Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teidän pää kestää kerrostalossa asumista kesällä?

Vierailija
12.05.2023 |

Talven vielä ymmärrän kun ulkona ei paljoa vietetä aikaa mutta kesällä ei juuri mitään voi tehdä kun ei ole omaa pihaa missä viettää aikaa. Jos menet pihalle niin kymmeniä ihmisiä kyttää ikkunoissa, mitään tekemistä ei ole kerrostalon pihalla, jos menet puistoon nin siellä on mölyäviä ihmisiä, juoppoja ja ties mitä. Jos menet johonkin järven rantaan tai puistoon niin sinne on matkaa. Ja mitä tekemistä siellä puistossa edes on, istua nurmikolla jalat ja selkä kipeänä?
Kun on omakotitalo tai kesämökki niin voi harrastaa kaikkea eikä ole naapurit kyttäämässä. Miten teidän pää kestää alkeellista kerrostaloelämää?

Kommentit (178)

Vierailija
81/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis kyllä kauheata asua omakotitalossa jos kesällä ei osais tehdä mitään muuta kuin viettää aikaa siinä omalla tontillaan.

Kamalinta oli asua kerrostalossa missä ei ole mitään tekemistä. Omakotitalossa saa tehdä itse ihan kaikki eikä tarvitse maksaa siitä ulkopuolisille. Kasvatan omenapuita, päärynäpuita, aroniaa, saskatoonia, kirsikoita, kirsikkaluumuja, tyrniä yms. kukkivia pensaita ja koko komistuksena valtava hevoskastanja. Mitään kasvintorjunta-aineitä en käytä niin että satoa tulee sitten luojan mukaan ja monet puut huilaavat välillä ja sitten saattaa otollisena aikana tulla iso sato tai ei jonain kesinä tule juurikaan mitään.

Suurina pihlaja koiden aikoina on mennyt koko omena satokin pilalle. Sitten joina kesinä on ollut kunnon onnistunutta satoa. Saskatooni on lintujen kaikken himoitun herkku jonka marjat ne syö jo melkein raakana. Mielelläni kasvatan ruokaa luonnon eläimille joista ne saa herkkuja. Linnut sitten napsii tuholaiseläimiä jotenka ei tarvitse torjunta-aineita. 

Ja kun kasvit ja multa ja puutarha kiinnostaa kuin kilo paskaa? Luuletko tosiaan että kaikkia kiinnostaa käyttää aikansa ruohoja nyppien?

Ei sillä ne vedellään koneilla pois. Tiesitkö että on trimmereitä joilla on helppoa trimmata ahtaakin paikat jos ei ruohonleikkureilla pääse. 

Mihinkä sitten sinä käytät aikaasi. Kuntosaleiilla polkien tyhjää tai tai jollain kuntopoluilla jolkottaen. 

Onko sinulla oikeasti niin suppea maailmankatsomus, että et käsitä että ihmiset voi tehdä vapaa-ajallaan ihan mitä itse huvittaa, eikä sen pitäisi sinua ärsyttää millään tavalla.

Minulla on maailman katsomusta kerrostaloasumisesta rivitaloon ja lopulta omakotitalo asumiseen. 

Kerrostalossa ei ole mitään tekemistä muuta kuin matkustella saastuttaen maapalloa eniten. Matkustelu on kaikken saastuttavinta harrastusta. 

Sitä että tekeekö ihminen mitään hyödyllistä muuta kuin tuhoaa maapalloa niin sillä on kyllä merkitystä valitettavasti vaikka se sinua ärsyttäisi. 

Ok. Itse en juurikaan matkustele, oli asumismuoto mikä hyvänsä. Aika usein retkeilen esim luonnonsuojelualueilla ja kesällä telttailen paljon, heti kun yöt tuosta vähän  lämpenee. Jos se tuhoaa maapallon niin olkoon sitten niin. Mukavia ja rentouttavia hetkiä sinullekin sinne pihatöihin!

Minä teen jotain luonnon hyväksi kasvattamalla linnuille ruokaa enkä mene vain minne tahansa telttailemaan ja oleilemaan maate jossain teltassa. On sitä parempaakin tekemistä. Tosi turvatonta nukkua teltassa enkä pystyisi nukkumaan sellaisen kankaan alla missään ulkona. 

Anteeksi, mutta minua naurattaa.

Vierailija
82/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan erään kesäpäivän, kun lapsen ollessa leikki-ikäinen ja oltiin kerrostalon pihalla leikkimässä. Ohi kulki hyvänpäivän tuttu koiransa kanssa. Käsittääkseni itsekin asuivat kerrostalossa. Hän ääneen meille surkutteli pitääkö meidän viettää kesä kaupungissa. Olin hämmentynyt.

Oli kaunis päivä. Hyvä leikkipiha, jossa monet välineet ja paljon nurmikkoa, jossa koiraakin mahtui ulkoiluttamaan. Uimaranta lähellä. Kavereita naapurustossa. Mökille oltiin menossa sitten, kun puolisolla oli lomaa. Luulen että lapsi viihtyi paremmin kaupungissa kuin mökillä, jossa ei juuri ollut tekemisistä, jos sattui satamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta ihan vain ap:n iloksi vastaan suoraan hänen aloitukseensa. Enjoy your popcorns!

Asun kerrostalossa ja olen siitä onnellinen. En halua omaa pihaa, jota pitäisi hoitaa. Asuintalossani ei ole varsinaista pihaa, mutta meillä on paljon muuta. Mitä me siellä omalla tai taloyhtiön pihalla muka tehtäisiin? Mitä kaikkea sinä ap siellä omalla pihallasi ja mökilläsi harrastat?

Kotitalomme on maan pinnalta laskettuna 12-kerroksinen, jossa siis 1. asuinkerros ei ole sisääntulokerros. Asumme ylimmässä kerroksessa, joka on maan pinnalta 11:s, yhtiöjärjestyksen mukaan 10:s. Yläpuolellamme on kattoterassi ja taloyhtiön sauna.  Olohuoneen ja keittiön ikkunoista avautuu upeat näköalat merelle. Asunnon suurin miinus on pieni parveke, josta puuttuu lasit ja katto. Se on siis hyvin suojaton auringon paahdetta, sadetta ja tuulta ajatellen. Kaiteet toki on, joten ei parveke vaarallinen ole, mutta muuten siinä saa olla säiden armoilla. 

Lähimmän järven rantaan on pitkä matka, mutta meren rantaan kävelee kahdessa minuutissa. Käyn ympäri vuoden kävely- ja juoksulenkeillä merenrantoja pitkin, ja niitä riittää. Lenkin pituus voi vaihdella 500 metristä yli 20 kilometriin. Lähellä (900 metrin ja 1,5 kilometrin päässä) on myös kaksi uimarantaa.

En kaipaa puistoonkaan. Niitä tosin on tässä ympärillä todella paljon. Siellä pyörii ihan tavallisia alueen asukkaita yleensä lasten tai lemmikkien kanssa. Keskellä kesää jonkun saattaa nähdä lojuvan viltillä esim. kirjaa lukien.  

Pääsen alle kymmenessä minuutissa kävellen kauppoihin, ravintoloihin, kahviloihin ja metroon tai bussiterminaaliin. Talvella tekojäärata, jonne pääsee luistelemaan, on noin kilometrin päässä. 

Ymmärrän hyvin, ettei tällainen kaupunkilaiselämä ole kaikkia varten. Ihmiset ovat erilaisia ja arvostavat eri asioita arjessaan. Voi olla, että omien lasten kanssa oma piha tuntuisi merkityksellisemmältä. En tosin ole ihan varma, sillä tälläkin alueella asuu paljon lapsiperheitä, jotka ulkoilevat puistoissa ja leikkipuistoissa. Naapurini kehuu, miten ihanaa on, kun lastenkin kanssa voi helposti kävellä kauppaan, kirjastoon tai neuvolaan eikä heitä tarvitse pakata autoon aina kotoa lähtiessä. Alueella asuu lapsiperheiden ohella paljon iäkkäitä ihmisiä mutta toisaalta myös nuoria aikuisia, jotka eivät omista autoa, koska täällä ei välttämättä tarvitse. Samainen naapuri sanoo, että jos voisi jotain toivoa, niin kodinhoitohuonetta, mutta hän ei ole valmis muuttamaan jonnekin kaupunkien laitamille tai maalle saadakseen lisää tilaa. Ja onhan meillä yhtiössä pesutupa kuivaushuoneineen. 

En sanoisi kerrostaloelämää ainakaan meidän kohdalla "alkeelliseksi". Meillä on sähköt, maalämpö ja vesijohdot. Löytyy myös puhelinverkko ja nopea netti. Pyykki- ja astianpesukone, jääkaappi ja pakastin, älykäs televisio HD-kanavineen, mikroaaltouuni ja induktioliesi. Modernin kodin mukavuuksia. En siis ihan tavoita, mitä ap sillä "alkeellisella" mahtoi tavoitella tai mihin viittasi. 

Oman pihan voi tietysti nähdä usealta eri kantilta. Se voi olla "omaa tilaa", jossa voi "tehdä kaikkea" tai "päästää lapset vapaasti leikkimään". Minulle oma piha olisi "työmaa, jossa olisi hirveä hoitaminen". En ole valmis luopumaan ihanasta kodistani ja kaikista palveluista, kulkuyhteyksistä ja merestä saadakseni oman pihan, jota en tarvitse. 

Vierailija
84/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis kyllä kauheata asua omakotitalossa jos kesällä ei osais tehdä mitään muuta kuin viettää aikaa siinä omalla tontillaan.

Kamalinta oli asua kerrostalossa missä ei ole mitään tekemistä. Omakotitalossa saa tehdä itse ihan kaikki eikä tarvitse maksaa siitä ulkopuolisille. Kasvatan omenapuita, päärynäpuita, aroniaa, saskatoonia, kirsikoita, kirsikkaluumuja, tyrniä yms. kukkivia pensaita ja koko komistuksena valtava hevoskastanja. Mitään kasvintorjunta-aineitä en käytä niin että satoa tulee sitten luojan mukaan ja monet puut huilaavat välillä ja sitten saattaa otollisena aikana tulla iso sato tai ei jonain kesinä tule juurikaan mitään.

Suurina pihlaja koiden aikoina on mennyt koko omena satokin pilalle. Sitten joina kesinä on ollut kunnon onnistunutta satoa. Saskatooni on lintujen kaikken himoitun herkku jonka marjat ne syö jo melkein raakana. Mielelläni kasvatan ruokaa luonnon eläimille joista ne saa herkkuja. Linnut sitten napsii tuholaiseläimiä jotenka ei tarvitse torjunta-aineita. 

Ja kun kasvit ja multa ja puutarha kiinnostaa kuin kilo paskaa? Luuletko tosiaan että kaikkia kiinnostaa käyttää aikansa ruohoja nyppien?

Ei sillä ne vedellään koneilla pois. Tiesitkö että on trimmereitä joilla on helppoa trimmata ahtaakin paikat jos ei ruohonleikkureilla pääse. 

Mihinkä sitten sinä käytät aikaasi. Kuntosaleiilla polkien tyhjää tai tai jollain kuntopoluilla jolkottaen. 

Onko sinulla oikeasti niin suppea maailmankatsomus, että et käsitä että ihmiset voi tehdä vapaa-ajallaan ihan mitä itse huvittaa, eikä sen pitäisi sinua ärsyttää millään tavalla.

Minulla on maailman katsomusta kerrostaloasumisesta rivitaloon ja lopulta omakotitalo asumiseen. 

Kerrostalossa ei ole mitään tekemistä muuta kuin matkustella saastuttaen maapalloa eniten. Matkustelu on kaikken saastuttavinta harrastusta. 

Sitä että tekeekö ihminen mitään hyödyllistä muuta kuin tuhoaa maapalloa niin sillä on kyllä merkitystä valitettavasti vaikka se sinua ärsyttäisi. 

Mitä se sun tekeminen oikein on, jos sitä on omakotitaloasujalla, mutta kerrostaloasujalle ei jää mitään muuta kuin matkustelu? Meillä on siis tässä meidän kerrostalossa kanssa ihan piha, pihatöitä saa vapaasti tehdä sielläkin jos haluaa, ei vaan ole pakko (koska se on huoltoyhtiön vastuulla). Meidän helsinkiläisen kerrostalon pihalla on myös kasvatuslaatikoita, joihin saa istuttaa pieniä viljelmiä. Isompaa vihannesmaata voi sitten hankkia läheisiltä palsta-alueilta. 

Me ei pahemmin matkustella, mutta ollaan keksitty paljon tekemistä ihan ilman sitä omakotitalon pihaa. Ollaan paljon kerrostalomme vehreällä pihalla, jossa on muuten myös seuraa sekä aikuisille että lapsille. Mennään viereiseen metsään, ollaan kivassa ja luonnonläheisessä leikkipuistossa. Lähellä on maauimala, pyöräteitä riittää ja halutessaan bussilla pääsee sitten kulttuurinautintojenkin ääreen. Omassa ja naapurikaupunginosissa on kaupunginosajuhlia, pihakirppiksiä, erilaisia tapahtumia. Kyllä me ainakin mieluummin mennään vaikka pienelle pyöräretkelle, puistoon piknikille tai metsään samoilemaan kuin puuhastellaan jatkuvasti sen oman pihan parissa. Mikään näistä ei kuitenkaan ole yhtään sen saastuttavampaa. Ja jos ympäristöä mietitään, niin eiköhän se kerrostalo ole lopulta kuitenkin aika paljon energiatehokkaampi kuin jos sama määrä ihmisiä asuisi omakotitaloissaan... Kierrätyskin on yleensä paremmin järjestetty.

Vierailija
85/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tainnut tietää, että maailmanlaajuisesti tekstiilituotanto (pikamuoti- ja kulutuskulttuurin myötä) saastuttaa enemmän kuin laiva- ja lentoliikenne yhteensä.

Vierailija
86/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pötsinen A5 kirjoitti:

Olen se juoppo siellä puistossa, olen se kyylä ikkunaverhon reunassa, olen se isomahainen kaljuuntuva mies liian kireissä uimahousuissa yleisellä rannalla.

Olen kesäöinen uunimakkaranpaistaja, olen meluava naapurisi pihalla, kailotan kesäyönä puhelimeen keskellä kerrostalon pihaan tuijottaen sisään asuntoosi.

Olen se kesäinen remonttimies, uusi projekti ja uusi poravasaran laulu pitkin kantavia rakenteita joka aamu, olen ainoa aamuvirkku vuorotyöläisten rapussa, poltan sikaria sisällä ja valitan taloyhtiön kokouksissa kun naapureiden kokkailut leijailevat asuntooni.

Hyvää kerrostalokesää

Tästä tuli mieleen Kent-yhtyeen La belle epoque...

Vierailija
87/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on muuten todella monella kerrostaloasunto melkein meren rannalla, valtava lasitettu parveke, vene odottaa rannalla ja lentokenttäkin lähellä :D :D :D

Todellisuus: kesällä pätsikuuma koppi, parveke = 2 ikkunaa, meren näkee kun ajaa väh. 50 km.

Okt:n ne kuuluisat "pihatyöt"; mitä ne on? Robottileikkuri kiertää pihaa kesällä, mönkijä lumilevyllä talvella ja kaikki rakennelmat on tehnyt kirvesmies.

Vierailija
88/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on muuten todella monella kerrostaloasunto melkein meren rannalla, valtava lasitettu parveke, vene odottaa rannalla ja lentokenttäkin lähellä :D :D :D

Todellisuus: kesällä pätsikuuma koppi, parveke = 2 ikkunaa, meren näkee kun ajaa väh. 50 km.

Okt:n ne kuuluisat "pihatyöt"; mitä ne on? Robottileikkuri kiertää pihaa kesällä, mönkijä lumilevyllä talvella ja kaikki rakennelmat on tehnyt kirvesmies.

Heh, mulla on kyllä noin 30 metriä mereen tästä kerrostalokämpästä, mutta kuuma se kyllä on kieltämättä kesällä.

Joo, eiköhän nyt jokanen saa asua missä haluaa ja tykätä mistä haluaa.

Vierailija
89/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun perusteella böndepellet servattu taas kerran!

Vierailija
90/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, mun tekstissä (tällä hetkellä 84/87) ei täyty yksikään mainitsemistasi kohdista. Silti oon ehdottoman tyytyväinen nimenomaan kerrostaloelämääni, sori vaan.

Vierailija
91/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vähän pihaa mutta niin monta kyylää etten tässä pihassa kyllä aikaa vietä. Vasta juttelin pari sanaa yhden naapurin kanssa niin toinen tuli perässä ja uteli siltä toiselta mitä olin sanonut. Joten kertoo kaiken.

Mulla on omat jemmani missä vietän aikaa kun haluan ulos.

Vierailija
92/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä tavalla se pää kestää kerrostalossa, että roikun netissä, kun ei kerran ole omaa pihaa, jossa paljon mieluummin istuisin taivasalla.

Vierailija
93/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin. Täällä pöllöpalstalla kirjoittelen ja teen tyhmiä provoja. Ja aina niihin vastaajia löytyy, varsinkin omakotitaloasukeista, jotka kertovat miten ihanaa heillä on.

Vierailija
94/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus täyttä totta, asun itse kerrostalossa kaupungissa. Aina kun vain mahdollista pakenen vanhempien omakotitalolle maalaiskuntaan. Sekoaisin ellei olisi paikkaa mihin kesällä paeta kerrostaloasunnosta.

Vierailija
95/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuus:

Minä asun pienen uimarannan äärellä olevalla kerrostaloalueella, mutta puut ja talot ym. peittää näkyvyyden. Myös talon toisella puolella on pieni lampi, mutta näkymän sinnekin peittää rakennus.

Jos olisi näkymä raivattu rannalle ja lammelle, en varmaan tässä asuisikaan, vaan silloin jotkut raharikkaat asuisivat näissä taloissa. 😁

Vierailija
96/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus täyttä totta, asun itse kerrostalossa kaupungissa. Aina kun vain mahdollista pakenen vanhempien omakotitalolle maalaiskuntaan. Sekoaisin ellei olisi paikkaa mihin kesällä paeta kerrostaloasunnosta.

Pidetäänkö sua siellä vankina :( 

Vierailija
97/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen pyörälenkkejä kun haluan ulos. Voin olla tuntitolkulla kerrallaan pihalla. Lisäksi tietysti koira vaatii omat ulkoilutuksensa, joten en mene mihinkään istuskelemaan.

Eikö sua kyllästytä pyörälenkit? Aika samojahan ne täytyy olla, kun ei sillä pyörällä jaksa oikein kauas lähteä.

Vierailija
98/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidetäänkö sua siellä vankina :( 

Vankilalta se kaupunkiyksiö kyllä tuntuu, ei omaa pihaa tai aluetta missä voisi ulkona olla ilman satojen silmäparien seuraamista.

Vierailija
99/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, mulla on kyllä noin 30 metriä mereen tästä kerrostalokämpästä, mutta kuuma se kyllä on kieltämättä kesällä.

Joo, eiköhän nyt jokanen saa asua missä haluaa ja tykätä mistä haluaa.

Kerrostalo meren rannalla on se vihonviimeinen loukko, vapusta lokakuulle käy jatkuva mölinä pihalla yötä päivää, etkä voi pitää ikkunoita auki vapaaehtoisesti oli miten kuuma tahansa. 

Vierailija
100/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kerrostalolla on kiva piha. On trampoliinit ja grillit. Erittäin mukava viettää aikaa kesällä.

Ei ole kivaa naapureille kun savustatte pihalla ja pennut kirkuu trampalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi