Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö kaikki lääkärit ymmärrä reseptien uusimista?

Kummallista touhua
13.05.2023 |

Minulla on jatkuva lääkitys. Yleensä, kun olen ostanut 100 kpl:een rasian, uusin reseptini jonkun ajan kuluttua, kun vielä muistan. Kerran unohdin, eikä reseptillä ollutkaan lääkettä. Tuli kiire uusimiselle.
Nyt kun laitoin reseptin uusintaan tk:een, joku tilapäinen lääkäri oli tosin sen uusinut, mutta laittanut pitkät litaniat, etten saa hakea lääkettä ennen tiettyä päivämäärää. Hän oli myös kirjannut ylös, että olen hiljattain lääkettä ostanut jne.
Eihän minulla ole tarkoituskaan hakea, eikä sitä edes saisi apteekista ennen määrättyä pvm:ää.
Jopa apteekissa usein kysytään reseptin tyhjennyttyä: Haluatko, että me laitamme uusintaan, vai uusitko itse?
Miksei jotkut lääkärit tajua, että olen uusimassa reseptiä, en hakemassa niitä lääkkeitä lisää, kun juurihan niitä paketin ostin?

Kommentit (117)

Vierailija
41/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ehkä riippuu, mikä lääke kyseessä. Väärinkäyttöön soveltuvissa täytyykin olla tarkka myös uusimisen suhteen.

Nyt täytyy myös oikaista väärinkäsitys, joka monella on: jos olet juuri hakenut esim. 3kk satsin lääkettä ja se on uusittu vaikka seuaavalla viikolla, saat kyllä hakea uuden satsin apteekista korvattuna. Mutta jos kela sattuu huomaamaan, saat siitä selvityspyynnön. Tässä tapauksessa apteekki vaan ei ole vastuussa korvauksen antamisesta. Täytyy siis itsekin olla tietoinen, milloin lääkettä saat korvattuna hakea. Itse kyllä kerron, jos satun näkemään että asiakas on uudella reseptillä hakemassa lääkettä liian aikaisin. Moni ei oikein muista, mitä lääkkeitä on haettu ja milloin. Nää asiat kela -korvausten kanssa osaa olla hankalia :)

Vierailija
42/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kummallista touhua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät tajua. Minä olen vuosia syönyt levottomiin jalkoihin Sifrolia ja viimeksi ei enää reseptiä uusittu. 

Sinun tilanteesi kuulostaakin ikävältä toisin kuin ap:n. Ap:n reseptihän uusittiin mutta silti hän vaahtoaa täällä.

Niin uusittiin. Siitä ei ollut kyse. Kyse oli siitä, eivätkö lääkärit ymmärrä, ettei tällaisia litanioita tarvitse kirjoitella. Pelkkä uusiminen riittää mainiosti. 

Etkö vielä saanut jauhaa tarpeeksi siinä ketjussa, jossa esitit farmaseuttia?

Luin sen farmaseuttiketjun, minä en sitä aloittanut. Muistelen kirjoittaneeni siihen kyllä. Ketjuhan oli riman alitus. 

Ja nyt tämä rimanalittaja opettaa sinua tässäkin ketjussa! :D Että uusitulla reseptillä, jossa lääkäri ei rajoita hakua, saa kelakorvattuna lääkkeen riippumatta saman lääkkeen edellisestä toimituksesta! 

Mutta jo 2. hakukerralla samasta reseptistä hakuväli katsotaan. 

Vaikka reseptissä olisi iterointi esim 30PV, niin ei tarvitse uuden reseptin kohdalla kaivaa edellistä reseptiä esiin.

t. apoteekin täti

No tottakai, koska olet itse aloittanut ketjun. Joku pakkomielle sulla on tuosta alasta.

No en tod oo. Kai MÄ nyt osaan kelan säännöt :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ehkä riippuu, mikä lääke kyseessä. Väärinkäyttöön soveltuvissa täytyykin olla tarkka myös uusimisen suhteen.

Nyt täytyy myös oikaista väärinkäsitys, joka monella on: jos olet juuri hakenut esim. 3kk satsin lääkettä ja se on uusittu vaikka seuaavalla viikolla, saat kyllä hakea uuden satsin apteekista korvattuna. Mutta jos kela sattuu huomaamaan, saat siitä selvityspyynnön. Tässä tapauksessa apteekki vaan ei ole vastuussa korvauksen antamisesta. Täytyy siis itsekin olla tietoinen, milloin lääkettä saat korvattuna hakea. Itse kyllä kerron, jos satun näkemään että asiakas on uudella reseptillä hakemassa lääkettä liian aikaisin. Moni ei oikein muista, mitä lääkkeitä on haettu ja milloin. Nää asiat kela -korvausten kanssa osaa olla hankalia :)

Käsittääkseni kela ei tee noista selvityspyyntöjä, ellei potilaan vuosikatto täyty.

Vierailija
44/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks nää uudistusta ja uusitusta reseptistä väärin väittäjät jotain lähäreitä, vai keitä? ("uudistetusta reseptistä ei saa ottaa heti, uusitusta saa")

Kehtaattekin levittää väärää tietoa! Ottakaa ensin selvää faktoista ja aukaiskaa se suunne vasta sitten.

Vierailija
45/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni kela ei tee noista selvityspyyntöjä, ellei potilaan vuosikatto täyty.

Kyllä voi tehdä.

Vierailija
46/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi tehdä.

Enpä usko. ei heillä ole resursseja seurata ihmisten lääkeostoja pitkin vuotta jos asiakas pysyy ei-kattoasiakkaana. Katon täytyttyä ostot ilmeisesti katsotaan ja lasketaan, ja sitten voidaan pyytää selvitystä, mutta en ole ainakaan koskaan törmännyt, että asiakas olisi kertonut kelan soitelleen. 

Ja en siis väitä, ettetkö saata olla oikeassa, mutta olisi kiva, jos voisit jollainlailla lisäperustella väitteesi.

Vierailija
47/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mutta en ole ainakaan koskaan törmännyt, että asiakas olisi kertonut kelan soitelleen"

siis jos lääkkeiden vuosikatto ei täyty.

Vierailija
48/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ap katosit! Voisit tulla myöntämään tappiosi ja väärän puun syyttelysi!

Vierailija
49/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika! Juuri kerroin aloituksessa, että lääkkeitä ei saa ulos apteekista ennen tiettyä päivämäärää. Ettekö ole tällaisesta tietoisia?

Esim. nettilaskurilla pystyy katsomaan, milloin on oikeutettu seuraavaan lääke-erään. 

Ja joku kirjoittaa: Mikä kiire lääkkeen uusimisella on. Juuri kerroin aloituksessa; joskus olen unohtanut uusia lääkkeen, niin se on helpoin muistaa uusia sen jälkeen, kun on hakenut edellisen satsin. Aina olen näin tehnyt ja aina minulle on lääke kirjoitettu. 

Tällaiset "vierailevat lääkärit" eivät taida tajuta asiaa. 

No kato täällä on lauma kilttityttö- syndrooomaisia vastaamassa. Kiltti, isoa viisasta lääkärisetää tottelevia pikkutyttöjä joiden ymmärtys rajoittuu lääkäri tietää parhaiten ja sen täytyy olla aina oikeassa.

Vierailija
50/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kirjotti kerran kun ventoline suihke katosi. Sain uuden lääkkeen tilalle. Mitään lakia ei ole etteikö voisi saada uutta.

Vierailija
51/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin heti mitä ap tarkoitti. Täällä on mennyt reilun vuoden reseptien uusimiset todella oudoksi, aiemmin lääkkeet uusittiin mieluusti 1-2 vuodeksi kroonisissa sairauksissa, nyt kaikki ihme kappalemääriä, vain kuukauden lääkkeitä jne. Kyse on lääkkeistä joita olen käyttänyt vuosikymmeniä, ja alkup. resetit on ihan erikoisterveydenhoidon yksiköistä. 

Esim.  Laitoin  reseptin tyhjennyttyä uusimispyynnön, kuten aina, mutta vastassa oli lääkärin selvitys siitä että olen hakenut lääkettä 2 viikkoa sitten, sitä pitäisi riittää vielä 2 viikoksi, en tarvitse vielä uutta reseptiä. Olin aika hämmästynyt, viimeiset 30v olen ollut  siinä luulossa, että asioistaan huolehtiva ihminen uusii reseptin kun edellinen on tyhjä. Siksihän ne kysyy apteekissakin heti, että tää resepti nyt tyhjeni, laitanko uusittavaksi? Näitä kaikki lääkitykset päin helvettiä/lääkettä liian lyhyeksi ajaksi (ei edes 3kk kerralla  mikä tulee halvemmaksi asiakkaalle) ei ole uusittu lainkaan- sekoiluja on sattunut itselleni monisairaana viimeisen vuoden paljon. 

Itsestäkin omakannan reseptien uusiminen tuntuu nykyään vaikealta lääkäreille,  ihan kuin olisi unohdettu, että se on kehitetty myös asiakkaan elämän ja lääkeasioiden helpottamiseksi. En tiedä mikä tuossa on taustalla. Ei ymmärretä enää kannan ideaa siellä lääkäripäässä, ja kuormitetaan terveydenhoitoa turhaan kun pitää soitella omista vanhoista toimivista resepteistään useaan kertaan. 

Vierailija
52/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajusin heti mitä ap tarkoitti. Täällä on mennyt reilun vuoden reseptien uusimiset todella oudoksi, aiemmin lääkkeet uusittiin mieluusti 1-2 vuodeksi kroonisissa sairauksissa, nyt kaikki ihme kappalemääriä, vain kuukauden lääkkeitä jne. Kyse on lääkkeistä joita olen käyttänyt vuosikymmeniä, ja alkup. resetit on ihan erikoisterveydenhoidon yksiköistä. 

Esim.  Laitoin  reseptin tyhjennyttyä uusimispyynnön, kuten aina, mutta vastassa oli lääkärin selvitys siitä että olen hakenut lääkettä 2 viikkoa sitten, sitä pitäisi riittää vielä 2 viikoksi, en tarvitse vielä uutta reseptiä. Olin aika hämmästynyt, viimeiset 30v olen ollut  siinä luulossa, että asioistaan huolehtiva ihminen uusii reseptin kun edellinen on tyhjä. Siksihän ne kysyy apteekissakin heti, että tää resepti nyt tyhjeni, laitanko uusittavaksi? Näitä kaikki lääkitykset päin helvettiä/lääkettä liian lyhyeksi ajaksi (ei edes 3kk kerralla  mikä tulee halvemmaksi asiakkaalle) ei ole uusittu lainkaan- sekoiluja on sattunut itselleni monisairaana viimeisen vuoden paljon. 

Itsestäkin omakannan reseptien uusiminen tuntuu nykyään vaikealta lääkäreille,  ihan kuin olisi unohdettu, että se on kehitetty myös asiakkaan elämän ja lääkeasioiden helpottamiseksi. En tiedä mikä tuossa on taustalla. Ei ymmärretä enää kannan ideaa siellä lääkäripäässä, ja kuormitetaan terveydenhoitoa turhaan kun pitää soitella omista vanhoista toimivista resepteistään useaan kertaan. 

Eihän ap:lla ollut mitään ongelmia uusinnassa. Hän sai reseptin uusittua vaivatta. Aloitus koski sitä että uusinnan yhteydessä lääkäri oli kirjannut ylös asioita joita ap:n mielestä on turha kirjata koska ne ovat päivänselviä. Mitään vääryyttä ei siis ap ole kohdannut.

Vierailija
53/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis mikä " kiire" sille uusimiselle oli jos olit just hakenut lääkettä.? Ei se mikään kiire ole, jos sulla on jo n. 100 pilleriä kotona.

Oletko kuullut ennakoinnista? Joskus sitä tehdään kantapääopin vuoksi (ap) ja joskus siksi, että se on itselle mieluisampi vaihtoehto (emme tiedä onko ap:lla ollut joskus tapana tehdä näin).

Esim. kyseenalaistatko senkin, että joku ostaa kaksi hammasharjaa kerralla? Tai sen, että kun hammasharja pitää ostaa, ostaa samalla myös tahnaa vaikka edellistä putelia on vielä jäljellä?

Vierailija
54/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tahansa lääkettä voi käyttää väärin. Ei tarvitse kuin ottaa lääkettä toisin kuin lääkäri on määrännyt ja kas, meillä on lääkkeen väärinkäyttäjä.

Toki tiedän mitä tarkoitat, mutta jos asiaa miettii toisenkin hetken, se on syyllistävää potilasta kohtaan. Potilas ei valitse mikä lääke hänelle toimii parhaiten eikä ole hänen vikansa, että tietyillä lääkkeillä on tietyt rajoitukset.

On hyvä muistaa, että kuka tahansa voi tehdä työssään (lääkäri, farmaseutti, proviisori, Kelan virkailija...) virheitä jos heidän käyttämänsä ohjelma sallii virheen tapahtuvan. Siksi asioiden tarkistelu useammasta eri lähteestä on fiksua toimintaa ja sen vuoksi mainitsemasi "itse tietäminen" ei ole aivan yksinkertaista.

Itselle sattunut esim. tapaus, jossa apteekki ei antanut Kela-korvausta tapauksessa, jossa lääke oikeasti oli korvattavissa. Kyseessä oli tuikitavallinen masennuslääke (ei hakuväliin liittyvä asia) eikä apteekki virhettään selittänyt. Halusi olla hiljaa virheestä, mutta kertoi silti, miten asiaa voi pyrkiä selvittämään Kelan kanssa. Tein Kelaan oikaisupyynnön ja pyysin apteekista sitä varten ostokuitin jälkikäteen. Asia käsiteltiin ja sain korvaukseni tilille.

Vierailija
55/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa mieleen erään lääkärin sanat asiaan liittyen. Viittasi lääkkeen menekillä suoraan siihen, että lääke haetaan apteekista. Aivan kuin ostaminen tarkoittaisi automaattisesti sitä, että lääke myös syödään. Puhe nimenomaan rauhoittavasta lääkkeestä.

Nämä ei viitsi ajatella muuta kuin sitä, että kaikki popsivat nuo heti päästyään ulos apteekista.

Sitten kun selostaa lääkärille että käyttää satunnaisesti jo katkaistuja lääkkeitä (rauhoittavia), asiaa ei enää kirjatakaan potilaskertomukseen lääkkeiden käytöksi. Voisi vaatia lääkäreiltä tarkkuutta ja jopa pikkuisen älykkyyttä edes kirjata asia. Mutta ei.

Asia on loppuunkäsitelty heti kun _he_ päättävät niin riippumatta siitä, miten potilas oikeasti syö lääkkeitään.

Vierailija
56/117 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät tajua. Minä olen vuosia syönyt levottomiin jalkoihin Sifrolia ja viimeksi ei enää reseptiä uusittu. 

Sinun tilanteesi kuulostaakin ikävältä toisin kuin ap:n. Ap:n reseptihän uusittiin mutta silti hän vaahtoaa täällä.

Niin uusittiin. Siitä ei ollut kyse. Kyse oli siitä, eivätkö lääkärit ymmärrä, ettei tällaisia litanioita tarvitse kirjoitella. Pelkkä uusiminen riittää mainiosti. 

Säälittävää, kun sä et itse ymmärrä. eli et ole KAIKKINA NÄINÄ VUOSINA tajunnut, että sä oisit saanut aina hakea sillä uudella reseptillä apteekista lääkkeen kelakorvattuna heti, kun se oli uusittu!  :D

Ei pidä paikkaansa tällainen. Tai siis uudella reseptillä saa hakea, mutta ei UUSITULLA. Se on eri asia. Uusitun reseptin kanssa lasketaan laskurilla, milloin on viimeksi ostanut lääkettä ja mihin saakka se riittää. 

Eli sekoitat kaksi asiaa. 

Vierailija
57/117 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ap. 

Joku jo minua kaipasikin ilmoittamaan miten olen niellyt tappioni. :D Hih, en minä sentään täällä vuorokaudet ympäri ole.

Mutta asiaan. Tämä lainaamani kirjoitus on juuri sitä mitä tarkoitin. Tämä kirjoittaja vain osasi kertoa asian paremmin kuin itse tein aloituksessa ja siksi täällä jotkut apteekin tädeiksi itsensä ylentäneet kirjoittelevat ihan mitä sattuu. 

Itsellänikin on erikoissairaanhoidosta saatu resepti krooniseen sairauteen jatkuvana. Ennen se olikin vuodeksi eteenpäin. Nyt sitten näitä pitää olla yhtenään uusimassa ja siksi uusin sen mahd. nopeasti, etten vain unohda. 

terv. ap

Vierailija
58/117 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on kerrottu että uusitulta respalla saa ostaa lääkkeitä mielin määrin. Päätinpä kokeilla tätä, kun oli muuta asiaa apteekkiin. Mulla on lääke, jota pitää ottaa 2 päivässä eli 100 kpl:een purnukka kestää 50 päivää. Mulla on uusittu respa nyt, kun otin entisen tyhjäks viimeks. Kotona pillereitä oli vielä yli parikymmentä. Kysyin lääkettä. En saanut. Apteekin farmaseutti (vai mikä lie on) sanoi, että saan seuraavan satsin tän kuun lopussa. Eli täyttä shittiä nää jutut. 

Vierailija
59/117 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on kerrottu että uusitulta respalla saa ostaa lääkkeitä mielin määrin. Päätinpä kokeilla tätä, kun oli muuta asiaa apteekkiin. Mulla on lääke, jota pitää ottaa 2 päivässä eli 100 kpl:een purnukka kestää 50 päivää. Mulla on uusittu respa nyt, kun otin entisen tyhjäks viimeks. Kotona pillereitä oli vielä yli parikymmentä. Kysyin lääkettä. En saanut. Apteekin farmaseutti (vai mikä lie on) sanoi, että saan seuraavan satsin tän kuun lopussa. Eli täyttä shittiä nää jutut. [/quote

Riippuu lääkkeestä ja ehkä lääkäri on laittanut ehdon. Itse hain verenpainelääkkeitä kolmeksi kuukaudeksi uusitulla reseptillä. Kotona oli vielä kuukaudeksi sillä vanhalla reseptillä. Ei mitään ongelmaa. Rauhoittavat, masennuslääke, psyykenlääkeresepti iteroidaan eli saat vain tietyn määrän, vaikka reseptillä olisi uusi tai uusittu.

Vierailija
60/117 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla mitään ehtoja tossa lääkkeessä ole. Oon vuosia käyttäny sitä ja on estolääkitys yhteen vaivaan.