Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kankaan mukaan lasten tulisi maksaa köyhien vanhempiensa laitospaikat

Vierailija
14.05.2023 |

Suomessa vanhemmat velvoitetaan pitämään huolta alaikäisistä lapsistaan. Avioliitossakin on pidettävä huolta puolisosta. Omista vanhemmista ei sen sijaan nykylain mukaan tarvitse välittää, ovat he miten köyhiä tahansa.

Oikeudenmukaisuus suorastaan huutaa sitä sellaisissa tapauksissa, joissa lapsi on hyvin varakas, käyttää tuhlailevaan elämään omia varojaan, ja on hylännyt omat vanhempansa, Kangas sanoo.

https://yle.fi/a/3-7108164

Kommentit (172)

Vierailija
81/172 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ja sisarukset olemme vähävaraisia joten ei onnistu.

Kyllä se onnistuu. Ensin vanhempien omaisuus myyntiin ja kun rahat loppuu joko otatte heidät kotihoitoon tai sitten maksatte. Kumpi vaan käy.

Nyt on niin paha tilanne, että.kaikki osallistuu talkoisiin.

Minulls on mukava tilanne, vanhemmat ja appivanhemmat on kuolleet. Muuten minäkin osallistuisin.

Heillä ei ole omaisuutta. Ei ole säästöjä. Ei voida ottaa kotiin. Mä olen osatyökykyinen työperäisen sairauden takia. Ei ole meillä lapsillakaan omaisuutta. Mun miehen vanhemmat ovat kuolleet kauan sitten. En tuntenut heitä.

Se on kyllä kurjaa, mutta te lapset vaan hoidatte. Vaikka vuorotellen.

Vierailija
82/172 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se onnistuu. Ensin vanhempien omaisuus myyntiin ja kun rahat loppuu joko otatte heidät kotihoitoon tai sitten maksatte. Kumpi vaan käy.

Minulls on mukava tilanne, vanhemmat ja appivanhemmat on kuolleet. Muuten minäkin osallistuisin.

Heillä ei ole omaisuutta. Ei ole säästöjä. Ei voida ottaa kotiin. Mä olen osatyökykyinen työperäisen sairauden takia. Ei ole meillä lapsillakaan omaisuutta. Mun miehen vanhemmat ovat kuolleet kauan sitten. En tuntenut heitä.

Jos laki tulee, sun on pakko ottaa kotiisi, jollet pysty maksamaan hoitoa muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/172 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo lisäisi maastamuuttoa sekä itsemurhia ja vähentäisi verotuloja, kun osa jäisi pois töistä hoitamaan vanhempiaan. Toki yhteiskunnan varoja myös säästyisi, mutta olisiko tämä muka askel hyvinvointiyhteiskuntaa kohti vai siitä pois? Myös osa seitsenkymppisistä joutuisi hoitamaan yhdeksänkymppisiä vanhempiaan. Heräisi kysymys, miksi maksamme valtavaa verotaakkaa, jos emme saa sille enää juuri mitään vastinetta.

Siksi koska veronmaksajia on liian vähän. Maksamme aivan liian monen työikäisen kotona olemisen. Rahaa ei jää vanhuksille, valitettavasti.

Aivan, ja kun perushoitaja-äipät jäävät hoitamaan appejaan ja anoppejaan, uusia työntekijöitä tulee mistä? Siinäpä sinulle on pohtimista kerrakseen, leikki-ekonomi.

Suomen yhteiskunta on perustunut viimeiset 100 vuotta sille periaatteelle, että täällä käyvät kummatkin töissä. Ja kun joku käy työssä, on jonkin hoidettava lapset ja v a n h u k s e t. Sitä kutsutaan työnjaoksi.

Konservatiivisessa Saksassa äiti jäi kotiin, pyöräytti sapuskat koululaisille ja epäilemättä hoiti siinä sivussa isovanhemmat. Ei toimi Suomessa, ja pyörää on turha keksiä uudestaan.

Ehkä tämä on osa konservatiivien nousua missä naiset halutaan ajaa kotiin hoitamaan lapsia ja vanhuksia, koska naisilla on liikaa heidän mielestään nykyään vapauksia. Luodaan keinotekoisia hidasteita, jotta naiset ei saavuttaisi tasa-arvoa.

Hyvin mahdollista. Konservatiivit haluavat leikata mm. yh-äitien saamia tukia. Se kuulemma vähentäisi naisten avioeroja ja lujittaisi perheinstituutiota. Naisen paikka on kotona ja hoivaamassa.

Kuulostaa vieraalta, mutta kun menee Pohjoismaista etelän suuntaan, äänenpainot kasvavat siihen suuntaan. Erityisesti kristillisdemokraatit tykkäävät sellaisesta ja niillä on vahva edustus Saksasta Espanjaan.

Saksassa elää sukupolvea, jolle kummakin vanhemman työssäkäynti, laitoshoito, kouluruokailut, laadukas opetus yms. muistutti liikaa DDR:ää. Sellainen rapautti perheinstituution ja sukupuoliroolit. Perhe on kristillisdemokraateille yhteiskunnan perusyksikkö, jolla ovat jäsenet ja heillä velvollisuudet, eikä valtio saa niitä syrjäyttää.

Vanhemmat tosiaan hoidettiin kotona, eikä tarvitse pohtia, kuka hoiti. Suomalainen yhteiskuntamalli pitää laittaa uusiksi, jos tänne tuollainen systeemi ajetaan sisään.

Vierailija
84/172 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa käytetään perintöä perusteluna ja kiristysvälineenä. Mun köyhiltä vanhemmilta ei ainakaan ole mitään perintöä tulossa. Tuskin ovat ainoat.

Jos ei ole rahaa. Voit hoitaa itse. Muista ettei tukia tule. Mutta onhan leipäjonot olemassa. Turha valittaa, kaikki osallistuu talkoidiin eikä keneltäkään vaadita liikaa.

No en ole muuttamassa Suomeen hoitaakseni vanhempiani enkä muutenkaan ottamassa osaa teidän talkoisiin. Ihmetytti vaan tuo, että puhutaan köyhistä vanhuksista ja perinnöstä samassa yhteydessä.

Vierailija
85/172 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi erinomainen idea laskea syntyvyyttä entisestään. Tiukassa taloudellisessa tilanteessa elävät jättäisi varmasti lapset tekemättä jos omat vanhemmat olisi vielä taloudellisena rasitteena.

Vierailija
86/172 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole mitään velvollisuutta huolehtia vanhemmistaan, jos  vanhemmat ovat huolehtineet lapsistaan juuri sen vähimmän, mitä laki vaatii.

Ei tarvitse maailmalle lähteneen huolehtia.  Joissain maissa joutuu.

Vierailija
87/172 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan normaalia muualla maailmassa. Suomessa ajatellaan että valtio hoitaa ja hylätään mummut vanhainkotiin. Aika sydämetöntä.

Vierailija
88/172 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei hoideta. Asutaan eri paikkakunnilla. Mä en voi tehdä mitään fyysistä sairauden takia. Olemme reippaasti yli 50v.

Vierailija
89/172 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan normaalia muualla maailmassa. Suomessa ajatellaan että valtio hoitaa ja hylätään mummut vanhainkotiin. Aika sydämetöntä.

Ai minusta taas sellainen kulttuuri on sydämetön joka laittaa vanhukset eriarvoiseen asemaan hoitonsa suhteen koska kaikilla ei ole samalla tapaa varaa elättää itseään saatika ketään muuta. Siksi sanoisin, että meillä välitetään ihan oikeasti ihmisestä mitä muissa maissa ei tehdä.

Vierailija
90/172 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempienhan pitäisi käyttää ensin kaikki omaisuutensa hoitomaksuihin eikä päinvastoin. Näin ei jäisi perintöjä, joista riidellä!

Vierailija
91/172 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa käytetään perintöä perusteluna ja kiristysvälineenä. Mun köyhiltä vanhemmilta ei ainakaan ole mitään perintöä tulossa. Tuskin ovat ainoat.

Jos ei ole rahaa. Voit hoitaa itse. Muista ettei tukia tule. Mutta onhan leipäjonot olemassa. Turha valittaa, kaikki osallistuu talkoidiin eikä keneltäkään vaadita liikaa.

No en ole muuttamassa Suomeen hoitaakseni vanhempiani enkä muutenkaan ottamassa osaa teidän talkoisiin. Ihmetytti vaan tuo, että puhutaan köyhistä vanhuksista ja perinnöstä samassa yhteydessä.

Ne hoitomaksut kyllä peritään sinulta.

Vierailija
92/172 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempienhan pitäisi käyttää ensin kaikki omaisuutensa hoitomaksuihin eikä päinvastoin. Näin ei jäisi perintöjä, joista riidellä!

Niinhän se tulee menemään.

Vierailija
93/172 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai minusta taas sellainen kulttuuri on sydämetön joka laittaa vanhukset eriarvoiseen asemaan hoitonsa suhteen koska kaikilla ei ole samalla tapaa varaa elättää itseään saatika ketään muuta. Siksi sanoisin, että meillä välitetään ihan oikeasti ihmisestä mitä muissa maissa ei tehdä.

Tämä koskee ihan meitä kaikkia, koko väestöä. Mutta nyt laitetaan kovat arvot päälle. Kukin hoitaa itsensä ja perheensä. Sosiaaliturva on luksusta, johon meillä.ei ole varaa.

Vierailija
94/172 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö miten vähän ruokajonosta saa ruokaa? Minä tiedän. Mun mies käy siellä.

Vierailija
95/172 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei hoideta. Asutaan eri paikkakunnilla. Mä en voi tehdä mitään fyysistä sairauden takia. Olemme reippaasti yli 50v.

Ei tule lievennyksiä. Laitetaan vaikka ulosottoon kulut.

Vierailija
96/172 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä päin Suomea löytyy vielä vanhainkoteja? Aika hurjaa on sekin, jos muistisairas jätetään 10 tunniksi kotiin lasten työpäivien ajaksi. Öisin vanhemmat karkailevat ja sytyttävät tulipaloja, kun pitäähän lasten saada nukuttua. Ei töissä muuten jaksa.

Vierailija
97/172 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset maksavat vanhempiensa laitospaikat veroillaan,

Aika harvan verotulot kattavat hoitomaksuja. Ei taida olla käsitystä niiden kuluista.

Niin, eivätkö  hoitokodin maksut ole luokkaa 5000 €/kk tai enemmän? Kenellä on niin paljon ylimääräistä rahaa vanhempiensa hoitomaksuihin joka kuukausi monen vuoden ajan? Itselläni ei ollut sellaisia summia edes silloin, kun olin työelämässä. (kokopäivätyö).

Varmaan tuon Urpo Kankaan idea olisi se, että lapset myisivät omaisuutensa voidakseen niillä rahoilla maksaa vanhempiensa hoivan, eli Kangas ideoi käytännössä eräänlaista näennäiskapitalistista kommunismia, jossa lopulta ihmisten omaisuus päätyy aina tavalla tai toisella valtiolle. Tai sitten hän pelaa suuryritysten pussiin sillä ajatuksella, että kun kaikki omaisuduet täytyy myydä hoivamaksujen takia, se hyödyttää sijoittajia, jotka voivat ostaa pikkuhiljaa kaikki asunnot ja mökit ja alkaa tehdä niillä bisnestä. Lopulta siis kaikki asuisivat vuokralla, eläisivät niukasti ja maksaisivat kaikki tulonsa vanhustenhoitoon. Perheet tinkisivät siis omasta hyvinvoinnistaan, asunnon koosta, lasten harrastusista ja jopa hakkisivat vähemmän lapsia kuin toivoisivat, jotta heidän rahansa riittäisi sitten, kun kunta alkaa periä niin suuria maksuja, että vain juuri ja juuri pystyy kahden aikuisen tuloilla maksamaan yhden vanhuksen kulut kerrallaan. Huono niille, joilla on samaan aikaan kaikki neljä isovanhempaa hoivakodissa, mutta sitten varmaan aletaan tinkiä lasten koulutuksesta - jonka Urpo Kangas on varmaan jo saanutkin siihen mennessä muutettua maksulliseksi.

Vierailija
98/172 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama professori taitaa kuulua niihin, jotka rummuttavat lakimääräisen perintöoikeuden lakkauttamisen puolesta. Jokin asia tässä mättää. Jos vanhemmille on päässyt kertymään varallisuutta, oikeudenmukaisuus huutaa jotain ihan muuta kuin sitä, että vanhempien pitäisi saada hävittää varansa tuhlailevalla elämäntavallaan ja sen lisäksi jättää hoitopaikka lasten maksettavaksi. Jos vanhemmat sen sijaan ovat olleet ikänsä köyhiä, he harvoin ovat luoneet lapsilleen sellaisia elämisen edellytyksiä, joista lapset olisivat heille jotain velkaa.

Tuon Kankaan ajatuksen pohjana on juuri tuo, että ihmisten omaisuudet pitäisi saada ulosmitattua valtiolle 100%. Valtiohan ei tietenkään tee mitään lukuisilla asunnoilla ja kesämökeillä, mutta sitten niitä myytäisiin suurfirmoille sijoituskohteiksi - tai toki vanhusten lapset voisivat ostaa vanhempiensa omaisuudet takaisin, jos rahaa löytyisi, mutta siinäkin tapauksessa tuossa pelattaisiin suuromistajien pussiin. 

Vierailija
99/172 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä enää motivoisi ihmisiä tekemään työtä, jos lopulta kuitenkin kaikki rahat menevät? Samahan se sitten on elää yhteiskunnan tuilla, jos lopputulos on kuitenkin se, että mihinkään ei ole varaa kun rahat menevät vanhusten hoivamaksuihin, ja lopulta omaisuudetkin otetaan valtiolle hoivamaksujen takia? Ihan yhtä leveää elämää pystyy elämään kuin työttömänä, joten miksi vaivautua töihin ollenkaan?

Vierailija
100/172 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla logiikalla päivähoitomaksut maksetaan ihan niiden reaalikustannusten verran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi