvereisi kun tietää mitä peliä sä pelaat hänen selkänsä takana kirjoittelet häneltä salaa Vauva keskustelu palstalle!Kiusaamista, kun ei anna yhden kaverin sanella koko sosiaalisen elämän kuvioita?
Kaikkea sitä kuulee.
Väännetään rautalangasta:
Et kerro toiselle että hän ei ole tervetullut
Hän saapuu
Kyräilyä ja pahan puhumista jälkeenpäin
Kun olisi voinut vain sanoa että ei. Opette kommunikoimaan toisten ihmisten kanssa. Naurattaa että onko OIKEASTI olemassa ihmisiä jotka vaan antaa toisten tulla lomalle mukaan kun ei "KEHTAA" sanoa ei :D Ja sitten ulistaan jälkeenpäin. Aikuismaista!
No niin ap, älä läyhää illanviettosuunnitelmilla ja turhauta toista olematta kutsumatta samalla. Sinulla on tässä opittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Ja kahdenkeskistäkin aikaa kyllä halutessaan löytää, jos haluaa henkilökohtaisempia jutustella.
Miksi sitä kahdenkeskeistä pitäisi erikseen yrittää sopia toiseen ajankohtaan, kun se oli jo sovittu tähän nykyiseen menoon?
Mä en viihdy isoissa porukoissa ja jo nuorena jättäydyin mieluummin sellaisista bileistä oma-alotteisesti pois. Olisin kyllä aika vittuuntunut jos kaveri aina toisi tuppautujan mukanaan kahvittelemaan.
Oisko vähän eri juttu kuitenkin, jos joku raijaa aina jonkun mukaan, kun on sovittu että käydään kahdestaan kahvilla, lenkillä tai muuta. Minulle kyllä käy, että joskus näihinkin tulee joku muu mukaan. Mieluummin toki ei yllätyksenä. Mutta jos vaikka törmätään johonkin tuttuun, ei tarvitse sen takia istua naapuripöytään yksin, että meillä on tässä nyt omat jutut ihan kahdestaan.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Mä tuskin edes ystävystyisin tuppautujan kanssa. Mulle on aina ollut itsestäänselvää, että ihmisillä on erilaisia porukoita, joihin kuuluu. Ja jos ei kutsuta mukaan, ei ruveta tuppautumaankaan. Ihan jo työelämässäkin joskus jotkut juhlat on avec ja joskus taas tarkoitettu pelkästään firma työntekijöille. Jos kutsu ei ole avec, ei mukaan oteta sen enempää kavereita, puolisoa, lapsia kuin anoppiakaan.
Aloittajan kuvaamassa tilanteessa tämä kaveri ilmeisesti olettaa, että ap on porukkansa johtohahmo ja voi asemansa sallimalla yksinoikeudella päättää, keitä yhteisiin tapaamisiin saa tulla. Joskus voi olla ihan ok, että kaikki porukan illanviettoon osallistuvat tuovat sinne mukaan ihmisiä, joita muut porukassa eivät tunne, mutta tuollaisesta pitää kyllä sopia etukäteen. Ihan siksi, että se voi vaikuttaa tulossa olevien halukkuuteen osallistua koko illanistujaisiin. Joku ei välttämättä jaksaisi osallistua, mutta osallistuu ihan vaan kivan kaveriporukan vuoksi. Jos porukka onkin jotain muuta kuin alunperin suunniteltu porukka ja jutut sitten enemmän smalltalkia kuin kaveriporukassa, voi tuntua paljon mukavammalta jättää illanistujaiset sillä kertaa väliin.
Kahden keskisissä tapaamisissa sitten vieläkin merkittävämpää se, voiko jutella - kuten suunniteltu - ystävänsä kanssa vai pitääkö puheenaiheet olla sellaisia, että porukassa on mukana joku toiselle tuntematon henkilö.
Oletko joku monivammainen kun spämmäilet koko sivua täyteen :D JOKA SAATN langassa sun huomiohrra nimi :D
Vierailija kirjoitti:
Tästä ei toki voi muuta kuin spekuloida, koska en tunne henkilöitä. Voi olla, että ystäväsi tietää, että sinä ja tämä kolmas ette todennäköisesti tule toimeen. Tai mahdollisesti ystäväsi oli odottanut vapun viettoa juuri sinun kanssasi ja kolmas henkilö - vaikka hyvä ystävä kenties hänelle onkin - saattaa olla joskus varsin rasittava. Tai jotain muuta. Mulla on kaksi ystävää, joita ei tulisi mieleenikään saattaa yhteen. Vaikka molemmat ovat hyviä ystäviäni, niin toisella on hyvin vahvoja mielipiteitä, jotka kyllä "totuudentorvena" sanoo ääneen. Ja tämä toinen ystäväni taas edustaa useimpia asioita, joihin "totuudentorvella" on mielipide. Lisäksi hän on luonteeltaan aika herkkä ja helposti loukkaantuva, joten jos nämä kaksi joutuisivat samoihin juhliin, mä pysyisin niistä juhlista poissa. Enkä nyt tarkoita, että vastaava tilanne olisi sun ystäväsi ja tämän kolmannen kohdalla, mutta kaikkia syitä ei voi tietää.
No ei olisi kyllä ystäväni tehtävä päättää puolestani kenen kanssa tulen toimeen ja kenen en. Jos itse sanoisin että osallistuminen on ok, se on ok.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tämä on aika outo ajattelutapa. Jos ystävien ja kavereiden kanssa voi puhua vain sellaisista asioista, mitkä haluaa konkreettisesti jakaa heidän kanssaan, niin eihän silloin voi puhua edes ostaneensa uuden asunnon, koska tuolla logiikalla asiasta kertominen tarkoittaa, että ystävä tai kaveri saa muuttaa kans sinne uuteen asuntoon. Tai jos kertoo saaneensa vaikka palkankorotuksen, niin saatu raha pitäisi siis jakaa ystävien ja kavereiden kanssa.
Miltä susta tuntuu kirjoitella palstalle kun kukaan ei sulle vastaa?
Vierailija kirjoitti:
No niin ap, älä läyhää illanviettosuunnitelmilla ja turhauta toista olematta kutsumatta samalla. Sinulla on tässä opittavaa.
Tämä pitää paikkansa ap:n kohdalla. Mä olin ystäväni apuna suunnittelemassa hänen veljensä 50-vuotissynttäreitä. Lainasin jakkaroita näille synttäreille ja tapasin ystäväni veljen ensimmäistä kertaa, kun hän tuli hakemaan ne jakkarat. Mutta ei mulle tullut mieleenkään, että mut pitäisi kutsua mulle tuntemattoman ihmisen juhliin. Nyt ollaan jo tavattu useamman kerran ja vappuna käytiin porukalla ravintolassa syömässä, joten jos synttärit olisivatkin vasta nyt, todennäköisesti saisin kutsun.
On ihmisiä, joille voi kertoa asioitaan, ja ihmisiä, joille ei voi. Tämä ap:n kaveri on sellainen, jolle ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä susta tuntuu kirjoitella palstalle kun kukaan ei sulle vastaa?
Mulle on kyllä vastattu palstalla monen monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä tuskin edes ystävystyisin tuppautujan kanssa. Mulle on aina ollut itsestäänselvää, että ihmisillä on erilaisia porukoita, joihin kuuluu. Ja jos ei kutsuta mukaan, ei ruveta tuppautumaankaan. Ihan jo työelämässäkin joskus jotkut juhlat on avec ja joskus taas tarkoitettu pelkästään firma työntekijöille. Jos kutsu ei ole avec, ei mukaan oteta sen enempää kavereita, puolisoa, lapsia kuin anoppiakaan.
Aloittajan kuvaamassa tilanteessa tämä kaveri ilmeisesti olettaa, että ap on porukkansa johtohahmo ja voi asemansa sallimalla yksinoikeudella päättää, keitä yhteisiin tapaamisiin saa tulla. Joskus voi olla ihan ok, että kaikki porukan illanviettoon osallistuvat tuovat sinne mukaan ihmisiä, joita muut porukassa eivät tunne, mutta tuollaisesta pitää kyllä sopia etukäteen. Ihan siksi, että se voi vaikuttaa tulossa olevien halukkuuteen osallistua koko illanistujaisiin. Joku ei välttämättä jaksaisi osallistua, mutta osallistuu ihan vaan kivan kaveriporukan vuoksi. Jos porukka onkin jotain muuta kuin alunperin suunniteltu porukka ja jutut sitten enemmän smalltalkia kuin kaveriporukassa, voi tuntua paljon mukavammalta jättää illanistujaiset sillä kertaa väliin.
Kahden keskisissä tapaamisissa sitten vieläkin merkittävämpää se, voiko jutella - kuten suunniteltu - ystävänsä kanssa vai pitääkö puheenaiheet olla sellaisia, että porukassa on mukana joku toiselle tuntematon henkilö.
Oletko joku monivammainen kun spämmäilet koko sivua täyteen :D JOKA SAATN langassa sun huomiohrra nimi :D
Sua siis ärsyttää se, että mä käytän aina samaa nikkiä? Kun vielä kirjoitin anonyyminä, sua ei häirinnyt ollenkaan, vaikka kirjoitin yhtä paljon tai varmaan enemmänkin kuin nyt.
Minä olen se, joka kutsuu tosi helposti muitakin mukaan illanviettoihin. Jos jonkun kanssa tulee puhetta että olen perjantaina menossa johonkin, heitän automaattisesti, että hei tervetuloa myös jos kiinnostaa. Luojan kiitos ystäväni ovat samaa maata, eikä "ylimääräisiä" katsota karsaasti. Työporukan tykyiltana tietenkin ilmoitetaan muillekin kysyville mihin baariin ollaan menossa ja siellä voi olla niin puolisoita kuin kavereitakin keneltä tahansa.
Kuulostaa erittäin raskaalta, että pitäisi vedellä jotain henkisiä eristysnauhoja porukoiden välille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei olisi kyllä ystäväni tehtävä päättää puolestani kenen kanssa tulen toimeen ja kenen en. Jos itse sanoisin että osallistuminen on ok, se on ok.
Ystävälläsi oli siis jokin muu syy, miksi hän ei halunut viettää vappuaan tämän kolmannen ihmisen kanssa vaan vain sun kanssasi. Vain ystäväsi tietää, miksi näin, joten kannattaa kysyä häneltä.
Jäätävää, että jossain kommenteissa ollaan sitä mieltä, että kyllä se on vain umpimielistä suomalaisuutta, ettei kaikki ihmiset saa osallistua mihin tilaisuuteen tahansa olipa se tarkoitettu mille kokoonpanolle tahansa. Kuinka hukassa sosiaalinen tilanneosaaminen ja ihan perus maalaisjärki voi olla ?!?
Pari kesää sitten järjestin työantajan edustajana työporukalle ja heidän puolisoille saunailtaa ruokineen ja juomineen. Yhden työntekijän kavereita sattui olemaan tuon tilaussaunan lähettyvillä ja työntekijä oli sitä mieltä, että kyllä nämä kaverit ovat ilman muuta aivan tervetulleita mukaan työporukan saunailtaan, syömään ja juomaan tottakai! Valitettavasti jouduin sanomaan EI, monestakin eri mutta todella ilmeisestä syystä. Perusteluista huolimatta olin kuulemma hankala ja tiukkapipoinen ihminen, sillä "Miksei muka Pera ja kaverit voi tulla, siis oikeesti, oon tuntenut Peran 20 vuotta! Menen hänestä takuuseen". Siis todella, näin työntekijä mussutti asiasta, kun jatkoimme iltaa ilman Peraa ja kumppaneita. Näin umpimielisenä suomalaisena siis painelin menemään silloin ja vielä jälkikäteen ajateltunakin tekisin täysin saman umpimielisen ratkaisun.