Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teidän pää kestää kerrostalossa asumista kesällä?

Vierailija
12.05.2023 |

Talven vielä ymmärrän kun ulkona ei paljoa vietetä aikaa mutta kesällä ei juuri mitään voi tehdä kun ei ole omaa pihaa missä viettää aikaa. Jos menet pihalle niin kymmeniä ihmisiä kyttää ikkunoissa, mitään tekemistä ei ole kerrostalon pihalla, jos menet puistoon nin siellä on mölyäviä ihmisiä, juoppoja ja ties mitä. Jos menet johonkin järven rantaan tai puistoon niin sinne on matkaa. Ja mitä tekemistä siellä puistossa edes on, istua nurmikolla jalat ja selkä kipeänä?
Kun on omakotitalo tai kesämökki niin voi harrastaa kaikkea eikä ole naapurit kyttäämässä. Miten teidän pää kestää alkeellista kerrostaloelämää?

Kommentit (178)

Vierailija
41/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istun omalla lasitetulla parvekkeellani. Luen siellä, juon aamukahvit, joskus syönkin. Naapurit eivät minua häiritse, enkä kaipaa pihaa enkä ulkoilmaa.

Vierailija
42/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis kyllä kauheata asua omakotitalossa jos kesällä ei osais tehdä mitään muuta kuin viettää aikaa siinä omalla tontillaan.

Kamalinta oli asua kerrostalossa missä ei ole mitään tekemistä. Omakotitalossa saa tehdä itse ihan kaikki eikä tarvitse maksaa siitä ulkopuolisille. Kasvatan omenapuita, päärynäpuita, aroniaa, saskatoonia, kirsikoita, kirsikkaluumuja, tyrniä yms. kukkivia pensaita ja koko komistuksena valtava hevoskastanja. Mitään kasvintorjunta-aineitä en käytä niin että satoa tulee sitten luojan mukaan ja monet puut huilaavat välillä ja sitten saattaa otollisena aikana tulla iso sato tai ei jonain kesinä tule juurikaan mitään.

Suurina pihlaja koiden aikoina on mennyt koko omena satokin pilalle. Sitten joina kesinä on ollut kunnon onnistunutta satoa. Saskatooni on lintujen kaikken himoitun herkku jonka marjat ne syö jo melkein raakana. Mielelläni kasvatan ruokaa luonnon eläimille joista ne saa herkkuja. Linnut sitten napsii tuholaiseläimiä jotenka ei tarvitse torjunta-aineita. 

Ja kun kasvit ja multa ja puutarha kiinnostaa kuin kilo paskaa? Luuletko tosiaan että kaikkia kiinnostaa käyttää aikansa ruohoja nyppien?

Ei sillä ne vedellään koneilla pois. Tiesitkö että on trimmereitä joilla on helppoa trimmata ahtaakin paikat jos ei ruohonleikkureilla pääse. 

Mihinkä sitten sinä käytät aikaasi. Kuntosaleiilla polkien tyhjää tai tai jollain kuntopoluilla jolkottaen. 

Onko sinulla oikeasti niin suppea maailmankatsomus, että et käsitä että ihmiset voi tehdä vapaa-ajallaan ihan mitä itse huvittaa, eikä sen pitäisi sinua ärsyttää millään tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis kyllä kauheata asua omakotitalossa jos kesällä ei osais tehdä mitään muuta kuin viettää aikaa siinä omalla tontillaan.

Kamalinta oli asua kerrostalossa missä ei ole mitään tekemistä. Omakotitalossa saa tehdä itse ihan kaikki eikä tarvitse maksaa siitä ulkopuolisille. Kasvatan omenapuita, päärynäpuita, aroniaa, saskatoonia, kirsikoita, kirsikkaluumuja, tyrniä yms. kukkivia pensaita ja koko komistuksena valtava hevoskastanja. Mitään kasvintorjunta-aineitä en käytä niin että satoa tulee sitten luojan mukaan ja monet puut huilaavat välillä ja sitten saattaa otollisena aikana tulla iso sato tai ei jonain kesinä tule juurikaan mitään.

Suurina pihlaja koiden aikoina on mennyt koko omena satokin pilalle. Sitten joina kesinä on ollut kunnon onnistunutta satoa. Saskatooni on lintujen kaikken himoitun herkku jonka marjat ne syö jo melkein raakana. Mielelläni kasvatan ruokaa luonnon eläimille joista ne saa herkkuja. Linnut sitten napsii tuholaiseläimiä jotenka ei tarvitse torjunta-aineita. 

Ja kun kasvit ja multa ja puutarha kiinnostaa kuin kilo paskaa? Luuletko tosiaan että kaikkia kiinnostaa käyttää aikansa ruohoja nyppien?

Ei meillä ole aikaa ruohoja nyppiä. Meillä on joka homman koneita. Kun ihminen on keksinyt polkupörän ja koneet ihan kaikkiin hommiin. 

Vierailija
44/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan sivun luin ja melko erikoisissa kerrostaloissa tuntuu palstalaiset asuvat. Liekö ihan totta nämä vastaukset.

Vierailija
45/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei tässä iässä saisi enää mikään Ok taloon. Työleiri koko pska. Nykytontit kaupunkien lähellä ovat pari metriä talon ympärillä. Siinä sitten tuijotellaan naapureiden pihoihin, makkareihin, olkkariin jne. Riidellään metelistä ja aidan paikasta. Sama juttu uusissa rivareissakin. Vanhoja ei kannata ostaa, kun niissä on niin paljon korjattavaa. Yleensä vielä suora sähkölämmitys.

Asun parinsadan metrin päässä merestä ja uimarantoja on kaksi lähietäisyydellä. Puistoja on ihan kiitettävästi ja luonnontilaista metsää.

Miksi siis viettäisin kerrostaloasunnossani kesän? Aurinkoinen parveke ja iso asunto tarpeeksi ylhäällä, jos laiskottaa ja ilmastointi päälle. Silti yleensä ulos koko päiväksi vaikka syömään tai kahville isolle uimarannalle.

Vierailija
46/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ne vedellään koneilla pois. Tiesitkö että on trimmereitä joilla on helppoa trimmata ahtaakin paikat jos ei ruohonleikkureilla pääse. 

Mihinkä sitten sinä käytät aikaasi. Kuntosaleiilla polkien tyhjää tai tai jollain kuntopoluilla jolkottaen. 

Onko sinulla oikeasti niin suppea maailmankatsomus, että et käsitä että ihmiset voi tehdä vapaa-ajallaan ihan mitä itse huvittaa, eikä sen pitäisi sinua ärsyttää millään tavalla.

Minulla on maailman katsomusta kerrostaloasumisesta rivitaloon ja lopulta omakotitalo asumiseen. 

Kerrostalossa ei ole mitään tekemistä muuta kuin matkustella saastuttaen maapalloa eniten. Matkustelu on kaikken saastuttavinta harrastusta. 

Sitä että tekeekö ihminen mitään hyödyllistä muuta kuin tuhoaa maapalloa niin sillä on kyllä merkitystä valitettavasti vaikka se sinua ärsyttäisi. 

Vierailija
47/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on maailman katsomusta kerrostaloasumisesta rivitaloon ja lopulta omakotitalo asumiseen. 

Kerrostalossa ei ole mitään tekemistä muuta kuin matkustella saastuttaen maapalloa eniten. Matkustelu on kaikken saastuttavinta harrastusta. 

Sitä että tekeekö ihminen mitään hyödyllistä muuta kuin tuhoaa maapalloa niin sillä on kyllä merkitystä valitettavasti vaikka se sinua ärsyttäisi. 

Ok. Itse en juurikaan matkustele, oli asumismuoto mikä hyvänsä. Aika usein retkeilen esim luonnonsuojelualueilla ja kesällä telttailen paljon, heti kun yöt tuosta vähän  lämpenee. Jos se tuhoaa maapallon niin olkoon sitten niin. Mukavia ja rentouttavia hetkiä sinullekin sinne pihatöihin!

Vierailija
48/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekan sivun luin ja melko erikoisissa kerrostaloissa tuntuu palstalaiset asuvat. Liekö ihan totta nämä vastaukset.

Kyllä nuo kerrostalojutut totta on. Millainen käsitys sinulla mahtaa olla kerrostaloasumisesta, jos sinusta on ihmeellistä, että sivistyneet ihmiset tulevat toimeen keskenään ja sietävät erilaista elämää kuin itse elää kuitenkin kaikkien ottaessa naapurit huomioon asumisessaan? Kerrostaloja on hyvin monen kokoisia ja niiden tontteja myös.

Ongelmalähiöissä asuvat sitten ne hieman erikoisemmat tapaukset tai varattomat. Ehkä olet muodostanut käsityksesi niistä lukiessasi. Onko ihan mahdoton ajatus, että keskenään hyvin toimeentulevia ja rapussa tervehtiviä ihmisiä, jotka vielä rupattelevat kevyesti keskenään löytyy niin Helsingin keskustasta ja lähiöistä kuin myös muuallakin Suomessa?

Vierailija
49/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti. Mutta onneksi kesä on lyhyt. Talvella on kiva kun ei oikeastaan tarvitse käydä ulkona. Jos lähtee jonnekin, voi autoon siirtyä sisätiloissa eikä tarvitse ollenkaan käydä kylmässä ja pimeässä ulkona värjöttelemässä.

Vierailija
50/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalon ylimmässä kerroksessa, lasitetulla parvekkeella on oma mukava rauhansa. Ei sieltä kukaan näe kytätä tekemisiä eikä pihan äänetkään ylös asti niin kovasti kuulu. Oman parvekkeen rauhassa on hyvä nauttia aamukahvit ennen töihin lähtöä ja istahtaa hetkeksi lepotuoliin töistä palattua. Ruukuissa ja amppeleissa kasvaa kaikenlaista kaunista ja syötävää. 

Kuulostaa mukavalta. Kaikki ei vaan voi asua ylimmässä kerroksessa, eikä läheskään kaikissa kerrostaloasunnoissa ole edes parvekkeita. 

Vierailija
51/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 vuotta omakotiasumista tarvittiin, että vihdoin näin valon. Nyt on talo myyty ja asumme kerrostalossa. Kaikki kesän työt tontin hoitamisessa ja talven lumityöt, sekä talon huoltaminen, pikkukorjauksineen, on mennyttä aikaa.

Nyt olen vihdoinkin vapaa vain asumaan ja siitä pää tykkää.

Vierailija
52/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Itse en juurikaan matkustele, oli asumismuoto mikä hyvänsä. Aika usein retkeilen esim luonnonsuojelualueilla ja kesällä telttailen paljon, heti kun yöt tuosta vähän  lämpenee. Jos se tuhoaa maapallon niin olkoon sitten niin. Mukavia ja rentouttavia hetkiä sinullekin sinne pihatöihin!

Minä teen jotain luonnon hyväksi kasvattamalla linnuille ruokaa enkä mene vain minne tahansa telttailemaan ja oleilemaan maate jossain teltassa. On sitä parempaakin tekemistä. Tosi turvatonta nukkua teltassa enkä pystyisi nukkumaan sellaisen kankaan alla missään ulkona. 

Vierailija
53/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilen uimarannalle, kaupungille, luontoon. Käydään kävelyillä ja välillä ostetaan jätskit tai istutaan terassille. Usein myös veneillään kun vene on parkissa 2 minuutin kävelymatkan päässä. Istun partsilla ja täyttelen ristikoita. Viihdyn kaupungissa ja kerrostalossa. Oma piha on kiva max 4kk vuodesta, muuten siitä on vain haittaa ja kesälläkin pihan hoito vie liikaa aikaa.

Vierailija
54/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 vuotta omakotiasumista tarvittiin, että vihdoin näin valon. Nyt on talo myyty ja asumme kerrostalossa. Kaikki kesän työt tontin hoitamisessa ja talven lumityöt, sekä talon huoltaminen, pikkukorjauksineen, on mennyttä aikaa.

Nyt olen vihdoinkin vapaa vain asumaan ja siitä pää tykkää.

Minä en lähtisi kerrostaloon asumaan enää mistään hinnasta ellei olisi ihan pakko. Omakotitalossa ei kuulu mitään ääniä yöllä muuta kuin aamulehden tuojan auton ääni. 

Meitä ei ole luotu kerrostalo asumiseen missä ei ole mitään tekemistä. Täällä on aivan ihana rauha jota ei ole kerrostaloissa. 

Vierailija
55/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalon ylimmässä kerroksessa, lasitetulla parvekkeella on oma mukava rauhansa. Ei sieltä kukaan näe kytätä tekemisiä eikä pihan äänetkään ylös asti niin kovasti kuulu. Oman parvekkeen rauhassa on hyvä nauttia aamukahvit ennen töihin lähtöä ja istahtaa hetkeksi lepotuoliin töistä palattua. Ruukuissa ja amppeleissa kasvaa kaikenlaista kaunista ja syötävää. 

Kuulostaa mukavalta. Kaikki ei vaan voi asua ylimmässä kerroksessa, eikä läheskään kaikissa kerrostaloasunnoissa ole edes parvekkeita. 

On ihan oma valinta muuttaa sellaiseen kerrostalohuoneistoon, jossa ei ole parveketta. Itse vietän kesällä paljon aikaa omalla parvekkeella. Luen paljon, välillä neulon tai olen netissä, joskus laitan silmät kiinni ja kuuntelen linnunlaulua. En todellakaan kaipaa omaa pihaa.

Vierailija
56/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen jotain luonnon hyväksi kasvattamalla linnuille ruokaa enkä mene vain minne tahansa telttailemaan ja oleilemaan maate jossain teltassa. On sitä parempaakin tekemistä. Tosi turvatonta nukkua teltassa enkä pystyisi nukkumaan sellaisen kankaan alla missään ulkona. 

Nyt tuo sinun trollaus lähtee käsistä kun on joka asiasta jotain keksittyä nurinaa.

Vierailija
57/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myin rivitaloasuntoni ja muutin kerrostaloon. Halusin eroon pihatöistä ja lumitöistä mutta ennen kaikkea rasittavasta naapurista, jonka vuoksi omalla pihalla ei voinut olla koskaan rauhassa. Jokainen rikkaruohon nyhtökin kommentoitiin. Heti oli aidalla roikkumassa, jos naapurit tulivat ulos omille pihoilleen. Nyt on ihanaa. Parveke laitettu kesäkuntoon. Valoverhoilla saa sinne näkösuojaa, kun haluaa. Kesäkukat ovat kauniita. Kyllä elämä on ihanaa.

Vierailija
58/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään grillailla taloyhtiön pihalla tai muuten vaan touhuta lapsen kanssa siellä. Ihan sama jos joku kyttää. Tykkään myös pari kertaa vuodessa käydä talkoissa. Tosi kivaa porukkaa. Eiköhän jokainen asu siten kun tykkää. Kaikkien kiinnostukset kuitenkin on erilaisia.

Vierailija
59/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla sieltä kerrostalosta pääsee esim uimaan, vaeltamaan, pelaamaan tennistä tai golfia, pyöräilemään, kirjastoon, terassille syömään,  tai mitä nyt tekeekin. Toivottavasti en koskaan menetä mielenkiintoani maailmaan kohtaan, että viihtyisin vaan noin pienellä alueella kuin se oma piha, oli se asumismuoto mikä tahansa.

Vierailija
60/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin mä ihan tykkäänkin, että ihmiset saapi näkyä ja kuulua niitä elämisen ääniä, ni ei tarvii itsekään hipautella munankuorilla. Se on sitä elämää. Jos jonkun mummun päivää elävöittää se, että saa pällistellä meidän touhuja niin siinä pällistelee ja muuten en usko että meissä mitään niin kiintoisaa on, et ketään jaksaa kauheasti kiinnostaa. Kun kaipaa omaa rauhaa niin luonto lähellä, pyörä ja reppu selkään, etsii nätin kallion ja siihen evästämään.