Miten voi 60 969€ vuosituloilla kuulua ylimpään desiiliin eli kovatuloisimpiin?
Me kuulumme ja rahat koko ajan loppu. Ärsyttää kun yh:t ym saa kaikki tuet ja me ne kustannetaan. Itse sitten p.a koko ajan. Ei ole reilua.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla palkalla on keskituloinen.
Näin sitä kuvittelisi, kun kuuntelee vasemmiston puheita, että "vain rikkailta viedään" ja ei me keskituloisia tietenkään kiusata. Todellisuudessa tuo 60k+ on ylimmässä desiilissä. Eli siis korkein 10% Suomen tulojakaumassa. Sen tienaava henkilö on vasemmiston todellisuudessa tarkoittama "rikas", vaikkei sitä itse millään uskoisikaan. Sen takia vasemmisto ei koskaan haluakaan määritellä, että missä se raja menee. Menisi hyvä bluffi pilalle.
Mikä hyvä bluffi? Ylimmän desiilin tuloraja toki vaihtelee vuodesta toiseen. Olisi jo aika nostaa pääomatulojen verotus takaisin progressiivisiksi ja samalle tasolle kuin ansiotulojen verotus. Älytöntä verottaa ihmisten palkkoja ankarammin kuin sijoitusvoittoja.
Juuri se bluffi, että kun puhutaan yleisesti vain "rikkaista", tulee isolle yleisölle mielikuva että nyt viedään vuorineuvoksilta, Hartwalleilta ja Herlineiltä. Mutta todellisuudessa he tarkoittavat tavan tallaajia, joiden vuositulo on yli tuon 60k. Eli mielikuvissa kaikkea muuta kuin rikkaita. Heitä pidetään mielikuvissa keskituloisina, mutta eivät siis sitä ole. He ovat niitä "rikkaita", keistä vasemmisto oikeasti puhuu, kun tarkoittaa keiltä tässä ollaan viemässä.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi tienaa noin paljon vuodessa? Olen luullut että vain lääkärit,lakimiehet ja johtajat tienaa tuollaisia summia.
Nojoo ite on pienituloinen ja vuosituloni ovat vain 35 000-40 000 euroa vuodessa. Lapsiin ei ole varaa.
Työntekijänä se on hieman vaikeaa, mutta yrittäjänä onnistuu helposti. Rupeat vaikka B2B myyjäksi niin kyllä rahaa riittää. Oma konsulttifirma on myös kuin lisenssi tulostaa rahaa, kunhan saat sen pyörimään. Miljoonia tapoja tehdä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska suomalaiset on niin persaukista väkeä niin noin surkeilla tuloilla olette kärjessä.
-Köyhät-
Tämähän se olisi. Tienaan 65k € vuodessa ja rouva joku 40 k. Kahden lapsen kanssa saa pk-seudulla kaiken menemään mikä tulee. Hyvällä onnella pääsee kerran vuodessa viikoksi etelään. Eikä puhuta mistään Malediiveista.
Joo, emme osaa käyttää rahaa. Kiitos tästä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan keneltä kysytään. Itsellä vuositulot 40t ja koen olevani köyhä koska asumiskulut,autoilun kulut ja pakolliset laskut vie niin ison siivun palkasta.
Joku 60t vuosi palkka kuullostaa todella kovalle palkalle, eläisin sillä palkalla tosi hyvin.
Verot tasaa eron. Bruttona kuulostaa hyvältä mutta todellisuudessa käteen jää max 500 enemmän per kk. Sillä rahalla ei vielä hirveästi juhlita
Minä yh tienaan 70-75 tuhatta vuodessa. Ei sillä yksinhuoltajana rikastu mutta velattomaksi on päässyt eikä rahasta tarvitse huolehtia. Olen tosin tehnyt aika vaatimattomia ratkaisuja esim. asumisen suhteen.
Mutta jos rinnalla olisi saman verran ansaitseva kumppani, olisihan elämä varmaan vähän erilaista.
Viime vuoden verotettava tulo oli minulla, lukion opettajalla noin 67 te, kun tein aika paljon ylitöitä.
Vaimo korkeakoulun hallinnossa, 45 te.
Eka kertaa 100 te yhteensä puhkaistiin, ei todellakaan tunneta itseämme hyvätuloiksiksi.
Asuntolaina on onneksi maksettu, joten kaikki raha jää kulutukseen tai sijoituksiin. Viikko Kreetalla ensi syyslomalla, siinä kaikki kerskakuluttaminen. Kaukomatkoja ei edes tee mieli tehdä Koronan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan keneltä kysytään. Itsellä vuositulot 40t ja koen olevani köyhä koska asumiskulut,autoilun kulut ja pakolliset laskut vie niin ison siivun palkasta.
Joku 60t vuosi palkka kuullostaa todella kovalle palkalle, eläisin sillä palkalla tosi hyvin.Verot tasaa eron. Bruttona kuulostaa hyvältä mutta todellisuudessa käteen jää max 500 enemmän per kk. Sillä rahalla ei vielä hirveästi juhlita
Ai 20 tonnista jäisi käteen vain 6000 euroa? Ei se progressio ihan noin kova ole. Vähintään puolet jää käteen eli 10 000 vuodessa = 833 euroa kuussa. Voi jäädä vähän enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä yh tienaan 70-75 tuhatta vuodessa. Ei sillä yksinhuoltajana rikastu mutta velattomaksi on päässyt eikä rahasta tarvitse huolehtia. Olen tosin tehnyt aika vaatimattomia ratkaisuja esim. asumisen suhteen.
Mutta jos rinnalla olisi saman verran ansaitseva kumppani, olisihan elämä varmaan vähän erilaista.
Pistä etsimisprofiiliin, että oletat tulevan kumppanisi tienaavan vähintään ylimpään desiiliin yltävän summan tai muuten rakastumista ei tule tapahtumaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistä etsimisprofiiliin, että oletat tulevan kumppanisi tienaavan vähintään ylimpään desiiliin yltävän summan tai muuten rakastumista ei tule tapahtumaan
Joskus tuollaisia tekstejä on nähnyt että
-sinä tienaat vähintään kohtuullisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla siis puoliso ja yhteensä tuo 60 000 vuodessa?
Ei, omat 70 000€ ja puolisolla 77 000€. T. Ap
Sit teillä on liikaa menoja.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan tuon ja aina pee aa. Nytkin pari kymppiä tilillä ennen palkkapäivää. Veroihinhan tuosta menee suurin osa.
Tarkista veroprosenttisi. Mulla vuositulot on n 73000 euroa ja veroprosentti on 27. Siihen on huomioitu alaikäinen lapsi ja tulonhankkimisvähennykset. Tietysti myös asuinkunnan verotus vaikuttaa asiaan.
Tämän päälle tulee sitten eläkevakuutusmaksu ja työtömyysvakuutusmaksu jotka peritään palkasta, ja ne on karkeasti ottaen tähän lisää 10%. Jos nekin huomioi, niin sitten palkasta katoaa vähän yli kolmannes suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuoden verotettava tulo oli minulla, lukion opettajalla noin 67 te, kun tein aika paljon ylitöitä.
Vaimo korkeakoulun hallinnossa, 45 te.Eka kertaa 100 te yhteensä puhkaistiin, ei todellakaan tunneta itseämme hyvätuloiksiksi.
Asuntolaina on onneksi maksettu, joten kaikki raha jää kulutukseen tai sijoituksiin. Viikko Kreetalla ensi syyslomalla, siinä kaikki kerskakuluttaminen. Kaukomatkoja ei edes tee mieli tehdä Koronan jälkeen.
Opettajien palkkakuoppa?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla palkalla on keskituloinen.
Tuo 60 000€ vuositulo tai sen yli tarkoittaa, että henkilö kuuluu ylimpään kymmenykseen eli tuloluokkaan. Ap tässä ja minulla vuositulo 78000 €.
Itsekin olen ylimpään tulodesiiliin kuuluva, tosin minulla on kaksi teini-ikäistä lasta elätettävänä. En elä leveästi, mutten puutteessakaan. Ihan normaali työssäkäyvä perheenäiti olen, tosin olen ainoa aikuinen kodissamme. Jos perheeseemme kuuluisi kaksi ylimpään tulodesiiliin kuuluvaa, olisi varmaan varaa yleelisempään elämäntyyliin.
Ja tuon saman ja verotuksesta johtuen vähän enemmänkin saavat kahden sairaanhoitajan perhe, mutta he taas eivät jostain syystä pidä tätä riittävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo korkeakoulun hallinnossa, 45 te.Eka kertaa 100 te yhteensä puhkaistiin, ei todellakaan tunneta itseämme hyvätuloiksiksi.
Opettajien palkkakuoppa?????
Lukion opettajat ovat aineenopettajia, lehtori varmaan tässäkin kyseessä.
Suomessa on oikeasti nykyisin aika kohtuullinen ansiotuloverotus. Progressio nousee jyrkästi vasta siinä +75 000 euron kohdalla.
Ongelmia kansalla on sen takia, kun niin moni asia syö nyt ostovoimaa. Verotuksen piikkiin tätä ei voi laittaa.
Sillon ei tuu toimeen jos ei ole rahaa alunperin. Ap tulee varmaan hyvin toimeen, koska maksaa ruuat, laskut, vuokrat, lainat, harrastukset, bussit, autot, bensat, vakuutukset, kampaajat, lemmikit, netit,jätemaksut, vesilaskut, sähkö, lahjat yms. Kaikki nämä ja "ei tulla toimeen".
Jos asut sillan alla, niin sit et tule toimeen.
Tulette hyvin toimeen.
Ei Suomessa ole kuin muutama tuhat oikeasti rikasta ihmistä. Heistä enemmistö maksaa kovaa tulonsiirtoa valtiolle. Ne kikkailijat on oikeasti vähemmistönä.
Aina kun poliitikko puhuu rikkaiden veron kiristyksistä, tarkoittaa hän oikeasti keskituloisia. Keskituloiset on ainoa ryhmä, joilta teoriassa on sen verran otettavissa, että se näkyy valtion tuloina. Köyhiltä ei voi ottaa, kun ei ole mistä ottaa.
Kyllähän se jotain kertoo yhteiskunnasta, että jo + 60k tuloilla kuuluu ylimpään ansioluokkaan. Ehkä Suomi ei olekaan todellisuudessa niin eriarvoinen maa, kuin valittajat antaa ymmärtää.
Siis pariskunta joka tienaa yhteensä yli 140 tuhatta kehtaa valittaa, että rahat ei riitä?
Oma palkkani on alle 30 tuhatta vuodessa ja rahat riittää kaikkeen mihin pitääkin.
Eläminen suhteutetaan tuloihin eikä päinvastoin. Se on kyllä erikoista, että suurituloiset eivät tätä tajua, vaikka sitä koulutustakin pitäisi noilla tuloilla olla takana.
Vierailija kirjoitti:
Joku 60t vuosi palkka kuullostaa todella kovalle palkalle, eläisin sillä palkalla tosi hyvin.
Tässä hyvä esimerkki siitä kuinka ihmiset ei ole tietoisia Suomen verotuksen järjettömästä progressiosta. Oikeasti 40t ja 60t bruttotulojen ostovoimassa ei ole mitään massiivista eroa.
Ei multa kyllä mene suurin osa. Brutto n. 5000 e/kk ja verot + muut maksut yht. n. 2000, itselle jää nettoa n. 3000 e/kk. Kyllä sillä elää.