Ylilääkäri: Nuorten aikuisten väärät hedelmällisyyskäsitykset voivat vaikuttaa syntyvyyteen
Hesarissa hyvä artikkeli aiheesta:
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009576349.html
Lääkäri toivoo rehellisempää keskustelua ikään ja hedelmällisyyteen liittyen.
Minä olin 26 kun esikoiseni syntyi ja jatkuvasti päiviteltiin miten nuori synnyttäjä olen, vaikka biologisesti ajatellen tuohan alkaa olemaan jo loppuvuosia mitä hedelmällisyyteen tulee. Erikoinen tämä kulttuurin muutos, ajatellaan että 35-vuotiaaksi voi ihan hyvin odotella ja etsiä kivaa puolisoa ja elää vapaata elämää.
Mielipiteitä?
Kommentit (486)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 35v mies eli hedelmällisyys vielä huipussaan. mistä löytäisin max 25v naisen kun haluaisin että kumppanillakin hedelmällisyys huipussaan?
No tämän vuoksi myös miehen tulisi ne lapset hankkia ajoissa. Tuolla aiemmin joku mies oli sitä mieltä, että hänellä olisi aikaa kasikymppiseksi asti (no osittain oletan sen olevan vitsi).
Vaan kun ei ole! Ei kukaan hedelmällisimmässä iässään oleva nuori nainen kelpuuta papparaista isäehdokkaaksi.
Robert de Niro sai juuri lapsen. Ikä hänellä 79 vuotta.
nainen oliko alle 40 v. Picasso sai muistaakseni 90 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortteja tehdään lähes 8000, vähenemään päin mutta tuo kaikki liikaa
Miten niin liikaa? Lisää perhesurmiako toivot?
tarkoitan Vastuullista panemista, ehkäisy, mies voi tehdä vasektomian
Olen itse huomannut että monet yli kolmekymppiset miehet kuvittelevat että voivat hankkia lapsia "sitten joskus". Tajuamatta, että sperman laatu heikkenee, eikä sitä 10 vuotta nuorempaa naista välttämättä löydy ihan helposti. En itse lisääntyisi yli 40-vuotiaan miehen kanssa, ihan vain siitä syystä, että riski saada esim. autistinen lapsi kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt. Miehille pakollinen vasektomia!
Ei ole vieläkään löytynyt hyvää isäehdokasta, joka haluais lapsen :( Nykyinen mies täytti 39, mutta vieläkin haluaa siirtää. Hän on lapsirakas ja hyvä lasten kanssa, mutta pelkään, etten saa lasta, jos siirrän myöhemmäksi tai ei löydy eron jälkeen sopivaa miestä.
Yksin on taas liian rankkaa. Pitää varautua, jos tuleekin erityislapsi. Omat geenit ovat sen verran ikääntyneet.
Miehiä pitäis valistaa, etteivät elä nuoruuttaan 45-v. asti. Yhtä lailla miesten geenivirheiden todennäköisyys kasvaa ikääntymisen myötä.
N36
Vierailija kirjoitti:
Olen itse huomannut että monet yli kolmekymppiset miehet kuvittelevat että voivat hankkia lapsia "sitten joskus". Tajuamatta, että sperman laatu heikkenee, eikä sitä 10 vuotta nuorempaa naista välttämättä löydy ihan helposti. En itse lisääntyisi yli 40-vuotiaan miehen kanssa, ihan vain siitä syystä, että riski saada esim. autistinen lapsi kasvaa.
Minä taas en lisääntyisi yli 40-vuotiaan naisen kanssa. Jos se jotenkin onnistuu tulemaan raskaaksi vanhoilla munasoluillaan, niin riski saada down on liian suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vasektomian voi purkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ellei halua lasta, vasektomian purkaa sitten kun haluaa t¨lapsen kenties jonkun muun kanssa
Ei kannata laskelmoida, itselleni oli pääasia että saan lapsen. Mies antoi luvan kierukan ottaa pois. Eihän se heti onnannu mutta tulin raskaaksi ja mies sai melkein shokin.
Tästähän jauhetaan joka tuutista... syntyvyyden lasku ja yli 35-vuotiaiden hedelmällisyys... joka päivä tästä on aloituksia ja lehtiein otsikoita.
Satoja keskenmenoja voitaisiin hoitaa oikealla hoidolla sanoo lääkäri, netti HS
Vierailija kirjoitti:
Sehän on vain hyvä asia, koska maapallolla on aivan liikaa ihmisiä.
Ja kehitysmaista kyllä riittää tulijoita täydennykseksi siihen asti kunnes tämäkin maa on muuttunut tavoiltaan ja kulttuuriltaan sellaiseksi, sekä vain pieni osa enää haluaa tehdä töitä ja maksaa veroja joilla yhteiskuntaa koitetaan pitää toimivana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en lisääntyisi yli 40-vuotiaan naisen kanssa. Jos se jotenkin onnistuu tulemaan raskaaksi vanhoilla munasoluillaan, niin riski saada down on liian suuri.
istukkanäyte, itse olin nk vanha synnyttäjä ja en ajatellut edes että mitä sitten jos....... kaikki meni hyvin, kerran oksensin, 2 kertaa pyörryin kotona, raskausajan diabetes, piikki vatsan sivuun ja ei ollut vaikeaa noudattaa terveellistä ruokavaliota, keisarin kyydillä maailmaan. Voi sitä Onnea.
Minä tein lapset nuorena, ei ollut työpaikkaa, tuli ero ja olen heidän kanssa nyt yksin. Sen lisäksi sairastuin vakavasti, koulut jäi kesken eli olen varmaan se ihminen, joka ei muiden mielestä olisi saanut lisääntyä. Mutta ei voisi vähempää kiinnostaa, koska en voisi olla päätökseeni tyytyväisempi. Onneksi tein monta lasta nuorena. Enää en voi lääkityksen takia lapsia saada, vaikka ikää on vasta 32 :( Olisin jäänyt lapsettomaksi. Olemme lasten kanssa tiivis perhe, heidän kautta olemme päässeet mukaan harrastus yhteisöihin, tavanneet ihmisiä, joita muuten en olisi koskaan tavannut, saaneet perhetuttavia jne. Aika masentavaa olisi ajatella rinnakkaistodellisuutta, missä lapsia ei olisi ja asuisin yksin. Elämä heidän kanssaan on paljon mukavampaa kuin se oli ennen heitä. Joten jos lapsia haluaa, niin kannattaa yrittää hyvän sään aikana.
Hedelmällisyys on hyvin yksilöllistä. Jotkut on hyvin hedelmällisiä vielä yli 40v. ja tulle luomusta raskaaksi 45v., toiset painii parikymppisenä huonon hedelmällisyyden kanssa ja tarvii parikymppisenä hedelmöityshoitoja.
Kannattaa myös muistaa, että erityisesti se vaikuttaa lisääntymiseen, että miehillä sperman laatu on huonontunut merkittävästi ihan yleisesti.
Ei myöskään ole mitään järkeä hankkia lapsia parikymppisenä nyt vaan jonkun kanssa ja äkkiä huonoon tilanteeseen, koska pelkää että myöhemmin lapsen saaminen olisi vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortteja tehdään eniten 20-24 -vuotiaille. Seuraavaksi eniten abortteja tehdään 25-29 -vuotiaille. Toisin kuin ihmiset usein luulevat, abortteja ei tee eniten teini-ikäiset.
Ei ole mitenkään sattuma, että eniten abortteja tehdään kaikkein hedelmällisimmässä iässä oleville naisille.
Perhe halutaan perustaa vasta sitten, kun hedelmällisyys alkaa laskea. Silloin kun lasten saanti olisi helpointa, lapsia ei haluta. Samaan aikaan jonot julkisen puolen lapsettomuushoitoihin kasvavat.
Eniten abortteja tehdään pienten lasten äideille, EI lapsettomille. Abortti tehdään yleisimmin siksi, että ensimmäinen lapsi on vielä liian pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortteja tehdään eniten 20-24 -vuotiaille. Seuraavaksi eniten abortteja tehdään 25-29 -vuotiaille. Toisin kuin ihmiset usein luulevat, abortteja ei tee eniten teini-ikäiset.
Ei ole mitenkään sattuma, että eniten abortteja tehdään kaikkein hedelmällisimmässä iässä oleville naisille.
Perhe halutaan perustaa vasta sitten, kun hedelmällisyys alkaa laskea. Silloin kun lasten saanti olisi helpointa, lapsia ei haluta. Samaan aikaan jonot julkisen puolen lapsettomuushoitoihin kasvavat.
Eniten abortteja tehdään pienten lasten äideille, EI lapsettomille. Abortti tehdään yleisimmin siksi, että ensimmäinen lapsi on vielä liian pieni.
Tämäkin on puppua. Vain noin 10 prosenttia sbortintekijöistä on pikkulapsen vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde? Nimittäin ei ole totta. Eniten abortteja tehdään 20-24 -vuotiaille lapsettomille naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suomalaiset ylittävät maapallon kantokyvyn rajat kolmessa kuukaudessa. Jos kaikki kuluttaisivat kuin suomalaiset, tarvittaisiin noin neljä maapalloa."
https://wwf.fi/uutiset/2023/03/suomen-ylikulutuspaiva-on-huomenna/
Luonnonsuojelu on tärkeää, mutta ei sillä voi oikeuttaa suomalaisten sukupuuttoa.
Miksi ei voisi? Tap pai sin suomalaiset sukupuuttoon heti, jos pystyisin sen tekemään.
Luonto on paljon arvokkaampi ja tärkeämpi kuin yksikään suomalainen paskaa suustaan ja perseestään suoltava kersojen palvoja.