Älä tuppaudu illanviettoporukkaan, jos sinua ei erikseen pyydetä
Minulla on eräs tällainen kaveri, joka satunnaisesti yrittää tuppautua mukaan, jos olen sopinut illanvietosta joidenkin muiden kanssa. Tämä on todella kiusallista. On tympeä sanoa päin naamaa, että ei käy, koska muutoin kyseessä on ihan hyvä tyyppi. En vain voi muiden puolesta luvata tuollaista asiaa ja jos näen esim työkavereita, niin en oleta kenenkään heistäkään tuovan mukaan ketään "ringin ulkopuolista tyyppiä". Älkää siis yrittäkö tunkea mukaan edes vihjailujen tasolla, jos ei teille sitä erikseen ehdoteta. Se asettaa toisen ihmisen todella epäkiitolliseen tilanteeseen.
Kommentit (584)
Mitä näitä nyt on. Minua pyydettiin kuuukausi ennen tapahtumaa viiden naisen jatkeeksi yhden ystävän synttäreille. Varasivat airbnb:n kotikaupungistani ja lupasin tulla käymään. Ostin lahjan ja varauduin lähtöön.
Kyselin aikaa ja paikkaa monta päivää aikaisemmin, sitten päivää ennen tapaamista ja sitten tapaamisaamuna. Aina vastaus oli kutsujalla, ei voi vielä tietää...
Laitoin viestin, että en tule paikalle. Järjestäjä loukkaantui...voi taivas. Luultavasti ovat niin tiivis porukka, että olisin ollut häiriöksi. Söin itse suklaat ja käytin kalliin hiustuotteen, jonka olin lahjaksi ostanut. Harmi.
Täällä on kyllä älyttömiä kommentteja.
Tietenkään ei tuppauduta toisten erilliseen porukkaan mihin ei itse kuulu. Tai tungeta kutsumatta minnekään mukaan. Erittäin epäkohteliasta.
Itselläkin on erikseen, harrastusporukat, työporukat, nuoruuden kaverit ymv. eivätkä nämä ihmiset tunne toisiaan tai tunge illanviettoihin. Samoin, jos joku kaverini sanoo, ettei voi nähdä kun on työporukan bileet ymmärrän ja toivotan mukavaa iltaa. Ei tulisi mieleenkään änkeä mukaan.
Ei ole mitään kiusaamista vaan normaali asia, joka jokaisen aikuisen pitäisi tajuta.
Enemmän kiusaamista on toisten painostaminen ja syyllistäminen. Eräs kaverini aina alkoi pommittaa viesteillä ja vaatimaan minua luokseen tai saada tulla itse paikalle, jos olin jossain muussa seurassa. Syytti etten muka välitä hänestä jos tapaan muita kavereita.
Tunki väkisin jopa itselleen tuntemattoman ystäväni juhliin kuokkavieraaksi, kun tiesi minun olevan siellä. Oli kiusallista ja noloa, sekä epäkunnioittavaa juhlien järjestäjää kohtaan. Lopulta tajusin, että tuo kaveruus ei ollut hyväksi. Ei ole normaalia änkeä väkisin joka paikkaan tai olla mustasukkainen kaverin muista ihmissuhteista. Tai syyllistää ja kiukutella kuin pikkulapsi.
Ihan peruskäytöstapoja, että odotetaan kutsua. Tuntemattomien seuraan ei itseä tyrkytetä, jos ei tunne kuin sen yhden. Jos tietää porukan ihmisiä niin porukkaan voi yrittää päästä järjestämällä itse bileet ja kutsumalla ihmisiä, joihin haluaa tutustua paremmin.
Tää on kyllä kaikkien aikojen pahan mielen ketju.
Vaikka olisi osa isoa porukkaa, niin pitää odottaa kutsua ennen kuin saa tulla edes pizzaa syömään. Jossain on kutsuvieraslista ja pärstäkertoimet on punnittu tarkkaan.
Kuulostaa ihan häiriintyneeltä. Muiden odotetaan lukevan ajatuksia vaikka heidät pidetään tarkoituksella käsivarren mitan päässä ja estetään se ****tutustuminen****. Eipä tarvitse ihmetellä ihmisten yksinäisyyttä, kun kaikesta on tehty noin vaikeaa.
Teille sosiaalisuuden portinvartijoille on annettu suu ja sanainen arkkunne, jota osaatte varmasti käyttää kohteliaasti tarvittaessa. Ootte aikuisia, selviätte kyllä tunteistanne.
Vierailija kirjoitti:
Ihan peruskäytöstapoja, että odotetaan kutsua. Tuntemattomien seuraan ei itseä tyrkytetä, jos ei tunne kuin sen yhden. Jos tietää porukan ihmisiä niin porukkaan voi yrittää päästä järjestämällä itse bileet ja kutsumalla ihmisiä, joihin haluaa tutustua paremmin.
Miksi järjestää bileet, jos ei pääse edes pizzalle? Eikö ne ollutkaan kavereita, vaan lokkeja joita ehkä kiinnostaa ilmainen lounas?
En voisi kuvitellakaan, että tuppautuisin jonkun bileisiin tai en tunne ihmisiä, jotka näin olisi tehnyt.
Sitten joka bileet järjestää niin huolehtii kutsut. Kenenkään toisen vieraan siivellä ei toisten bileisiin luikerrella.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi osa isoa porukkaa, niin pitää odottaa kutsua ennen kuin saa tulla edes pizzaa syömään. Jossain on kutsuvieraslista ja pärstäkertoimet on punnittu tarkkaan.
Kuulostaa ihan häiriintyneeltä. Muiden odotetaan lukevan ajatuksia vaikka heidät pidetään tarkoituksella käsivarren mitan päässä ja estetään se ****tutustuminen****. Eipä tarvitse ihmetellä ihmisten yksinäisyyttä, kun kaikesta on tehty noin vaikeaa.
Teille sosiaalisuuden portinvartijoille on annettu suu ja sanainen arkkunne, jota osaatte varmasti käyttää kohteliaasti tarvittaessa. Ootte aikuisia, selviätte kyllä tunteistanne.
Pizzaa syömään?! Siis jonkun kotiin olisi muka ok vääntyä pizzaa syömään, kun tietää, että on illanvietto ja pizzaa tarjolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pizzaa syömään?! Siis jonkun kotiin olisi muka ok vääntyä pizzaa syömään, kun tietää, että on illanvietto ja pizzaa tarjolla?
Tuliko raivopäissään lainattua väärää kommentoijaa?
Hitsi, olisipa tähänkin ketjuun pärstäkerroin. Mene pois.
Jos ketju olisi ollut yksinäisyydestä niin yksinäistä olisi raipattu kun hän ei rohkeasti kysy pääseekö mukaan vaan odottaa että pyydetään. Varmaan tätä lukemalla jo tajuaa miksi yksinäiset eivät pyydä päästä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
En voisi kuvitellakaan, että tuppautuisin jonkun bileisiin tai en tunne ihmisiä, jotka näin olisi tehnyt.
Sitten joka bileet järjestää niin huolehtii kutsut. Kenenkään toisen vieraan siivellä ei toisten bileisiin luikerrella.
Jos et saanut kutsua tähän keskusteluun, niin ole hyvä ja poistu. Miksi tuppaudut AV:n premium-ketjuun? Eikö sinulle ole muita keskusteluja joissa keskustella, meillä oli täällä hyvät keskustelut ennen tuloasi. Äläkä paina peukkua. Se on AP:n ketjun peukku eikä sinun.
En ymmärrä AP:ta.
Ei kysyminen ole tuputtamista. Siksi kysytään, ettei tarvitse lukea ajatuksia. Eihän se ystävä kysymättä tiedä, millainen tilaisuus on kyseessä!
Minusta AP vaikuttaa ihmiseltä, joka voisi hermostua, jos pikaruokapaikassa kysyttäisiin että haluaako hän dipin tai ison ranskalaiset. Hän ikään kuin kuvittelisi, että nyt kun mahdollisuus on nostettu esiin, niin se olisi pakko toteuttaa.
Jutun juoni on, että ei tarvitse toteuttaa! Jos olet menossa työporukan kanssa lounastamaan, niin voit torjua ystäväsi sanomalla, että puhutte todennäköisesti asioita jotka on tarkoitettu vain rajatulle kuulijakunnalle, ja heittää että ehkä joku toinen kerta vähän epävirallisemmissa merkeissä olisi kiva lounastaa.
Tai jos kyseessä on illanvietto etkä ole sitä tyyppiä, joka sanoo että "joo tule vaan, mutta tuo pizza kun tarjoilut on mitoitettu pienemmälle ihmismäärälle", niin sitten kysymykseen "haittaako jos tulen" pitää vaan vastata, että "ei sovi tällä kertaa". Olisi toki kohteliasta ehdottaa, että voitte tavata tuonnempana kaksin vaikka kahvin merkeissä tai kysyä, onko ystävällä itsellään tiedossa illanviettoja, jonne sinä olisit tervetullut.
Älkää olko niin palikoita, herranjestas! Toinen ihminen on avoimin mielin ja osoittaa kiinnostusta sinua kohtaan. Torjukaa kohteliaasti jos tarpeen - ja totuudessa pysyen - ja muistakaa palauttaa kohteliaisuus tarjoamalla omaa seuraanne, jos haluatte ylläpitää suhdetta tähän ihmiseen.
Kuvailemanne tapakulttuuri on minulle niin vieras että minun on vaikea edes kuvitella. Jos ystäväni sulkisi minut ulos illanvietosta johon luulin olevani tervetullut hän olisi sen jälkeen entinen ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Kuvailemanne tapakulttuuri on minulle niin vieras että minun on vaikea edes kuvitella. Jos ystäväni sulkisi minut ulos illanvietosta johon luulin olevani tervetullut hän olisi sen jälkeen entinen ystävä.
Ei ole kyse siitä, että sinut suljetaan ulos jostain. Jos et ole kutsuttu.
Kaverisi on töissä apteekissa ja on henkilökunnan rentoutumisilta. Tungetko mukaan ja suutut kun sinua ei ole kutsuttu? Kyse on työporukasta johon sinä et kuulu.
Kaverisi anopilla on synttärit jonne hän menee miehensä kanssa. Tungetko mukaan vieraan suvun juhliin joihin sinua ei ole kutsuttu?
Nyt vähän valoja päälle tähän mielensä pahoittamiseen. Ihme väkeä kun luulaan, että kaikki saavat mennä röyhkeästi kaikkialle eikä mitään tapoja tai toisten kunnioitusta tarvitse enää olla.
Seuravaksi nämä minä minä ihmiset menee varmaan vieraan hautajaisiin syömään kakut kun muuten ei ole heitä tarpeeksi huomioitu.
Vierailija kirjoitti:
Oletpas ahdasmielinen, mutta niin tyypillinen suomalainen. Maailmalla toimitaan hieman eri tavalla. Suomi onkin sellainen junttikeidas että ei mitään rajaa.
Jos jo etukäteen tietää, että tämä ylimääräinen itsensä kutsuja laittaa porukan dynamiikan ihan eri asentoon (esim työporukkaan ulkopuolinen mukaan), niin se ei tietenkään päädy hyvin. Ajatelkaa nyt seuraavakin askel eteenpäin. Kyse ei ole jostain pseudoavoimuudesta tai ennakkoluulottomuudesta, vaan normaalista ryhmädynamiikasta ja tilannetajusta. Tämän kyllä oppii käytännössä ja kokemuksella, jos ei ole ihan tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverisi on töissä apteekissa ja on henkilökunnan rentoutumisilta. Tungetko mukaan ja suutut kun sinua ei ole kutsuttu? Kyse on työporukasta johon sinä et kuulu.
Kaverisi anopilla on synttärit jonne hän menee miehensä kanssa. Tungetko mukaan vieraan suvun juhliin joihin sinua ei ole kutsuttu?
Nyt vähän valoja päälle tähän mielensä pahoittamiseen. Ihme väkeä kun luulaan, että kaikki saavat mennä röyhkeästi kaikkialle eikä mitään tapoja tai toisten kunnioitusta tarvitse enää olla.
Seuravaksi nämä minä minä ihmiset menee varmaan vieraan hautajaisiin syömään kakut kun muuten ei ole heitä tarpeeksi huomioitu.
Sinähän sisuunnuit. Kukaan täällä ole väittänyt että kukaan olisi aina ja kaikkialle tervetullut. Sanottu vain, että kysyminen ei ole väärin, etenkään kun se tapahtui SATUNNAISESTI kuten ap sanoo. Ja todettu, että olisi aika reilua ottaa joskus mukaan sekä puhua kaverista kunnioittavammin kuin ap.
Nyt vähän valoja päälle siihen mielensäpahoittamiseen, jos et kestä vastata asiallisesti ihan normaaliin ystävän kysymykseen. Kysyä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuokkavieraat ovat ihan eri ihmisryhmä kuin ne, jotka kysyvät saako tulla (ja jättäytyvät pois jos niikseen tulee)!
Täällä turhaan väännetään, tuppautujat äänessä.
Joku on menossa illanviettoon johon sinua ei ole kutsuttu. Piste.
Kyselemällä saako tulla, pistää kaikki kiusalliseen asemaan. Oliko kysyjä kutsuttu. Ei. Ja vastaus on siinä.
Ymmärrän miksi tällä palstalla valitetaan yksinäisyydestä.
Ei ymmärretä sosiaalisia normeja tai omata käytöstapoja.
Ne kun opettelee ensin, saa varmasti jatkossa kutsuja itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lukenut aloitusta? Ap:n kaveri ei ole "menemässä röyhkeästi kaikkialle" vaan kysyy TOISINAAN, saako lyöttäytyä seuraan. Normaalia kohteliasta keskustelua.
Kuokkavieraat, joista itse puhut, ovat valovuoden päässä ap:n ystävän käytöksestä.
Tilaatko itse lehden jokaiselta vastaantulevalta feissarilta vai mihin tämä tilannetajun ja keskustelukyvyn puute oikein johtaa kohdallasi?
Eikö olekaan hyvää käytöstä, että ollaan kunnioittavia, eikä tuppauduta eli itse kutsuta itseäänsä? Vaikka kyse olisikin yhteisestä kaveripiiristä, niin miksi kaikkien pitää tehdä aina kaikki yhdessä? Voi olla, että jotkut ovat keskenään parempia kavereita ja he haluavat tehdä asioita usein keskenään. Välillä sitten se kolmas voi tulla myös.
En ymmärrä miksi tämä on vaikeaa. Ihmisillä on erilaisia kaverisuhteita. Ei ole vain joko "parhaita ystäviä" tai vain "tuttuja". Sille välille mahtuu kaikenlaista.
Mä mielelläni lähden jonkun ystävän kanssa matkalle, mutta jonkun toisen kanssa en. Yhden kanssa tykkään lenkkeillä, toisen kanssa en haluaisi lähteä lenkille.