Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö kaikki lääkärit ymmärrä reseptien uusimista?

Kummallista touhua
13.05.2023 |

Minulla on jatkuva lääkitys. Yleensä, kun olen ostanut 100 kpl:een rasian, uusin reseptini jonkun ajan kuluttua, kun vielä muistan. Kerran unohdin, eikä reseptillä ollutkaan lääkettä. Tuli kiire uusimiselle.
Nyt kun laitoin reseptin uusintaan tk:een, joku tilapäinen lääkäri oli tosin sen uusinut, mutta laittanut pitkät litaniat, etten saa hakea lääkettä ennen tiettyä päivämäärää. Hän oli myös kirjannut ylös, että olen hiljattain lääkettä ostanut jne.
Eihän minulla ole tarkoituskaan hakea, eikä sitä edes saisi apteekista ennen määrättyä pvm:ää.
Jopa apteekissa usein kysytään reseptin tyhjennyttyä: Haluatko, että me laitamme uusintaan, vai uusitko itse?
Miksei jotkut lääkärit tajua, että olen uusimassa reseptiä, en hakemassa niitä lääkkeitä lisää, kun juurihan niitä paketin ostin?

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla mitään ehtoja tossa lääkkeessä ole. Oon vuosia käyttäny sitä ja on estolääkitys yhteen vaivaan. 

Sitten farmaseutti teki virheen. En ymmärrä miksi. Olisit sanonut, että on uusittu resepti.

Vierailija
62/117 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiettyjä lääkkeitä saa vaikka heti koko reseptillä.

Toisia vain 3kk annoksen

Harvoja vain lasketun annosmäärän mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla mitään ehtoja tossa lääkkeessä ole. Oon vuosia käyttäny sitä ja on estolääkitys yhteen vaivaan. 

Sitten farmaseutti teki virheen. En ymmärrä miksi. Olisit sanonut, että on uusittu resepti.

Vielä, kun resepti uusitaan, niin jäljellä olevat lääkemäärät nollautuvat. Joku ehto tuossa on. Ellei sitten Kelakorvaus.

Vierailija
64/117 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sanoin ja kyllä hän sen uusimisen näki. Mutta kun on jäljellä vielä vanhoja niin on tietty päivä, koska saa uusia sitten. 

Vierailija
65/117 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sanoin ja kyllä hän sen uusimisen näki. Mutta kun on jäljellä vielä vanhoja niin on tietty päivä, koska saa uusia sitten. 

Väärin teki. Uudistettuun reseptiin ei vaikuta vanhalla reseptillä aiemmin ostetut lääkkeet. Joku ehto sinulla on tai lääke ei ole tavanomainen.

Vierailija
66/117 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuteen reseptiin ei vaikuta vanha osto.

Jos resepti uusitaan, niin siihen vaikuttaa.

-eri-

Vierailija
67/117 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-eri-

EI NOIN. Kun resepti Uusitaan, niin reseptillä jäljellä olevat määrät menevät "nollille." Ei ongelmia.

Vierailija
68/117 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis mikä " kiire" sille uusimiselle oli jos olit just hakenut lääkettä.? Ei se mikään kiire ole, jos sulla on jo n. 100 pilleriä kotona.

No varmaan se, että juuri silloin sen sattui muistamaan. Ei sitä välttämättä muista sitten 2 kuukauden päästä uusia.

Minulle kävi viimeksi apteekissa niin, että kaikki reseptit olivat vanhoja kun en ollut muistanut uusia niitä. Yhdeltä lääkkeeltä oli kelakorvattavuuskin päättynyt, ja sekin piti uusia. Nyt on sitten kivasti muutaman kuukauden tauko lääkityksessä. Ensin piti saada lääkäriaika b-todistusta varten ja nyt pitää vielä odotella kelan vastausta 😫

Oma moka se tietenkin oli kun en muistanut tarkistaa ja uusia reseptejä ja korvattavuutta. Tämän takia ne uusimiset on hyvä tehdä silloin kun muistaa.

Vierailija
69/117 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis mikä " kiire" sille uusimiselle oli jos olit just hakenut lääkettä.? Ei se mikään kiire ole, jos sulla on jo n. 100 pilleriä kotona.

No varmaan se, että juuri silloin sen sattui muistamaan. Ei sitä välttämättä muista sitten 2 kuukauden päästä uusia.

Minulle kävi viimeksi apteekissa niin, että kaikki reseptit olivat vanhoja kun en ollut muistanut uusia niitä. Yhdeltä lääkkeeltä oli kelakorvattavuuskin päättynyt, ja sekin piti uusia. Nyt on sitten kivasti muutaman kuukauden tauko lääkityksessä. Ensin piti saada lääkäriaika b-todistusta varten ja nyt pitää vielä odotella kelan vastausta 😫

Oma moka se tietenkin oli kun en muistanut tarkistaa ja uusia reseptejä ja korvattavuutta. Tämän takia ne uusimiset on hyvä tehdä silloin kun muistaa.

Tämä on totta. Juuri siksi olisi hyvä uusia heti reseptit, mutta kuten ap kertoo, menee joskus vaikeaksi. Olen itsekin saanut vastauksen uusimispyyntöön: Ostettu juuri, joten ei uusita. 

Vierailija
70/117 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Juuri siksi olisi hyvä uusia heti reseptit, mutta kuten ap kertoo, menee joskus vaikeaksi. Olen itsekin saanut vastauksen uusimispyyntöön: Ostettu juuri, joten ei uusita. 

Minulla tehty sama. No, uusimista ei kuitenkaan kielletty Kannasta, joten pompautin uuden uusinnan samaan reseptiin. Kuukauden annos eli kun seuraavalla kerralla lopulta uusittiin, entinen ehti laskennallisesti loppua hoeman uusinnan jälkeen.

Siellä on loputtomiin aikaa pelailla tällaisten kanssa. "Resurssit ei riitä" on aina niin hauska lentävä lause lehdistölle lausuttavaksi.

Toinen kerta meni niin, että laitettiin itse reseptiin "haettavissa aikaisintaan x.x.". Säästyi terveydenhuollon resursseja, kun samaa reseptiä ei jyystetä useaan kertaan.

Tämä kikka ei "muistunut" erään toisen lääkärin mieleen heti, vaan piti minun itseni sanoa että miksi ei tehdä noin. Tämä lääkäri ei sitä ohjelappusen laittanut vaan apteekille viestinä. Tässä se huono puoli ettei potilas voi tietää, tehdäänkö näin vai ei kysymättä apteekista. Mutta olen silti juuri tämän keinon kannalla, koska jos se kuitenkin aiotaan jatkossa uusia, säästyy yhteiskunnan rahoja, kun yhteen reseptiin kosketaan vain kerran.

Vierailija
71/117 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät tajua. Minä olen vuosia syönyt levottomiin jalkoihin Sifrolia ja viimeksi ei enää reseptiä uusittu. 

Luultavasti resepti on uusittu suoraan jo useamman kerran ja nyt onkn katsottu että reseptin uusimiseksi/uuden reseptin saamiseksi olisi syytä käydä lääkärissä jotta varmistutaan että lääkkeen käyttötarve on edelleen olemassa.

Vierailija
72/117 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha ap:lla sitten joko pamit tai kod eiinit myyty ja lisää tarvii. 

Vierailija
73/117 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaha ap:lla sitten joko pamit tai kod eiinit myyty ja lisää tarvii. 

Ei minulla ole samoja lääkkeitä kuin sinulla. Jos lukisit ketjun, huomaisit, että kyse oli ihan muista lääkkeistä. 

Sinähän voit ostaa vaikka katukaupasta itsellesi lisää mömmöjä. 

Terv. ap

Vierailija
74/117 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat apteekista koko kahden vuoden reseptin satsin lääkkeitä kerralla. Ainoastaan Kelan korvauksen saa vain 3 kk ajalta. Poikkeuksena lääkkeet, joissa epäillään väärinkäyttöä ja niitä saa ostaa vasta iteraatioajan kuluttua.

Tämän kirjoittajan höpinöitä ihmettelen todella. Vai oikein kahden vuoden lääkkeet kerralla. Kerrotko vielä kuka lääkäri kirjoittaa esim. särkylääkkeitä kahden vuoden reseptin? Tai mitään muitakaan lääkkeitä. Eihän siinä olisi järjen hiventä. Sairaudet voivat muuttua vuosien varrella. Ihmiset voivat kuolla tai vaihtoehtoisesti parantuakin. Lääkkeet uudistuvat jne. 

Vierailija
75/117 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hae sinä kahden vuoden lääkkeet kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat apteekista koko kahden vuoden reseptin satsin lääkkeitä kerralla. Ainoastaan Kelan korvauksen saa vain 3 kk ajalta. Poikkeuksena lääkkeet, joissa epäillään väärinkäyttöä ja niitä saa ostaa vasta iteraatioajan kuluttua.

Tämän kirjoittajan höpinöitä ihmettelen todella. Vai oikein kahden vuoden lääkkeet kerralla. Kerrotko vielä kuka lääkäri kirjoittaa esim. särkylääkkeitä kahden vuoden reseptin? Tai mitään muitakaan lääkkeitä. Eihän siinä olisi järjen hiventä. Sairaudet voivat muuttua vuosien varrella. Ihmiset voivat kuolla tai vaihtoehtoisesti parantuakin. Lääkkeet uudistuvat jne. 

Oma lääkärini Kardiologi kirjoittaa kahden vuoden reseptit. Reseptien voimassaolo on nykyisin kaksi vuotta. Kyllä niitä kirjoitetaan, sama miehelläni. Molemmilla sydänlääkkeitä. Kela myöntää korvauksen enintään 3 kk:n ostoista. Saan kaikki kerralla, ellen halua Kelan korvausta. Olet totaalisen väärässä

Vierailija
76/117 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kummallista touhua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät tajua. Minä olen vuosia syönyt levottomiin jalkoihin Sifrolia ja viimeksi ei enää reseptiä uusittu. 

Sinun tilanteesi kuulostaakin ikävältä toisin kuin ap:n. Ap:n reseptihän uusittiin mutta silti hän vaahtoaa täällä.

Niin uusittiin. Siitä ei ollut kyse. Kyse oli siitä, eivätkö lääkärit ymmärrä, ettei tällaisia litanioita tarvitse kirjoitella. Pelkkä uusiminen riittää mainiosti. 

Säälittävää, kun sä et itse ymmärrä. eli et ole KAIKKINA NÄINÄ VUOSINA tajunnut, että sä oisit saanut aina hakea sillä uudella reseptillä apteekista lääkkeen kelakorvattuna heti, kun se oli uusittu!  :D

Ei pidä paikkaansa tällainen. Tai siis uudella reseptillä saa hakea, mutta ei UUSITULLA. Se on eri asia. Uusitun reseptin kanssa lasketaan laskurilla, milloin on viimeksi ostanut lääkettä ja mihin saakka se riittää. 

Eli sekoitat kaksi asiaa. 

Itse olet väärässä. KAIKILLA UUSITUILLA TAI UUDISTETUILLA TAI UUSILLA resepteillä saa aina hakea heti, kun resepti on uusittu. 

Ellei lääkäri ole vaatinut reseptissä sanallisesti erikseen, että saa toimittaa vasta kun vanhan, tyhjäksi menneen reseptin toimituksesta on X määrä aikaa. Kai mä nyt tiedän, kun itse toimitan noita reseptejä apteekissa!

Vierailija
77/117 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajusin heti mitä ap tarkoitti. Täällä on mennyt reilun vuoden reseptien uusimiset todella oudoksi, aiemmin lääkkeet uusittiin mieluusti 1-2 vuodeksi kroonisissa sairauksissa, nyt kaikki ihme kappalemääriä, vain kuukauden lääkkeitä jne. Kyse on lääkkeistä joita olen käyttänyt vuosikymmeniä, ja alkup. resetit on ihan erikoisterveydenhoidon yksiköistä. 

Esim.  Laitoin  reseptin tyhjennyttyä uusimispyynnön, kuten aina, mutta vastassa oli lääkärin selvitys siitä että olen hakenut lääkettä 2 viikkoa sitten, sitä pitäisi riittää vielä 2 viikoksi, en tarvitse vielä uutta reseptiä. Olin aika hämmästynyt, viimeiset 30v olen ollut  siinä luulossa, että asioistaan huolehtiva ihminen uusii reseptin kun edellinen on tyhjä. Siksihän ne kysyy apteekissakin heti, että tää resepti nyt tyhjeni, laitanko uusittavaksi? Näitä kaikki lääkitykset päin helvettiä/lääkettä liian lyhyeksi ajaksi (ei edes 3kk kerralla  mikä tulee halvemmaksi asiakkaalle) ei ole uusittu lainkaan- sekoiluja on sattunut itselleni monisairaana viimeisen vuoden paljon. 

Itsestäkin omakannan reseptien uusiminen tuntuu nykyään vaikealta lääkäreille,  ihan kuin olisi unohdettu, että se on kehitetty myös asiakkaan elämän ja lääkeasioiden helpottamiseksi. En tiedä mikä tuossa on taustalla. Ei ymmärretä enää kannan ideaa siellä lääkäripäässä, ja kuormitetaan terveydenhoitoa turhaan kun pitää soitella omista vanhoista toimivista resepteistään useaan kertaan. 

Tässä ap. 

Joku jo minua kaipasikin ilmoittamaan miten olen niellyt tappioni. :D Hih, en minä sentään täällä vuorokaudet ympäri ole.

Mutta asiaan. Tämä lainaamani kirjoitus on juuri sitä mitä tarkoitin. Tämä kirjoittaja vain osasi kertoa asian paremmin kuin itse tein aloituksessa ja siksi täällä jotkut apteekin tädeiksi itsensä ylentäneet kirjoittelevat ihan mitä sattuu. 

Itsellänikin on erikoissairaanhoidosta saatu resepti krooniseen sairauteen jatkuvana. Ennen se olikin vuodeksi eteenpäin. Nyt sitten näitä pitää olla yhtenään uusimassa ja siksi uusin sen mahd. nopeasti, etten vain unohda. 

terv. ap

Niin, jos lääkäri ei olisi reseptiin kirjoittanut, että apteekin pitää valvoa, ettet hae uutta annosta heti vanhan reseptin tyhjennyttyä / vanhennuttua, niin olisit saanut hakea uuden satsin heti, kun sulla on uusi, uusittu tai uudistettu resepti. Paitsi jos kyse on nyt juuri klonatsepaamireseptistä (Rivatril yms) silloin apteekki kaivaa esiin edellisen toimituksen tyhjistäkin (tai vanhentuneista) resepteistä.

t. apteekin täti

Vierailija
78/117 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on kerrottu että uusitulta respalla saa ostaa lääkkeitä mielin määrin. Päätinpä kokeilla tätä, kun oli muuta asiaa apteekkiin. Mulla on lääke, jota pitää ottaa 2 päivässä eli 100 kpl:een purnukka kestää 50 päivää. Mulla on uusittu respa nyt, kun otin entisen tyhjäks viimeks. Kotona pillereitä oli vielä yli parikymmentä. Kysyin lääkettä. En saanut. Apteekin farmaseutti (vai mikä lie on) sanoi, että saan seuraavan satsin tän kuun lopussa. Eli täyttä shittiä nää jutut. 

En sitten tiedä onko sellainen apteekkiohjelma, joka näyttää uudistetun reseptin vanhan version, mutta toinen apteekkiohjelma ei näytä. 

Ja apteekissahan taas ei saada mennä ilman potilaan lupaa kaivamaan tyhjiä ja vanhoja reseptejä esille. 

Olisi vähän liian vaikeaa vaatia aina, että potilaan itsensä pitää hakea omat lääkkeensä, koska jos asioija on vaikkapa puoliso, mutta mitään erillistä valtuutusta asioida ei ole tehty, vaan hän tulee kelakortilla ja tietää lääkkeet, joita pitää saada, niin ei sinne vanhoihin resepteihin vaan saataisi mennä.

Ja kun apteekkiohjelma ei näytä niitä vanhoja ostoja, niin miten niitä voitaisiin valvoakaan? Ei mitenkään. 

Se pitäisi löytyä kelan sv-ohjeista tuo, että uutta erää ei saa toimittaa korvattuna, jos vanhalla reseptillä toimitettua on vielä jäljellä, mutta ei taida löytyä. Apteekki voi toki kyykyttää asiakkaitaan niin paljon kuin haluaa. Mutta meneekö se oikein on toinen juttu.

Vierailija
79/117 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin meni. Kysypä seuraavalla kerralla, että kaivaa sulle sen kelan sv-ohjeen, joka tuota vaatii. (Sv = sairasvakuutus)

Vierailija
80/117 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-eri-

Ei vaikuta. Olen toimittanut lääkkeitä kohta 20 vuotta, ikinä ei ole tullut apteekille muikkaria (50e sakko) kelasta tästä. Ja siis en katsele aikaisempia reseptejä, jos on resepti, joka on uusi, uudistettu tai uusittu. Toimitan vaan.