Ylilääkäri: Nuorten aikuisten väärät hedelmällisyyskäsitykset voivat vaikuttaa syntyvyyteen
Hesarissa hyvä artikkeli aiheesta:
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009576349.html
Lääkäri toivoo rehellisempää keskustelua ikään ja hedelmällisyyteen liittyen.
Minä olin 26 kun esikoiseni syntyi ja jatkuvasti päiviteltiin miten nuori synnyttäjä olen, vaikka biologisesti ajatellen tuohan alkaa olemaan jo loppuvuosia mitä hedelmällisyyteen tulee. Erikoinen tämä kulttuurin muutos, ajatellaan että 35-vuotiaaksi voi ihan hyvin odotella ja etsiä kivaa puolisoa ja elää vapaata elämää.
Mielipiteitä?
Kommentit (486)
Hedelmällisyys tippuu tosi vähän, ihminen on 30-35 vuotiaana vielä hyvin hedelmällinen joten no panic. Parempi katsoa kuin katua ja odottaa sitä oikeaa kenen kanssa lapset tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse huomannut että monet yli kolmekymppiset miehet kuvittelevat että voivat hankkia lapsia "sitten joskus". Tajuamatta, että sperman laatu heikkenee, eikä sitä 10 vuotta nuorempaa naista välttämättä löydy ihan helposti. En itse lisääntyisi yli 40-vuotiaan miehen kanssa, ihan vain siitä syystä, että riski saada esim. autistinen lapsi kasvaa.
Minä taas en lisääntyisi yli 40-vuotiaan naisen kanssa. Jos se jotenkin onnistuu tulemaan raskaaksi vanhoilla munasoluillaan, niin riski saada down on liian suuri.
istukkanäyte, itse olin nk vanha synnyttäjä ja en ajatellut edes että mitä sitten jos....... kaikki meni hyvin, kerran oksensin, 2 kertaa pyörryin kotona, raskausajan diabetes, piikki vatsan sivuun ja ei ollut vaikeaa noudattaa terveellistä ruokavaliota, keisarin kyydillä maailmaan. Voi sitä Onnea.
Mikä v**un istukkanäyte? Tai piikki vatsan sivuun? Keisarinleikkaus? En ikinä ikinä ikinä suostuisi moisiin toimenpiteisiin vapaaehtoisesti. En ikinä.
ei olisi lasta jos ei olisi tehty kiireellistä sektiota, ellen piikittänyt niin vauva olisi ollut ties kuinka painava. Et tiedä näimmään mistään mitään ko asioista
Vierailija kirjoitti:
Hedelmällisyys tippuu tosi vähän, ihminen on 30-35 vuotiaana vielä hyvin hedelmällinen joten no panic. Parempi katsoa kuin katua ja odottaa sitä oikeaa kenen kanssa lapset tekee.
voi olla että sitä Oikeaa ei tule,
No osittain näin, että vapaata elämää halutaan viettää pitkään ja sitten huomataankin, että on vaikeaa tulla raskaaksi. Mutta sanon nyt kuitenkin tämän ehkä unpopular opinion, eli kun suomalainen on yli 30v, niin enää neljännes on normaalipainoisia. Ja kyllä: ylipaino on yksi merkittävimmistä syistä mitä haittaavat raskaaksi tulemista. Tämä ei siis ole mitään fatshaimingia ja jokainen saa olla just sen kokoinen mitä tahtoo ja haluaa. Mutta lääketiede kuitenkin sen todistaa, että ali- ja ylipaino ovat tekijöitä, mitä iän ohellä merkittävästi laskevat hedelmällisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Uskon kyllä enemmän ylilääkäriä kuin sinua tässä asiassa.
Kaikki eivät halua lapsia, eivätkä kaikki ihmiset edes harrasta seksiä. Miksi puhutaan niinkuin nämä asiat olisivat jtn olettamuksia?
Miksi raskaaksi tulemisen ongelmista syytetään usein vain naisten ikää?
Jos miehen sperma on heikkolaatuista tai huonoa, niin ei se naisen hyväkään hedelmällisyys tilannetta pelasta. Miesten sperman laatu on huonontunut merkittävästi viime vuosikymmenien aikana.
Me aikoinaan yritimme eksän kanssa lasta melkein vuoden. Sitten tuli ero. Nykyisen kumppanin kanssa ensimmäinen raskaus alkoi ensimmäisestä yrityskierrosta. Sama juttu toisen raskauden kohdalla.
Mieluummin tietysti lapset vähän vanhempana ja mies kelpo suvusta (yhtä hyvä tai parempi kuin naisen), kuin "juosten kustu". Pelosta ei hyvää synny kuin moukan tuurilla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät halua lapsia, eivätkä kaikki ihmiset edes harrasta seksiä. Miksi puhutaan niinkuin nämä asiat olisivat jtn olettamuksia?
Tämä myös ihmetyttää. Varsinkin kun nykypäivänä toitetaan "erilaisuus on hyvästä!". Kuitenkin on sellaiset vahvat muotit, joita kaikkien pitäisi noudattaa. No ehkä me olemme vielä sitten vanhanaikaisia. minä tiesin jo 19v, etten halua lapsia. Tietysti kukaan ei silloin uskonut, höpsö teinityttö puhelee omiaan. Nyt 31v enkä vieläkään halua. Mieheni tapasin jo 25v ja ollaan edelleen yhdessä. Hänellekään ei ole mitään suuria haaveita tehdä lapsia, mutta sanoi olisi ok, jos minä tosissani haluaisi. Mitään estettä lapsen teolle ei siis olisi, kun työpaikatkin on, en vai tunne haluavani lasta/lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Jos miehen sperma on heikkolaatuista tai huonoa, niin ei se naisen hyväkään hedelmällisyys tilannetta pelasta. Miesten sperman laatu on huonontunut merkittävästi viime vuosikymmenien aikana.
Me aikoinaan yritimme eksän kanssa lasta melkein vuoden. Sitten tuli ero. Nykyisen kumppanin kanssa ensimmäinen raskaus alkoi ensimmäisestä yrityskierrosta. Sama juttu toisen raskauden kohdalla.
Harvempi vanhakaan mies hedelmätön on. Sen sijaan suht moni nainen kai menettää suht nuorena kyvyn tarjota sikiölle riittävän hyvät olosuhteet, voisin kuvitella. Ovulaatioita on jne., mutta alkio ei pysy kohdussa. Nuori keho kestää loukkaukset ja vakaat olot säilyy paremmin, mikä takaa alkiolle varmemmat omosuhteet.
Lisäksi, halutaanko Suomeen oikeasti syntyvyyden kasvua? Mikä siihen haluun viittaisi? Missä määrin kansaa halutaan pitää "kantaväkenä", trendihän on ottaa suvut tuontitavarana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvempi vanhakaan mies hedelmätön on. Sen sijaan suht moni nainen kai menettää suht nuorena kyvyn tarjota sikiölle riittävän hyvät olosuhteet, voisin kuvitella. Ovulaatioita on jne., mutta alkio ei pysy kohdussa. Nuori keho kestää loukkaukset ja vakaat olot säilyy paremmin, mikä takaa alkiolle varmemmat omosuhteet.
Kyllä se miesten sperman laatu vaan on huonontunut merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ikisinkku ja lapseton... Minulle on oikeastaan ihan sama se teenkö lapsia vai en tähän maailmaan eli ei haittaa se saanko lapsia vai en. Ikää minulla on 32 vuotta ja olen mies eli kai mulla on vielä aikaa niitä lapsia tehdä 80 vuotiaanakin jos haluan niitä :D
Ei hätää vielä. Hedelmällisin ikä tulla raskaaksi on miehillä alle 35-vuotta. Lukee tuossa linkissä. Ehdit siis vielä hyvin tulla raskaaksi ja synnyttää.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli yllätyksenä, että nainen saattaa menettää kykynsä tarjota alkiolle elinkelpoiset olosuhteet jo vuosia ennen, kuin hänessä katoaa mahdollisuus munasolun hedelmöitymiseen!
Esimerkiksi: 48-vuotias nainen jolla ovulaatiot, voi hyvinkin tulla raskaaksi - mutta hän on saattanut, kenties jopa jo 10 vuoden ajan, olla vanhenemisen ym. myötä keholtaan entistä herkempi, niin että se merkitsee helposti erilaisia ei-kliinisiä "häiriöitä"/epätasapainotiloja kehon säätelyssä, vajeita, tai liikatuotantoa ( -> kilpirauhanen, lisämunuainen -> ).
Kohdussa kehittyvä lapsi ei pysty aluksi tuottamaan itse kilpirauhashormoonia, eikä siis kestä, jos äidillä on vaje siitä hormoonista
(eikä sitä keinotekoisesti kompensoida). Tai liikaa, tai sekä-että.Silloin äidissä on teoreettisesti liian epävakaat olosuhteet alkion/sikiön normaalille kehitykselle, jolloin lapsi helpommin abortoituu jo varhain kehityksessään.
Toisin sanoen, nainen voi olla hedelmöitymiskykyinen, olematta hedelmällinen - hän voi tulla raskaaksi, mutta ei voi pitää lasta (ainakaan ilman oikeanlaista kehon manipulointia synteettisillä hormooneilla). SITÄ se tarkoittaa. Ei kaikille, mutta osalle!
Puhumattakaan siitä, että ei osaa priorisoida perhettä duuniin nähden... (surullista)
Naiselle lastensaannin asettaminen etusijalle tienaamiseen nähden on järkevää. Jos elintaso huolestuttaa naista, on järkevää panostaa ennemmin siihen, että saa miehen joka pystyy elättämään perheen. Ei tuhrata nuoruuttaan hanttihommiin - edes kesäisin, ja varsinkaan silloin! Viisas nainen miettii pidemmälle.
Joku voi siis luulla, että lapsen voi tehdä yksinkertaisesti niin kauan, kun on ovulaatioita (tietysti ovulaatioiden säännöllisyydelläkin on merkitystä, koska säännöllisyys viittaa yleisesti ottaen kehon hyvään tasapainoon, hedelmällisyyttä ajatellen). Kyllä, voi, kunhan säätely ei reistaile tms.
Luin kyseisen artikkelin. Tulin onnelliseksi että sain kaikki 5 lastani alle 30-vuotiaana. Nyt olen 37v eikä tarvitse enää murehtia saanko lapsia. Teetätin itselleni sterilisaation kuopuksen syntymän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, mutta ellei vuodessa kykene hedelmöittämään... ja oletetaan, että on yrittänyt aina naisen ollessa valmis.
onhan lukiossa terveysoppia, kai peruskoulussakin nykyään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, mutta ellei vuodessa kykene hedelmöittämään... ja oletetaan, että on yrittänyt aina naisen ollessa valmis.
Tuossa artikkelissa siis kerrottiin, että miesten hedelmättömyys on yleistynyt.
Jos mies ei kykene lähes vuodessa lisääntymään, mutta nainen tulee Ylisen henkilön kanssa lisääntyessään heti raskaaksi, on vika ja hedelmättömyys mitä todennäkösiemmin ollut siinä miehessä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli yllätyksenä, että nainen saattaa menettää kykynsä tarjota alkiolle elinkelpoiset olosuhteet jo vuosia ennen, kuin hänessä katoaa mahdollisuus munasolun hedelmöitymiseen!
Esimerkiksi: 48-vuotias nainen jolla ovulaatiot, voi hyvinkin tulla raskaaksi - mutta hän on saattanut, kenties jopa jo 10 vuoden ajan, olla vanhenemisen ym. myötä keholtaan entistä herkempi, niin että se merkitsee helposti erilaisia ei-kliinisiä "häiriöitä"/epätasapainotiloja kehon säätelyssä, vajeita, tai liikatuotantoa ( -> kilpirauhanen, lisämunuainen -> ).
Kohdussa kehittyvä lapsi ei pysty aluksi tuottamaan itse kilpirauhashormoonia, eikä siis kestä, jos äidillä on vaje siitä hormoonista
(eikä sitä keinotekoisesti kompensoida). Tai liikaa, tai sekä-että.Silloin äidissä on teoreettisesti liian epävakaat olosuhteet alkion/sikiön normaalille kehitykselle, jolloin lapsi helpommin abortoituu jo varhain kehityksessään.
Toisin sanoen, nainen voi olla hedelmöitymiskykyinen, olematta hedelmällinen - hän voi tulla raskaaksi, mutta ei voi pitää lasta (ainakaan ilman oikeanlaista kehon manipulointia synteettisillä hormooneilla). SITÄ se tarkoittaa. Ei kaikille, mutta osalle!
Puhumattakaan siitä, että ei osaa priorisoida perhettä duuniin nähden... (surullista)
Naiselle lastensaannin asettaminen etusijalle tienaamiseen nähden on järkevää. Jos elintaso huolestuttaa naista, on järkevää panostaa ennemmin siihen, että saa miehen joka pystyy elättämään perheen. Ei tuhrata nuoruuttaan hanttihommiin - edes kesäisin, ja varsinkaan silloin! Viisas nainen miettii pidemmälle.
Näissä tapauksissa mikään munasolu-siittiö ei pääse kehittymään, koska ongelma ei johdu sukusoluista tai niiden yhdistelmästä, vaan olosuhteista, joissa yhdistelmän pitäisi kehittyä.
istukkanäyte siinä saa selville...googleta, diabetes piikki, keisarinleikkaus, mulla oli nk kiireellinen sektio, no kyllä tuli keisarinkyydillä