Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylilääkäri: Nuorten aikuisten väärät hedelmällisyyskäsitykset voivat vaikuttaa syntyvyyteen

Vierailija
13.05.2023 |

Hesarissa hyvä artikkeli aiheesta:

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009576349.html

Lääkäri toivoo rehellisempää keskustelua ikään ja hedelmällisyyteen liittyen.

Minä olin 26 kun esikoiseni syntyi ja jatkuvasti päiviteltiin miten nuori synnyttäjä olen, vaikka biologisesti ajatellen tuohan alkaa olemaan jo loppuvuosia mitä hedelmällisyyteen tulee. Erikoinen tämä kulttuurin muutos, ajatellaan että 35-vuotiaaksi voi ihan hyvin odotella ja etsiä kivaa puolisoa ja elää vapaata elämää.

Mielipiteitä?

Kommentit (486)

Vierailija
361/486 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoon ongelmallisempaa. Enemmän mua harmittaa ne heti parikymppisenä tehneiden lapset, jotka teineinä ei saa tarpeeksi voimakasta tukea ja kasvatusta vanhemmilta.

On tosi rankkaa luotsata teiniä läpi murrosiän jos itse käy sitä " en mä ole vielä keski- ikäinen kriisiä läpi. Sitä lapset perässä, mitä aikuiset edellä. On kiva jos teinillä on vähintään 40- vuotias vanhempi eikä joku 30- vuotias, joka on enempi kaveri kuin isä tai äiti.

Vierailija
362/486 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä kannustaisi ketään hankkimaan lapsia mahdollisimman nuorena vaikka sitten kenen kanssa ja ihan missä elämäntilanteessa tahansa ihan vaan siksi, että ehtii saada niitä lapsia.

Sitten kun on niitä 28v. neljän lapsen yksinhuoltajaksi jääneitä, kun mies on paljastunut epäluotettavaksi ja kaikinpuolin epäsopivaksi isäksi, jotka on sosiaalisesta elämästä syrjäytyneitä ja joiden elämä perustuu tukiin, ovat yliväsyneitä ja loputtoman stressaantuneita elämässään, kun eivät jaksakaan elämää lasten kanssa, niin ei sekään hyvä ole. Saattaa lisätä syntyvyyttä joo, mutta samalla nostaa merkittävästi muita riskejä.

Ihan kuin ainoat vaihtoehdot olisi neljän lapsen yh-äitiys tai lapsen hankinta lähes nelikymppisenä.

Sivusta kommentoin, että silleensä se on todennäköistä ja oma valinta jos lapsia noin monta tekee, kun kuitenkin moni eroaa useista suhteista vielä lähelle 30- 35- vuotta. On ihan hyvä käyttää järkeä siinä, että onko nyt varma että tähän jäädään, kun 25-vee vasta ikää. On musta täysin älytöntä tuossa iässä tehdä monta lasta, ellei ole tarkoitus tehdä lapset samalle henkilölle ja joku strategia että 40- veenä ne on jo isoja ja voi erota. Ero voi kuitenkin tulla myös toisen aloitteesta ja suhteessa voi olla paljon pahoinvointia jos ei siitä pysty tai saa erota. Nämä kaikki on vakavasti harkittava asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/486 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteeni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä kannustaisi ketään hankkimaan lapsia mahdollisimman nuorena vaikka sitten kenen kanssa ja ihan missä elämäntilanteessa tahansa ihan vaan siksi, että ehtii saada niitä lapsia.

Sitten kun on niitä 28v. neljän lapsen yksinhuoltajaksi jääneitä, kun mies on paljastunut epäluotettavaksi ja kaikinpuolin epäsopivaksi isäksi, jotka on sosiaalisesta elämästä syrjäytyneitä ja joiden elämä perustuu tukiin, ovat yliväsyneitä ja loputtoman stressaantuneita elämässään, kun eivät jaksakaan elämää lasten kanssa, niin ei sekään hyvä ole. Saattaa lisätä syntyvyyttä joo, mutta samalla nostaa merkittävästi muita riskejä.

Ihan kuin ainoat vaihtoehdot olisi neljän lapsen yh-äitiys tai lapsen hankinta lähes nelikymppisenä.

Sivusta kommentoin, että silleensä se on todennäköistä ja oma valinta jos lapsia noin monta tekee, kun kuitenkin moni eroaa useista suhteista vielä lähelle 30- 35- vuotta. On ihan hyvä käyttää järkeä siinä, että onko nyt varma että tähän jäädään, kun 25-vee vasta ikää. On musta täysin älytöntä tuossa iässä tehdä monta lasta, ellei ole tarkoitus tehdä lapset samalle henkilölle ja joku strategia että 40- veenä ne on jo isoja ja voi erota. Ero voi kuitenkin tulla myös toisen aloitteesta ja suhteessa voi olla paljon pahoinvointia jos ei siitä pysty tai saa erota. Nämä kaikki on vakavasti harkittava asioita.

Avioeroikä on Suomessa keskimäärin yli 40. Että ei se lapsen yrityksen lykkääminen nelikymppiseksi auta. Lisäksi vastentahtoinen lapsettomuus on parisuhteelle usein kriisin paikka.

Vierailija
364/486 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin noin kirjoitti:

Olkoon ongelmallisempaa. Enemmän mua harmittaa ne heti parikymppisenä tehneiden lapset, jotka teineinä ei saa tarpeeksi voimakasta tukea ja kasvatusta vanhemmilta.

On tosi rankkaa luotsata teiniä läpi murrosiän jos itse käy sitä " en mä ole vielä keski- ikäinen kriisiä läpi. Sitä lapset perässä, mitä aikuiset edellä. On kiva jos teinillä on vähintään 40- vuotias vanhempi eikä joku 30- vuotias, joka on enempi kaveri kuin isä tai äiti.

No enemmän kai se en ole vielä keski-ikäinen -kriisi on neljä- kuin kolmekymppisellä. Nämä asenteet nuoria vanhempia kohtaan ovat ihan jäätäviä. Juuri olen työssäni selittänyt viisikymppiselle ekaluokkalaisen äidille, että ei, kouluunmeno ei ole lapsen päätettävä asia eikä koulussakäynnistä kuulu maksaa lapselle. Vanhemmuudessa voi kipuilla ihan iästä huolimatta.

Vierailija
365/486 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielipiteeni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioeroikä on Suomessa keskimäärin yli 40. Että ei se lapsen yrityksen lykkääminen nelikymppiseksi auta. Lisäksi vastentahtoinen lapsettomuus on parisuhteelle usein kriisin paikka.

Eli se suhde mihin ne lapset on tehty on ollut se väärää valinta, ja suhteessa kitkuteltu lasten takia vuosia. Jälkensä se jättää, kaikkiin osapuoliin. Etenkin siihen joka ei ollutkaan se rakastettu oikeasti.

Vierailija
366/486 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gyne naistentautien professori sanoi mulle 40 vuotiaalle yllätyksekseni et saan vielä vaikka kuinka monta lasta ja tosiaan olen tullut aina helposti raskaaksi.

Vierailija
367/486 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin noin kirjoitti:

No enemmän kai se en ole vielä keski-ikäinen -kriisi on neljä- kuin kolmekymppisellä. Nämä asenteet nuoria vanhempia kohtaan ovat ihan jäätäviä. Juuri olen työssäni selittänyt viisikymppiselle ekaluokkalaisen äidille, että ei, kouluunmeno ei ole lapsen päätettävä asia eikä koulussakäynnistä kuulu maksaa lapselle. Vanhemmuudessa voi kipuilla ihan iästä huolimatta.

Enpä usko. Yksittäistapaus. Nuorten vanhempien vanhemmuus on enemmän minäminää, kuin vanhempien oman ikääntymisensä hyväksyvien.

Ehkä sinun silmiisi se näyttää siltä mutta voihan kyse olla oikeasti siitä että iäkkäämpi vanhempi välittää siitä miten lapsi voi.

Vierailija
368/486 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä ole mikään UUTINEN. Olen 50 + ja valtaosa kavereistani +-5v ikäero saaneet lapsensa 2005 jälkeen. Siinä on aika monta lähes 60 v teinivanhempaa.

Vierailija
369/486 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä rahalla kukaan tekee nykyään lapsia alle 30v? Ihan oikeasti. Putoaisin köyhyyteen jos saisin nyt lapsen. N29

Esimerkiksi työssä käymällä. Eikö nykyään alle 30-vuotiaat käy töissä?

Ei töistä saa tarpeeksi rahaa.

Vierailija
370/486 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla tilanne on se, että sain oman alan vakituisen työn vasta 32-vuotiaana. Jotta voisi saada tulevaisuudessakin töitä, ei voi jäädä cv:hen heti monen vuoden aukkoa. Ja nuorempana ei ollut sopivaa miestä. 

Vierailija
371/486 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että täälläkin syytetään taas naisia, kun iso syy tahattomaan lapsettomuuteen on miesten huonontunut sperman laatu.

Naisen hedelmällisyys alkaa laksemaan merkittävästi 35 jälkeen, poikkeuksia toki on. Olisi kiva kun tätäkin ei kaadettaisi taas naisten niskoille.

Jos haluatte enemmän lapsia, paremmat edut ja huolenpito äideille.

Vierailija
372/486 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vanhempana tulee raskaaksi, sitä suurempi riski on saada down-lapsi.

Vierailija
373/486 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä evoluutio karsii sellaisia ihmisiä, jotka haluavat pitkittää nuoruutta ja elää vain itselleen. Ehkä se suosii ihmisiä, jotka uskaltavat ottaa riskejä ja luottaa tulevaan ts. tehdä lapset huonompaankin rakoon. Täydellisyyttä tavoittelevat ihmiset eivät selviydy, koska eivät pysty näkemään mikä on oleellista isossa kuvassa. Anteeksi kärjistyi ja voin olla väärässäkin

Millaisia nämä "riskinottajat" ovat. Moni ei ota tietoisesti riskiä, vaan lisääntyy holtittomasti, kuten alkoholin ja huumeiden käyttäjät ja seurauksena eriasteisesti vaurioituneita lapsia.

Vierailija
374/486 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta puuttuu

oikea hedelmällisyyskäsitys: ei

mies: kyllä

Vierailija
375/486 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdalla tilanne on se, että sain oman alan vakituisen työn vasta 32-vuotiaana. Jotta voisi saada tulevaisuudessakin töitä, ei voi jäädä cv:hen heti monen vuoden aukkoa. Ja nuorempana ei ollut sopivaa miestä. 

Itse olen kaksi kertaa hankkinut lapsen ilman vakityötä. Vakituisen työn sain toisen lapsen syntymän jälkeen. Ei työnantajia ole kiinnostanut koko asia.

Vierailija
376/486 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä rahalla kukaan tekee nykyään lapsia alle 30v? Ihan oikeasti. Putoaisin köyhyyteen jos saisin nyt lapsen. N29

Ei töistä saa tarpeeksi rahaa.

Jos töistä ei saa tarpeeksi rahaa, miten se 30 vuoden ikä auttaa asiaa?

Vierailija
377/486 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Mutta mä olen 30-vuotiaana saanut vain pätkätöitä, joiden välissä pidempiä ja lyhyempiä työttömyysjaksoja. Täällä aina huudellaan, ettei köydän pidä tehdä lapsia. Eikä kyllä kannatakaan, jos haluaa säilyttää mielenterveytensä.

Vierailija
378/486 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä evoluutio karsii sellaisia ihmisiä, jotka haluavat pitkittää nuoruutta ja elää vain itselleen. Ehkä se suosii ihmisiä, jotka uskaltavat ottaa riskejä ja luottaa tulevaan ts. tehdä lapset huonompaankin rakoon. Täydellisyyttä tavoittelevat ihmiset eivät selviydy, koska eivät pysty näkemään mikä on oleellista isossa kuvassa. Anteeksi kärjistyi ja voin olla väärässäkin

Mihinkähän tämä sitten oikein päättyy tämä evoluutio? Idiocracy taitaa häämöttää horisontissa.

Pari esimerkkiä: lähiympäristössä useita naisia, joilla 3-4 lasta eri miesten kanssa. Ovat valkoista hmhm sakkia. Yhdellä on kyllä neljä lasta yhden ja saman miehen kanssa. Nainen sai ne kaikki ennen kuin täytti 28. Mitään koulutusta hänellä ei tietenkään ole. Asuvat samalla kadulla kahden sukulaisperheen kanssa, ja se näkyy ja kuuluu. Hänen sisarellaan on neljä lasta kolmen eri miehen kanssa. Vanhinten isä on nykyään uusissa naimisissa, naisella on neljä lasta kolmen eri miehen kanssa.

Yksi tytönhuikale väitti, että hänen raskautensa oli suunniteltu (joo varmaan 15-vuotias pystyykin moiseen suunnitteluun). Hän on ehtinyt tekaista jo toisenkin lapsen, mutta parisuhde kiikun kaakun pari vuotta ja sitten ero - miehelle tuli vaikeuksia pelaamisen takia, vouti myi talon velkojen takia. Nyt tytöllä menossa kolmas mies.

Enpä tiedä sitten, mitä hyötyä monen lapsen saamisesta oikein on, kun taustat ovat järjestään tuollaisia.

Järkevä ihminen hankkii ne 1-2 lasta saman kumppanin kanssa ja arvostaa ydinperhettä.

Vierailija
379/486 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmat asiat mitkä vaikuttaa syntyvyyteen eli minkä takia syntyvyys on alhaista ovat

-Rahan eli ei ole varaa lisääntyä tai ei halua lasta köyhänä.

-Kumppanin puute eli ei ole kumppania jonka kanssa lisääntyä.

Ei pidä paikkaansa. Väänsit nämä tunteella etkä järjellä.

Nyt on tilanne, jossa ihmisten elintaso ja ostovoima ovat paremmat kuin koskaan aiemmin. Lisäksi on kaikki maailman deittipalvelut ja matkustus mihin vaan onnistuu. Samaan aikaan terveydenhoito ja lapsettomuushoidot on kehittyneet ja kaikkien saatavilla. Silti syntyvyys on alhaisempi kuin koskaan.

Se ei voi johtua mistään muusta, kuin ettei lapsia enää haluta. Toivottu lapsiluku on 0 tai 1.

Jos mikään muu tuohon vaikuttaisi, syntyisi lapsia nyt enemmän kuin koskaan aiemmin.

Vierailija
380/486 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adoptio on hyvä juttu, niin paljon lapsia ilman kotia ja turvaa :( Aina ei elämä mene kuin itse tahtoisi.