Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä tuppaudu illanviettoporukkaan, jos sinua ei erikseen pyydetä

Vierailija
14.05.2023 |

Minulla on eräs tällainen kaveri, joka satunnaisesti yrittää tuppautua mukaan, jos olen sopinut illanvietosta joidenkin muiden kanssa. Tämä on todella kiusallista. On tympeä sanoa päin naamaa, että ei käy, koska muutoin kyseessä on ihan hyvä tyyppi. En vain voi muiden puolesta luvata tuollaista asiaa ja jos näen esim työkavereita, niin en oleta kenenkään heistäkään tuovan mukaan ketään "ringin ulkopuolista tyyppiä". Älkää siis yrittäkö tunkea mukaan edes vihjailujen tasolla, jos ei teille sitä erikseen ehdoteta. Se asettaa toisen ihmisen todella epäkiitolliseen tilanteeseen.

Kommentit (584)

481/584 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosia sitten nuorena sinkkuna oli lähdössä kaverini kanssa etelänlomalle ulkomaille.

Mun toinen kaveri ihan muina naisina ilmoitti tulevansa mukaan.

Kiusallista. Sinne se sitten tuli. En kehdannut kieltää.

No tapahtuiko sitten jotain ihan kauhean hirveää, kun kaveri oli messissä reissussa?

Sen piri olla mun ja mun parhaan kaverin reissu, jossa oltaisiin syvennetty välejä entisestään. Oltiin hyvin läheisiä. Sinkkuja molemmat.

Tuo kolmas oli vaan mun kaveri. Se oli harmillista sille mun parhaalle kaverille, kun hänelle lähes Tuntematon tuli mukaan

Sitä en ymmärrä, miksi ei voi vaan sanoa sille kaverille tätä "Hei, ollaan lähdössä kaksistaan reissuun eikä haluta ottaa muita mukaan, kun matkan tarkoitus on syventää meidän suhdetta." Siinä.

Olenkohan jonkinlainen autisti, kun en vaan ymmärrä näitä tilanteita, joissa ihmiset ei millään kykene suoraan kommunikaatioon ja sitten passiivisaggressiivisesti harmittelevat asiaa vuosikausia?

Olen se, jonka reissuun tunki kolmas.

En osannut sanoa vastaan. En osannut toimia. Tuo mukaan tunkenut teki sen jotenkin niin itsevarman röyhkeästi.

En muista tarkkaan, mutta kun kuuli mun lähtevän kamuni kanssa, niin hän kohta kertoi myös varanneensa matkan samaan paikkaan ja samaan hotelliin samaan aikaan. Miten tuollaisen voi estää. Onneksi sentään oli eri huoneessa, mutta meidän kanssa tietty oli koko matkan.

Ahdistavaa. Ehkä opit tuosta että jatkossa puhut suoraan.

Me varattiin miehen kanssa viime syksynä reissu, ja työkaverini ilmoitti sitten innoissaan että he tulevat sitten miehensä kanssa samaan aikaan samaan hotelliin; ihanaa viettää viikko porukassa etelän lämmössä! Itse en ole siis tavannut hänen miestään koskaan, eikä mieheni koskaan heistä kumpaakaan. Onneksi homma kosahti luontevasti siihen ettei työkaveri saanut lomaa samaan ajankohtaan.

Kyllä se aika sanattomaksi veti.

No joo outoa käytöstä, mutta outoa myös, että kerrot työkaverillesi noin tarkkaan lomasuunnitelmasi.

Tarkkaan ja tarkkaan. Vastailin kysymyksiin.

-Varattiin Sepon kanssa reissu Andorraan.

-Vai niin, kuulostaa kivalta, koskas meinaatte mennä?

-Ensi kuun alussa.

Myöhemmin tuli viesti että minnepäin Andorraa ja mihin hotelliin. Vastasin, ja sitten tulikin jo ilmoitus yhteislomasta. :D

Mulle ei ole ikinä tullut mieleen että tarkkoja lomasuunnitelmia pitäisi jotenkin piilotella työkavereilta. Tai muiltakaan.

No nyt tiedät. Kell' onni on, onnen kätkeköön.

No en aio sitä kyllä jatkossakaan tehdä. Tuntuisi hassulta valehdella tai pimittää ihan tavallisia asioita kysyttäessä. :D

Tulen juttuun työkavereiden kanssa, mutta harvoin kerron mitään henkilökohtaisia juttuja. Ei meillä oikeastaan kukaan etukäteen hehkuta mitään lomia vaan jälkikäteen joku voi sanoa, että oli muuten hieno paikka, kannattaa käydä.

Jaa. Meillä on tapana jutella monenlaisista asioista, myös tulevista lomareissuista. En ole koskaan kokenut niitä mitenkään henkilökohtaisiksi asioiksi, mutta jokaisessa työpaikassa on tietenkin oma kulttuurinsa.

Eli olet ihan tavallisessa työpaikassa, jossa lomamatkat ovat suosittu keskustelunaihe. Ja joku voi joskus kysyä tarkempia tietoja ihan omia tiedonhakujaan varten jos kiinnostui paikasta. Olisi todella omituista salailla lomamatkan määränpäätä ja ajankohtaa.

Vierailija
482/584 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyöräyttää silmiään. Juuri tämän vuoksi me muut ihan suosiolla kutsumme ystäviämme ristiin erilaisten porukoiden kanssa, että ei tarvitse kuulua kymmeneen saman- tai erilaiseen porukkaan. Vaan ihan joka porukalla voidaan jutella mitä hyvänsä.

Mutta silloin sä just päädyt tilanteeseen että kaikki on kutsuttava kaikkiin tilaisuuksiin eikä enää ketään voi jättää pois ettei loukkaannu. Saako enää tavata ketään kahdenkesken muutakuin ihan supersalassa.

Kärjistytetysti.

Toiset meistä inhoaa isoissa porukoissa olemista ja kaipaavat enemmän kahden-kolmen keskistä keskustelua ilman hitonmoista hälinää. Jos aina on kutsumassa isoa lössiä, niin omapa on menetyksesi, luultavasti seurastasi tippuu ne joilla olisi jotain sanottavaakin.

Päinvastoin. Kun ei olla mustasukkaisia ja pidetä "porukoista" kirjaa, voi tavata ketä haluaa milloin haluaa. Ei tarvitse miettiä kuka milläkin kertaa pahoittaa mielensä ja voiko tapaamisesta postata vaikka somessa. Sitäkin olen kuullut jollain hiekkalaatikoilla rajoitettavan.

Eikä voi, muuten joku jää ulkopuolelle kun ollaan kaikki yhtä suurta porukkaa. Jos haluat tavata Liisan, Oskarin ja Karoliinan, täytyy sinun ilmoittaa tapaamisesta myös 40 muulle henkilölle. Muutenhan teillä on kuppikuntainen porukka kasassa ja se on muiden kiusaamista.

Jos ongelmana on ulkopuolisten tunkeminen illanviettoihin ja haluaa tavata Liisan, Oskarin ja Karoliinan, silloin ilmoitetaan asiasta vain heille eikä leuhkita, varsinkaan etukäteen, että meilläpä on bileet.

Herranjumala. Leuhkita? :D Ehkä tässä on nyt avain tähän koko keskusteluun.

Jos minä soitan ystävälleni kysyäkseni hänen suunnitelmiaan, ja hän kertoo lähtevänsä pian Eeron, Marjaanan ja Essin kanssa viihteelle, minä sanon että kuulostaa kivalta, hauskaa iltaa! Ja myös tarkoitan sitä.

Aivan absurdi ajatus että se olisi jotain leuhkimista tai minulta pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/584 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä kuulutat että tapaat työkaverit ? Eikö toinen ymmärrä että ei silloin voi tuppautua kun tavataan joko entiset tai nykyisiä työkavereita. 

Vierailija
484/584 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tällainen yhden ihmisen sisäpiiri jonka kanssa vietän iltoja. En halua siihen ylimääräisiä tyyppejä pilaamaan.

485/584 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehillä tuota ongelmaa ei ole. Kaikki ovat tervetulleita mukaan vaikka ei ennestään tuntisikaan joitain kavereita. 

Luulet vain!

Miesvaltaisella alalla vuosia työskennelleenä naisena voin kertoa, että miehet ne vasta kuppikuntia työpaikoilla pyörittävätkin. Jos jotain tyyppiä pidetään kuspäänä, niin häntä ei todellakaan kutsuta afterworkkeihin tai lätkämatseihin. Been there, seen that.

Itselläni naisvaltaisilla aloilla miehenä työskennelleenä on eri kokemus. Oli tosi kiusallista kun joku kaljalle lähtökään ei onnistunut koko porukalla, vaan sitä piti järjestää salaisesti kulissien takana että osa porukasta saataisiin pidettyä ulkona. Miesten kesken asia nostetaan yleensä julkisesti puheeksi ja ne kaikki tulevat keitä kiinnostaa.

Vierailija
486/584 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hyväksy tuota "Oma vikasi, mitäs kerroit, mihin olet lomalla menossa" -asennetta. Kukaan täysijärkinen ei änkeä muiden mukaan kutsumatta. Oli sitten kyseessä baari-ilta tai lomamatka. Sitä tekevät vain ne, joita ei (oletettavasti hyvästä syystä) pyydetä eikä kutsuta. Heidän pitää itse ängetä eivätkä pidä sitä minään, että pilasivat matkan, johon toiset olivat säästäneet ja suunnitelleet. Änkeäjät alkavat samalla röyhkeydellä muuttaa matkan ohjelmaa omaan makuunsa. Kuittaavat kaiken olankohautuksella, että 'olisi sanonut, jos ei halunnut". Itse eivät kysy, haittaako, jos tulen samaan paikkaan.

Samoilla linjoilla.

Osa on niin tunne- ja älyvammasia, että ei tajuta selkeitä normeja eikä sitä mikä on sopivaa.

Tavallaan on epäreilua kysyä, että "haittaako jos tulen mukaan". Mitenkäs siihen vastataan sopivalla tavalla? Jos ei haluta, että se toinen tulee sitten?

"Ai sä oot menossa tonne. Jos sua ei vaan haittaa, niin tuun tonne samaan?" Kuka muka vastaisi tuohon, että HAITTAA. Miksi tomppeli edes kysyt kierosti "haittaako" jos ei ole vaihtoehtoa vastata muuta kuin normaali kohtelias ihminen vastaisi? No, ei tietenkään haittaa. Mitä muuta sanoa? :D 

Itsensä jatkuva kutsuminen muiden kylään/illanviettoon kertoo joko epätoivosta, välinpitämättömyydestä tai vähä-älyisyydestä. 

Sekin on mahdollista, että ollaankin vain tökerön "ovelia" ja esitetään kysymys niin, ettei anneta toiselle yhtään mahdollisuutta kieltäytyä nätisti. Toinen huomaa tämän, ja alkaa välttelemään. Eikä enää halua kertoa asioistaan koska yrität kieroilla. Sitäkö haluat? Rikkoa kaverisuhteesi epätoivoisella kierolla vuorovaikutuksella? 

Jos et ole epätoivoinen ja olet järkevä, miksi et odota kutsua? Miksi pitää kutsua itsensä johonkin? Eikö tyrkyille tule koskaan tuputtaessa epäkohtelias olo? Mä en ikinä menis mielelläni paikkaan jonne mua ei olla kutsuttu. 

Kyl tämmöiset pistää mun hermot tiukille :D 

Älä ylijaa.

On meidänkin wappiporukassa ollut sitä, että neljä tyyppiä alkaa suunnitella yhteistä hengailua pääkaupungissa. Siinä kymmenen hengen ryhmässä. Yksi kymmenestä kysyy että hei pääsiskö mukaan ja muut lupaavat että joo, jee, kiva juttu! Vähemmän yllättäen ydinporukka on "koronassa", kun pitäisi lähteä hengailemaan.

Nyt se yksi ei kehtaa hengata enää oikein kenenkään meistä kanssa, kun otti niin pahasti siipeensä tuossa. Minusta huonotapaisia olivat ne isoon wappiryhmään punkevat kuppikuntalaiset eikä se yksi parka, jolla oli valitettavasti sama mielenkiinnonkohde kuin neljällä muulla :(

Vierailija
487/584 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hyväksy tuota "Oma vikasi, mitäs kerroit, mihin olet lomalla menossa" -asennetta. Kukaan täysijärkinen ei änkeä muiden mukaan kutsumatta. Oli sitten kyseessä baari-ilta tai lomamatka. Sitä tekevät vain ne, joita ei (oletettavasti hyvästä syystä) pyydetä eikä kutsuta. Heidän pitää itse ängetä eivätkä pidä sitä minään, että pilasivat matkan, johon toiset olivat säästäneet ja suunnitelleet. Änkeäjät alkavat samalla röyhkeydellä muuttaa matkan ohjelmaa omaan makuunsa. Kuittaavat kaiken olankohautuksella, että 'olisi sanonut, jos ei halunnut". Itse eivät kysy, haittaako, jos tulen samaan paikkaan.

Samoilla linjoilla.

Osa on niin tunne- ja älyvammasia, että ei tajuta selkeitä normeja eikä sitä mikä on sopivaa.

Tavallaan on epäreilua kysyä, että "haittaako jos tulen mukaan". Mitenkäs siihen vastataan sopivalla tavalla? Jos ei haluta, että se toinen tulee sitten?

"Ai sä oot menossa tonne. Jos sua ei vaan haittaa, niin tuun tonne samaan?" Kuka muka vastaisi tuohon, että HAITTAA. Miksi tomppeli edes kysyt kierosti "haittaako" jos ei ole vaihtoehtoa vastata muuta kuin normaali kohtelias ihminen vastaisi? No, ei tietenkään haittaa. Mitä muuta sanoa? :D 

Itsensä jatkuva kutsuminen muiden kylään/illanviettoon kertoo joko epätoivosta, välinpitämättömyydestä tai vähä-älyisyydestä. 

Sekin on mahdollista, että ollaankin vain tökerön "ovelia" ja esitetään kysymys niin, ettei anneta toiselle yhtään mahdollisuutta kieltäytyä nätisti. Toinen huomaa tämän, ja alkaa välttelemään. Eikä enää halua kertoa asioistaan koska yrität kieroilla. Sitäkö haluat? Rikkoa kaverisuhteesi epätoivoisella kierolla vuorovaikutuksella? 

Jos et ole epätoivoinen ja olet järkevä, miksi et odota kutsua? Miksi pitää kutsua itsensä johonkin? Eikö tyrkyille tule koskaan tuputtaessa epäkohtelias olo? Mä en ikinä menis mielelläni paikkaan jonne mua ei olla kutsuttu. 

Älä ylijaa.

On meidänkin wappiporukassa ollut sitä, että neljä tyyppiä alkaa suunnitella yhteistä hengailua pääkaupungissa. Siinä kymmenen hengen ryhmässä. Yksi kymmenestä kysyy että hei pääsiskö mukaan ja muut lupaavat että joo, jee, kiva juttu! Vähemmän yllättäen ydinporukka on "koronassa", kun pitäisi lähteä hengailemaan.

Nyt se yksi ei kehtaa hengata enää oikein kenenkään meistä kanssa, kun otti niin pahasti siipeensä tuossa. Minusta huonotapaisia olivat ne isoon wappiryhmään punkevat kuppikuntalaiset eikä se yksi parka, jolla oli valitettavasti sama mielenkiinnonkohde kuin neljällä muulla :(

Toivottavasti sorsijoilla oli kivaa keskenään!

Vierailija
488/584 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chinaski kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosia sitten nuorena sinkkuna oli lähdössä kaverini kanssa etelänlomalle ulkomaille.

No tapahtuiko sitten jotain ihan kauhean hirveää, kun kaveri oli messissä reissussa?

Sen piri olla mun ja mun parhaan kaverin reissu, jossa oltaisiin syvennetty välejä entisestään. Oltiin hyvin läheisiä. Sinkkuja molemmat.

Tuo kolmas oli vaan mun kaveri. Se oli harmillista sille mun parhaalle kaverille, kun hänelle lähes Tuntematon tuli mukaan

Sitä en ymmärrä, miksi ei voi vaan sanoa sille kaverille tätä "Hei, ollaan lähdössä kaksistaan reissuun eikä haluta ottaa muita mukaan, kun matkan tarkoitus on syventää meidän suhdetta." Siinä.

Olenkohan jonkinlainen autisti, kun en vaan ymmärrä näitä tilanteita, joissa ihmiset ei millään kykene suoraan kommunikaatioon ja sitten passiivisaggressiivisesti harmittelevat asiaa vuosikausia?

En osannut sanoa vastaan. En osannut toimia. Tuo mukaan tunkenut teki sen jotenkin niin itsevarman röyhkeästi.

En muista tarkkaan, mutta kun kuuli mun lähtevän kamuni kanssa, niin hän kohta kertoi myös varanneensa matkan samaan paikkaan ja samaan hotelliin samaan aikaan. Miten tuollaisen voi estää. Onneksi sentään oli eri huoneessa, mutta meidän kanssa tietty oli koko matkan.

Me varattiin miehen kanssa viime syksynä reissu, ja työkaverini ilmoitti sitten innoissaan että he tulevat sitten miehensä kanssa samaan aikaan samaan hotelliin; ihanaa viettää viikko porukassa etelän lämmössä! Itse en ole siis tavannut hänen miestään koskaan, eikä mieheni koskaan heistä kumpaakaan. Onneksi homma kosahti luontevasti siihen ettei työkaveri saanut lomaa samaan ajankohtaan.

No joo outoa käytöstä, mutta outoa myös, että kerrot työkaverillesi noin tarkkaan lomasuunnitelmasi.

-Ensi kuun alussa.

Myöhemmin tuli viesti että minnepäin Andorraa ja mihin hotelliin. Vastasin, ja sitten tulikin jo ilmoitus yhteislomasta. :D

Mulle ei ole ikinä tullut mieleen että tarkkoja lomasuunnitelmia pitäisi jotenkin piilotella työkavereilta. Tai muiltakaan.

No en aio sitä kyllä jatkossakaan tehdä. Tuntuisi hassulta valehdella tai pimittää ihan tavallisia asioita kysyttäessä. :D

Tulen juttuun työkavereiden kanssa, mutta harvoin kerron mitään henkilökohtaisia juttuja. Ei meillä oikeastaan kukaan etukäteen hehkuta mitään lomia vaan jälkikäteen joku voi sanoa, että oli muuten hieno paikka, kannattaa käydä.

Jaa. Meillä on tapana jutella monenlaisista asioista, myös tulevista lomareissuista. En ole koskaan kokenut niitä mitenkään henkilökohtaisiksi asioiksi, mutta jokaisessa työpaikassa on tietenkin oma kulttuurinsa.

Eli olet ihan tavallisessa työpaikassa, jossa lomamatkat ovat suosittu keskustelunaihe. Ja joku voi joskus kysyä tarkempia tietoja ihan omia tiedonhakujaan varten jos kiinnostui paikasta. Olisi todella omituista salailla lomamatkan määränpäätä ja ajankohtaa.

Toisaalta aika epätodennäköistä, että toinen edes pääsisi samaan kohteeseen ja samaan hotelliin samaan aikaan.

Vierailija
489/584 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te kestätte viettää vapaa-aikaa työporukan kanssa? Itse en todellakaan halua.

Vierailija
490/584 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan mitä ajattelet.. Ei varmaan jatkossa halua enää olla missään tekemisissä kanssasi.. Joten saat 2 kärpästä samalla iskulla..

Vierailija
491/584 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP: Älä järjestä illanviettoja porukoille jos et tahdo että sinne tullaan! ELäkä mainosta sitä ihmisille joita et halua tulla. (Tieto niistä usein tulee ilmi joka tapauksessa eli häijyytesi käy kaikille selväksi)

Uskomatonta. Jos joku taukki kysyy että "mitä oot tekemässä perjantai-iltana?" niin haluatko että valehdellaan? 

Ja jos järjestää jonkun kanssa illanviettoa, niin ei se tarkoita, että KAIKKI on kutsuttu. 

Miksi aina kaikki pitäisi kutsua? MIKSI

Mun mielestä olisi aika kurjaa, jos en voisi koskaan kertoa - en edes kysyttäessä - ystävilleni mistään suunnitelmistani ellei ystäväni olisi osa kyseistä suunnitelmaa. 

AP sanoi näin:

"Minulla on eräs tällainen kaveri, joka satunnaisesti yrittää tuppautua mukaan, jos olen sopinut illanvietosta joidenkin muiden kanssa. Tämä on todella kiusallista. --

Älkää siis yrittäkö tunkea mukaan edes vihjailujen tasolla, jos ei teille sitä erikseen ehdoteta. Se asettaa toisen ihmisen todella epäkiitolliseen tilanteeseen."

Tästä on aika pitkä matka siihen, että ei koskaan voi kertoa.

Minusta jos kaveri satunnaisesti alkaa varovaisesti kertoo, että tahtoisi mukaan menoihin, joista kerrot, olisiko hyvän kaverin teko miettiä, miksi? Miettiä, että onko kaveri ehkä yksinäinen ja vielä radikaalimpaa, miettiä, olisiko sittenkin joskus mahdollista, että kaveri pääsisi mukaan?

Olisiko oikeasti sun ja ystäviesi elo niin kurjaa, jos näin joskus kävisi?

Mutta mistä mä voisin etukäteen tietää, onko tämä kerta nyt sellainen, jolloin ystäväni haluaa mukaan, vai sellainen, jolloin ei halua mukaan? Mun ystäväni ovat kaikki sellaisia, että jos mulla on jotain muuta menoa, niin heille se on ihan ok ja sovitaan sitten joku toinen kerta. Vaikka seuraavaksi päiväksi, jos ystävälleni on tärkeää päästä viettämään aikaansa mun kanssani mahdollisimman pian.  Ja he sitten - jos haluavat juuri sille ajankohdalle, kun mulla on muuta menoa,  jotain - kysyvät jotain toista ystäväänsä tai kaveriaan mukaan. Näin mä toimin itsekin. Harva tapahtuma on sellainen "once in a lifetime", että pitäisi juuri silloin päästä ja juuri sinne. Tai jos onkin, niin voi mennä yksinkin. Mä olen käynyt keikoilla yksin, kun ei sattunut just silloin olemaan ketään, jonka kanssa mennä. 

Olen eri, mutta osaatko sä yleensä lukea? Tossahan sanotaan selvästi, että satunnaisesti vihjailee. Siis useampaan kertaan sulta kaveri kysyy, kun sanot, että sulla on sitä ja sitä menoa, että mahtuisinkohan mukaan. Niin etkö sä siitä mitennkään voi tietää, että se haluaisi joskus hohonkin menoon mukaan?

Siis ehkä tahtoisi tehdä just niitä asioita mitä te teette niiden muiden kanssa, ehkä on yksinäinen, mitä lie. Mutta sun asenne on heti ei minnekään sovittuun voi päästä joten se siitä. Ajattelematta, miksi tää kaveri kysyy.

Edelleen...mulla ei ole sellaisia ystäviä, jotka eivät kestäisi sitä, että mulla on jotain muuta menoa jonkun toisen kanssa. Ihan voidaan sopia joku toinen ajankohta, jos jommalla kummalla on muuta menoa. Tai ylipäätään muuta tekemistä. Ei ole niin päivän päälle, milloin tavataan. Mulla on yksi yksinäisyyttään välillä valittava kaveri, mutta hänellä on kuitenkin muitakin kavereita. En ole hänen elämänsä ainoa ihminen. Ja hänellekin on ihan ok, jos mulla on muuta menoa. 

Olet siis niitä ihmisiä, joiden ei oikeastaan kannattaisi osallistua tälläisiin yleisluontoisiin keskusteluihin, kun et osaa ottaa kantaa miltään muulta kantilta kuin juuri siltä, miten juuri sinun elämässäsi juuri tällä hetkellä asiat ovat.

Tilanteesi on aivan erilainen kuin aplla - miksi siis otat siihen kantaa aivan kuin se olisi sama?

Mutta ihan vaan täkynä: niin jos tuo yksinäisyyttä valittava pyytäisi satunnaisesti päästä mukaan, et edes harkitse, koska sinähän olet jo hänen tilanteensa omista lähtökohdistasi määritellyt (on sillä muitakin, menköön niiden kanssa)?

Taidat vähän olla heitä, joilla on toisten puolesta asiat ajateltu, mitäs asianosaisia kuuntelemaan.

Mä otan kantaa sen vuoksi, että mä ymmärrän oikein hyvin, mitä ketjun aloittaja tarkoittaa. Minustakin olisi varsin epämiellyttävää, jos joku ystäväni tai kaverini alkaisi tuppautua seuraan, johon häntä ei ole kutsuttu. Ymmärrän, että tuollainen aiheuttaa ap:lle vain kiusallisen tilanteen. Todennäköisesti ap tuntee myös kaveriporukkansa sen verran hyvin, ettei ko porukassa ole ollut tapana raahata mukaan muita kavereita, puolisoita, lapsia jne ellei ole erikseen sovittu, että näin voi tehdä. Vähintään hänen pitäisi ensin kysyä muilta, onko ok ottaa muille tuntematon ihminen mukaan.

Mä taas miettisin, miksi joku ystäväni alkaa pyydellä mukaan. Onko hän yksinäinen, ehkä. En edes käyttäisi sanoja tuppautua tai jotain muuta rumaa, en ajattelisi, että onpas nyt kiusallista, vaan alkaisin miettiä, minne voisin hänet kutsua.

En kyllä käyttäisi edes tuommoista rumaa kieltä, tuppautua, raahata mukana. Tuntematonhan ihminen ei ole muillekaan, hän on minun ystäväni.

No tämä. Miksi puhutaan näin rumasti ystävästä? Peräti sellaisesta, joka yrittää kovasti ystävystyä ja tutustua. Ehkä se ei ystävä olekaan, vaan hyvänpäiväntuttu. Sellainen, jonka halutaan olevan pelkkänä yleisönä omalle elämälle ja kuuntelevan juttuja matkoista, juhlista ja pippaloista mutta tajuavan pysyä etäällä koska eihän se ystävä ole.

Luulisi ihmissuhteiden olevan eläviä, orgaanisia. Ei jokainen kohtaaminen ole virallinen kutsuvieraslistoineen ja portsareineen.

Ei siinä. Oli minullakin työkaveri, joka sanoi heti muutaman viikon jälkeen, ettei tarvitse lisää ystäviä. Ymmärsin yskän! Nyt olen kuunnellut satunnaista vihjailla siitä, että hän tarvitsisi muuttoapua. Ymmärtäisipä hänkin!

Niin siis jos on vasta tutustumassa niin eihän se olekaan vielä ystävä. Mutta miksi ihmeessä käsityksesi hyvänpäiväntutusta on jokin yleisö? Minulla on paljon hyvänpäiväntuttuja, ja ihan yhtä arvokkaita ihmisinä. Oletko sinä naimisissa ystäviesi kanssa joka vi tun hetki niin ettei saa olla mitään yksityisyyttä tai omia menoja? Tai parisuhteessa tuleeko miehesi mukaan kaikkialle? Miksi ei voi kertoa kaverille että oli pippaloissa? Hänelläkin saattoi olla pippalot. Ai niin mutta ap:n kaverilla ei ollut, harmi, mutta aika raskasta jos pitäisi jonkun toisen yksinäisyyden takia teeskennellä että itsellä ei ole mitään elämää. Kun pointti on tässä nyt ihan jokin muu.

Vierailija
492/584 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoilla linjoilla.

Manipulointi ei tietenkään oo ok. Mut miksi ihmeessä tuohonkin ei vois vaan vastata että tällä kertaa ei sovi mut katsotaan joku ilta? Miksi pitää vastata HAITTAA? Ja miksi sulla on epätoivoisia, vähälahjaisia, välinpitämättömiä tyrkky-manipuloijakavereita, kun kaveristahan tässä keskustelussa oli kyse? En yhtään ymmärrä.

Ihan yhtä hyvin voi halkoa hiuksia ja nillittää miksi tunkeutuva kysyjä käyttää HAITTAA-sanaa. Ihan kuin hän itsekin tajuaisi että tässä on jotain outoa.

Jos toinen jatkuvasti käyttäytyy oudosti niin miksi sen toisen asia on kierrellä ja kaarrella? Ja nytkö on edellisen kirjoittajan vika kun oletat että hänellä on joukoittain tuollaisia kavereita?

Vierailija
493/584 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minulla on eräs tällainen kaveri, joka satunnaisesti yrittää tuppautua mukaan, jos olen sopinut illanvietosta joidenkin muiden kanssa. Tämä on todella kiusallista. --

Älkää siis yrittäkö tunkea mukaan edes vihjailujen tasolla, jos ei teille sitä erikseen ehdoteta. Se asettaa toisen ihmisen todella epäkiitolliseen tilanteeseen."

Ja tästä on päästy jo siihen, että aina tulee ventovierasta porukkaa ovista ja ikkunoista, ja täysin yllätyksenä. Eikä ikinä enää saa jutella kenenkään kanssa henkilökohtaisesti ilman serkun kultakalaa.

Vastaan nyt kuitenkin tuohon aloitukseen, että totta hitossa saa kysyä jos siltä tuntuu. Kuulet vaikka jonkun olevan menossa kivalta kuulostavaan tapahtumaan, niin totta kai voit kysyä sopiiko liittyä seuraan. Ihan siltikin vaikka olisivat pitämässä etkoja jonkun luona. Se on sitten vastaajan tehtävä miettiä voiko hän luvata muidenkin puolesta, kysyykö muilta vai sanooko suoraan valitettavasti ei. Jos hän haluaa kieltäytyä, mutta ei kehtaa, hänen on syytä opetella joko hyväksymään uudet tyypit mukaan, olemaan puhumatta menoistaan tai sanomaan ei.

Kun homman pointti on se, että ei, et voi kysyä (eli tuppautua) tai toki voi, mutta silloin on sosiaalisestilukutaidoton.

Ensinnäkin "joku". Kuka "joku"? Eli nyt voi jonkun puolitutun seuraan ängetä, kohta varmaan jo ventovieraankin?

Kuulet, että joku on menossa? Tämähän muuttuu vielä paremmaksi. Eli kuullaan kolmannelta henkilöltä että joku toinen on ehkä parhaan kaverinsa kanssa menossa jonnekin ja kantsii tuppautua, tai jonkun kolmannen kotiin? Minusta tuo on niin käsittämättömän outoa, sama kuin pyytäisi rahaa lainaksi vierailta.

Jos se ihminen olisi kaverisi hän olisi jo pyytänyt sinut. Voi kysyä onko joku menossa konserttiin jonne itse menee tai kysellä onko viikonloppusuunnitelmia tai kutsua ihmisiä kotiinsa mutta muita ei saa häiritä tai saattaa noloon tilanteeseen tai ahdistella.

Hyi hitto. Todella toivon, että yksikään kaverini ei pidä minua noin tympeänä, ettei voisi pyytää päästä seuraan. Se, etten ole huomannut jotakuta pyytää, ei missään tapauksessa tarkoita, ettei kyseessä olisi ystävä tai ettei saisi edes kysyä mahtuuko mukaan. Totta hitossa pitää kysyä, jos kerron meneväni johonkin mikä kiinnostaisi. Herranjestas sentään. Kai minäkin olen sitten jotenkin autisti tai jotain muuta hassua, kun en yhtään ymmärrä tuollaisia sosiaalisia pelejä.

Jos on Minna, Katja, Sari ja Karoliina, ei voi olla vain Minna, Katja ja Sari. Tai ei voi olla viidentenä Marikaa. Koska jos Marika tulee, pitää pyytää Tiinakin. Varmaan vielä jos ei Katja tule, ei tule Minnakaan. Ja Sari ei voi pyytää mihinkään pelkästään Minnaa, koska siitä loukkaantuvat sekä Minnalle läheisempi Katja että Sarin vanha ystävä Karoliina. Aaaargh.

Tosielämässä tilanne ei vaan koskaan mene noin että kaikki voidaan kutsua. Sosiaalinen pelisilmä puuttuu jos kuvittelee että kaikki mun työkaverit on tervetulleita myös lapseni kummin luokse illlanistujaisiin. Tai toisinpäin.

Onhan täällä monikin ilmoittanut, että jostain tietystä porukasta pitää kerralla kutsua kaikki. Se on kuulemma joku moraalinen velvollisuus, kun on se tietty "porukka", josta ei saa ketään jättää ulkopuolelle samalla kun ulkopuoliset pidetään visusti poissa.

Tottakai. Noita toisia kutsutaan läheisiksi ystäviksi ja ne muut ovat mahdollisesti puolituttuja ja ulkopuolisia ja tuo visustipoissa on sinun keksintöäsi.

494/584 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chinaski kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ensi kuun alussa.

Toisaalta aika epätodennäköistä, että toinen edes pääsisi samaan kohteeseen ja samaan hotelliin samaan aikaan.

Joo, vaara on kyllä aika pieni. Eikä kukaan täysjärkinen porukkaan tungekaan.

Vierailija
495/584 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tällainen yhden ihmisen sisäpiiri jonka kanssa vietän iltoja. En halua siihen ylimääräisiä tyyppejä pilaamaan.

Selkeesti kaikkein helpointa näin. Ja suutun jos joku yrittää kysellä tai edes vihjailla josko kelpaisi seuraksi, koska se ei ole kohteliasta ja aiheuttaa minussa kiusallisen olon

Vierailija
496/584 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Santtuko

Vierailija
497/584 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoilla linjoilla.

Kyllä sinä se tässä tökerö juntti olet. Kun toinen kysyy, että haittaako, jos tulen mukaan, sulla on mahdollisuus vastata ihan suoraan, että joo, tällä kertaa sori kyllä, koska olen menossa nyt tapaamaan pitkästä aikaa porukkaa, jonka kanssa meillä on tosi paljon juteltavaa. Piste.

Mutta eiiiiiiiiii sä silmät kierossa yrität keksiä, millä tavalla voisit välttää minkään asian suoraan sanomisen ja vängertelet ja vongertelet ja takana päin haukut toisen siitä, että sulla ei ollut kykyä ilmaista itseäsi selkeästi ja suoraan.

Ottaa tommoinen hermoille tosiaan.

Vierailija
498/584 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoilla linjoilla.

Manipulointi ei tietenkään oo ok. Mut miksi ihmeessä tuohonkin ei vois vaan vastata että tällä kertaa ei sovi mut katsotaan joku ilta? Miksi pitää vastata HAITTAA? Ja miksi sulla on epätoivoisia, vähälahjaisia, välinpitämättömiä tyrkky-manipuloijakavereita, kun kaveristahan tässä keskustelussa oli kyse? En yhtään ymmärrä.

Ihan yhtä hyvin voi halkoa hiuksia ja nillittää miksi tunkeutuva kysyjä käyttää HAITTAA-sanaa. Ihan kuin hän itsekin tajuaisi että tässä on jotain outoa.

Jos toinen jatkuvasti käyttäytyy oudosti niin miksi sen toisen asia on kierrellä ja kaarrella? Ja nytkö on edellisen kirjoittajan vika kun oletat että hänellä on joukoittain tuollaisia kavereita?

Kyllä tuo on niin suomalainen tavallinen sana, jota normisti kohteliaat ihmiset nyt vain käyttää. Haittaako, jos lasken laukkuni tähän? Haittaako, jos otan vettä?

Se johtuu siitä, että muutoin sanoisimme: saanko laskea laukkuni tähän? saanko ottaa vettä? Ja se kuulostaa vielä omituisemmalta.

Mutta voi sanoa suoraan, että joo, tällä kertaa tosiaan haittaisi, kun...miksi. Ei tarvitse mennä sanomaan, että kyllä, sun mukanaolo haittaa! Aina sun mukanaolo haittaa!

Vierailija
499/584 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkasta:

Ihan helppoa sen kaukaisemman kaverini oli tunkea mun ja bestikseni matkalle.

Kerroin vaan (ehkä ehdotti jotain ajalle, jolloin olin menossa matkalle), että olen päivänä x lähdössä löhölomakaupunkiin y viikoksi tietyn yhtiön pakettimatkalle henkilön z kanssa.

Hän sitten uteli hotellia ja vastasin. Mitä sitä salaamaan. En ymmärtänyt seurauksia.

Seuraavana päivänä kertoi varanneensa samaan hotelliin samaksi päiväksi lähdön.

Niinpä siis oli tuppautunut seuraan.

Näin on, että mitä enemmän porukkaa on kimpassa matkalla, sitä hankalampaa on tehdä päätöksiä, mitä milloinkin tehdään. Yhdelle retkelle hän siellä yksin lähti, muuten kuljettiin yhdessä.

Vierailija
500/584 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkasta:

Ihan helppoa sen kaukaisemman kaverini oli tunkea mun ja bestikseni matkalle.

Kerroin vaan (ehkä ehdotti jotain ajalle, jolloin olin menossa matkalle), että olen päivänä x lähdössä löhölomakaupunkiin y viikoksi tietyn yhtiön pakettimatkalle henkilön z kanssa.

Hän sitten uteli hotellia ja vastasin. Mitä sitä salaamaan. En ymmärtänyt seurauksia.

Seuraavana päivänä kertoi varanneensa samaan hotelliin samaksi päiväksi lähdön.

Niinpä siis oli tuppautunut seuraan.

Näin on, että mitä enemmän porukkaa on kimpassa matkalla, sitä hankalampaa on tehdä päätöksiä, mitä milloinkin tehdään. Yhdelle retkelle hän siellä yksin lähti, muuten kuljettiin yhdessä.

Joo. Tälläisiä ihmisiä on ja olihan tuo varmasti aika ikävää. Ihan silläkin, että noissa mestoissa ei vaan voi olla törmäilemättä uima-altaalla tms. ja pienemmän pahan kautta pääsee, kun alistuu tilanteeseen, sillä joku välttelypelleilykin käy kamalan raskaaksi.

Itse hän varmaan ei yhtään tajunnut, luuli ehkä jopa, että ilahdut. Suorat sanatkin tietysti on aina käytössä, mutta eihän niitä käytetä. Eli sanota suoraan, kun toinen kertoi matkavarauksestaan, että ahaa, ihan kiva, mutta valitettavasti kauheastihan me ei siellä keritä valitettavasti aikaa yhdessä viettämään. Että meillä on kaverin x kanssa retki- ja muut suunnitelmat tehty ja tosiaankin mehän varasimme tämän matkan, jotta kerrankin olisi aikaa jutella ihan kahdestaan kaikesta, kun ei ole keritty näkemään niin pitkään aikaan.

Että katellaan sitten siellä paikan päällä, jos ennätettäisiin joku ilta drinksulle tai päivä lounaalle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan