Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi 60 969€ vuosituloilla kuulua ylimpään desiiliin eli kovatuloisimpiin?

Vierailija
12.05.2023 |

Me kuulumme ja rahat koko ajan loppu. Ärsyttää kun yh:t ym saa kaikki tuet ja me ne kustannetaan. Itse sitten p.a koko ajan. Ei ole reilua.

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä 60 000 tulee toimeen, et saa laskut maksettua, mutta joo ei tällä 3100e nettotuloilla rikastumaan pääse. Vaikka rikkainta 10% edustetaan!

3100€ näin se kuluu: 700€ ruokakauppa ja vaatekulut (kyllä ostan välillä luomua ja kotimaisia kasviksia, kuulunhan rikkakmpaan 10%), opintolainaa 200e/kk, autolainaa 200e/kk (uudehko hyndai), bensaan 200E/kk kun julkiset ei kulje, asuntolaina 1300e/kk uudehko kerrostalokolmio, vastike vesimaksuineen 300€, vakuutusmaksut 100€, netti ja puhelinliittymät ja sähkölasku 100€

Jaahas, siinähän se kuluikin jo! Lomarahoista sit sijoitellaan, ja matkustellaan! Hyvin tulen siis toimeen mutta että olisin rikas jota pitäisi kadehtia ja joku lahtariporvari niin joo en ole. Ei merkkivaatteita, ei etelänlomia, tiedän että tilanne alkaa helpottamaan kun opintolaina loppuu.

Ilmeisesti olet perheen ainoa tulonsaaja koska samalla nettotulolla mun osuus:

450 päivittäisostokset

0 autolainaa, uudehko hyundai mullakin

150+100 bensa ja auton muut kulut

30 teinin mopo

150 asuminen okt

150 kaupunkiasunnon vastike ja sähkö

(200+250) sijoitusasuntoni vastike ja laina jos tyhjä kk)

Vakuutukset ja sähköt on laskettu asumiseen ja autoon mukaan.

Lomarahat vapaaksi.

30 teinin ja oma puhelin, käytön mukaan ja teinillä hitaahko nettipaketti.

Asiantuntijatyö mullakin, enkä vastaile työasioihin vapaalla kuin harvoin jos tiedän jonkinkin kiireellisen asian olevan kesken.

Olen viiskymppinen, joten palkka ei tästä enää nouse, mutta eläkettä alkaa olla kasassa siedettävästi. Ja koti on ollut velaton jokusen vuoden.

Äkkiä ynnäten nettopalkasta 2/3 jää pakollisten kulujen ulkopuolelle. Duunaripalkkainen, 1950 netto, puolisoni laittaa yhteisiin ja autoonsa saman verran ja säästää toisen puolikkaan. Hän ei ole juurikaan maksanut lapsen tavara- tai vaatehankintoja joten lopulta meillä molemmilla jää se tonni säästöön per kk. Muutama vuosi etsittiin aikoinaan taloa, jossa asuminen on edullista ja jossa puolisoni pärjäisi myös omillaan jos niin kävisi.

Nyt yleiskorotusta vähän suuremman lisän jälkeen alan hätyytellä ylimmän desiilin rajaa... tuntuu ihan uskomattomalle. Toisaalta tuttavaperheissä joissa on 2 yli 3000 nettoa tienaavaa on usein ihan toisenlainen kulurakenne.

Vierailija
82/121 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan keneltä kysytään. Itsellä vuositulot 40t ja koen olevani köyhä koska asumiskulut,autoilun kulut ja pakolliset laskut vie niin ison siivun palkasta.

Joku 60t vuosi palkka kuullostaa todella kovalle palkalle, eläisin sillä palkalla tosi hyvin.

Et eläisi, veroprogresssio.

Joskus laskeskelin että meillä puolison (silloin 2200 brutto) palkalla maksetaan verot ja mun palkka (3800) jää perhelle. Siiis toinen käy töissä ihan vaan maksaakseen tuloveroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan 52 000 e vuodessa. Minusta tulotaso on ihan hyvä, mutta asun Helsingissä melko vaatimattomasti kaksiossa, asumiskulut 1000 e/kk, ei lapsia, sinkku, ei autoa. Minulla ei tee rahasta tiukkaa, mutta ei tämä tulotaso mahdollista täyttä huolettomuutta.

Kun katson ympärilleni, näen paljon enemmän matkustelua, remontteja, mökkejä, kulutustavarahankintoja, ja ravintolakäyntejä, joten oletan että näillä ihmisillä on merkittävästi paremmat tulot kuin minulla. Ehkä se 10 000 e/vuosi on just se lisävara, jolla nuo hummaukset tehdään.

Asut melko kalliisti ellei tuossa ole asuntolainaa mukana.

Vierailija
84/121 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi tienaa noin paljon vuodessa? Olen luullut että vain lääkärit,lakimiehet ja johtajat tienaa tuollaisia summia.

Nojoo ite on pienituloinen ja vuosituloni ovat vain 35 000-40 000 euroa vuodessa. Lapsiin ei ole varaa.

No edellämainittujen lisäksi esim. diplomi-insinöörit kuten mieheni. Tienaa noin 80k, ei ole mikään iso kiho, mutta vaativan asiantuntijan roolissa. Itse sairaanhoitaja päivätöissä ja noin 40k vain.

Vierailija
85/121 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on aivan surkeat palkat ja lisäksi täällä verotetaan keskiluokka hengiltä. Ja kaikki tämä siksi että saadaan vasurien märät päiväunet toteutettua. Toivon todella, että Orpo tekee sen mitä lupasi ja pitää tavallisen palkansaajan puolia.

Vierailija
86/121 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi tienaa noin paljon vuodessa? Olen luullut että vain lääkärit,lakimiehet ja johtajat tienaa tuollaisia summia.

Nojoo ite on pienituloinen ja vuosituloni ovat vain 35 000-40 000 euroa vuodessa. Lapsiin ei ole varaa.

No edellämainittujen lisäksi esim. diplomi-insinöörit kuten mieheni. Tienaa noin 80k, ei ole mikään iso kiho, mutta vaativan asiantuntijan roolissa. Itse sairaanhoitaja päivätöissä ja noin 40k vain.

Lääkäri, lakimiehet taitaa olla alkaen 80000/vuosi. Tuohon 60000-80000 väliin sijoittuu melko monta ihan tavallista duunia ja esimiestehtävää joihin on pitänyt kouluttautua.

Vierailija
87/121 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nii ja osa dippainsseistä pääsee vielä paljon paremmille ansioille.

Vierailija
88/121 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me molemmat kuulutaan tuohon desiiliin.

Puolison kanssa ei silti olla päästy irti vielä opiskelijaminästä. Ostetaan esim. punalappuruokia säännöllisesti, töihin eväät mukana. Pankkitili toki paisuu.

Vierailija
89/121 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos noilla tuloilla ei ihmiset tule toimeen, niin teette niin kuin pienituloisiakin kehotetaan tekemään, suhteutatte menot tuloihin, eli suomeksi, vaihdatte asunnon halvempaa, problem solved. Helpompaa se teille on kuin lähihoitajalle.

Kyllä tullaan toimeen! Mutta siis ylin 10% sijat 10-5% ei todellakaan ole mitään lekaharkkolinna-citymaasturi-malediiviloma-luisvuittonlaukku-porukkaa vaan sitä samaa kun muutkin, sikanaudan sijaan ostetaan naudanliha jauhelihaa ja on varaa kuntosalikorttiin ja autoa on varaa pitää, vaatteet voidaan ostaa uutena kirpputorin sijasta. Kerran vuodessa käydään Lapin reissulla.

Niin mekin, ostetaan vaatteet ihan kaupasta tai verkkosellaisesta eikä mitään kympin t-paitoja, ajattele joskus ostetaan ihan kokolihaa, autokin on (okei vanha). Tulot noin 3000 kahdelle nyt eläkkeellä,

Aivan. Mutta sähän et olekaan "rikas". Tässä ei keskustella varsinaisesti siitä mistä sinä, että pitääkö 60k vuosituloilla pärjätä. Tässä keskustellaan sitä, mitä on olla maassa nimeltä Suomi rikas. Se on kotimaisia kasviksia, Huyndai pihassa ja kohtuullinen asunto. Siis rikkaalla. Että onhan se aika ökyä olla Suomessa rikas. Sietääkin nostaa rikkaiden verotusta, kun tuollaista porsastelua on koko elämä :D

Vierailija
90/121 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Suomen palkkataso on surkea. Siinä selitys. Ruotsissa ja Saksassa tuon saman tienaa hevosten paskan luojatkin. Tiedän koska sukulaistyttö hoitaa Ruotsissa ravihevosia ja viime vuoden tulot oli hänellä hiukan yli 70 000 euroa.

Vierailija
91/121 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri, lakimiehet taitaa olla alkaen 80000/vuosi. Tuohon 60000-80000 väliin sijoittuu melko monta ihan tavallista duunia ja esimiestehtävää joihin on pitänyt kouluttautua.

Niin paitsi että juristin keskipalkka Suomessa on 5439€/kk, eli 65k vuodessa. Joo ovat toki "rikkaita", koska se raja kaikkein rikkaimmissa menee 60k:ssa. Mutta eivät hekään oikeasti rikkaita tässä maassa ole.

Vierailija
92/121 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomen palkkataso on surkea. Siinä selitys. Ruotsissa ja Saksassa tuon saman tienaa hevosten paskan luojatkin. Tiedän koska sukulaistyttö hoitaa Ruotsissa ravihevosia ja viime vuoden tulot oli hänellä hiukan yli 70 000 euroa.

Kukaan usko, että pelkällä hevostenhoitamisella tuota summaa saisi.

Vierailija
93/121 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytölle on sattunut hyvät passihevoset, muutenhan tuo on bulkkihommaa.

Jos sattuu hoitamaan miljoona euroa vuodessa ravaavaa hevosta, saa hyvät prosenttibonukset. Ruotsissa se on sidottu alan työehtosopimuksiin ja hevosen voittosummasta osa kuuluu hoitajalle. Useimmiten tuo menee niin että kun saa yhden hyvän passihevosen niitä saa pian lisää. Eli työnantajien luottamus ammattitaitoon kasvaa.

Vielä parempi jos sattuu pääsemään Yhdysvaltoihin. Itse olin siellä pari vuotta, ensin suomalaisen ja sit amerikkalaisen valmentajan tallilla. Tienasin siellä vajaat 100 000 dollaria vuodessa, joka oli siellä "nälkäpalkka" verrattuna moneen alaan. Lomia ei ollut.

Suomessa ravihevosia hoitavat teinitytöt ilmaiseksi ilman mitään vakuutuksia ja touhu on aivan villiä. Palkkaa maksetaan jos maksetaan, useimmiten ei.

Olen tosiaan itse työskennellyt alalla 10 v. Sitten tulin järkiini.

Vierailija
94/121 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa on jo jotakin järkeä. Kuukausipalkka ei välttämättä kerro kovin paljon, jos on epäsäännöllinen tulot tai pätkätyö.

Omat palkkatulot ei ole kuin hiukan yli puolet tuosta. En silti ole pitänyt itseäni pienituloisena, vaikka näköjään esim. hoitajat tienaavat heittämällä enemmän. Toki pari tonttua vuodessa tulee ansiosidonnaista, kun siirryn määräaikaista työstä toiseen.

Vierailija
95/121 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa ei ymmärretä yhtään veroprogression merkitystä

Vierailija
96/121 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä pointtia muutenkaan. Laskeskellaan miten tullaan toimeen ja jääkö rahaa jopa säästöön (huh). Kyse on siis ihan de fakto Suomen korkein tulodesiili, eli kaikkein rikkaimmat 10%.

Vierailija
97/121 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se nyt ihan mitätön ole, silti jotkut asuu kerrostalokolmiossa ja ajaa 15 vuotta vanhalla autolla, toiset isossa ilmastoidussa talossa, ja vetelevät menemään kesä-Porschella, ostavat kullannupuilleen kämpät oipskeluajaksi tosta vain vasemmalla kädellä, Kyllä Somessakin todella on luokkaeroja, sitä ei käy kiistäminen, vaikka rikkaat kinka ruikutatte.

Vierailija
98/121 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan valtiolla asiantuntijatehtävissäkin voi tienata tuon verran, jos on oikeassa virastossa. Sit jos on väärässä, niin ei tosiaan tienaa.

Ja mä oon siinä väliinputoajavirastossa, jossa on ok palkat muttei koskaanikinä mitään urakehitystä ja palkannousua.

Vierailija
99/121 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä pointtia muutenkaan. Laskeskellaan miten tullaan toimeen ja jääkö rahaa jopa säästöön (huh). Kyse on siis ihan de fakto Suomen korkein tulodesiili, eli kaikkein rikkaimmat 10%.

Rikas ja hyvätuloinen ovat eri asia. Se, että kuuluu korkeimpaan tulodesiiliin ei vielä takaa, että varallisuus olisi edes yli suomalaisen mediaanin. Toki hyvät tulot antavat mahdollisuuden kartuttaa myös varallusuutta ajan mittaan.

Vierailija
100/121 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikas ja hyvätuloinen ovat eri asia. Se, että kuuluu korkeimpaan tulodesiiliin ei vielä takaa, että varallisuus olisi edes yli suomalaisen mediaanin. Toki hyvät tulot antavat mahdollisuuden kartuttaa myös varallusuutta ajan mittaan.

On se nimenomaan "rikas" kun kuunnellaan kenen tuloista vasemmisto haluaa verottaa enemmän. Silloin ei kysellä kenellä on vene tai kesämökki, silloin katsotaan ketkä tässä maassa tienaavat eniten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä