Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kankaan mukaan lasten tulisi maksaa köyhien vanhempiensa laitospaikat

Vierailija
14.05.2023 |

Suomessa vanhemmat velvoitetaan pitämään huolta alaikäisistä lapsistaan. Avioliitossakin on pidettävä huolta puolisosta. Omista vanhemmista ei sen sijaan nykylain mukaan tarvitse välittää, ovat he miten köyhiä tahansa.

Oikeudenmukaisuus suorastaan huutaa sitä sellaisissa tapauksissa, joissa lapsi on hyvin varakas, käyttää tuhlailevaan elämään omia varojaan, ja on hylännyt omat vanhempansa, Kangas sanoo.

https://yle.fi/a/3-7108164

Kommentit (172)

Vierailija
121/172 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla logiikalla päivähoitomaksut maksetaan ihan niiden reaalikustannusten verran.

Kaksi vaihtoehtoa: vanha, jossa hoidettiin itse lapset ja vanhukset. Uusi, jossa molemmat vanhemmat käyvät töissä, maksetaan veroja ja valtio/kunta hoitaa lapset ja vanhukset.

Suurituloiselle ehkä sopii, että palataan vanhaan systeemiin, ei tarvi maksaa veroja ja pystyy kyllä palkkaamaan jonkun puolinälkiintyneen piian. Minusta on parempi, että maksetaan veroja ja yhteiskunta hoitaa, mutta jos pitää siirtyä vanhaan systeemiin, niin ok, no sittenpähän ei tarvitse maksaa veroja.

Vierailija
122/172 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna tuli uusi hyvinvointialue. Moni kunta ja kaupunki ei myönnä enää palveluseteliä eläkeläisen kodin siivouksen ostoon ja jos eläke 900 niin ei saa verovähennystä, koska 900 euron eläkkeestä ei mene veroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/172 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna tuli uusi hyvinvointialue. Moni kunta ja kaupunki ei myönnä enää palveluseteliä eläkeläisen kodin siivouksen ostoon ja jos eläke 900 niin ei saa verovähennystä, koska 900 euron eläkkeestä ei mene veroja.

Eläkeläinen saa alv alennuksen, mutta jos on esim. iso omakotitalo.

Vierailija
124/172 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai minä haluan auttaa ja jopa maksaa vanhempieni kulut, jos he eivät itse siihen kykene. Mutta teen sen rakkaudesta, en siksi että joku laki velvoittaa.

Vierailija
125/172 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahasta taas kinastellaan. Joskus voisi, kykyjen mukaan, ihan itse vapaaehtoisesti, täydestä sydämestä auttaa vanhempiaan, jotka ovat sinua auttaneet ja sinusta huolehtineet. Nyt on sinun vuorosi auttaa heitä. Ihan ilman mitään lakivelvoitteita, niin kuin täällä jo todettiinkin

Vierailija
126/172 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lehdissä on kivoja artikkeleita kuinka yksityiseltä voi tilata palvelut kotiin. Eikä maksa kuin 2000-5000€ kuukaudessa!

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/4a0de847-157f-40e2-8475-e6c6e…

Hmm, anopin nettoeläke on 1550e/kk, siitä pois asuminen, ruoka ja lääkkeet jää 50e.

Mitähän palveluita sillä saa?? Ei meillä ole varaa maksaa tuhansien eurojen hoitokuluja kun on omakin elämä maksettavana (ja mun nettorläke 120e parempi kuin anopin).

Olis kiva tietää millä nuo noita palveluita rahoittaa??

Vierailija
127/172 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se asia on monen ihannoimassa maassa Virossakin. Vanhuksen aikuiset lapset ovat vastuussa, jos vanhuksella itsellään ei ole rahaa järjestää tarvitsemaansa hoivaa. Useimmillahan ei ole. Lapset sitten joko maksavat hoitopaikasta (jos pystyvät) tai joutuvat hoitamaan vanhuksen itse. Moni on aivan kusessa sen takia.

Ainoastaan ne rahattomat vanhukset, joilla ei ole lähiomaisia, saavat valtion kustantaman hoitopaikan jostain lähinnä lääväksi luonnehdittavasta paikasta.

Vierailija
128/172 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mahtavaa. Esim. oma bio-isäni makaa tällä hetkellä laitoksessa, täysin avustettava sairaskohtauksen jäljiltä. Ei ole ikinä huolehtinut minusta, elarit kierrätti ulosoton kautta. Teki pimeästi töitä, ettei vain joutuisi maksamaan. Ja nyt minä joutuisin maksamaan siitä ilosta, että aikoinaan siitti minut? Ja se kaikki raha olisi pois omilta lapsiltani?

Tsiisus.

Vierailija
129/172 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muutaman varakkaan lapsen summat taida korjata Suomessa silti iäkkäiden asemaa tai kohtelua. Ja pärjäämistä. Siihen vaaditaan laajaa asennemuutosta ja kodin tuntua, omanlaista elämää mitä jokainen tottunut elämään. Osa tarvitsee siivousta ja joku jotain muuta.

Mutta se ratkaisee, jos kaikki maksaa ensin omat menot ja sen jälkeen, kun rahat loppuu, lapset maksaa loput.

Aattele, ei mitään vanhustenhuollon maksuja enää yhteiskunnan maksettavaksi. Iso säästö.

Eipä jää perusteita muullekaan hyvinvointivaltiolle tuon jälkeen. Kaikki voi maksaa itse omat ja suvun kulut: elatuksen, terveydenhuollon, koulutuksen. Poliisi ja palokuntakin voisi lähettää laskun perään.

Jep! Kerta tuolle tielle lähdetään niin just näin! Ei vanhukset ole mikään poikkeus. Kaikki vain omasta pussista. Ai ei rahat riitä? Se on voi voi, ei muuta kuin kadulle asumaan, säästät asumiskustannuksissa. Tai sukulaisten armoille.

Vierailija
130/172 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa intia, kun aletaan hankkia lapsia elättämään vanhemmat vanhoina? Joo ei kiitos. Ei kuulu sivistysvaltioon tuollainen orjuus.

Lähes kaikissa Euroopan maissa lapsilla on velvollisuus elättää iäkkäät vanhempansa. Se ei ole mikään Intian juttu.

Vierailija
131/172 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se asia on monen ihannoimassa maassa Virossakin. Vanhuksen aikuiset lapset ovat vastuussa, jos vanhuksella itsellään ei ole rahaa järjestää tarvitsemaansa hoivaa. Useimmillahan ei ole. Lapset sitten joko maksavat hoitopaikasta (jos pystyvät) tai joutuvat hoitamaan vanhuksen itse. Moni on aivan kusessa sen takia.

Ainoastaan ne rahattomat vanhukset, joilla ei ole lähiomaisia, saavat valtion kustantaman hoitopaikan jostain lähinnä lääväksi luonnehdittavasta paikasta.

Onko näin? Järkyttävää jos tosiaan on.

Vierailija
132/172 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahasta taas kinastellaan. Joskus voisi, kykyjen mukaan, ihan itse vapaaehtoisesti, täydestä sydämestä auttaa vanhempiaan, jotka ovat sinua auttaneet ja sinusta huolehtineet. Nyt on sinun vuorosi auttaa heitä. Ihan ilman mitään lakivelvoitteita, niin kuin täällä jo todettiinkin

Melko naiivi hyvän kodin kasvatin paheksunta. On paljon koteja joissa on ollut alkoholismia ja väkivaltaa. Olisi kohtalon ivaa jos heistä joutuisi huolehtimaan aikuisena vielä. Hyvässä lykyssä elävät 10 vuotta hoidettavana myrkyttämässä ilmapiiriä.

Vierailija
133/172 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on tälläkin palstalla kyselty, kuka minut vanhana hoitaa kun minulla ei ole lapsia. Niin että hoitakaa.

Vierailija
134/172 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama professori  Urpo   Kangas  on  myös sitä mieltä että  mummo jolla on  säästötilillä    2 00 000---- 3 00 000  euroa on velvollinen tuhlaamaan terasseilla rahansa  juomiin  ja  syömisiin.    Ihan vaikka  mummo olisi ikänsä ollut raivoraitis. Näille  käskyille nauraa jo   naurismaan aidatkin.   Ukko on ihan höperö ja  jostain syystä on kiukkunen kun joku perii ihan rahaa. Taitaa vihata  jostain   syystä  varakkaita säästäväisiä mummoja. Siis  kannattaa jättää  hänen mielipiteet  romukoppaan.

Vierailija
135/172 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-Eutoopan maissa on yämä velvollisuus. Eli ensin maksat itse ja loput maksaa lapsesi. Koskee kaikkia. Onkohan Petteri tätä miettinyt? Tulisi isot säästöt!

Höpö höpö. Kukaan ei ole velvollinen elättämään vanhempiaan MISSÄÄN. Moni tekee niin rakkaudesta mutta eihän se suomalaisessa kaksiossa onnistu.

Vierailija
136/172 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on päätetty, että työikäiset on työmarkkinan palveluksessa.

Joten aika sekavaa haihattelua kuvitella, että samalla hoitaisi jotain muistisairaita tai liikuntaongelmaisia kotona 😂

Ehkä tuo Kangas esittää, että työpaikoille perustetaan vanhusten hoitopaikkoja, joihin jokainen tuo aamulla vanhempansa hoitoon.

Äläpä ap viitsi sössötellä silkkaa roskaa.

Vierailija
137/172 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, sittenhän joko töissä tulee ahdasta tai ne tehdään etänä kotoa. Mitenhän joku siivooja tai sairaanhoitaja tekee etätyötä?

Miten joku kiinteistönhuoltaja leikkaa nurmikot, onko sillä ne vanhemmat peräkärryssä leikkurin takana?

Vierailija
138/172 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt oli astetta parempi trollaus, 6/5

Vierailija
139/172 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuloraja on säädetty järkeväksi kuten esim 100 000€ vuodessa.

60 000 vuodessa saattaa kuulostaa jollekin paljolta, mutta kun on vielä lainat maksamatta ja omat lapset elätettävänä niin ei siitä paljon jää.

Ihan ensin on kyllä myytävä vanhuksen oma omaisuus. Eli ole ok että vanhus omistaa arvokkaan asunnon jonka lapsi perii niin valtio kustantaa hoitopaikan.

Vierailija
140/172 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla logiikalla päivähoitomaksut maksetaan ihan niiden reaalikustannusten verran.

Kaksi vaihtoehtoa: vanha, jossa hoidettiin itse lapset ja vanhukset. Uusi, jossa molemmat vanhemmat käyvät töissä, maksetaan veroja ja valtio/kunta hoitaa lapset ja vanhukset.

Suurituloiselle ehkä sopii, että palataan vanhaan systeemiin, ei tarvi maksaa veroja ja pystyy kyllä palkkaamaan jonkun puolinälkiintyneen piian. Minusta on parempi, että maksetaan veroja ja yhteiskunta hoitaa, mutta jos pitää siirtyä vanhaan systeemiin, niin ok, no sittenpähän ei tarvitse maksaa veroja.

Se pudottaisi sun veroja ehkä 1%. Alatko omilla rahoilla pitämään huolta myös tieverkosta? ei taida ihan omat tulot enää riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi