Ylilääkäri: Nuorten aikuisten väärät hedelmällisyyskäsitykset voivat vaikuttaa syntyvyyteen
Hesarissa hyvä artikkeli aiheesta:
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009576349.html
Lääkäri toivoo rehellisempää keskustelua ikään ja hedelmällisyyteen liittyen.
Minä olin 26 kun esikoiseni syntyi ja jatkuvasti päiviteltiin miten nuori synnyttäjä olen, vaikka biologisesti ajatellen tuohan alkaa olemaan jo loppuvuosia mitä hedelmällisyyteen tulee. Erikoinen tämä kulttuurin muutos, ajatellaan että 35-vuotiaaksi voi ihan hyvin odotella ja etsiä kivaa puolisoa ja elää vapaata elämää.
Mielipiteitä?
Kommentit (486)
AGU, Sallan tasuti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaismiesten sperman laatu on romahtanut. Puolet 30-vuotiaista miehistä on käytännössä steriilejä.
Pelkkää pelottelua sekin. Suurin osa ihmisistä saa ihan normisti lapsia 35-45v:na.
Kyllä, mutta pieni ja äänekäs hedelmättömyysongelmaisten pitää suurta mölyä päinvastaisesta. Ja jotkut lääkärit pelottelee, jotta tulisi yhteiskunnalle halvemmaksi.
Miksi täällä on varsinkin paljon pelottelujuttuja?
Kyse ei ole pienestä ongelmasta vaan yleisestä ongelmasta. Hoitojen määrä kasvaa koko ajan ja syntyvyys laskee. Lastenhankinnan lykkääminen näkyy suoraan.hedelmällisyysluvuissa.
Suomen alhainen syntyvyys voi olla mahdollisuus. Tuntuu joka toinen suomalaislapsi olevan entistä sairaampi tai mielenterveysongelmaisempi. Olen kohdannut moniakin perheitä, joissa on sääntö kuin poikkeus että usealla lapsella on nepsyä yms. Onko suomalaisten geenit heikentyneet?
AGU, Sallan tauti, INCL, Itä-Suomessa oli kans oma tautinsa,
Faith kirjoitti:
Olen kyllä tosi yllättynyt, jos suomalaiset aikuiset eivät tiedä, että naisen hedelmällisyys alkaa laskea jo 30 ikävuotta lähestyttäessä, ja että se laskee tilastollisesti huomattavasti 35 ikävuoden tienoilla.
Pidän todennäköisempänä, että lasten hankkimista myöhemmäksi lykkäävät ovat tietoisia hedelmällisyyden laskemisesta, mutta ottavat tietoisen riskin sekä ajattelevat, että voivat tarvittaessa saada apua hedelmällisyyshoidoista tai voivat vaikka adoptoida lapset.
Ainakin näin omalla kohdalla (pakko ottaa tietoinen riski). Ei minulla olisi kahden-ja kolmenkympin välillä ollut vielä mitään mahdollisuutta lapsien saamiseen, olen ollut jaksamisen äärirajoilla muutenkin koko ajan.
Tiedän, että nykyisessä hyvinvointiyhteiskunnassa on monia helpottavia asioita aiempaan historiaan verrattuna, mutta jotkut vanhempien ikäpolvien ihmiset eivät tunnu aina hoksaavan sitä, että miten paljon samalla ihmisillä on myös lisäpaineita aikaisempaan verrattuna. Vaaditaan nopeutta ja tehokkuutta, opinnotkin on puristettu niin tiukkaan, että ei siinä ohessa helposti lapsia tehdä. Yms yms. En yksinkertaisesti itse vain ensi sijassa ole ehtinyt miettiä lisääntymistä kuin vasta kolmenkympin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kannattaa ottaa selvää oman hedelmällisyytensä tilasta. Ei kaikkien tarvitse ryhtyä lisääntymään alle 30-vuotiaana. Toisilla hedelmällisyys säilyy hyvänä pitkälle yli kolmekymppiseksi niin kuin minulla (lapset syntyivät kun olin 32 ja 37v., kummatkin saivat alkunsa kerta laakista). Mutta kannattaa tosiaankin ottaa asiasta selvää, että ei jätä asiaa liian myöhäiseksi ja omalla kohdalla ei sitten enää onnistukaan. Koskee myös miehiä.
Miten sä suosittelisit ottamaan selvää asiasta?
Joillan itse asiassa se hedelmällisyysaika on 30-35-vuotiaana ja siinä se. Mulla näin. Kaksi lasta ehdin saada kuten halusinkin.
Käy gynekologilla? Kohtu ja munasarjat voidaan ultrata ja hormonitasoja mitata.
Se mittailu ei hedelmällisyyttä paranna.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ikisinkku ja lapseton... Minulle on oikeastaan ihan sama se teenkö lapsia vai en tähän maailmaan eli ei haittaa se saanko lapsia vai en. Ikää minulla on 32 vuotta ja olen mies eli kai mulla on vielä aikaa niitä lapsia tehdä 80 vuotiaanakin jos haluan niitä :D
Niinhän sinä luulet... 😂 Kuka haluaa lisääntyä kasikymppisen kanssa ja kuinka moni sen ikäinen kuitenkaan edes pystyy 'hommiin'
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmat asiat mitkä vaikuttaa syntyvyyteen eli minkä takia syntyvyys on alhaista ovat
-Rahan eli ei ole varaa lisääntyä tai ei halua lasta köyhänä.
-Kumppanin puute eli ei ole kumppania jonka kanssa lisääntyä.
Unohdit yhden, mikä jää kaikilta huomaamatta.
- Liian pitkä opintoputki. Suomessa kaikki, aivan kaikki, pakotetaan opiskelemaan järkyttävän pitkään. Tämä on se juurisyy, miksi ihmiset ovat niin köyhiä hedelmällisessä iässä, että lasten teko siirtyy ja siirtyy. Liian pitkään opiskeluun kun liittyy olennaisesti aivan kaikki. Jos asut opiskelupaikkakunnalla opiskelija-asunnossa ja tiedät lähteväsi paikkakunnalta, kun opiskelut loppuvat jne., et vielä siinä vaiheessa halua lapsia. Ja jos työtä ei löydykään, vedät uuden opintoputken ja taas kaikki ne samat epävarmuudet kuin aiemminkin.
-> Opintoaikoja pitäisi lyhentää raskaalla kädellä. Kaikki tietävät, miten paljon yliopistoissakin on löysiä huruaineita, joita karsimalla hopsit näyttisivät paljon lyhyemmiltä. Tämä keinotekoinen opintoaikojen pidentäminen on suoraan pois syntyvyydestä. Ja me naiset maksamme tästä kaikesta sen isoimman hinna. Eikä kukaan huomaa. Se on aivan älyvapaata.
Kukaan ei pakota opiskelemaan pitkään. Ihan oma valinta. Opinnot voi myös suorittaa nopeammassa tahdissa, jos haluaa ja kykenee. Terveisin kolmen ja puolen vuoden maisteri
Mielipiteeni on se, että lapsia tulee hankkia, jos niitä haluaa JA todennäköisesti olisi hyvä vanhempi JA on taloudelliset, turvaverkko- ja muut lapsen elinympäristöasiat kunnossa. Ei se ole niin monimutkaista.
Olisihan ihmiselle optimaalista joltain kannalta monikin asia, mutta sitten tulisi muita haittoja. Kiitän vaan luojaani, etten joutunut pakkonaimisiin ja pakkolisääntymään 20-vuotiaana, kuten joskus 1910-luvulla.
Nuorena ei vaan osaa tehdä vielä hyviä ihmissuhdepäätöksiä (FAKTA!) ja riski on aivan liian suuri siitä, että hankkii lapsi väärän ihmisen kanssa. Sitä päätöstä ei voi korjata enää niin kuin jotain asunnon ostoa.
Isoäitini tuhlasi itsensä tuossa "avioliitto ja lapset varhain aivan väärän miehen kanssa ja ilman sisäsyntyistä äidillisyyttä" -kuviossa. Koska se oli tapana vaan perheellistyä nuorena. Sellaisella on pitkät, kipeät seuraukset myös sukupolvien ketjussa.
Kiitos korkeimmille voimille, ettei nainen enää ole pääasiassa synnyttäjä ja 20-vuotiaille ei tuputeta enää jotain naapurin jamppaa aviomieheksi!
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteeni on se, että lapsia tulee hankkia, jos niitä haluaa JA todennäköisesti olisi hyvä vanhempi JA on taloudelliset, turvaverkko- ja muut lapsen elinympäristöasiat kunnossa. Ei se ole niin monimutkaista.
Olisihan ihmiselle optimaalista joltain kannalta monikin asia, mutta sitten tulisi muita haittoja. Kiitän vaan luojaani, etten joutunut pakkonaimisiin ja pakkolisääntymään 20-vuotiaana, kuten joskus 1910-luvulla.
Nuorena ei vaan osaa tehdä vielä hyviä ihmissuhdepäätöksiä (FAKTA!) ja riski on aivan liian suuri siitä, että hankkii lapsi väärän ihmisen kanssa. Sitä päätöstä ei voi korjata enää niin kuin jotain asunnon ostoa.
Isoäitini tuhlasi itsensä tuossa "avioliitto ja lapset varhain aivan väärän miehen kanssa ja ilman sisäsyntyistä äidillisyyttä" -kuviossa. Koska se oli tapana vaan perheellistyä nuorena. Sellaisella on pitkät, kipeät seuraukset myös sukupolvien ketjussa.
Kiitos korkeimmille voimille, ettei nainen enää ole pääasiassa synnyttäjä ja 20-vuotiaille ei tuputeta enää jotain naapurin jamppaa aviomieheksi!
Kenenkään ei tarvitse synnyttää tai mennä naimisiin tai edes seurustella kenenkään kanssa. Se ei ole lehtijutun aihe vaan se, että monilla on väärä käsitys iän vaikutuksesta hedelmällisyyteen.
Lähes puolet miehistä luulee, että hedelmällisyys lähtee laskuun vasta 40 vuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän se oikea ikä sitten on?
Jos kerran alle 30 on liian nuori ja yli 30 liian vanha?Muutenkin tämä jatkuva ihmettely syntyvyyden laskusta saisi jo loppua. Tähän on meitä jo 4 vuosikymmentä opetettu että maailmassa on liikaa ihmisiä, ja nyt noudatetaan niitä oppeja. Se vaan on hyväksyttävä että lapsia ei enää synny samaan tahtiin kuin ennen eikä sille enää voi mitään.
Miksi niitä oppeja pitäisi noudattaa? Aivan huono oppi. Vaihdetaan niitä oppeja siihen, että lapsia kannattaa tehdä ja lapsen saaminen on kiva itsestäänselvä juttu joka kuuluu ihmisen elämänkaareen olennaisesti.
Pitää tehdä siitä taas normi että esikoislapsi saadaan alle 25 vuotiaana ja kukaan ei ihmettele, että ohho oletpas nuori, nyt jää elämä elämättä tms.
Ai miksi niitä noudatetaan? No siksi kun kahta sukupolvea kasvatettu ja opetettu siihen ettei lapsia kannata tehdä, ihmisiä on jo liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä evoluutio karsii sellaisia ihmisiä, jotka haluavat pitkittää nuoruutta ja elää vain itselleen. Ehkä se suosii ihmisiä, jotka uskaltavat ottaa riskejä ja luottaa tulevaan ts. tehdä lapset huonompaankin rakoon. Täydellisyyttä tavoittelevat ihmiset eivät selviydy, koska eivät pysty näkemään mikä on oleellista isossa kuvassa. Anteeksi kärjistyi ja voin olla väärässäkin
Tyhmää puhua evoluutiosta aikana jolloin se ei pääse enää vaikuttamaan, vaan ihmisiä pidetään keinotekoisesti elossa.
Ihmisten tyhmyys kasvaa jatkuvasti, koska tyhmyys on lisääntymisen edellytys. Evoluutio ei ohjaa ydinvoimalan suunnittelijaa sikiämään vimmatusti, vaan niitä joiden elämä on leppoista ja työ helppoa.
Tällä hetkellä evoluutio karsii kyllä ulkonäöltään vaatimattomampia, koska ulkonäöstä on tullut merkittävä asia mm. miesten tekemissä rekrytoinneissa ja parinvalinnassa.
Höpö höpö. Ei kukaan pakota minua osallistumaan liikakansoittamiseen ja pakottamaan ketään kuolemaan, vaikka kaunis olenkin.
Ai niin vielä aloittajalle kysymys: eikö sitten pitäisi "etsiä kivaa puolisoa" niin kauan kuin se nyt sitten viekin? Parempi tyytyä ei-kivaan? Paras kuulemani elämänohje...!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kannattaa ottaa selvää oman hedelmällisyytensä tilasta. Ei kaikkien tarvitse ryhtyä lisääntymään alle 30-vuotiaana. Toisilla hedelmällisyys säilyy hyvänä pitkälle yli kolmekymppiseksi niin kuin minulla (lapset syntyivät kun olin 32 ja 37v., kummatkin saivat alkunsa kerta laakista). Mutta kannattaa tosiaankin ottaa asiasta selvää, että ei jätä asiaa liian myöhäiseksi ja omalla kohdalla ei sitten enää onnistukaan. Koskee myös miehiä.
Joillan itse asiassa se hedelmällisyysaika on 30-35-vuotiaana ja siinä se. Mulla näin. Kaksi lasta ehdin saada kuten halusinkin.
Niin? Kyse taitaa olla siitä, että jos havaitaan jotakin, joka voi alentaa hedelmällisyyttä viiden vuoden sisään niin sitten tietää, että olisi hyvä lisääntyä nyt heti. Ja jos näyttää siltä, että hedelmällisyys on hyvällä tolalla niin voi odottaa sen pari vuotta.
Tietoisen elämän tekeminen on syntiä.
Suorittavat työt automatisoidaan. Automaatioon tarvitaan osaajia, mutta tehokkaimmin sikiää väestö joka ei sellaiseen kykene. Millä heidät tulevaisuudessa elätetään? Varmaan palataan takaisin alkuun jossa olemassa olevia järjestelmiä ei kukaan osaa korjata, tehostaa eikä päivittää, vaan kaikki tehdään taas manuaalisesti.
Niin siis jos täällä enää mitään elämää on kaiken ympäristön riiston jälkeen. Meret vapauttavat valtavat määrät vuosituhansien aikana kertynyttä kuolleista pohjaan uponneista eläimistä peräisin olevaa metaanimassaa ilmakehään tarpeeksi lämmettyään. Lämmin nestehän liuottaa vähemmän kaasuja kuin kylmä. Ei ole mitään keinoa estää sitä. Toisaalta sillä ei isossa mittakaavassa ole mitään merkitystä, koska aurinko tulee sammumaan ja maapallo katoaa sen romahduksesta syntyvään mustaan aukkoon, kuten kaikki edelliset ja tulevatkin maapallot.
Ylilääkärille tiedoksi: suomessa on niiin pirun kallista ettei varaa synnyttää tänne yhtään mitään lisäksi kaikki ei halua lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Suorittavat työt automatisoidaan. Automaatioon tarvitaan osaajia, mutta tehokkaimmin sikiää väestö joka ei sellaiseen kykene. Millä heidät tulevaisuudessa elätetään? Varmaan palataan takaisin alkuun jossa olemassa olevia järjestelmiä ei kukaan osaa korjata, tehostaa eikä päivittää, vaan kaikki tehdään taas manuaalisesti.
Niin siis jos täällä enää mitään elämää on kaiken ympäristön riiston jälkeen. Meret vapauttavat valtavat määrät vuosituhansien aikana kertynyttä kuolleista pohjaan uponneista eläimistä peräisin olevaa metaanimassaa ilmakehään tarpeeksi lämmettyään. Lämmin nestehän liuottaa vähemmän kaasuja kuin kylmä. Ei ole mitään keinoa estää sitä. Toisaalta sillä ei isossa mittakaavassa ole mitään merkitystä, koska aurinko tulee sammumaan ja maapallo katoaa sen romahduksesta syntyvään mustaan aukkoon, kuten kaikki edelliset ja tulevatkin maapallot.
Totta.Eniten sikiää äo 70-porukka kuin kanit. Älykkäät hankkivat sen yhden lapsen, jos edes sitäkään. Ensimmäistä kertaa historiassa ihmisen kehitys on vajonnut alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Ja näin ajattelee monet muutkin naiset. Koska harvalla on noi lapsen elinympäristöasiat kunnossa ainakaan ennen kuin on sen 30 tai 35 vuotta, niin sitten lapsia syntyy vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Kyse taitaa olla siitä, että jos havaitaan jotakin, joka voi alentaa hedelmällisyyttä viiden vuoden sisään niin sitten tietää, että olisi hyvä lisääntyä nyt heti. Ja jos näyttää siltä, että hedelmällisyys on hyvällä tolalla niin voi odottaa sen pari vuotta.
Tuo on pötyä. Mikään mittaus ei kerro, kuinka nopeasti hedelmällisyys laskee eikä sitä, tuleeko ylipäätään raskaaksi vaikka aloittaisi yrityksen heti. Se kertoo vain, onko hormonitasoissa ja ovulaatiossa sillä hetkellä poikkeavuuksia havaittavissa. Se ei kuitenkaan kerro, mikä tilanne on parin vuoden päästä.
Lapsettomuuden syy voi myös olla selittämätön, jolloin mitään fyysistä vikaa ei ole havaittavissa, mutta raskaus ei silti ala. Jos ei ole yrittänyt lasta, ei voi varmasti edes tietää, tulisiko raskaaksi vai ei vaikka kaikki olisi näennäisesti kunnossa.
Olen määräaikaisessa osa-aikatyössä oleva sinkkuopiskelija. Nyt olisi hyvä aika lisääntyä, ehkä teen sen huomenna, koska olen juuri sopivan ikäinen, 31v.
Aivot kehittyvät fyysisesti vähintään 25v asti. Siksi aivoiltaan aikuinen on jo liian vanha haluamaan lapsensa pakottamista kärsimykseen. Itsellänikin oli kova vauvakuume siinä 20v, mutta se meni pysyvästi ohi kun kasvoin aikuiseksi.
Tämä on taas tätä. Näissä ulostuloissa pitäisi muistaa se, että kyse on monille äärimmäisen henkilökohtaisesta ja vaikeasta asiasta. Aina ei ole oma valinta olla lisääntymättä, vaan siinä voi olla taustalla suuriakin vaikuttimia.
Väittäisin, että moni kyllä tietää, että hedelmällisyys laskee, kun ikää tulee, mutta jos ei ole kumppania ja taloudellinen tilanne on huono, niin minkäs teet? Toki jotkut lisääntyy siitä huolimatta, vaikka suhde tulevan lapsen isään olisi epävakaa, tai sitä ei olisi lainkaan. Ja jotkut tekee lapsia, vaikka ei ole rahaa, ei töitä ja ulosotossa valtavia summia. Yhteiskunta ja kirkon ruoka-apu sitten elättää.
Minusta se on edesvastuutonta, mutta vain oma näkemys asiaan.
No niin syntyy vanhempien naistenkin.