Ylilääkäri: Nuorten aikuisten väärät hedelmällisyyskäsitykset voivat vaikuttaa syntyvyyteen
Hesarissa hyvä artikkeli aiheesta:
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009576349.html
Lääkäri toivoo rehellisempää keskustelua ikään ja hedelmällisyyteen liittyen.
Minä olin 26 kun esikoiseni syntyi ja jatkuvasti päiviteltiin miten nuori synnyttäjä olen, vaikka biologisesti ajatellen tuohan alkaa olemaan jo loppuvuosia mitä hedelmällisyyteen tulee. Erikoinen tämä kulttuurin muutos, ajatellaan että 35-vuotiaaksi voi ihan hyvin odotella ja etsiä kivaa puolisoa ja elää vapaata elämää.
Mielipiteitä?
Kommentit (486)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi raskaaksi tulemisen ongelmista syytetään usein vain naisten ikää?
Jos miehen sperma on heikkolaatuista tai huonoa, niin ei se naisen hyväkään hedelmällisyys tilannetta pelasta. Miesten sperman laatu on huonontunut merkittävästi viime vuosikymmenien aikana.
Me aikoinaan yritimme eksän kanssa lasta melkein vuoden. Sitten tuli ero. Nykyisen kumppanin kanssa ensimmäinen raskaus alkoi ensimmäisestä yrityskierrosta. Sama juttu toisen raskauden kohdalla.
Harvempi vanhakaan mies hedelmätön on. Sen sijaan suht moni nainen kai menettää suht nuorena kyvyn tarjota sikiölle riittävän hyvät olosuhteet, voisin kuvitella. Ovulaatioita on jne., mutta alkio ei pysy kohdussa. Nuori keho kestää loukkaukset ja vakaat olot säilyy paremmin, mikä takaa alkiolle varmemmat omosuhteet.
Kyllä se miesten sperman laatu vaan on huonontunut merkittävästi.
On, mutta ellei vuodessa kykene hedelmöittämään... ja oletetaan, että on yrittänyt aina naisen ollessa valmis.
Tuossa artikkelissa siis kerrottiin, että miesten hedelmättömyys on yleistynyt.
Jos mies ei kykene lähes vuodessa lisääntymään, mutta nainen tulee Ylisen henkilön kanssa lisääntyessään heti raskaaksi, on vika ja hedelmättömyys mitä todennäkösiemmin ollut siinä miehessä.
Totta, että sitä ei yleensä mainita, kun puhutaan vain naisen iästä.
Hedelmällisyys on niin yksilöllistä.
Siskollani oli vaikeaa tulla raskaaksi. Pitkän yrityksen jälkeen hän sai esikoisensa ollessaan 23v.
Oma ensimmäinen lapseni syntyi kun olin 31v. ja seuraava syntyy nyt kun olen 32v. Molemmat ihannilman yrittämistä. En siis olisi kauhean huolissani omasta hedelmällisyydestäni.
Siskosi oli aika nuori 23 v. Ennättikö saada ammatin ennen raskautta???????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmällisyys tippuu tosi vähän, ihminen on 30-35 vuotiaana vielä hyvin hedelmällinen joten no panic. Parempi katsoa kuin katua ja odottaa sitä oikeaa kenen kanssa lapset tekee.
voi olla että sitä Oikeaa ei tule,
Silloin ei pidä hankkia lapsiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Mun gynekologini sanoi tätettyäni 27, että ne lapset pitäisi tehdä nyt ja kertoi faktat naisen hedelmällisyydestä.
Pitää ja pitää. Ei tehdä ilman miestä.
En kyllä kannustaisi ketään hankkimaan lapsia mahdollisimman nuorena vaikka sitten kenen kanssa ja ihan missä elämäntilanteessa tahansa ihan vaan siksi, että ehtii saada niitä lapsia.
Sitten kun on niitä 28v. neljän lapsen yksinhuoltajaksi jääneitä, kun mies on paljastunut epäluotettavaksi ja kaikinpuolin epäsopivaksi isäksi, jotka on sosiaalisesta elämästä syrjäytyneitä ja joiden elämä perustuu tukiin, ovat yliväsyneitä ja loputtoman stressaantuneita elämässään, kun eivät jaksakaan elämää lasten kanssa, niin ei sekään hyvä ole. Saattaa lisätä syntyvyyttä joo, mutta samalla nostaa merkittävästi muita riskejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten vraskauden keskeytyksiä tehdään 20-24 v (10,7/1000 vastaavan ikäisistä naisista)
Alle 20 v keskeytysten määrä on vähentynyt viime vuosina merkittävästi (jotkut kunnat jakaa ilmaiseksi ehkäisyä ja valistus alkaa menemään perille)
v 2021 keskeytettiin 5,8 tuhatta 15-19 v kohden kun vastaava luku viittä vuotta aikaisemmin oli 7,9
Sitäkin voisi miettiä että miksi nykykulttuurissa on niin suuri kauhistus tai häpeä tai pidetään vaan muuten vaan huonona juttuna, että joku 18v tulee suunnittelemattomasti raskaaksi ja sitten pitää lapsen?
Uskon, että monet kyllä pitäisivät vauvan jos ilmapiiri olisi vähemmän tuomitseva siihen, että joku alle 25 vuotias nainen tulee suunnittelemattomasti raskaaksi. Kyllähän täysi-ikäinen ihminen on täysin kykenevä äitiyteen.
Ja mitä sitten jos ei ole ammattia tai varallisuutta kertynyt? Sehän on nuorelle ihmiselle normaali tila. Kyllä sitä lapsen syntymänkin jälkeen voi opiskella ja mennä töihin. Päiväkodit on keksitty. Ja kotihoidontuella ja muilla tuilla eläminenkin on ihan hyväksyttävää jos se on väliaikainen tila.
Ei nuorta ikää sinänsä kauhistella. Sitä kauhistellaan, että yleensä nuoret vanhemmat ovat rikollisia ja päihteidenkäyttäjiä.
Mitään nuoria vanhempia tuomitsevaa ilmapiiriä ei ole. Päinvastoin. Abortteihin suhtaudutaan tuomitsevasti, samoin siihen, jos nainen haluaa lapsia myöhemmin, ei heti parikymppisenä.
Täysi-ikäinen ihminen EI ole kykenevä äitiyteen. Sterilisaation alaikäraja on 30 vuotta, sama alaikäraja pitäisi olla äideillekin.
On myös outoa, että väität juuri ja juuri täysi-ikäisten tyttöjen olevan kykeneviä äitiyteen, mutta samanikäisia ja paljon vanhempiakin miehiä pidät ihan pikkupoikina, joilta ei saa vaatia mitään.
Kuulutko sinä niihin, jotka haluavat pakottaa juuri ja juuri täysi-ikäiset naiset orjiksi ja synnytyskoneiksi vanhoille miehille?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä kannustaisi ketään hankkimaan lapsia mahdollisimman nuorena vaikka sitten kenen kanssa ja ihan missä elämäntilanteessa tahansa ihan vaan siksi, että ehtii saada niitä lapsia.
Sitten kun on niitä 28v. neljän lapsen yksinhuoltajaksi jääneitä, kun mies on paljastunut epäluotettavaksi ja kaikinpuolin epäsopivaksi isäksi, jotka on sosiaalisesta elämästä syrjäytyneitä ja joiden elämä perustuu tukiin, ovat yliväsyneitä ja loputtoman stressaantuneita elämässään, kun eivät jaksakaan elämää lasten kanssa, niin ei sekään hyvä ole. Saattaa lisätä syntyvyyttä joo, mutta samalla nostaa merkittävästi muita riskejä.
Ihan kuin ainoat vaihtoehdot olisi neljän lapsen yh-äitiys tai lapsen hankinta lähes nelikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
voi olla miehessäkin vikaa jos lasta ei kuulu ja vuoden aikana pantu tuhkatiheään ja kenties nainen laskenut milloin olisi hedelmällisimmillään.
Ei ainoastaan voi olla, vaan usein onkin. Tutkitusti lapsettomuus johtuu yhtä usein miehestä kuin naisesta.
En muutenkaan ole ikinä ymmärtänyt, miksi epäviehättävät ihmiset lisääntyvät. Älkää tehkö lapsia se 10 kpl, jos ette ole kauniita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse huomannut että monet yli kolmekymppiset miehet kuvittelevat että voivat hankkia lapsia "sitten joskus". Tajuamatta, että sperman laatu heikkenee, eikä sitä 10 vuotta nuorempaa naista välttämättä löydy ihan helposti. En itse lisääntyisi yli 40-vuotiaan miehen kanssa, ihan vain siitä syystä, että riski saada esim. autistinen lapsi kasvaa.
Minä taas en lisääntyisi yli 40-vuotiaan naisen kanssa. Jos se jotenkin onnistuu tulemaan raskaaksi vanhoilla munasoluillaan, niin riski saada down on liian suuri.
No, sinun kanssasi en lisääntyisi joka tapauksessa, sillä haluan Miehen enkä raukkista, jota pelottaa down-lapsi.
Itse et siis ole Nainen, vaan raukkis, koska sinua pelottaa autismi?
Lapsettomuus johtuu yhtä usein miehistä kuin naisista.
Miksi siis vain naisten synnytysikää korostetaan tuossa jutussa ja yleensäkin?
Vierailija kirjoitti:
Koska se on merkittävin yksittäinen hedelmällisyyteen vaikuttava tekijä, kuten jutussa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on merkittävin yksittäinen hedelmällisyyteen vaikuttava tekijä, kuten jutussa lukee.
Miksi miesten merkittävintä hedelmällisyyteen vaikuttavaa asiaa ei korosteta yhtälailla?
Koska yhtä usein lapsettomuus johtuu miehestä.
Nainen voi olla hyvinkin hedelmällinen, mutta mikäs nainen sille voi jos mies on lisääntymiskyvytön.
Millä rahalla kukaan tekee nykyään lapsia alle 30v? Ihan oikeasti. Putoaisin köyhyyteen jos saisin nyt lapsen. N29
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miesten merkittävintä hedelmällisyyteen vaikuttavaa asiaa ei korosteta yhtälailla?
Koska yhtä usein lapsettomuus johtuu miehestä.
Nainen voi olla hyvinkin hedelmällinen, mutta mikäs nainen sille voi jos mies on lisääntymiskyvytön.
Koska ei ole sellaista miehen hedelmällisyyteen vaikuttava yksittäistä tekijää kuten naisella ikä. Nuori mies on todennäköisemmin varustettu liikkuvammilla siittiöillä ja paremmalla mieskunnolla, mutta ero ei ole niin ratkaiseva kuin naisella ikä.
Vierailija kirjoitti:
Minä kokisin olevani valmis äidiksi nyt viisikymppisenä.
Sehän se ongelma onkin. Moni ei koe olevansa valmis ennen kuin keho ei enää ole valmis.
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla kukaan tekee nykyään lapsia alle 30v? Ihan oikeasti. Putoaisin köyhyyteen jos saisin nyt lapsen. N29
Ihan hankin esikoisen samoilla rahoilla kuin kuopuksenkin eli palkan ja ansiosidonnaisen vanhempainrahan turvin..
Esikoisen syntyessä olin alle 30 ja kuopuksen syntyessä yli 30. Kummankin kohdalla kävin ennen lasta töissä ja perhevapaalla elin vanhempainrahalla ja myöhemmin kotihoidon tuella. Lisäksi mies kävi töissä ja sai palkkaa sekä isyyspäivärahaa isyyslomalla. Kun lapset ei enää olleet pieniä, kumpikin käy töissä ja ihan palkkatuloilla elätetään perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi työssä käymällä. Eikö nykyään alle 30-vuotiaat käy töissä?
voi olla miehessäkin vikaa jos lasta ei kuulu ja vuoden aikana pantu tuhkatiheään ja kenties nainen laskenut milloin olisi hedelmällisimmillään.