Tori-oharit nippuun ja historiaan
Torissa tehdään paljon ohareita eikä asia kiinnosta ylläpitoa, mikä on jo itsessään kyseenalaista toimintaa järjestyksestä ja sääntöjen noudattamisesta vastaavalta porukalta.
Tein aiheesta yhden kyselyn, joka poistettiin. Siihen ehti tulla heti ilmeisesti oharintekijältä itseltään joku nillityskommentti siitä että kannattaa laittaa normaalit hinnat tavaroille. (Tiedoksi kyseiselle hepulle: jos hinta on liian korkea sinun budjettiisi, ohita ilmoitus äläkä varaa tuotetta ja tee ohareita. Ja opettele samalla vähän sisälukutaitoa.)
Tyypillisesti oharit menee jotakuinkin näin: ostajana esiintyvä hyypiö varaa tuotteen, sovitaan päivä ja aika noudolle, mutta "ostaja" joko kuolee tai muuttuu viestintäkyvyttömäksi, koska joko lopettaa viestien lukemisen tai lukee ne muttei vastaa. Vaihtoehtoisesti varaus perutaan viisi minuuttia vaille noutoaika selityksellä siitä, että mies vei auton tai auto hajosi, en pääse hakemaan, tai joku kuoli tai joutui sairaalaan, en pääse hakemaan, ja törkeimmät vaan iloisesti ilmoittaa että ehti jo ostaa muualta, myy vaan seuraavalle jonossa.
Varausmaksua pyytämällä olen saanut aika hyvin karsittua näitä useammaksi päiväksi varauksia haluavia pellejä, mutta osa kunnonkin kansalaisista karsastaa varausmaksuja ja ymmärrän hyvin heidän epäileväisen suhtautumisensa varausmaksuun.
Homma pelittäisi paremmin, jos torissa olisi sallittua antaa arvostelu niissäkin tapauksissa, kun kauppoja ei ole syntynyt, vaan on tehty oharit. Nykyisten sääntöjen mukaan arvostelun saa antaa vain siinä tapauksessa, kun kaupat syntyy, eikä ohareista saa antaa arvostelua. Tällä tavalla tori vääristää arvosteluja, sillä niissä näkyy vain toteutuneet kaupat, meni ne hyvin tai heikosti, mutta ei näy yhdetkään oharit.
Tarvitaanko mielestäsi toriin oharikielto ja seurauksia oharintekijöille, kuten jäähy tai lopullinen esto koko palveluun?
Kommentit (17)
Oikeestiko joku jaksaa kirjoittaa aiheesta tori.fi tällaisen novellin? En edes jaksanut lukea.
Vierailija kirjoitti:
Oikeestiko joku jaksaa kirjoittaa aiheesta tori.fi tällaisen novellin? En edes jaksanut lukea.
Novelli? Anna kun arvaan, elät yhteiskunnan tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla ohareiden tekijä kaikessa?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla myös mahdollisuus flagata typerät tinkijät ja kyselijät jotka eivät viitsi lukea ilmoitusta tai käyttää muutamaa sekuntia googlettamiseen. Näille ilmestyisi automaattisesti sen jälkeen aasin kuva käyttäjäprofiiliin ja muut tietäisivät varoa. Kolmesta tinkimisestä tai tyhmästä kysymyksestä menisi automaattisesti global ignore-listalle 3 kuukaudeksi eikä kyseinen aasi voisi sinä aikana tarjota tai lähettää viestejä.
Todella hyvä ehdotuksia. Ihmettelen kovasti sitä kun julkaisen ilmoituksen, niin tulee hetken päästä "onko tää vielä myynnissä". No mitäpä luulet, kun just ilmestyi myyntilistalle. Toinen ärsyttävä ilmiö on nämä epäkehittyneet, jotka eivät osaa vierittää näkymää pääkuvasta eteenpäin ja lukea kuvausta, vaan alkavat vaatteista ja huonekaluista kysellä mittoja. Pienemmällä vaivalla kuin turhan kyselyviestin lähetys sama kyselijä saisi luettua kuvauksesta ne mitat.
Aasin kuvan tilalle ehdotan sitä ruskeaa koirantorttu-emojia, jolla on silmät ja joka hymyilee. Tuollaisina näen nykyään kaikki torissa turhia kyselevät tyypit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla ohareiden tekijä kaikessa?
Kiitos kiitos kiitos, sain tästä kommentista loistavat naurut! Mahtavan nokkelaa huumoria <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla myös mahdollisuus flagata typerät tinkijät ja kyselijät jotka eivät viitsi lukea ilmoitusta tai käyttää muutamaa sekuntia googlettamiseen. Näille ilmestyisi automaattisesti sen jälkeen aasin kuva käyttäjäprofiiliin ja muut tietäisivät varoa. Kolmesta tinkimisestä tai tyhmästä kysymyksestä menisi automaattisesti global ignore-listalle 3 kuukaudeksi eikä kyseinen aasi voisi sinä aikana tarjota tai lähettää viestejä.
Todella hyvä ehdotuksia. Ihmettelen kovasti sitä kun julkaisen ilmoituksen, niin tulee hetken päästä "onko tää vielä myynnissä". No mitäpä luulet, kun just ilmestyi myyntilistalle. Toinen ärsyttävä ilmiö on nämä epäkehittyneet, jotka eivät osaa vierittää näkymää pääkuvasta eteenpäin ja lukea kuvausta, vaan alkavat vaatteista ja huonekaluista kysellä mittoja. Pienemmällä vaivalla kuin turhan kyselyviestin lähetys sama kyselijä s
Jokaisen kannattaisi joskus myydä jotain Torissa, niin ymmärtää pian kuinka paljon aivan helvetin tyhmiä ja myös persaukisia ihmisiä elää keskuudessamme. Menee melkein usko ihmiskuntaan kun lukee niitä kysymyksiä ja katsoo kuinka joku yrittää tosissaan tinkiä jostain kympin tavarasta.
Enpä ole huomannut ohareiden tekijöitä, vaikka olen myynyt noin 50 tavaraa Torissa. Olen aina laittanut ilmoitukseen: vain nouto, nopeat kaupat etusijalla. Tavara on yleensä haettu samana päivänä ilman säätämistä. Tampereella asuessa oli kummallista säätöä kerran, mutta laitoin parikymppiä hintaa lisää, ja sain myytyä tavaran nopeasti ilman edestakaisin soutamista.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole huomannut ohareiden tekijöitä, vaikka olen myynyt noin 50 tavaraa Torissa. Olen aina laittanut ilmoitukseen: vain nouto, nopeat kaupat etusijalla. Tavara on yleensä haettu samana päivänä ilman säätämistä. Tampereella asuessa oli kummallista säätöä kerran, mutta laitoin parikymppiä hintaa lisää, ja sain myytyä tavaran nopeasti ilman edestakaisin soutamista.
Juuri näin. Kannattaa laittaa hinta riittävän korkeaksi niin persaukiset urpot kaikkoavat. Tinkijöille kannattaa aina korottaa hintaa. Esim. jos tuote on hinnoiteltu oikein ja hintasi on vaikkapa 30€ ja urpo tarjoaa 15€, niin kannattaa ilmoittaa että hinta on hänelle nyt 37,50€. Eli korotusta 50% siitä mitä urpo yritti tinkiä pois.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa melko utopistiselta, toimisipa kaikilla noin hyvin. Viidessä vuodessa noin parisen sataa tuotetta myyneenä (erilaisia tavaroita kaiken lisäksi, kirjoista autonrenkaisiin) olen kohdannut paljon noutamatta jättämisiä jo ihan torin käytön alusta saakka. On se kumma että on niin mahdotonta lähettää peruutusviesti, jos mieli muuttui, rahat loppui tai tuli tajuttua että Oulusta on hankala hakea Helsingissä oleva kaappi ilman autoa.
Usein en vastaa yhtään mitään kun urpo alkaa tinkiä. Left on read.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kannattaa laittaa hinta riittävän korkeaksi niin persaukiset urpot kaikkoavat. Tinkijöille kannattaa aina korottaa hintaa. Esim. jos tuote on hinnoiteltu oikein ja hintasi on vaikkapa 30€ ja urpo tarjoaa 15€, niin kannattaa ilmoittaa että hinta on hänelle nyt 37,50€. Eli korotusta 50% siitä mitä urpo yritti tinkiä pois.
Olisiko sinulla hyvää vinkkiä miten kohdella samalla logiikalla oharin harrastajia? Laitanko siinä kohtaa, kun eivät ole hakeneet tavaroita, että heille että en olisi myynytkään?
Myin joskus uudenveroista ammattialan tietokirjaa, joka oli suht harvinainenkin. Kirja oli aikamoinen tiiliskivi ja postikulut senmukaiset, liekö kympin hujakoilla ja kirjasta pyysin 30 euroa (kirjakaupoista sen sai silloin halvimmillaan noin 45 euron hintaan). Joku kyseli onnistuisiko hakea kirja vasta kahden kuukauden päästä, kun hän on kohta menossa lomalle. Vastasin että jos maksaa etukäteen koko summan, niin onnistuu. Se ei kelvannut. Seuraavaksi tämä sankari kyseli voisinko mitenkään lähettää edullisemmin kirjan. Vastasin, että voin toki laittaa siihen postimerkin päälle ja jättää oman onnensa nojaan postilaatikon päälle, josko posteljooni heltyisi ja toimittaisi perille kuitenkin. Jännä juttu, ei tullut kauppoja tämän hepun kanssa. Siitä kolme päivää eteenpäin, niin joku muu kyseli että hakee vaikka heti, ja tehtiin kaupat, eikä mukissut hinnasta tai muustakaan.
On teillä ongelmat, olen käyttänyt toria yli 10 vuotta, enemmän ostanut mutta olen myös myynyt ja ainakin minun kohdalla ollut vain muutama oharin tekijä.Tinkijät ei minua häiritse eikä typerät kyselijät, en vastaa niille mitään, en koskaan varaa mitään.Tori on toki nykyisin aivan surkea, mutta se johtuu ihan itse torista.
Erinomainen idea. Ihme, ettei ylläpito yhtään puutu. Näkisihän se vaikka tuon Tori - viestittelyn kautta, että ko tyyppi varaa ja on tehnyt oharit. Saahan nuo estoon, mutta se ei niitä muita myyjiä lohduta. Onhan näitä useampia sattunut omallekin kohdalle. Kymmeniä viestejä saadaan aikaiseksi, mutta sitten ei sitä, että sori en ostakaan...On kyllä raivostuttavaa. Kerran yksi tyyppi yritti kolmatta kertaa. Teki ensin oharit, ei ilmoittanut. Sitten parin päivän päästä sopi uutta aikaa ja annoin mahdollisuuden - oharit ilmoittamatta...Yritti vielä kolmannen kerran ja silloin jo ilmoitin etten enää myy.
Pitäisi tosiaan olla mahdollisuus antaa julkista palautetta jo ennen kuin kaupat on tehty ja ilmoitus poistettu. Mutta eihän se Torille sovi. Heille vain myyjillä ja ilmoitusten määrällä on oikeasti merkitystä, vaikka olisi iso osa pelkkiä huijareita.
Lähetin kerran ylläpidolle palautetta ja kopiot äärettömän törkeästä myyjästä, jolla ei ollut aikomustakaan myydä, todennäköisesti ei ollut koko tavaraa, yritti vain saada nimettömänä puijattua maksun etukäteen. Arvatkaa kaksi kertaa, puuttuivatko mitenkään tuon "myyjän" touhuihin?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi tosiaan olla mahdollisuus antaa julkista palautetta jo ennen kuin kaupat on tehty ja ilmoitus poistettu. Mutta eihän se Torille sovi. Heille vain myyjillä ja ilmoitusten määrällä on oikeasti merkitystä, vaikka olisi iso osa pelkkiä huijareita.
Lähetin kerran ylläpidolle palautetta ja kopiot äärettömän törkeästä myyjästä, jolla ei ollut aikomustakaan myydä, todennäköisesti ei ollut koko tavaraa, yritti vain saada nimettömänä puijattua maksun etukäteen. Arvatkaa kaksi kertaa, puuttuivatko mitenkään tuon "myyjän" touhuihin?
Torin ylläpito on siis aivan naurettavan huono. Liekö rikollisia itsekin.