Kankaan mukaan lasten tulisi maksaa köyhien vanhempiensa laitospaikat
Suomessa vanhemmat velvoitetaan pitämään huolta alaikäisistä lapsistaan. Avioliitossakin on pidettävä huolta puolisosta. Omista vanhemmista ei sen sijaan nykylain mukaan tarvitse välittää, ovat he miten köyhiä tahansa.
Oikeudenmukaisuus suorastaan huutaa sitä sellaisissa tapauksissa, joissa lapsi on hyvin varakas, käyttää tuhlailevaan elämään omia varojaan, ja on hylännyt omat vanhempansa, Kangas sanoo.
Kommentit (172)
Tuossa kyllä hyvinvointiyhteiskunnan moraalinen selkäranka romahtaisi jos keskiluokkaiset joutuisivat vielä maksamaan vanhempiensa hoidon. Mitä varten me maksamme veroja. Minäki kyllä jättäytyisin yhteiskunnan elätiksi.
Keski-Eutoopan maissa on yämä velvollisuus. Eli ensin maksat itse ja loput maksaa lapsesi. Koskee kaikkia. Onkohan Petteri tätä miettinyt? Tulisi isot säästöt!
Ei muutaman varakkaan lapsen summat taida korjata Suomessa silti iäkkäiden asemaa tai kohtelua. Ja pärjäämistä. Siihen vaaditaan laajaa asennemuutosta ja kodin tuntua, omanlaista elämää mitä jokainen tottunut elämään. Osa tarvitsee siivousta ja joku jotain muuta.
Yritän ja haluan ja toimia siten, että tulevaisuudessa lapseni eivät joutusi kokemaan ja tuntemaan, että joutuvat tai ovat pakotettuja auttamaan minua. En odota tai vaadi, että heidän tulisi koskaan maksaa esimerkiksi minun mahd. laitospaikkani. Mutta tästä huolimatta toivon ja yritän toimillani edistää sitä, että vastaisuudessakaan lähin omaiseni, joka minulla olisi ei olisi viranomainen.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Ei muutaman varakkaan lapsen summat taida korjata Suomessa silti iäkkäiden asemaa tai kohtelua. Ja pärjäämistä. Siihen vaaditaan laajaa asennemuutosta ja kodin tuntua, omanlaista elämää mitä jokainen tottunut elämään. Osa tarvitsee siivousta ja joku jotain muuta.
Mutta se ratkaisee, jos kaikki maksaa ensin omat menot ja sen jälkeen, kun rahat loppuu, lapset maksaa loput.
Aattele, ei mitään vanhustenhuollon maksuja enää yhteiskunnan maksettavaksi. Iso säästö.
Tervetuloa intia, kun aletaan hankkia lapsia elättämään vanhemmat vanhoina? Joo ei kiitos. Ei kuulu sivistysvaltioon tuollainen orjuus.
Vierailija kirjoitti:
Keski-Eutoopan maissa on yämä velvollisuus. Eli ensin maksat itse ja loput maksaa lapsesi. Koskee kaikkia. Onkohan Petteri tätä miettinyt? Tulisi isot säästöt!
Saksassa laki muuttui muutamia vuosia sitten, niin että maksuvelvollisuus on vasta yli 100.000 euroa tienaavilla lapsilla. Ennen lainmuutosta maksoimme 1,5 vuotta anopin hoitokotimaksuja ja olemme itse tavallisia eläkeläisiä.
Ei missään tapauksessa. Missä näitä neroja sikiää.
Inhorealisti kirjoitti:
Mahtaisi eutanasialuvut lähteä nousuun. Ja vanhusten myrkyttämiset.
Talvella avantoon potkukelkan kanssa. Paketti unilääkkeitä naamaan ja pilkille -30 asteen pakkasilla yövaatteet päällä.
Ja mitenköhän käy halukkuudelle maksaa näitä törkyveroja....
Ensin maksat opiskelut, sitten omien lasten elätyksen ja niiden opiskelut, sit vanhempien vanhuusajan hoidon ja jos jokunen ropo tämän kaiken jälkeen on viivan alle jäänyt niin Attendo ja Mehiläinen vie loput kun sun oma eläkeikä ja vanhuusvaivat alkaa 😂
#kokoomuksenunelma
Olen kirjoittanut Kantaan hoitotahto-kohtaan,ettei hoitoani saa sälyttää lasten kontolle. Yhteiskunta vaatii lapsia milloim minkin poliitikon suulla. Lapset on tehty - on yhteiskunnan tehtävä huolehtia vanhemmista.
Vierailija kirjoitti:
Ei missään tapauksessa. Missä näitä neroja sikiää.
jep ja että ehdottajana on vielä oman alan arvostettu proffa, alkaako dementia iskeä vai mikä motiivi. En odottele keneltäkään perintöjä ja valmis tietty jossakin määrin vanhempiani auttamaan tai ehkä ei äitiäni, kun hänen mielestä mulla ei olisi edes oikeutta olla olemassa. Mitä tulorajoja siihen kaavailtaisiin, mikä katsotaan yltäkylläiseksi elämäksi( auton omistaminen ja varaa ostaa lohta kerran-kaks kuussa?/sarkasmia). Ei Suomessa oikeasti ole superrikkaita pilvin pimein ja he todennäköisesti jo kustantavatkin yksityiset hoitokodit sukulaisilleen ellei niillä ole itse varaa siihen. Suomessa on melko suuri keskiluokka joka tienaa n. 3500-6000e/kk ja joita pyritään verottamaan kaikin keinoin. Näillä liksoilla ei oikeasti kroisostella vaikka bruttona palkka hurjalta kuulostaakin ja kaikki huutaa kuorossa, että keskiluokkaisten kermap*rseiden pitää maksaa vain enemmän, niin ne köyhätkin kärsii. Tolla liksalla joutuu tekemään jo jokseenkin stressaavaa työtä ja silloin kuin siitä kuoritaan kaikki hyödyt ja käteen jää saman verran kuin 2500e/kk tienaavalla, niin miksi vaivautua enää vaativampiin hommiin ja heittelemään euroja jokaiseen ilmansuuntaan. Lisäksi moni asuu kuitenkin suht ahtaasti, siinä ei mahdu enää sitä mummoa/pappaa takahuoneeseen asustamaan.
Sama professori taitaa kuulua niihin, jotka rummuttavat lakimääräisen perintöoikeuden lakkauttamisen puolesta. Jokin asia tässä mättää. Jos vanhemmille on päässyt kertymään varallisuutta, oikeudenmukaisuus huutaa jotain ihan muuta kuin sitä, että vanhempien pitäisi saada hävittää varansa tuhlailevalla elämäntavallaan ja sen lisäksi jättää hoitopaikka lasten maksettavaksi. Jos vanhemmat sen sijaan ovat olleet ikänsä köyhiä, he harvoin ovat luoneet lapsilleen sellaisia elämisen edellytyksiä, joista lapset olisivat heille jotain velkaa.
Aletaan olla siinä tilanteessa, että jotain vastuuta tulisi jokaisen ottaa iäkkäistä vanhemmistaan. Olkoon se rahaa tai aikaa. Meidän yhteiskunta ei kestä nykymallia väestön ikääntyessä.
Vierailija kirjoitti:
Sama professori taitaa kuulua niihin, jotka rummuttavat lakimääräisen perintöoikeuden lakkauttamisen puolesta. Jokin asia tässä mättää. Jos vanhemmille on päässyt kertymään varallisuutta, oikeudenmukaisuus huutaa jotain ihan muuta kuin sitä, että vanhempien pitäisi saada hävittää varansa tuhlailevalla elämäntavallaan ja sen lisäksi jättää hoitopaikka lasten maksettavaksi. Jos vanhemmat sen sijaan ovat olleet ikänsä köyhiä, he harvoin ovat luoneet lapsilleen sellaisia elämisen edellytyksiä, joista lapset olisivat heille jotain velkaa.
Sillä on varmaan omat lapset perinnöttömäksi tekemättä ja koittaa fiksata asiat niin, ettei niille jäisi lakiosaa.
Vierailija kirjoitti:
Aletaan olla siinä tilanteessa, että jotain vastuuta tulisi jokaisen ottaa iäkkäistä vanhemmistaan. Olkoon se rahaa tai aikaa. Meidän yhteiskunta ei kestä nykymallia väestön ikääntyessä.
no eikös ne huolehdi jo nyt, itse saanut työkavereilta sen käsitykseen että hoitokotiin pääsee vasta siinä kunnossa kun vanhus vaatii 24/7 valvontaa...ei sinne mennä mitä spa-päiviä viettämään hoitokotiin siis. Ainakin pk-seudulla vaikea löytää paikkoja, muun maan tilanteesta en ole tietoinen.
Vierailija kirjoitti:
Kestäköön. Ihme oletus, että meillä olisi rahaa saatika omia terveitä lapsia joiden hoidon voisi laiminlyödä ja aikaa. Useimmat asuu myös vanhemmistaan satojen kilometrien päässä.
Eli lapsuutensa köyhyydessä eläneet joutuisivat kustantamaan köyhien vanhempiensa hoitokulut, mutta rikkaiden vanhempien lapset saisivat pitää omat palkkatulonsa? Eli vaikka työllä ja tuskalla olisi saavuttanut luokkanousun, valtio vie rahat? Mitäpä sitä sitten kukaan köyhän vanhemman lapsi turhaan mitään enää yrittäisikään. Koko elämän kestävä kannustinloukku.
Vanhemmat ovat velvollisia elättämään lapsensa, koska he ovat tehneet tietoisen päätöksen hankkia lapsi. Lapsi taas ei ole voinut vaikuttaa syntymäänsä, joten hänellä ei ole mitään velvollisuuksia vanhempiaan kohtaan.