Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö kaikki lääkärit ymmärrä reseptien uusimista?

Kummallista touhua
13.05.2023 |

Minulla on jatkuva lääkitys. Yleensä, kun olen ostanut 100 kpl:een rasian, uusin reseptini jonkun ajan kuluttua, kun vielä muistan. Kerran unohdin, eikä reseptillä ollutkaan lääkettä. Tuli kiire uusimiselle.
Nyt kun laitoin reseptin uusintaan tk:een, joku tilapäinen lääkäri oli tosin sen uusinut, mutta laittanut pitkät litaniat, etten saa hakea lääkettä ennen tiettyä päivämäärää. Hän oli myös kirjannut ylös, että olen hiljattain lääkettä ostanut jne.
Eihän minulla ole tarkoituskaan hakea, eikä sitä edes saisi apteekista ennen määrättyä pvm:ää.
Jopa apteekissa usein kysytään reseptin tyhjennyttyä: Haluatko, että me laitamme uusintaan, vai uusitko itse?
Miksei jotkut lääkärit tajua, että olen uusimassa reseptiä, en hakemassa niitä lääkkeitä lisää, kun juurihan niitä paketin ostin?

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni nuha tai kuume ei ole syy lääkärikäyntiin.

Minusta löytyy merkintöjä tyyliin kipsaus tai isomman haavan tikkaaminen.

Oikeasti sitä pildeäkään ei tarvi käydä levittelemässä kerran vuodessa, jos sen kanssa on kaikki hyvin.

Sullako tuli ekana pilden levittely mieleen, inceli.

Sorry. Tämä on biologisten naisten juttu. Voit toki identifioitua pääsi sisällä naiseksi, mutta biologista naista susta ei saa leikkaamallakaan. Et koskaan pysty synnyttämään lasta.

Tuo on vähän outo juttu. Oikeastihan sukpolenkorjausleikkauksia ei ole olemassakaan.

Biologista sukupuolta ei pysty muuttamaan ottamalla muovitissit ja napsauttamalla pippeli pois.[/quote

Kenestäkään ei tule leikkauksen jälkeen miehiä tai naisia. Kaikki näkee teidät sukupuolileikkauksen läpikäyneinä, muttei aitoina miehinä tai naisina. ]

Vierailija
102/117 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummallista touhua kirjoitti:

Hyvänen aika! Juuri kerroin aloituksessa, että lääkkeitä ei saa ulos apteekista ennen tiettyä päivämäärää. Ettekö ole tällaisesta tietoisia?

Esim. nettilaskurilla pystyy katsomaan, milloin on oikeutettu seuraavaan lääke-erään. 

Ja joku kirjoittaa: Mikä kiire lääkkeen uusimisella on. Juuri kerroin aloituksessa; joskus olen unohtanut uusia lääkkeen, niin se on helpoin muistaa uusia sen jälkeen, kun on hakenut edellisen satsin. Aina olen näin tehnyt ja aina minulle on lääke kirjoitettu. 

Tällaiset "vierailevat lääkärit" eivät taida tajuta asiaa. 

Saa sen lääkkeen, mutta siitä ei saa kela-korvausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvänen aika! Juuri kerroin aloituksessa, että lääkkeitä ei saa ulos apteekista ennen tiettyä päivämäärää. Ettekö ole tällaisesta tietoisia?

Esim. nettilaskurilla pystyy katsomaan, milloin on oikeutettu seuraavaan lääke-erään. 

Ja joku kirjoittaa: Mikä kiire lääkkeen uusimisella on. Juuri kerroin aloituksessa; joskus olen unohtanut uusia lääkkeen, niin se on helpoin muistaa uusia sen jälkeen, kun on hakenut edellisen satsin. Aina olen näin tehnyt ja aina minulle on lääke kirjoitettu. 

No kun ei saa. Ihan kysyin apteekista. Kerrottiin tietty päivämäärä, jolloin voin hakea lääkkeen. Ennen sitä ei saa edes ilman kelakorvaavuutta. 

Vierailija
104/117 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ei saa. Ihan kysyin apteekista. Kerrottiin tietty päivämäärä, jolloin voin hakea lääkkeen. Ennen sitä ei saa edes ilman kelakorvaavuutta. 

Näin käynyt itsellekin. Lääkelakiin farmaseutti vetosi.

Vierailija
105/117 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä eri kuin edellä. Sain v. 2022 apteekista hormonilaastaripaketin aiemmin, ilman kelakorvausta. Onneksi kadonnutkin paketti löytyi.

Voisiko olla jotain eri käytäntöjä riippuen lääkkeestä? Ainakaan vahvojen kipulääkkeiden kohdalla tuo ei olisi mahdollista.

Vierailija
106/117 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä eri kuin edellä. Sain v. 2022 apteekista hormonilaastaripaketin aiemmin, ilman kelakorvausta. Onneksi kadonnutkin paketti löytyi.

Voisiko olla jotain eri käytäntöjä riippuen lääkkeestä? Ainakaan vahvojen kipulääkkeiden kohdalla tuo ei olisi mahdollista.

Kyse on lääkärin kirjaamasta Iter. merkinnästä. Saat tietyn määrän.

Vierailija
107/117 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei nyt ymmärrä. Lääkäri pystyy rajoittamaan lääkkeen käyttöä ja sinulta löytyy Iter. merkintä.

Vierailija
108/117 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap googleta iteroitu resepti, niin sinullekin valkenee, mistä on kyse.

Vierailija
109/117 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, mitä väliä. Kenellä riittää kiinnostusta tällaiseen. 

Vierailija
110/117 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, kun asiasta tietävä kyllä huomaa, miksei ap saa heti lääkkeitä.

Vierailija
111/117 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei nyt ymmärrä. Lääkäri pystyy rajoittamaan lääkkeen käyttöä ja sinulta löytyy Iter. merkintä.

Ei ole iter-merkintää. 

ap.

Vierailija
112/117 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, kun asiasta tietävä kyllä huomaa, miksei ap saa heti lääkkeitä.

Oletkohan kovin tietäväinen, kun et itse ymmärrä, että en ole hakemassa heti lääkkeitä. Vai lieneekö kyse siitä, että et ymmärrä lukemaasi. Luulenpa näin. Missä kohtaa olen sanonut, että haluan heti lääkkeet? Miksi haluaisin? Minullahan on entisiäkin vielä syömättä. Kyse oli reseptin uusinnasta, mutta en toki oletakaan, että sinun tasoisesi ymmärtäisi asiaa. 

ap

Vierailija
113/117 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletkohan kovin tietäväinen, kun et itse ymmärrä, että en ole hakemassa heti lääkkeitä. Vai lieneekö kyse siitä, että et ymmärrä lukemaasi. Luulenpa näin. Missä kohtaa olen sanonut, että haluan heti lääkkeet? Miksi haluaisin? Minullahan on entisiäkin vielä syömättä. Kyse oli reseptin uusinnasta, mutta en toki oletakaan, että sinun tasoisesi ymmärtäisi asiaa. 

ap

Niinpä, eihän ne lääkäritkään ymmärrä. Lääkärillä on oikeus ja velvollisuus ohjeistaa apteekkia ja potilasta. Ap sinua epäillään lääkkeiden liiallisesta käytöstä.

Vierailija
114/117 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hae sinä kahden vuoden lääkkeet kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat apteekista koko kahden vuoden reseptin satsin lääkkeitä kerralla. Ainoastaan Kelan korvauksen saa vain 3 kk ajalta. Poikkeuksena lääkkeet, joissa epäillään väärinkäyttöä ja niitä saa ostaa vasta iteraatioajan kuluttua.

Tämän kirjoittajan höpinöitä ihmettelen todella. Vai oikein kahden vuoden lääkkeet kerralla. Kerrotko vielä kuka lääkäri kirjoittaa esim. särkylääkkeitä kahden vuoden reseptin? Tai mitään muitakaan lääkkeitä. Eihän siinä olisi järjen hiventä. Sairaudet voivat muuttua vuosien varrella. Ihmiset voivat kuolla tai vaihtoehtoisesti parantuakin. Lääkkeet uudistuvat jne. 

suurimpaan osaan reseptejä kirjoitetaan lääkemäärä koko sen reseptin voimassaolon ajaksi, joka on nykyisin 2 vuotta. 

Pienempi osa on vain muutama paketti tai vuoden annos.

Se resepti on normilääkkeille VOIMASSA 2 vuotta. Ei se tarkoita, että niitä lääkkeitä olisi määrätty kahdeksi vuodeksi. Voimassaolo tarkoittaa, että voit pyytää uusintaa 2 vuoden aikana itse. 

Eihän tarkoita. Voimassa olo tarkoittaa, että jos reseptiin määrättyä lääkemäärää ei ole kaikkia haettu, niin 2 vuoden aikana niitä voi hakea. 

Alusta uudelleen: Suurimpaan osaan reseptejä kirjoitetaan lääkemäärä koko sen reseptin voimassaolon ajaksi, joka on nykyisin 2 vuotta. 

Pienempi osa on vain muutama paketti tai vuoden annos. 

Jos on noi jälkimmäiset, niin reseptin ns. voimassa olo lakkaa, kun viimeinenkin paketti on reseptiltä haettu. 

Uusimiseen ei vaikuta. Reseptin voi uusia sen kirjoituspäivämäärästä 24+4 kk ajan, tai jos on pkv-lääke, niin 12+4 kk ajan.

Älä tule ketjuun pätemään, jos olet joku lähäri tms. tollo.

Vierailija
115/117 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin kohtaan siinä? Jos lääkäri ei ole tehnyt reseptiin hakemista merkitseviä rajoituksia, reseptin saa ostaa kerralla vaikka kokonaan ilman kelakorvauksia (vaikka 2 vuoden lääkkeet, jos reseptillä on.) Poikkeuksena nyt klonatsepaamivalmisteet, vai joko sekin rajoitus loppui.

Vierailija
116/117 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Niinpä, eihän ne lääkäritkään ymmärrä. Lääkärillä on oikeus ja velvollisuus ohjeistaa apteekkia ja potilasta. Ap sinua epäillään lääkkeiden liiallisesta käytöstä.

Estolääkityksen liiallisesta käytöstä????

Mitä järkeä olisi popsia niitä liikaa? Se kaksi tablettia päivässä joko auttaa tai ei auta. Mitään hyötyä ei ole syödä niitä kourakaupalla, eivät ne ole särkylääkkeitä. 

Ap

Vierailija
117/117 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis mikä " kiire" sille uusimiselle oli jos olit just hakenut lääkettä.? Ei se mikään kiire ole, jos sulla on jo n. 100 pilleriä kotona.

Olen eri ihminen, mutta minulle kävi näin:

Minulle on määrätty jatkuva kipulääke ms-taudista johtuvana. Neurologi aikanaan sanoi, että voin syödä sitä vaikka loppuelämäni ja se uusitaan omassa tk:ssa. 

Ostin lääkettä taas 100 kpl, jotka riittävät elokuun loppupuolelle. 

Nyt huomasinkin, että resepti menee vanhaksi elokuun 1. päivä. Laitoin reseptin uusintaan. Vastauksena sain, että reseptiä ei uusita. Syyksi (omakantaan) oli kirjoitettu: Edellisen ostoksen lääkettä on vielä käyttämättä. 

No niinpäs onkin. Tiedän sen. Mutta nyt tilanne on se, että reseptin mennessä vanhaksi, joudun ilmeisesti tilaamaan lääkäriajan saadakseni uuden reseptin. Vien siis yhden lääkärin ajan, jonka palveluksia olisi kenties tarvinnut joku sairas ihminen. Toinen asia on se, että lääkärissä käynti maksaa, tk-maksu + matkat. 

En itsekään ymmärrä, miksi lääkereseptiä ei vain voitu uusia, kai lekuri on nähnyt, että resepti vanhenee.