Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylilääkäri: Nuorten aikuisten väärät hedelmällisyyskäsitykset voivat vaikuttaa syntyvyyteen

Vierailija
13.05.2023 |

Hesarissa hyvä artikkeli aiheesta:

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009576349.html

Lääkäri toivoo rehellisempää keskustelua ikään ja hedelmällisyyteen liittyen.

Minä olin 26 kun esikoiseni syntyi ja jatkuvasti päiviteltiin miten nuori synnyttäjä olen, vaikka biologisesti ajatellen tuohan alkaa olemaan jo loppuvuosia mitä hedelmällisyyteen tulee. Erikoinen tämä kulttuurin muutos, ajatellaan että 35-vuotiaaksi voi ihan hyvin odotella ja etsiä kivaa puolisoa ja elää vapaata elämää.

Mielipiteitä?

Kommentit (486)

Vierailija
201/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 70-luvun loppupuolella, käynyt peruskoulun kasarilla ja ysärillä.

Pakko kyllä sanoa, että joka tuutissa toitotettiin ehkäisyn tärkeydestä. Silloin ainut nuorten info oli nää nuortenlehdet, aikakauslehdet sun muut, joita kaikki lukikin. Ei ollut internettii. Koulusta tuli lyhyt info.

Sanotaanko näin, että nyt niitetään sitä, mitä kylvettiin.

Koko ajan toitotettiin, kuin raskaaksi voi tulla tuosta noin vain ja e-pilleriä tyrkytettiin jo hyvin varhain teineille.

Olen itse syntynyt 80-luvun alkupuolella ja kokemukseni on samanlainen. Terveystiedontunneiltakin mieleeni on vain jäänyt hokemat raskauden kauheudesta ja ehkäisyn tärkeydestä. Raskaus oli pelottava ja vaarallinen asia.

Yläasteella raskauspelkolietsonta sai uusia sävyjä kun ilmastonmuutos ja ongelmallinen väestön liikakasvu nousi keskusteluun ja opetusmateriaalin.

Tämä valtio kasvatti minut pelkäämään raskautta.

Ja päättäjät ihmettelee, miksi syntyvyys laskee. No miksiköhän.

Joskus 70-80 -lukujen paikkeilla ilmaantui uusi pelonaihe, siis HIV ja AIDS. Tautiin ei ollut mitään hoitoa ja monia kuoli. Jopa pikkulapsia menehtyi, koska nämä olivat saaneet saastunutta verta jonkun hoidon yhteydessä. Tämä on varmasti lisännyt seksiin liittyvää pelkoa ympäri maailmaa ja nuorisoa on varoiteltu kiihkeästi.

Vierailija
202/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kannattaa ottaa selvää oman hedelmällisyytensä tilasta. Ei kaikkien tarvitse ryhtyä lisääntymään alle 30-vuotiaana. Toisilla hedelmällisyys säilyy hyvänä pitkälle yli kolmekymppiseksi niin kuin minulla (lapset syntyivät kun olin 32 ja 37v., kummatkin saivat alkunsa kerta laakista). Mutta kannattaa tosiaankin ottaa asiasta selvää, että ei jätä asiaa liian myöhäiseksi ja omalla kohdalla ei sitten enää onnistukaan. Koskee myös miehiä.

Miten sä suosittelisit ottamaan selvää asiasta?

Joillan itse asiassa se hedelmällisyysaika on 30-35-vuotiaana ja siinä se. Mulla näin. Kaksi lasta ehdin saada kuten halusinkin.

Kyllä, se on just näin. Olis kyllä tosi kätevää jos kaikki voisivat testata sen oman parhaan iän. Missään tapauksessa sitä ei pidä testata niin että katsoo tuleeko raskaaksi ja sit abortoi, jos tulee.

Mulla myös lapset tehty 30 ja 34 vuotiaana ja mulla oli selvästi tiedossa milloin mun ne lapset pitää tehdä ja mahdollista saada. Jotain hyötyä endosta ja jatkuvasta lääkärillä juoksusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän se oikea ikä sitten on?

Jos kerran alle 30 on liian nuori ja yli 30 liian vanha?

Muutenkin tämä jatkuva ihmettely syntyvyyden laskusta saisi jo loppua. Tähän on meitä jo 4 vuosikymmentä opetettu että maailmassa on liikaa ihmisiä, ja nyt noudatetaan niitä oppeja. Se vaan on hyväksyttävä että lapsia ei enää synny samaan tahtiin kuin ennen eikä sille enää voi mitään.

Miksi niitä oppeja pitäisi noudattaa? Aivan huono oppi. Vaihdetaan niitä oppeja siihen, että lapsia kannattaa tehdä ja lapsen saaminen on kiva itsestäänselvä juttu joka kuuluu ihmisen elämänkaareen olennaisesti.

Pitää tehdä siitä taas normi että esikoislapsi saadaan alle 25 vuotiaana ja kukaan ei ihmettele, että ohho oletpas nuori, nyt jää elämä elämättä tms.

Tuo ei toimi, jos samaan aikaan syyllistetään ihmisiä työttömyydestä ja köyhyydestä. Ja vieläpä ollaan poistamassa työttömyysturvasta lapsikorotukset ja pienentämässä asumistukia. Oletataan myös, että työn perässä pitäisi muuttaa ympäri Suomea. Saattaa onnistua kyllä jotenkin vielä sinkkuna, mutta ei enää perheellisenä. Harvalla on taloudellisia mahdollisuuksia siihenkään, että toinen vanhemmista olisi viikot eri paikkakunnalla töissä ja vain viikonloput perheensä kanssa. Siis maksaa kahdesta asunnosta. Ja yleensä vielä vuokrasopimukset tehdään nykyisin määräaikaisiksi ja minimissään vuodeksi, niin vaihdapa siinä sitten muutaman kuukauden välein paikkakuntaa ja maksele vuokria asunnoista, joissa et edes enää asu. 

Vierailija
204/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tiesin että hedelmällisyyslaskee mutta yrittänyttä pannaan eli vanhemmalla iällä sain lapsen siis yli 40 v ja olin naimisissa. 

Vierailija
205/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi lapsettomuushoidot on keksitty.

rahalla on moni saanut alkuun lapsen nk lapsettomuushoidot. Itsellä nk perinteinen menetelmä, ei tarvittu keinosiemennyksiä ja ikää oli. 

Vierailija
206/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmat asiat mitkä vaikuttaa syntyvyyteen eli minkä takia syntyvyys on alhaista ovat

-Rahan eli ei ole varaa lisääntyä tai ei halua lasta köyhänä.

-Kumppanin puute eli ei ole kumppania jonka kanssa lisääntyä.

Lisäksi moni nainen tietää, mitä äitiys tarkoittaa: nainen hoitaa lapsen ja kotityöt yksin. Mies on vapaamatkustaja.

moni mies pitää isysvapaan, Antti Kaikkonenkin otti vaipanvaihto lomaa oliko se 2 kk. Vaimonsa sai työtä ennenaikojaan, 

Vierailija
207/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaismiesten sperman laatu on romahtanut. Puolet 30-vuotiaista miehistä on käytännössä steriilejä.

Pelkkää pelottelua sekin. Suurin osa ihmisistä saa ihan normisti lapsia 35-45v:na.

Tyypillinen harhakuvitelma. Ainakaan naisista suurin osa ei todellakaan saa normisti lapsia 45-vuotiaana.

Oli kyse myös miesten sperman laadusta. Harva nainen edes haluaa lapsia enää 45v.

Vaikka olisi millaista spermaa, naisen hedelmällisyys laskee iän myötä.

Nuoremman miehen sperma on parempaa kuin vanhemman. Nainen tulee helpommin raskaaksi nuoremman miehen spermasta. Miehen hedelmällisyys laskee iän myötä.

Miesten hedelmällisyys on laskenut muutaman vuosikymmenen aikana voimakkaasti koko maailmassa.  Ikävä kyllä.

Vierailija
208/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla alkaa jo 25 vuoden jälkeen oleen kohdut niin paskassa kunnossa että huh huh...

Huomaa ettet tunne anatomiaa yhtään. Kohtu ei vanhene. Se on vain lihaspussi, joka laajenee ja supistuu tarpeen mukaan. Kohdun puolesta nainen voi tulla raskaaksi vaikka 100 vuotiaana. Munasolut ovat ne, joita ei tule lisää ja jotka muodostuvat jo sikiöaikoina, jolloin niihin tulee elämänmyötä, ikääntyessä vaurioita. Kunnes munasolut loppuvat kokonaan.

Vierailija
209/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle oli päivänselvää etten halua lapsia nuorena. Minua olisi harmittanut kun ei lasten takia pääse minnekään ja joutuu valvomaan vauvan kanssa. Tiesin tasan tarkkaa hedelmällisyyden laskusta, mutta ajattelin että jos 30+ iässä ei tärppää niin sitten olen lapseton. Mies löytyi jo parikymppisenä mutta en ollut halukas perhe-elämään siinä iässä.

40-vuotiaana jo hiukan kadutkin, ettet hankkinut lapsia aikaisemmin. Näin se valitettavasti yleensä menee.

en ole katunut päivääkään, yhdestä lapsesta hyvin Kiitollinen. 

Vierailija
210/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä evoluutio karsii sellaisia ihmisiä, jotka haluavat pitkittää nuoruutta ja elää vain itselleen. Ehkä se suosii ihmisiä, jotka uskaltavat ottaa riskejä ja luottaa tulevaan ts. tehdä lapset huonompaankin rakoon. Täydellisyyttä tavoittelevat ihmiset eivät selviydy, koska eivät pysty näkemään mikä on oleellista isossa kuvassa. Anteeksi kärjistyi ja voin olla väärässäkin

No niinhän se karsii, evoluutiolle sopii ihan hyvin että eniten lisääntyvät vastuutonta irtoseksiä harrastavat alkoholistit jotka eivät aamulla muista miehen nimeä.

211/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä tosi yllättynyt, jos suomalaiset aikuiset eivät tiedä, että naisen hedelmällisyys alkaa laskea jo 30 ikävuotta lähestyttäessä, ja että se laskee tilastollisesti huomattavasti 35 ikävuoden tienoilla. 

Pidän todennäköisempänä, että lasten hankkimista myöhemmäksi lykkäävät ovat tietoisia hedelmällisyyden laskemisesta, mutta ottavat tietoisen riskin sekä ajattelevat, että voivat tarvittaessa saada apua hedelmällisyyshoidoista tai voivat vaikka adoptoida lapset.

Vierailija
212/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaismiesten sperman laatu on romahtanut. Puolet 30-vuotiaista miehistä on käytännössä steriilejä.

Pelkkää pelottelua sekin. Suurin osa ihmisistä saa ihan normisti lapsia 35-45v:na.

Kyllä, mutta pieni ja äänekäs hedelmättömyysongelmaisten pitää suurta mölyä päinvastaisesta. Ja jotkut lääkärit pelottelee, jotta tulisi yhteiskunnalle halvemmaksi.

Miksi täällä on varsinkin paljon pelottelujuttuja?

Kyse ei ole pienestä ongelmasta vaan yleisestä ongelmasta. Hoitojen määrä kasvaa koko ajan ja syntyvyys laskee. Lastenhankinnan lykkääminen näkyy suoraan.hedelmällisyysluvuissa.

Lapsettomuusongelman mahdollisuus lisääntyy iän myötä: arvioidaan , että 20-25-vuotiaista alle 10 %, 30-35-vuotiaista noin 15 % ja 35-40-vuotiaista 40 % kärsii lapsettomuudesta. Merkittävin hedelmällisyyttä alentava tekijä on munasolun ikääntyminen. Lapsettomuustutkimuksiin ja -hoitoon hakeutuu vuosittain arviolta 3000-4000    30-35 vuotiasta n 15 % ja 35-40 v 40 %    v 2015 arviolta peräti 60 000 lapsettomuudesta kärsivää pariskuntaa

Vierailija
213/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas puhutaan vaan naisista. Monelle miehelle tulee täysin yllätyksenä, kun tavara onkin p.skaa eikä mikään liiku, kun on huonot elämäntavat. Ja yli 40v miesten lapsilla on suurempi riski olla vammainen tms.

Siksi, että suurin osa miehistä saa naisen raskaaksi minkä ikäisenä tahansa. Naisella taas on parasta ennen päivä. Ja pliis, älä suutu faktasta.

Mutta niistä lapsista ei välttämättä tule terveitä. Vanhojen isien lapsilla on suurempi riski syntyä vammaisena tai omata esim. neurologisia ongelmia.

Ylivoimaisesti suurin osa vanhempien isien lapsista syntyy täysin terveinä. Suurempi riski on naisen ikä ja down-syndrooma.

Vierailija
214/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas puhutaan vaan naisista. Monelle miehelle tulee täysin yllätyksenä, kun tavara onkin p.skaa eikä mikään liiku, kun on huonot elämäntavat. Ja yli 40v miesten lapsilla on suurempi riski olla vammainen tms.

Siksi, että suurin osa miehistä saa naisen raskaaksi minkä ikäisenä tahansa. Naisella taas on parasta ennen päivä. Ja pliis, älä suutu faktasta.

Kyllä sekin on ihan fakta, että myös miesten hedelmällisyys on laskenut, itse asiassa heikentynyt puoleen 50 vuodessa! Tätä hedelmällisyysasiaa olisikin hyvä muistaa aina tutkia ottaen molemmat sukupuolet mukaan tarkasteluun.

https://www.duodecimlehti.fi/duo30074

Mutta hedelmällinen mies voi saada naisen raskaaksi vaikka 80-vuotiaana. Tuon ikäistä naista taas ei saa raskaaksi.

Vierailija
215/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kannattaa ottaa selvää oman hedelmällisyytensä tilasta. Ei kaikkien tarvitse ryhtyä lisääntymään alle 30-vuotiaana. Toisilla hedelmällisyys säilyy hyvänä pitkälle yli kolmekymppiseksi niin kuin minulla (lapset syntyivät kun olin 32 ja 37v., kummatkin saivat alkunsa kerta laakista). Mutta kannattaa tosiaankin ottaa asiasta selvää, että ei jätä asiaa liian myöhäiseksi ja omalla kohdalla ei sitten enää onnistukaan. Koskee myös miehiä.

Miten sä suosittelisit ottamaan selvää asiasta?

Joillan itse asiassa se hedelmällisyysaika on 30-35-vuotiaana ja siinä se. Mulla näin. Kaksi lasta ehdin saada kuten halusinkin.

Käy gynekologilla? Kohtu ja munasarjat voidaan ultrata ja hormonitasoja mitata.

Vierailija
216/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 40-vuotiaan naisen riski saada down on yli 1 %.

Vierailija
217/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

istukkanäyte

Vierailija
218/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta pieni ja äänekäs hedelmättömyysongelmaisten pitää suurta mölyä päinvastaisesta. Ja jotkut lääkärit pelottelee, jotta tulisi yhteiskunnalle halvemmaksi.

Kyse ei ole pienestä ongelmasta vaan yleisestä ongelmasta. Hoitojen määrä kasvaa koko ajan ja syntyvyys laskee. Lastenhankinnan lykkääminen näkyy suoraan.hedelmällisyysluvuissa.

Suomen alhainen syntyvyys voi olla mahdollisuus. Tuntuu joka toinen suomalaislapsi olevan entistä sairaampi tai mielenterveysongelmaisempi. Olen kohdannut moniakin perheitä, joissa on sääntö kuin poikkeus että usealla lapsella on nepsyä yms. Onko suomalaisten geenit heikentyneet?

Vierailija
219/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

istukkanäyte

Riski saada lapsi, jolla on Dowin oireyhtymä on n 20- vuotiaalla 1:1440, 25-vuotiaalla 1:1380, 30-vuotiaalla 1:960,  35-vuotiaalla 1:340,  40 vuotiaalla 1:84  ja 45-vuotiaalla 1:32. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen alhainen syntyvyys voi olla mahdollisuus. Tuntuu joka toinen suomalaislapsi olevan entistä sairaampi tai mielenterveysongelmaisempi. Olen kohdannut moniakin perheitä, joissa on sääntö kuin poikkeus että usealla lapsella on nepsyä yms. Onko suomalaisten geenit heikentyneet?

Vai onko kyse vain siitä, että nykyisin diagnosoidaan enemmän?