Miten voi 60 969€ vuosituloilla kuulua ylimpään desiiliin eli kovatuloisimpiin?
Me kuulumme ja rahat koko ajan loppu. Ärsyttää kun yh:t ym saa kaikki tuet ja me ne kustannetaan. Itse sitten p.a koko ajan. Ei ole reilua.
Kommentit (121)
Pitämällä yllä tuota 60 000 € kuvitelmaa, innokas keskiluokka tuntee itsensä arvokkaammaksi ja tyytyvät matalampiin palkkoihin.
Kyllä sillä 60 000 tulee toimeen, et saa laskut maksettua, mutta joo ei tällä 3100e nettotuloilla rikastumaan pääse. Vaikka rikkainta 10% edustetaan!
3100€ näin se kuluu: 700€ ruokakauppa ja vaatekulut (kyllä ostan välillä luomua ja kotimaisia kasviksia, kuulunhan rikkakmpaan 10%), opintolainaa 200e/kk, autolainaa 200e/kk (uudehko hyndai), bensaan 200E/kk kun julkiset ei kulje, asuntolaina 1300e/kk uudehko kerrostalokolmio, vastike vesimaksuineen 300€, vakuutusmaksut 100€, netti ja puhelinliittymät ja sähkölasku 100€
Jaahas, siinähän se kuluikin jo! Lomarahoista sit sijoitellaan, ja matkustellaan! Hyvin tulen siis toimeen mutta että olisin rikas jota pitäisi kadehtia ja joku lahtariporvari niin joo en ole. Ei merkkivaatteita, ei etelänlomia, tiedän että tilanne alkaa helpottamaan kun opintolaina loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla palkalla on keskituloinen.
Näin sitä kuvittelisi, kun kuuntelee vasemmiston puheita, että "vain rikkailta viedään" ja ei me keskituloisia tietenkään kiusata. Todellisuudessa tuo 60k+ on ylimmässä desiilissä. Eli siis korkein 10% Suomen tulojakaumassa. Sen tienaava henkilö on vasemmiston todellisuudessa tarkoittama "rikas", vaikkei sitä itse millään uskoisikaan. Sen takia vasemmisto ei koskaan haluakaan määritellä, että missä se raja menee. Menisi hyvä bluffi pilalle.
Mikä hyvä bluffi? Ylimmän desiilin tuloraja toki vaihtelee vuodesta toiseen. Olisi jo aika nostaa pääomatulojen verotus takaisin progressiivisiksi ja samalle tasolle kuin ansiotulojen verotus. Älytöntä verottaa ihmisten palkkoja ankarammin kuin sijoitusvoittoja.
Juuri se bluffi, että kun puhutaan yleisesti vain "rikkaista", tulee isolle yleisölle mielikuva että nyt viedään vuorineuvoksilta, Hartwalleilta ja Herlineiltä. Mutta todellisuudessa he tarkoittavat tavan tallaajia, joiden vuositulo on yli tuon 60k. Eli mielikuvissa kaikkea muuta kuin rikkaita. Heitä pidetään mielikuvissa keskituloisina, mutta eivät siis sitä ole. He ovat niitä "rikkaita", keistä vasemmisto oikeasti puhuu, kun tarkoittaa keiltä tässä ollaan viemässä.
Minusta vasemmistolla on ihan hyviä ehdotuksia verotuksen uudistamiseksi. Esimerkiksi listaamattomien yhtiöiden verovapaus on tutkimustenkin mukaan täysin perusteeton, eikä sen poistaminen vaikuttaisi mitenkään talouskasvuun. Suomen verojärjestelmän ongelmat luotiin 90-luvulla, jolloin pääomavero ja ansiotulovero erotettiin toisistaan. Se on yksi syy siihen, miksi ansiotuloverotus on niin kireä. Mitä enemmän pääomatuloja, sitä vähemmän ihminen maksaa suhteessa veroja ja sitä suurempia mahdollisuuksia on verosuunnitteluun ja veronkiertoon. Progressiivinen verotus tosiasiassa tukee toimivaa kapitalismia, koska se pitää tulo- ja varallisuuserot riittävän pieninä, mikä pitkällä aikavälillä korreloi yhteiskuntien vakauden ja toimivan talouden kanssa. Ilman riittävää verotusta ja pääomamarkkinoiden sääntelyä talouden epävakaus ja taantumien sekä finanssikuplien riski kasvaa. Tietenkin se on huono juttu ihmisille, joiden ainoa elämän tarkoitus on saavuttaa yhteiskunnan keskiarvosta huomattavasti poikkeavan korkea elintaso eikä mikään pikkuisen parempi elintaso riitä. Toisaalta siinä voi ihminen mennä myös itseensä ja pohtia omia elämänarvojaan, esim. kouluttaudunko lääkäriksi auttaakseni ihmisiä ja haastaakseni itseäni vai ihan vaan ollakseni tosi paljon rikkaampi kuin muut.
Tienaan 52 000 e vuodessa. Minusta tulotaso on ihan hyvä, mutta asun Helsingissä melko vaatimattomasti kaksiossa, asumiskulut 1000 e/kk, ei lapsia, sinkku, ei autoa. Minulla ei tee rahasta tiukkaa, mutta ei tämä tulotaso mahdollista täyttä huolettomuutta.
Kun katson ympärilleni, näen paljon enemmän matkustelua, remontteja, mökkejä, kulutustavarahankintoja, ja ravintolakäyntejä, joten oletan että näillä ihmisillä on merkittävästi paremmat tulot kuin minulla. Ehkä se 10 000 e/vuosi on just se lisävara, jolla nuo hummaukset tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sillä 60 000 tulee toimeen, et saa laskut maksettua, mutta joo ei tällä 3100e nettotuloilla rikastumaan pääse. Vaikka rikkainta 10% edustetaan!
3100€ näin se kuluu: 700€ ruokakauppa ja vaatekulut (kyllä ostan välillä luomua ja kotimaisia kasviksia, kuulunhan rikkakmpaan 10%), opintolainaa 200e/kk, autolainaa 200e/kk (uudehko hyndai), bensaan 200E/kk kun julkiset ei kulje, asuntolaina 1300e/kk uudehko kerrostalokolmio, vastike vesimaksuineen 300€, vakuutusmaksut 100€, netti ja puhelinliittymät ja sähkölasku 100€
Jaahas, siinähän se kuluikin jo! Lomarahoista sit sijoitellaan, ja matkustellaan! Hyvin tulen siis toimeen mutta että olisin rikas jota pitäisi kadehtia ja joku lahtariporvari niin joo en ole. Ei merkkivaatteita, ei etelänlomia, tiedän että tilanne alkaa helpottamaan kun opintolaina loppuu.
Tähän piti vielä lisätä, että asiantuntijatyö vie kaikki mehut. Vastailen sähköposteihin ja puheluihin iltaisin ja viikonloppuisin ja olen tulosvastuussa. Paineet on välillä kovat enkä tunnollisena työntekijänä saa asioita mielestäni vaan monesti mietin niitä nukahtaessanikin. Jo sunnuntai aamuna alkaa ahdistus kun mietin seuraavaa työpäivää. Iltaisin jaksan lähinnä lämmittää eineksen mikrossa ja katsoa netflixiä. Olen silti kiitollinen että on työpaikka mutta en mitenkään nää mahdollisena että jaksaisin tätä työtä seuraavat 30v
Meillä mies tienaa 100t vuodessa ja itse 35t, mutta en koe, että kierisimme rahassa. Verotuksen määrä miehen tuloista on kyllä todella raju. Välillä olen miettinyt, että jemmaako se salarahaa jonnekin (😂), mutta ei, elämä on vaan niin kallista, että kyllä melkein kaikki menee, mitä tulee. Toki säästöön saadaan joka kuukausi, koska ei törsäillä ylimääräisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tosi asia on että sä elät todella leveästi. Pelkästään asuntolainaan ja ruokaan käytät 2/3 sun tuloista. Leveään asumiseen liittyen sitten vielä iso sähkölasku ja vastike.
Mulle jää nettona kuukaudessa vaihtelevasti tuo 3100-3500. Mulla on kiva mutta pieni ja vanhahko asunto ja 15v vanha auto. Ruokakauppaan käytän myös verrattain paljon. Noin 500€ /kk, sisältäen kaiken mitä marketista yleensä ostetaan esim pesuaineet, sukat ym. Olen yh eli tässä on myös lapsen kulut. Korjauskuluista johtuen kokonaisvastike asunnosta on korkea. Kaikki säännölliset laskut, bensat , asumisen kulut ja tällä hetkellä olevat osamaksut huomioiden mun kuukauden menot on noin 1800€/kk. Tulen palkallani toimeen mielestäni tosi hyvin. Säästän tulevaan kylppäriremonttiin.
Oma palkkatuloni on vuosittain alle 37.000 euroa nettona. Puoliso on osittaisella ja tienaa saman verran. Meillä ei ole autoa, eikä lapsia. Pärjäämme oikein hyvin ja molemmat voi toteuttaa itseään vapaa-ajalla mm. opiskellen lisää omaa alaa ja toinen kokonaan uutta alaa. Säästöönkin jää, ja pääsemme ulkomaillekin kerran pari vuodessa. Vietämme oikein tasapainoista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, siinähän se kuluikin jo! Lomarahoista sit sijoitellaan, ja matkustellaan! Hyvin tulen siis toimeen mutta että olisin rikas jota pitäisi kadehtia ja joku lahtariporvari niin joo en ole. Ei merkkivaatteita, ei etelänlomia, tiedän että tilanne alkaa helpottamaan kun opintolaina loppuu.Mutta tosi asia on että sä elät todella leveästi. Pelkästään asuntolainaan ja ruokaan käytät 2/3 sun tuloista. Leveään asumiseen liittyen sitten vielä iso sähkölasku ja vastike.
Mulle jää nettona kuukaudessa vaihtelevasti tuo 3100-3500. Mulla on kiva mutta pieni ja vanhahko asunto ja 15v vanha auto. Ruokakauppaan käytän myös verrattain paljon. Noin 500€ /kk, sisältäen kaiken mitä marketista yleensä ostetaan esim pesuaineet, sukat ym. Olen yh eli tässä on myös lapsen kulut. Korjauskuluista johtuen kokonaisvastike asunnosta on korkea. Kaikki säännölliset laskut, bensat , asumisen kulut ja tällä hetkellä olevat osamaksut huomioiden mun kuukauden menot on noin 1800€/kk. Tulen palkallani toimeen mielestäni tosi hyvin. Säästän tulevaan kylppäriremonttiin.
Onhan tässä maassa jotain vikaa, jos 10% parhaiten tienaava laittaa kaikki tulonsa kohtuulliseen asumiseen, hyundaihin ja perustarpeisiin, ja loput 90% ovat sitä mieltä että tällainen elämä on leveää.
Nousin itse alimmasta tulodesiilistä (opiskelija) ylimpään kymmenessä vuodessa. Tämä on mahdollisuuksien tasa-arvoa jos mikä.
Tulojakauma pitäisi olla niin, että ylimpään tulodesiiliin pääsystä voi suurin osa lopuista 90% vain haaveilla, mutta kuvailemasi "leveä elämä" olisi mahdollista myös desiileille 6-9.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, siinähän se kuluikin jo! Lomarahoista sit sijoitellaan, ja matkustellaan! Hyvin tulen siis toimeen mutta että olisin rikas jota pitäisi kadehtia ja joku lahtariporvari niin joo en ole. Ei merkkivaatteita, ei etelänlomia, tiedän että tilanne alkaa helpottamaan kun opintolaina loppuu.Mutta tosi asia on että sä elät todella leveästi. Pelkästään asuntolainaan ja ruokaan käytät 2/3 sun tuloista. Leveään asumiseen liittyen sitten vielä iso sähkölasku ja vastike.
Siis mulla kotona nopea netti, puhelinlasku ja sähkölasku yhteensä 100e/kk, kyllähän tästä summasta voisi vähän kilpailuttaa halvemmaksi mutta ei mitenkään mielestäni ökybudjetti näille kolmelle yhteensä.
Normaalisti tienaan noin 50.000 e / v eli kk-palkka 4500 e.
Mutta parina viime vuonna innostuin tekemään ylimääräistä työtä, lisäkorvausta vastaan eli sitouduin 3-4 -vuoden projektiin.
Työmäärä kasvoi, vapaa-aika väheni, työmatkoja kotimaahan tuli ja verotus nousi. Siispä käteen jäi siitä ylimääräisestä 12-15 tuhannesta yllättävän vähän ja esim viime la-su tein molempina päivinä 2 x 5 h lisätyötä projektin parissa, josta sitten muu perhe valittaa, kun aina töissä.
Kun tämä projekti loppuu, tuskin jatkan.
Jos noilla tuloilla ei ihmiset tule toimeen, niin teette niin kuin pienituloisiakin kehotetaan tekemään, suhteutatte menot tuloihin, eli suomeksi, vaihdatte asunnon halvempaa, problem solved. Helpompaa se teille on kuin lähihoitajalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos noilla tuloilla ei ihmiset tule toimeen, niin teette niin kuin pienituloisiakin kehotetaan tekemään, suhteutatte menot tuloihin, eli suomeksi, vaihdatte asunnon halvempaa, problem solved. Helpompaa se teille on kuin lähihoitajalle.
Kyllä tullaan toimeen! Mutta siis ylin 10% sijat 10-5% ei todellakaan ole mitään lekaharkkolinna-citymaasturi-malediiviloma-luisvuittonlaukku-porukkaa vaan sitä samaa kun muutkin, sikanaudan sijaan ostetaan naudanliha jauhelihaa ja on varaa kuntosalikorttiin ja autoa on varaa pitää, vaatteet voidaan ostaa uutena kirpputorin sijasta. Kerran vuodessa käydään Lapin reissulla.
onhan tuossa yli 2 kertaa enemmän kuin normaali työntekijä tienaa kehä 3 ulkopuolella
Ette osaa käyttää rahaa, jos rahat on loppu. Itse olen elänyt ikäni yksin yhden ihmisen palkalla, josta käteen jää 2200 euroa. Olen ostanut ja maksanut uuden asunnon isohkon kaupungin keskustasta, sijoituksessa ja tilillä on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tullaan toimeen! Mutta siis ylin 10% sijat 10-5% ei todellakaan ole mitään lekaharkkolinna-citymaasturi-malediiviloma-luisvuittonlaukku-porukkaa vaan sitä samaa kun muutkin, sikanaudan sijaan ostetaan naudanliha jauhelihaa ja on varaa kuntosalikorttiin ja autoa on varaa pitää, vaatteet voidaan ostaa uutena kirpputorin sijasta. Kerran vuodessa käydään Lapin reissulla.
Niin mekin, ostetaan vaatteet ihan kaupasta tai verkkosellaisesta eikä mitään kympin t-paitoja, ajattele joskus ostetaan ihan kokolihaa, autokin on (okei vanha). Tulot noin 3000 kahdelle nyt eläkkeellä,
Mikä ylin desiili tuo on?? Sehän on keskiansio.
Kyllä Suomi on köyhä maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sitä samaa kun muutkin, sikanaudan sijaan ostetaan naudanliha jauhelihaa ja on varaa kuntosalikorttiin ja autoa on varaa pitää, vaatteet voidaan ostaa uutena kirpputorin sijasta. Kerran vuodessa käydään Lapin reissulla.
Jos palkka on suoraan verrannollinen työn vaativuuteen, Suomen vaativimmassa kymmenessä prosentissa työtehtävistä siitä saatu korvaus on tuo. Tähän sitä on kouluttauduttu ja uraa tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuositulot viime vuonna 69.000 e eli hyvin olevinaan tienaan ja hyvin pitäisi mennä. Tosin menot on kovat.
Ostan kaupasta punalaputettuja tuotteita, erityisesti kalaa ja lihaa. Että muuhunkin kuin jauhelihaan olisi varaa.
Tänään löysin naudan lehtipihvit paikallisesta CM -50% tarralla. Illalla pihviä ja 9e punkkua.
Ei kuulukaan. Oikeasti kovatuloisuus alkaa 100 000 € vuosi.