Kankaan mukaan lasten tulisi maksaa köyhien vanhempiensa laitospaikat
Suomessa vanhemmat velvoitetaan pitämään huolta alaikäisistä lapsistaan. Avioliitossakin on pidettävä huolta puolisosta. Omista vanhemmista ei sen sijaan nykylain mukaan tarvitse välittää, ovat he miten köyhiä tahansa.
Oikeudenmukaisuus suorastaan huutaa sitä sellaisissa tapauksissa, joissa lapsi on hyvin varakas, käyttää tuhlailevaan elämään omia varojaan, ja on hylännyt omat vanhempansa, Kangas sanoo.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Minä ja sisarukset olemme vähävaraisia joten ei onnistu.
Kyllä se onnistuu. Ensin vanhempien omaisuus myyntiin ja kun rahat loppuu joko otatte heidät kotihoitoon tai sitten maksatte. Kumpi vaan käy.
Nyt on niin paha tilanne, että.kaikki osallistuu talkoisiin.
Minulls on mukava tilanne, vanhemmat ja appivanhemmat on kuolleet. Muuten minäkin osallistuisin.
Tuossa käytetään perintöä perusteluna ja kiristysvälineenä. Mun köyhiltä vanhemmilta ei ainakaan ole mitään perintöä tulossa. Tuskin ovat ainoat.
Kyllä nykyeläkeläinen saa ostopalveluja, siivousta, pesua ym. Jos ei jaksa mennä kauppaan, edellisenä päivänä netin kautta lista kauppaan, niin seuraavana päivänä ostokset kannetaan keittiöön saakka. Aatamin aikana aikuiset lapset hoitivat vanhuksia. Ei enää. Turvaranneke mummoille ja papoille. Apu tulee napin painalluksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se onnistuu. Ensin vanhempien omaisuus myyntiin ja kun rahat loppuu joko otatte heidät kotihoitoon tai sitten maksatte. Kumpi vaan käy.
Minulls on mukava tilanne, vanhemmat ja appivanhemmat on kuolleet. Muuten minäkin osallistuisin.
Meillä ei ole tällä hetkellä minkäänlaista pahaa tilannetta joten anna olla. Ei ole tulevaisuudessakaan.
Vanhemmat voi itse käytöksellään vaikuttaa miten paljon lapset ja lapsenlapset haluavat olla heidän elämässään ja auttaa.
Niin?
Missä hölmölässä me oikein eletään?
Keski-Euroopassa on monissa maissa ollut jo vuosikymmenet lapsilla velvollisuus maksaa vanhempiensa hoivat.
Tosin vanhemmilla on siellä velvollisuus maksaa lastensa opinnot, siellä ei opiskella muiden veronmaksajien kustannuksella.
Ovatko suomalaiset vihoviimeisiä ymmärtämään, että "valtio" ei ole mikään ihme aarrekirstu vaan me veronmaksajat jotka siis oikeasti maksetaan veroja eikä surkutella että kun emme nyt ole luotuja työntekoon.... siis me veroa maksavat maksamme teidän kaikkien muiden kulut.
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla niitä elättäisi 100% invalidiksi todettu ihminen kun itsekin olen ollut eläkkeellä jo kolmikymppisestä asti? Suksikoon professori kuuseen.
Miksi ryyppäsit itsesi eläkekuntoon jo kolmekymppisenä?
Tämä 50 vuotta on ihmiskunnan historiassa Suomessa ollut epäluonnollista aikaa.
Vanhukset on sysätty perheistä ikään kuin ulos. Yksinään elämään.
Vierailija kirjoitti:
Tuo lisäisi maastamuuttoa sekä itsemurhia ja vähentäisi verotuloja, kun osa jäisi pois töistä hoitamaan vanhempiaan. Toki yhteiskunnan varoja myös säästyisi, mutta olisiko tämä muka askel hyvinvointiyhteiskuntaa kohti vai siitä pois? Myös osa seitsenkymppisistä joutuisi hoitamaan yhdeksänkymppisiä vanhempiaan. Heräisi kysymys, miksi maksamme valtavaa verotaakkaa, jos emme saa sille enää juuri mitään vastinetta.
Petterihän haluaa säästää. Kaikki osallistuu etenkin köyhät. Hyvinvointivaltio ja sosiaaliturvan on luksusta, johon ei ole varaa, sanoo perut.
Nyt on aika ottaa mummot kotihoitoon!
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla niitä elättäisi 100% invalidiksi todettu ihminen kun itsekin olen ollut eläkkeellä jo kolmikymppisestä asti? Suksikoon professori kuuseen.
Ihmettelen kans. Olen työkyvytön ja ihan kaikkein alhaisinta tukea saan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ryyppäsit itsesi eläkekuntoon jo kolmekymppisenä?
En ole ryypännyt itseäni työkyvyttömäksi, mutta sinä taidat olla.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa käytetään perintöä perusteluna ja kiristysvälineenä. Mun köyhiltä vanhemmilta ei ainakaan ole mitään perintöä tulossa. Tuskin ovat ainoat.
Jos ei ole rahaa. Voit hoitaa itse. Muista ettei tukia tule. Mutta onhan leipäjonot olemassa. Turha valittaa, kaikki osallistuu talkoidiin eikä keneltäkään vaadita liikaa.
Ainakin jossain vaiheessa työtön menetti työttömyysturvansa, jos ryhtyi omaishoitajaksi, koska ei sitten ole enää työmarkkinoiden käytettävissä. Itse voisin omaishoitaa, jos omaishoidontuki olisi asiallisen suuruinen.
Mulla on ikääntyvät vanhemmat ja toivon, että olisi lakisääteinen mahdollisuus lyhennettyyn työaikaan, kuten lasten kanssa aikanaan. Oma talouteni kestäisi tämän, kuten monen muunkin keski-ikäisen. Tätä voisi tukea esim verohelpotuksella. Tulisi paljon halvemmaksi yhteiskunnalle kuin laitospaikat.
Omalla alalla lyhennettyä ei myönnetä, kun kyseessä ei mikään lakisääteinen oikeus. Yksi lisävapaa viikossa mahdollistaisi vanhemmista huolehtimisen paljon nykyistä helpommin. Mulla on veljen kanssa selkeä työnjako. Tämä kyllä osaltaan auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rahaa. Voit hoitaa itse. Muista ettei tukia tule. Mutta onhan leipäjonot olemassa. Turha valittaa, kaikki osallistuu talkoidiin eikä keneltäkään vaadita liikaa.
Mummo menee sitten leipäjonoon työpäivänsä jälkeen. Koska täällä ei oleilla. Menee siihen petterin hommaamaan työpaikkaan ja kustantaa elämisensä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tällä hetkellä minkäänlaista pahaa tilannetta joten anna olla. Ei ole tulevaisuudessakaan.
Eikö orpo ja persut juuri puhu kuinka paha tilanne on. Kaikilta säästetään. Vanhuksilta on parempi säästää kuin nuorilta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä ei ole omaisuutta. Ei ole säästöjä. Ei voida ottaa kotiin. Mä olen osatyökykyinen työperäisen sairauden takia. Ei ole meillä lapsillakaan omaisuutta. Mun miehen vanhemmat ovat kuolleet kauan sitten. En tuntenut heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat voi itse käytöksellään vaikuttaa miten paljon lapset ja lapsenlapset haluavat olla heidän elämässään ja auttaa.
Petteri säästää lain ja sinähän maksat tai hoidat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö orpo ja persut juuri puhu kuinka paha tilanne on. Kaikilta säästetään. Vanhuksilta on parempi säästää kuin nuorilta!
Talouden asiantuntijoiden mukaan meidän ei ole välttämättä pakko tehdä mitään elvytystoimia koska inflaatio hoitaa ajallaa, mutta kun paniikki myy ideologioita ja heikennyksiä ihmisten elämään.
Olen samaa mieltä, mutta onneksi ei tule menemään läpi. Ja mun on helppo sanoa, kun toinen vanhemmista ei ollut köyhä ja se joka on, on elossa sen jälkeen kun mä perin sen ekan ja olivat eronneet jo kauan aikaisemmin. (Eli elossa oleva ei saanut enää mitään). Niin mulla ois varaakin tuohon. Mutta luulenpa, että äitini kuolee saappaat jalassa, kuten täydellinen ihminen, joka hän muutenkin on.