Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö kaikki lääkärit ymmärrä reseptien uusimista?

Kummallista touhua
13.05.2023 |

Minulla on jatkuva lääkitys. Yleensä, kun olen ostanut 100 kpl:een rasian, uusin reseptini jonkun ajan kuluttua, kun vielä muistan. Kerran unohdin, eikä reseptillä ollutkaan lääkettä. Tuli kiire uusimiselle.
Nyt kun laitoin reseptin uusintaan tk:een, joku tilapäinen lääkäri oli tosin sen uusinut, mutta laittanut pitkät litaniat, etten saa hakea lääkettä ennen tiettyä päivämäärää. Hän oli myös kirjannut ylös, että olen hiljattain lääkettä ostanut jne.
Eihän minulla ole tarkoituskaan hakea, eikä sitä edes saisi apteekista ennen määrättyä pvm:ää.
Jopa apteekissa usein kysytään reseptin tyhjennyttyä: Haluatko, että me laitamme uusintaan, vai uusitko itse?
Miksei jotkut lääkärit tajua, että olen uusimassa reseptiä, en hakemassa niitä lääkkeitä lisää, kun juurihan niitä paketin ostin?

Kommentit (117)

Vierailija
1/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida nyt itse tajuta tässä kuviossa ihan kaikkea..

Vierailija
2/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tohn meni ihan oikein. Olisit saanut lääkkeen, jos olisit hakenut, mutta se ei vielä sulle kuulu kun vasta 3 kk kuluttua. Kun kelakorvaus kuuluu antaa vain sen verran.

Mä uusitin lääkkeeni jossa oli ottamatta vielä yksi rasia, niin lääkäri oikeaoppisesti poisti vanhan reseptin ja teki uuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin lääkäri laittaa automaattisesti tuon tiedon eikä ala pohtia erikseen jokaisen kohdalla onkohan tämä juuri tälle potilaalle varmasti olennaista. Mitä haittaakaan siitä litaniasta on?

Vierailija
4/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis mikä " kiire" sille uusimiselle oli jos olit just hakenut lääkettä.? Ei se mikään kiire ole, jos sulla on jo n. 100 pilleriä kotona.

Vierailija
5/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et nyt ymmärrä, että lääkäri epäilee sitä vaihtoehtoa että muuten saattaisit väärinkäyttää lääkettäsi.

Vierailija
6/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatko pälli ettei se lääkäri voi tietää oletko syönyt jo ne lääkkeesi vai ei. Puhut varmaan jostain väärinkäytettävistä lääkkeistä ja jos pyydät niitä etuajassa totta kai se herättää ja pitääkin herättää kysymyksiä......pälli.

Vierailija
7/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lääkäri sen tietää milloin olit ajatellut hakea niitä lääkkeitä lisää? Ei hän ole ajatustenlukija. Varmaan kokemus opettanut hänelle etteivät kaikki ajattele kuin sinä.

Vierailija
8/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika! Juuri kerroin aloituksessa, että lääkkeitä ei saa ulos apteekista ennen tiettyä päivämäärää. Ettekö ole tällaisesta tietoisia?

Esim. nettilaskurilla pystyy katsomaan, milloin on oikeutettu seuraavaan lääke-erään. 

Ja joku kirjoittaa: Mikä kiire lääkkeen uusimisella on. Juuri kerroin aloituksessa; joskus olen unohtanut uusia lääkkeen, niin se on helpoin muistaa uusia sen jälkeen, kun on hakenut edellisen satsin. Aina olen näin tehnyt ja aina minulle on lääke kirjoitettu. 

Tällaiset "vierailevat lääkärit" eivät taida tajuta asiaa. 

Vierailija
9/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä lääkäri sen tietää milloin olit ajatellut hakea niitä lääkkeitä lisää? Ei hän ole ajatustenlukija. Varmaan kokemus opettanut hänelle etteivät kaikki ajattele kuin sinä.

Lääkärin ei tarvitse olla ajatustenlukija. Apteekki kieltäytyy myymästä, jos lääkkeitä haetaan liian varhain. 

Vierailija
10/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko pälli ettei se lääkäri voi tietää oletko syönyt jo ne lääkkeesi vai ei. Puhut varmaan jostain väärinkäytettävistä lääkkeistä ja jos pyydät niitä etuajassa totta kai se herättää ja pitääkin herättää kysymyksiä......pälli.

Oletpas sinä kaikessa suuruudessasi keksinyt hienon sanan "pälli", jota nyt hoet. Mitään kysymyksiä ei herätä muissakaan lääkäreissä se, että resepti on voimassa ja haen lääkkeitä vain sen verran, mitä on määrätty ja minkä määrän apteekki myy. 

Joskus minulla on ollut samaiseen lääkkeeseen vuoden resepti. Enhän silloinkaan hakenut vuoden lääkkeitä kerralla, eikä niitä olisi myytykään. 

Vierailija
11/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika! Miksi ihmeessä olet niin pasmat sekaisin tästä? Mitä väliä että lääkäri kirjasi ylös jotain minkä itse satut jo tietämään? Jollekulle muulle tieto voi taas olla hyödyllinen. Lääkäri ei tunne sinua tai ajatuksiasi.

Vierailija
12/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tajua. Minä olen vuosia syönyt levottomiin jalkoihin Sifrolia ja viimeksi ei enää reseptiä uusittu. 

Vierailija
13/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et nyt ymmärrä, että lääkäri epäilee sitä vaihtoehtoa että muuten saattaisit väärinkäyttää lääkettäsi.

Ei hän mitään epäile. Antaa tarvittavat tiedot.

Vierailija
14/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät tajua. Minä olen vuosia syönyt levottomiin jalkoihin Sifrolia ja viimeksi ei enää reseptiä uusittu. 

Ja vaikka olen käyttänyt Sifrolia kohta 20 vuotta, en koskaan ole saanut kuin 30 kappaleen paketin. No, nyt en enää saa sitäkään.

Vierailija
15/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tohn meni ihan oikein. Olisit saanut lääkkeen, jos olisit hakenut, mutta se ei vielä sulle kuulu kun vasta 3 kk kuluttua. Kun kelakorvaus kuuluu antaa vain sen verran.

Mä uusitin lääkkeeni jossa oli ottamatta vielä yksi rasia, niin lääkäri oikeaoppisesti poisti vanhan reseptin ja teki uuden.

Olet väärässä. Ei olisi saanut. 

Vierailija
16/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun tilanteesi kuulostaakin ikävältä toisin kuin ap:n. Ap:n reseptihän uusittiin mutta silti hän vaahtoaa täällä.

Vierailija
17/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun tilanteesi kuulostaakin ikävältä toisin kuin ap:n. Ap:n reseptihän uusittiin mutta silti hän vaahtoaa täällä.

Niin uusittiin. Siitä ei ollut kyse. Kyse oli siitä, eivätkö lääkärit ymmärrä, ettei tällaisia litanioita tarvitse kirjoitella. Pelkkä uusiminen riittää mainiosti. 

Vierailija
18/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummallista touhua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin uusittiin. Siitä ei ollut kyse. Kyse oli siitä, eivätkö lääkärit ymmärrä, ettei tällaisia litanioita tarvitse kirjoitella. Pelkkä uusiminen riittää mainiosti. 

Etkö vielä saanut jauhaa tarpeeksi siinä ketjussa, jossa esitit farmaseuttia?

Vierailija
19/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö vielä saanut jauhaa tarpeeksi siinä ketjussa, jossa esitit farmaseuttia?

Luin sen farmaseuttiketjun, minä en sitä aloittanut. Muistelen kirjoittaneeni siihen kyllä. Ketjuhan oli riman alitus. 

Vierailija
20/117 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika! Juuri kerroin aloituksessa, että lääkkeitä ei saa ulos apteekista ennen tiettyä päivämäärää. Ettekö ole tällaisesta tietoisia?

Esim. nettilaskurilla pystyy katsomaan, milloin on oikeutettu seuraavaan lääke-erään. 

Ja joku kirjoittaa: Mikä kiire lääkkeen uusimisella on. Juuri kerroin aloituksessa; joskus olen unohtanut uusia lääkkeen, niin se on helpoin muistaa uusia sen jälkeen, kun on hakenut edellisen satsin. Aina olen näin tehnyt ja aina minulle on lääke kirjoitettu. 

Tällaiset "vierailevat lääkärit" eivät taida tajuta asiaa. 

Voi sua ressukkaa, et sitten tiedä, että UUDISTETULLA tai UUSITULLA (kumman termin ymmärrät paremmin) SAA HAKEA APTEEKISTA LÄÄKKEEN VAIKKA HETI. 

Ja saa kelakorvauksen. 

Jos on unilääke, rauhoittava tai muu vastaava, lääkäri ei voi mitenkään tietää, haetko uudella reseptillä jo ennen, kuin vanhan reseptisi paketti on syöty.

t. apoteekin täti