Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylilääkäri: Nuorten aikuisten väärät hedelmällisyyskäsitykset voivat vaikuttaa syntyvyyteen

Vierailija
13.05.2023 |

Hesarissa hyvä artikkeli aiheesta:

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009576349.html

Lääkäri toivoo rehellisempää keskustelua ikään ja hedelmällisyyteen liittyen.

Minä olin 26 kun esikoiseni syntyi ja jatkuvasti päiviteltiin miten nuori synnyttäjä olen, vaikka biologisesti ajatellen tuohan alkaa olemaan jo loppuvuosia mitä hedelmällisyyteen tulee. Erikoinen tämä kulttuurin muutos, ajatellaan että 35-vuotiaaksi voi ihan hyvin odotella ja etsiä kivaa puolisoa ja elää vapaata elämää.

Mielipiteitä?

Kommentit (486)

Vierailija
281/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, sain ensimmäisen lapseni ivf-hoidoilla 36-vuotiaana, toisen ivf:llä 39-vuotiaana. Kuopus syntyi luomuna ollessani 41v. Kaikilla sama isä. Tulin siis yllättäen hyvin hedelmälliseksi yli 40-vuotiaana, tai sitten miehen sperman laatu yllättäen parani hänen täyttäessään 45 vuotta.

Hyvä puoli tässä on se että asuntolainat oli suurimmaksi osaksi jo maksettu kuopuksen syntyessä. Pidän tästä järjestyksestä, jolla olen toteuttanut asiat.

Vierailija
282/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abortteja tehdään lähes 8000, vähenemään päin mutta tuo kaikki liikaa

Abortteja tehdään eniten 20-24 -vuotiaille. Seuraavaksi eniten abortteja tehdään 25-29 -vuotiaille. Toisin kuin ihmiset usein luulevat, abortteja ei tee eniten teini-ikäiset.

Ei ole mitenkään sattuma, että eniten abortteja tehdään kaikkein hedelmällisimmässä iässä oleville naisille.

Perhe halutaan perustaa vasta sitten, kun hedelmällisyys alkaa laskea. Silloin kun lasten saanti olisi helpointa, lapsia ei haluta. Samaan aikaan jonot julkisen puolen lapsettomuushoitoihin kasvavat.

Eniten abortteja tehdään pienten lasten äideille, EI lapsettomille. Abortti tehdään yleisimmin siksi, että ensimmäinen lapsi on vielä liian pieni.

Lähde? Nimittäin ei ole totta. Eniten abortteja tehdään 20-24 -vuotiaille lapsettomille naisille.

Ei kannattaisi alapeukuttaa faktoille. Yhden google-haun päässä on tilastotieto. Vain 9,3 prosenttia abortintekijöistä oli synnyttänyt viimeksi kuluneen kahden vuoden aikana ennen aborttia.

https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/seksuaali-ja-lis…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, sain ensimmäisen lapseni ivf-hoidoilla 36-vuotiaana, toisen ivf:llä 39-vuotiaana. Kuopus syntyi luomuna ollessani 41v. Kaikilla sama isä. Tulin siis yllättäen hyvin hedelmälliseksi yli 40-vuotiaana, tai sitten miehen sperman laatu yllättäen parani hänen täyttäessään 45 vuotta.

Hyvä puoli tässä on se että asuntolainat oli suurimmaksi osaksi jo maksettu kuopuksen syntyessä. Pidän tästä järjestyksestä, jolla olen toteuttanut asiat.

2/3 lapsista hoidoilla. Jos kaikki tekisivät noin, romahtaisi hedelmöityshoitoihin pääsyn mahdollisuudet tässä maassa.

Vierailija
284/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abortteja tehdään eniten 20-24 -vuotiaille. Seuraavaksi eniten abortteja tehdään 25-29 -vuotiaille. Toisin kuin ihmiset usein luulevat, abortteja ei tee eniten teini-ikäiset.

Ei ole mitenkään sattuma, että eniten abortteja tehdään kaikkein hedelmällisimmässä iässä oleville naisille.

Perhe halutaan perustaa vasta sitten, kun hedelmällisyys alkaa laskea. Silloin kun lasten saanti olisi helpointa, lapsia ei haluta. Samaan aikaan jonot julkisen puolen lapsettomuushoitoihin kasvavat.

Eniten abortteja tehdään pienten lasten äideille, EI lapsettomille. Abortti tehdään yleisimmin siksi, että ensimmäinen lapsi on vielä liian pieni.

Lähde? Nimittäin ei ole totta. Eniten abortteja tehdään 20-24 -vuotiaille lapsettomille naisille.

Ei kannattaisi alapeukuttaa faktoille. Yhden google-haun päässä on tilastotieto. Vain 9,3 prosenttia abortintekijöistä oli synnyttänyt viimeksi kuluneen kahden vuoden aikana ennen aborttia.

Noin puolet abortintekijöistä on synnyttänyt vähintään kerran aikaisemmin, eli eivät he lapsettomia ole.

Vierailija
285/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2/3 lapsista hoidoilla. Jos kaikki tekisivät noin, romahtaisi hedelmöityshoitoihin pääsyn mahdollisuudet tässä maassa.

Munasoluja kerättiin kerralla 38kpl. Niistä hedelmöitettiin 4. Heillä ei ole oikeutta hävittää alkioita ilman omistajien kirjallista suostumusta.

Kaikilta naisiltahan ei saada edes sitä yhtä munasolua kerättyä.

Vierailija
286/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin puolet abortintekijöistä on synnyttänyt vähintään kerran aikaisemmin, eli eivät he lapsettomia ole.

Eivät ole myöskään pienten lasten äitejä, siis yli 90 prosenttia ei ole.

Vierailija
287/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ihmettele, miksi lapsien hankkimista lykätään aina vain myöhemmäksi.

Hesarissa oli muutama kuukausi sitten aika valaiseva artikkeli siitä, miksi isät eivät pidä perhevapaita. Anonyymit perheenisät kertoivat, miten lapset ovat "vaimon harrastus", lapset ovat tylsiä, "en pidä lapsistani" tai "miksi minun pitäisi luopua mistään?".

Liian moni mies haluaa elää omaa elämäänsä ja vaimo saa sitten leikkiä lasten kanssa kotia.

Varmasti monessa perheessä lapsiluku jää pienemmäksi sen vuoksi.

Ja toisekseen, kuinka moni nainen uskaltaa ottaa riskin, että tekee lapsia mieslapsen kanssa?

Vierailija
288/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten vraskauden keskeytyksiä tehdään 20-24 v (10,7/1000 vastaavan ikäisistä naisista) 

Alle 20 v keskeytysten määrä on vähentynyt viime vuosina merkittävästi (jotkut kunnat jakaa ilmaiseksi ehkäisyä ja valistus alkaa menemään perille) 

v 2021 keskeytettiin 5,8 tuhatta 15-19 v kohden kun vastaava luku viittä vuotta aikaisemmin oli 7,9 

Vierailija
289/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä naisista, joille tehtiin vuonna 2021 raskaudenkeskeytys, 9,3 % oli synnyttänyt kahden vuoden sisällä ja 8,0 prosenttia oli tehty aikaisempi keskeytys vuosina 2020-2021

Vierailija
290/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse huomannut että monet yli kolmekymppiset miehet kuvittelevat että voivat hankkia lapsia "sitten joskus". Tajuamatta, että sperman laatu heikkenee, eikä sitä 10 vuotta nuorempaa naista välttämättä löydy ihan helposti. En itse lisääntyisi yli 40-vuotiaan miehen kanssa, ihan vain siitä syystä, että riski saada esim. autistinen lapsi kasvaa.

Minä taas en lisääntyisi yli 40-vuotiaan naisen kanssa. Jos se jotenkin onnistuu tulemaan raskaaksi vanhoilla munasoluillaan, niin riski saada down on liian suuri.

No, sinun kanssasi en lisääntyisi joka tapauksessa, sillä haluan Miehen enkä raukkista, jota pelottaa down-lapsi.

Vierailija
291/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten vraskauden keskeytyksiä tehdään 20-24 v (10,7/1000 vastaavan ikäisistä naisista) 

Alle 20 v keskeytysten määrä on vähentynyt viime vuosina merkittävästi (jotkut kunnat jakaa ilmaiseksi ehkäisyä ja valistus alkaa menemään perille) 

v 2021 keskeytettiin 5,8 tuhatta 15-19 v kohden kun vastaava luku viittä vuotta aikaisemmin oli 7,9 

Sitäkin voisi miettiä että miksi nykykulttuurissa on niin suuri kauhistus tai häpeä tai pidetään vaan muuten vaan huonona juttuna, että joku 18v tulee suunnittelemattomasti raskaaksi ja sitten pitää lapsen?

Uskon, että monet kyllä pitäisivät vauvan jos ilmapiiri olisi vähemmän tuomitseva siihen, että joku alle 25 vuotias nainen tulee suunnittelemattomasti raskaaksi. Kyllähän täysi-ikäinen ihminen on täysin kykenevä äitiyteen.

Ja mitä sitten jos ei ole ammattia tai varallisuutta kertynyt? Sehän on nuorelle ihmiselle normaali tila. Kyllä sitä lapsen syntymänkin jälkeen voi opiskella ja mennä töihin. Päiväkodit on keksitty. Ja kotihoidontuella ja muilla tuilla eläminenkin on ihan hyväksyttävää jos se on väliaikainen tila.

Vierailija
292/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmat asiat mitkä vaikuttaa syntyvyyteen eli minkä takia syntyvyys on alhaista ovat

-Rahan eli ei ole varaa lisääntyä tai ei halua lasta köyhänä.

-Kumppanin puute eli ei ole kumppania jonka kanssa lisääntyä.

Unohdit yhden, mikä jää kaikilta huomaamatta.

- Liian pitkä opintoputki. Suomessa kaikki, aivan kaikki, pakotetaan opiskelemaan järkyttävän pitkään. Tämä on se juurisyy, miksi ihmiset ovat niin köyhiä hedelmällisessä iässä, että lasten teko siirtyy ja siirtyy. Liian pitkään opiskeluun kun liittyy olennaisesti aivan kaikki. Jos asut opiskelupaikkakunnalla opiskelija-asunnossa ja tiedät lähteväsi paikkakunnalta, kun opiskelut loppuvat jne., et vielä siinä vaiheessa halua lapsia. Ja jos työtä ei löydykään, vedät uuden opintoputken ja taas kaikki ne samat epävarmuudet kuin aiemminkin.

-> Opintoaikoja pitäisi lyhentää raskaalla kädellä. Kaikki tietävät, miten paljon yliopistoissakin on löysiä huruaineita, joita karsimalla hopsit näyttisivät paljon lyhyemmiltä. Tämä keinotekoinen opintoaikojen pidentäminen on suoraan pois syntyvyydestä. Ja me naiset maksamme tästä kaikesta sen isoimman hinna. Eikä kukaan huomaa. Se on aivan älyvapaata.

Kukaan ei pakota opiskelemaan pitkään. Ihan oma valinta. Opinnot voi myös suorittaa nopeammassa tahdissa, jos haluaa ja kykenee. Terveisin kolmen ja puolen vuoden maisteri

No, kommentistasi voikin tulkita hyvin, että olisi kannattanut olla rääpimättä kaikkea kasaan noin nopeasti vaikka olisit pystynytkin ja paneutua enemmän ja syvällisemmin oppimiseen, katsomaan muuallekin kuin omaan napaan ja syventää ymmärrystä elämästä ja ihmiskohtaloista.

Vierailija
293/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvä ja adoptoi ulkomailta. Problem solved

0rpovalta merkitsee lisää uuseliittiä. Väkimäärä kasvaa,  mutta ei suomalaisilla.

Vierailija
294/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kaveripiirissä kaikki saaneet lapsia 30+ ja lähempänä neljääkymppiä moni ja kaikki tulleet helpolla raskaaksi.

Mun mielestä ihan turha pelotella että lapset pitäisi tehdä tosi nuorena, tyyliin 20-27, harvalla on sen ikäisenä elämä vielä siinä kunnossa. Muutenkin nuoruudesta kannattaa nauttia lapsettomana, niitä aikoja ei takaisin saa.

Vierailija
295/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa kaveripiirissä kaikki saaneet lapsia 30+ ja lähempänä neljääkymppiä moni ja kaikki tulleet helpolla raskaaksi.

Mun mielestä ihan turha pelotella että lapset pitäisi tehdä tosi nuorena, tyyliin 20-27, harvalla on sen ikäisenä elämä vielä siinä kunnossa. Muutenkin nuoruudesta kannattaa nauttia lapsettomana, niitä aikoja ei takaisin saa.

Erikoinen kaveripiiri, kun kuitenkin joka kuudes pari kärsii jossain vaiheessa lapsettomuudesta. Vai olisiko kyse siitä, ettei kaikkia vaikeuksia kerrota kaikille?

Oma kaveripiirini ei ole kovin iso, mutta siellä useita henkilöitä, joilla lapsiluku on jäänyt yhteen siksi, että lastenhankinta aloitettiin niin myöhään. Lapsettomuushoidoissa on käynyt useampi.

Vierailija
296/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä hesarin juttu on taas sellasta tuubaa että oksat pois. Päättäjät ei sitten tajua sitä että ihmisillä ei ole varaa lisääntyä ja thl ei tajua sitä että ihmisillä ei ole kumppania jonka kanssa lisääntyä.

Jostain kumman syystä noi kaksi asiaa on ne mitä kukaan ei nosta esille kun puhutaan syntyvyydestä. 

Just näin. Ja kolmantena syynä ihan vaan se että ei haluta lisääntyä.

Miksi näiden pilipali-asiantuntijoiden pitää aina vääntää tavallisille ihmisille itsestään selvistä asioista jokin oma kummallinen selitys?

Vierailija
297/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suomalaiset ylittävät maapallon kantokyvyn rajat kolmessa kuukaudessa. Jos kaikki kuluttaisivat kuin suomalaiset, tarvittaisiin noin neljä maapalloa."

https://wwf.fi/uutiset/2023/03/suomen-ylikulutuspaiva-on-huomenna/

Luonnonsuojelu on tärkeää, mutta ei sillä voi oikeuttaa suomalaisten sukupuuttoa.

Miksi ei voisi? Tap pai sin suomalaiset sukupuuttoon heti, jos pystyisin sen tekemään.

Luonto on paljon arvokkaampi ja tärkeämpi kuin yksikään suomalainen paskaa suustaan ja perseestään suoltava kersojen palvoja.

Suuri osa lisääntymisikäisistä antaa lastin mennä.  Suuntaus on lisäksi kiihtyvä.  Itse asiassa suomalaisten sukupuuttoon päätymistä ei voi estää.

Vierailija
298/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä hesarin juttu on taas sellasta tuubaa että oksat pois. Päättäjät ei sitten tajua sitä että ihmisillä ei ole varaa lisääntyä ja thl ei tajua sitä että ihmisillä ei ole kumppania jonka kanssa lisääntyä.

Jostain kumman syystä noi kaksi asiaa on ne mitä kukaan ei nosta esille kun puhutaan syntyvyydestä. 

Just näin. Ja kolmantena syynä ihan vaan se että ei haluta lisääntyä.

Miksi näiden pilipali-asiantuntijoiden pitää aina vääntää tavallisille ihmisille itsestään selvistä asioista jokin oma kummallinen selitys?

Jos nyt lukisit, mitä kommentoit. Lapsettomuushoidoissa käyvät ihmiset yleensä haluavat lisääntyä. Ei niissä veloja käy.

Vierailija
299/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse huomannut että monet yli kolmekymppiset miehet kuvittelevat että voivat hankkia lapsia "sitten joskus". Tajuamatta, että sperman laatu heikkenee, eikä sitä 10 vuotta nuorempaa naista välttämättä löydy ihan helposti. En itse lisääntyisi yli 40-vuotiaan miehen kanssa, ihan vain siitä syystä, että riski saada esim. autistinen lapsi kasvaa.

Minä taas en lisääntyisi yli 40-vuotiaan naisen kanssa. Jos se jotenkin onnistuu tulemaan raskaaksi vanhoilla munasoluillaan, niin riski saada down on liian suuri.

istukkanäyte, itse olin nk vanha synnyttäjä ja en ajatellut edes että mitä sitten jos.......  kaikki meni hyvin, kerran oksensin, 2 kertaa pyörryin kotona, raskausajan diabetes, piikki vatsan sivuun ja ei ollut vaikeaa noudattaa terveellistä ruokavaliota, keisarin kyydillä maailmaan. Voi sitä Onnea. 

Mikä v**un istukkanäyte? Tai piikki vatsan sivuun? Keisarinleikkaus? En ikinä ikinä ikinä suostuisi moisiin toimenpiteisiin vapaaehtoisesti. En ikinä.

Vierailija
300/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suomalaiset ylittävät maapallon kantokyvyn rajat kolmessa kuukaudessa. Jos kaikki kuluttaisivat kuin suomalaiset, tarvittaisiin noin neljä maapalloa."

https://wwf.fi/uutiset/2023/03/suomen-ylikulutuspaiva-on-huomenna/

Luonnonsuojelu on tärkeää, mutta ei sillä voi oikeuttaa suomalaisten sukupuuttoa.

Miksi ei voisi? Tap pai sin suomalaiset sukupuuttoon heti, jos pystyisin sen tekemään.

Luonto on paljon arvokkaampi ja tärkeämpi kuin yksikään suomalainen paskaa suustaan ja perseestään suoltava kersojen palvoja.

Suuri osa lisääntymisikäisistä antaa lastin mennä.  Suuntaus on lisäksi kiihtyvä.  Itse asiassa suomalaisten sukupuuttoon päätymistä ei voi estää.

mua alkoi naurattamaan, lastin mennä.........

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi