Ylilääkäri: Nuorten aikuisten väärät hedelmällisyyskäsitykset voivat vaikuttaa syntyvyyteen
Hesarissa hyvä artikkeli aiheesta:
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009576349.html
Lääkäri toivoo rehellisempää keskustelua ikään ja hedelmällisyyteen liittyen.
Minä olin 26 kun esikoiseni syntyi ja jatkuvasti päiviteltiin miten nuori synnyttäjä olen, vaikka biologisesti ajatellen tuohan alkaa olemaan jo loppuvuosia mitä hedelmällisyyteen tulee. Erikoinen tämä kulttuurin muutos, ajatellaan että 35-vuotiaaksi voi ihan hyvin odotella ja etsiä kivaa puolisoa ja elää vapaata elämää.
Mielipiteitä?
Kommentit (486)
Vierailija kirjoitti:
SUOMALAINEN LAPSI ON VIRHE!
Jokainen kakara on virhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas puhutaan vaan naisista. Monelle miehelle tulee täysin yllätyksenä, kun tavara onkin p.skaa eikä mikään liiku, kun on huonot elämäntavat. Ja yli 40v miesten lapsilla on suurempi riski olla vammainen tms.
Siksi, että suurin osa miehistä saa naisen raskaaksi minkä ikäisenä tahansa. Naisella taas on parasta ennen päivä. Ja pliis, älä suutu faktasta.
Mutta niistä lapsista ei välttämättä tule terveitä. Vanhojen isien lapsilla on suurempi riski syntyä vammaisena tai omata esim. neurologisia ongelmia.
Ylivoimaisesti suurin osa vanhempien isien lapsista syntyy täysin terveinä. Suurempi riski on naisen ikä ja down-syndrooma.
No niin syntyy vanhempien naistenkin.
No nyt alat tajuta, mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Mun gynekologini sanoi tätettyäni 27, että ne lapset pitäisi tehdä nyt ja kertoi faktat naisen hedelmällisyydestä.
Niinpä, mutta miten se auttaa, kun mies ei halua lapsia ja vanhemmat ovat sitä mieltä, että heitä voi hoitaa ensin hautaan ja sitten joskus viisikymppisenä saada lapsia. Töissä pitäisi myös olla samalla (työelämä on mennyt todella kovaksi) ja turvaverkkoa lapsen tekemiseen yksin ei ole. H*lvetti kun ärsyttää tällaiset, että mukamas naisilla itsellä olisi väärä käsitys siitä, milloin voi saada lapsia. Etsikää vikoja muualta!!!
Jotta miesten halu lastensaantiin ylipäätänsä heräisi naisella pitäisi olla kaikki asiat tiptop, kaikki tukiverkot ja kaikki muukin huippukunnossa, jotta isyys olisi mahdollisimman helppoa. Silti monet miehet pettävät, kun lapsiarki alkaa, kun perhe-arki on *heille* niin rankkaa, kun eivät saa kaikkea huomiota enää, vaan heiltä edellytetään vanhemman rooli.
Just oli pitkä valtusketju siitä miten miehet ei kasva vanhemman rooliin, vaan ottavat perheessä lapsen/teinin roolin ja kaikki vastuu jää naiselle. Tässä olis aikuisilla miehillä kasvamisen ja omien poikiensa kasvattamisen paikka, että oppivat ja opettavat miten sitä vastuuta otetaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen määräaikaisessa osa-aikatyössä oleva sinkkuopiskelija. Nyt olisi hyvä aika lisääntyä, ehkä teen sen huomenna, koska olen juuri sopivan ikäinen, 31v.
Aivot kehittyvät fyysisesti vähintään 25v asti. Siksi aivoiltaan aikuinen on jo liian vanha haluamaan lapsensa pakottamista kärsimykseen. Itsellänikin oli kova vauvakuume siinä 20v, mutta se meni pysyvästi ohi kun kasvoin aikuiseksi.
minulla tuli taas n 35 v jonkinlainen joka kiihtyi ja löysin miehen jonka kanssa halusin vauvan mutta olin kyllä realisti ja muutama vuosi niin saimme ilman mitään hokkuspokkus temppuja.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä palstan hedelmällisyyshullu-propagandisti oikein on? Harvasa päivä tekee aloituksia samasta asiasta. Motiivi?
Kätilö joka pelkää työpaikkansa puolesta
Vierailija kirjoitti:
Olen neitsytmies eli en saa naisilta seksiä joten ei mulla siks ole lapsia... Voisin tehdä vaikka 100 vauvaa naisten kanssa jos naiset vaan antaisi mulle seksiä..
Olet kuvottava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaismiesten sperman laatu on romahtanut. Puolet 30-vuotiaista miehistä on käytännössä steriilejä.
Pelkkää pelottelua sekin. Suurin osa ihmisistä saa ihan normisti lapsia 35-45v:na.
Tyypillinen harhakuvitelma. Ainakaan naisista suurin osa ei todellakaan saa normisti lapsia 45-vuotiaana.
Oli kyse myös miesten sperman laadusta. Harva nainen edes haluaa lapsia enää 45v.
Krista Kiuru, Laura Malmivaara ja on kai niitä muitakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorittavat työt automatisoidaan. Automaatioon tarvitaan osaajia, mutta tehokkaimmin sikiää väestö joka ei sellaiseen kykene. Millä heidät tulevaisuudessa elätetään? Varmaan palataan takaisin alkuun jossa olemassa olevia järjestelmiä ei kukaan osaa korjata, tehostaa eikä päivittää, vaan kaikki tehdään taas manuaalisesti.
Niin siis jos täällä enää mitään elämää on kaiken ympäristön riiston jälkeen. Meret vapauttavat valtavat määrät vuosituhansien aikana kertynyttä kuolleista pohjaan uponneista eläimistä peräisin olevaa metaanimassaa ilmakehään tarpeeksi lämmettyään. Lämmin nestehän liuottaa vähemmän kaasuja kuin kylmä. Ei ole mitään keinoa estää sitä. Toisaalta sillä ei isossa mittakaavassa ole mitään merkitystä, koska aurinko tulee sammumaan ja maapallo katoaa sen romahduksesta syntyvään mustaan aukkoon, kuten kaikki edelliset ja tulevatkin maapallot.
Totta.Eniten sikiää äo 70-porukka kuin kanit. Älykkäät hankkivat sen yhden lapsen, jos edes sitäkään. Ensimmäistä kertaa historiassa ihmisen kehitys on vajonnut alaspäin.
Suomessa eniten lapsia saavat korkeasti koulutetut. Tarkoitatko, että korkeasti koulutetuilla on alhainen älykkyys?
Väärin. Olet trolli. Tilastojen mukaan vähiten lapsia saavat korkeasti koulutetut, näistä naiset kaikkein vähiten.
Vierailija kirjoitti:
Minä synnytin esikoiseni 21 vuotiaana ja minua kohdeltiin kuin pahatapaista teini-ikäistä. Mitään ei kuunneltu, oltiin todellä tylyjä ja törkeitä ja ylitseni käveltiin jatkuvasti. Annettiin sellainen kuva, että jos ei imetys suju ihan nappiinsa niin osastolta ei kotiudu ikinä ja lapsikin kuolee nälkään.
vaikea uskoa, olin naistenklinikalla ja imetys ei tahtonut sujua mutta ei mua kritisoitu.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä ja adoptoi ulkomailta. Problem solved
ei köyhä saa koska se maksaa, lisääntykää vähävaraiset aiemmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorittavat työt automatisoidaan. Automaatioon tarvitaan osaajia, mutta tehokkaimmin sikiää väestö joka ei sellaiseen kykene. Millä heidät tulevaisuudessa elätetään? Varmaan palataan takaisin alkuun jossa olemassa olevia järjestelmiä ei kukaan osaa korjata, tehostaa eikä päivittää, vaan kaikki tehdään taas manuaalisesti.
Niin siis jos täällä enää mitään elämää on kaiken ympäristön riiston jälkeen. Meret vapauttavat valtavat määrät vuosituhansien aikana kertynyttä kuolleista pohjaan uponneista eläimistä peräisin olevaa metaanimassaa ilmakehään tarpeeksi lämmettyään. Lämmin nestehän liuottaa vähemmän kaasuja kuin kylmä. Ei ole mitään keinoa estää sitä. Toisaalta sillä ei isossa mittakaavassa ole mitään merkitystä, koska aurinko tulee sammumaan ja maapallo katoaa sen romahduksesta syntyvään mustaan aukkoon, kuten kaikki edelliset ja tulevatkin maapallot.
Totta.Eniten sikiää äo 70-porukka kuin kanit. Älykkäät hankkivat sen yhden lapsen, jos edes sitäkään. Ensimmäistä kertaa historiassa ihmisen kehitys on vajonnut alaspäin.
Suomessa eniten lapsia saavat korkeasti koulutetut. Tarkoitatko, että korkeasti koulutetuilla on alhainen älykkyys?
Väärin. Olet trolli. Tilastojen mukaan vähiten lapsia saavat korkeasti koulutetut, näistä naiset kaikkein vähiten.
Valetta. Eniten lapsia saavat korkeasti koulutetut. Tämä pätee sekä naisiin että miehiin. Lähde: Tilastokeskus
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta jos ei koe itseään, että olisi valmis äidiksi tai ei ole kiinnostusta perhe-elämään niin eikai sitä pidä lapsia alkaa tekemään koska pakko. Itse lähestyn kolmeakymppiä ja kiinnostuksen kohteet on toisaalla.
ei sen takia että pitää vaan oma ja mielellään miehen halu myös haluta lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kannattaa ottaa selvää oman hedelmällisyytensä tilasta. Ei kaikkien tarvitse ryhtyä lisääntymään alle 30-vuotiaana. Toisilla hedelmällisyys säilyy hyvänä pitkälle yli kolmekymppiseksi niin kuin minulla (lapset syntyivät kun olin 32 ja 37v., kummatkin saivat alkunsa kerta laakista). Mutta kannattaa tosiaankin ottaa asiasta selvää, että ei jätä asiaa liian myöhäiseksi ja omalla kohdalla ei sitten enää onnistukaan. Koskee myös miehiä.
Miten sä suosittelisit ottamaan selvää asiasta?
Joillan itse asiassa se hedelmällisyysaika on 30-35-vuotiaana ja siinä se. Mulla näin. Kaksi lasta ehdin saada kuten halusinkin.
Käy gynekologilla? Kohtu ja munasarjat voidaan ultrata ja hormonitasoja mitata.
Se mittailu ei hedelmällisyyttä paranna.
Niin? Kyse taitaa olla siitä, että jos havaitaan jotakin, joka voi alentaa hedelmällisyyttä viiden vuoden sisään niin sitten tietää, että olisi hyvä lisääntyä nyt heti. Ja jos näyttää siltä, että hedelmällisyys on hyvällä tolalla niin voi odottaa sen pari vuotta.
Tuo on pötyä. Mikään mittaus ei kerro, kuinka nopeasti hedelmällisyys laskee eikä sitä, tuleeko ylipäätään raskaaksi vaikka aloittaisi yrityksen heti. Se kertoo vain, onko hormonitasoissa ja ovulaatiossa sillä hetkellä poikkeavuuksia havaittavissa. Se ei kuitenkaan kerro, mikä tilanne on parin vuoden päästä.
Lapsettomuuden syy voi myös olla selittämätön, jolloin mitään fyysistä vikaa ei ole havaittavissa, mutta raskaus ei silti ala. Jos ei ole yrittänyt lasta, ei voi varmasti edes tietää, tulisiko raskaaksi vai ei vaikka kaikki olisi näennäisesti kunnossa.
Kyllä tutkimuksissa voidaan havaita asioita, jotka tulevat vaikuttamaan hedelmällisyyteen ja lääkäri voi neuvoa hankkiutumaan raskaaksi mahdollisimman pian. On totta, että hedelmällisyydestä ei voi koskaan tietää täysin, mutta, jos kaikki näyttää olevan 29-vuotiaana kunnossa niin miksi ei voisi odottaa paria vuotta, jos elämäntilanne on juuri sillä hetkellä sellainen ettei lasta pysty hankkimaan? Eri asia, jos todetaan, että pitää heti alkaa yrittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valetta. Eniten lapsia saavat korkeasti koulutetut. Tämä pätee sekä naisiin että miehiin. Lähde: Tilastokeskus
Alapeukuttajalle ihan faktaa siitä, että korkeasti koulutetut lisääntyy enemmän: https://www.stat.fi/til/synt/2020/02/synt_2020_02_2021-12-03_tie_001_fi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai naiset ei ikinä mistään kuule, että lapsentekeminen vaikeutuu iän myötä? Ei mistään? Se että koulussa oli vuositolkulla terveystietoa, kerran kuussa on joka lehdissä asiasta otsikot, sukulaismummot muistuttaa joka sukujuhlissa, ja jopa työkokouksessa on ihan random tuntematon mies muistuttanut minua miten lapset pitäisi jo hankkia jos on yli 30v.
Mutta ei, naiset ei kuule mistään asiasta. Onneksi tämä aloitus tehtiin niin naiset kuulee tästä lopulta.
Lisäsin tähän, että lisäksi raskaudella pelotellaan tyttöjä koko kasvuvaiheen. Raskaus on pahinta mitä voi tapahtua.
Että aika ristiriitaisen viestinnän keskellä naiset saavat suunnitella tulevaisuuttaan ja elämäänsä.
Tämäpä tämä. Siis naisella on suuri paine saada lapsia ikävälillä 30-40, mutta ei missään NIMESSÄ ilman hyvää pysyvää työpaikkaa ja kestävää parisuhdetta.
Jos nainen ryhtyy suunnittelemaan äitiyttä yksin tai huonossa työtilanteessa, niin se on paheksuttavaa. "Ensin pysyvä mies ja pysyvä työpaikka."
No jos hyvät työpaikat (äitiyteen yhdistettävät) ja kestävä parisuhde ovat kiven alla, eikä tämä muuksi muutu, vaan pahenee, niin mitä näillä painostusjutuilla ajetaan takaa? Sitäkö, että useampi nainen vaan ryhtyy hommaan yksin ja rahattomana? Sittenkö ovat lisääntymisusuttajat ja kaiken maailman uskovaiset hymyssä suin?
näin on ja vielä enemmän kun yksi lapsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spämmäät tuota samaa valettasi joka keskusteluun. Tilastokeskuksen mukaan eniten lapsia paria kohti syntyy kun sekä mies että nainen ovat saaneet vain peruskoulutuksen, vähiten kun nainen on korkeasti koulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spämmäät tuota samaa valettasi joka keskusteluun. Tilastokeskuksen mukaan eniten lapsia paria kohti syntyy kun sekä mies että nainen ovat saaneet vain peruskoulutuksen, vähiten kun nainen on korkeasti koulutettu.
Valetta. Eniten lapsia saavat korkeasti koulutetut. Ota silmä käteen ja katso: https://www.stat.fi/til/synt/2020/02/synt_2020_02_2021-12-03_tie_001_fi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisilla alkaa jo 25 vuoden jälkeen oleen kohdut niin paskassa kunnossa että huh huh...
Itse asiassa kohtu ei vanhene kovinkaan nopeasti, mutta munasolujen laatu alkaa huonontua vähitellen yli 30-vuotiailla.
Lisäys tähän: eräässä tanskalaisessa dokumentissa nainen sai kohdunsiirtona kohdun ANOPILTAAN, joka oli ainakin viisikymppinen. Ja he saivat lapsen sen avulla. Dokkarin mukaan kohdut ei oikeastaan vanhene. Huutelija huutelee nyt siis väärästä synnytyselimestä.
munasolut vanhenee