Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teidän pää kestää kerrostalossa asumista kesällä?

Vierailija
12.05.2023 |

Talven vielä ymmärrän kun ulkona ei paljoa vietetä aikaa mutta kesällä ei juuri mitään voi tehdä kun ei ole omaa pihaa missä viettää aikaa. Jos menet pihalle niin kymmeniä ihmisiä kyttää ikkunoissa, mitään tekemistä ei ole kerrostalon pihalla, jos menet puistoon nin siellä on mölyäviä ihmisiä, juoppoja ja ties mitä. Jos menet johonkin järven rantaan tai puistoon niin sinne on matkaa. Ja mitä tekemistä siellä puistossa edes on, istua nurmikolla jalat ja selkä kipeänä?
Kun on omakotitalo tai kesämökki niin voi harrastaa kaikkea eikä ole naapurit kyttäämässä. Miten teidän pää kestää alkeellista kerrostaloelämää?

Kommentit (178)

Vierailija
61/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30 vuotta omakotiasumista tarvittiin, että vihdoin näin valon. Nyt on talo myyty ja asumme kerrostalossa. Kaikki kesän työt tontin hoitamisessa ja talven lumityöt, sekä talon huoltaminen, pikkukorjauksineen, on mennyttä aikaa.

Nyt olen vihdoinkin vapaa vain asumaan ja siitä pää tykkää.

Minä en lähtisi kerrostaloon asumaan enää mistään hinnasta ellei olisi ihan pakko. Omakotitalossa ei kuulu mitään ääniä yöllä muuta kuin aamulehden tuojan auton ääni. 

Meitä ei ole luotu kerrostalo asumiseen missä ei ole mitään tekemistä. Täällä on aivan ihana rauha jota ei ole kerrostaloissa. 

Minä asun kerrostalossa, eikä täällä kuulu mitään ääniä.

Vierailija
62/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksei kestäisi? Ulos pääsee kun haluaa. Vai meinaako aloittaja että kerrostaloasukit on kaikki sekaisin päästään :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on omakotiasuja, joka yrittää etsiä palstalta inspiraatiota loputtomiin pihatöihinsä. Mutta tulikin ihan muunlaista palautetta.

Vierailija
64/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähtee melkein kotiovelta mielettömät luontopolut ja koskimaisemat <3 Rakastan asua nykyisessä asunnossa, joka on silti ihan keskustassa.

Vierailija
65/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen neliön parveke josta olen erottanut puolet aurinkosuojakankaalla varjoisaksi ihanaksi leponurkkaukseksi. Samalla saa yksityisyyttä. Ilman aurinkosuojaa parveke olisi kesällä liian kuuma oleiluun, koska parvekelasit jostain syystä voimistavat auringon säteilyä. Linnut laulaa ja sininen taivas näkyy. Eikä tarvitse nähdä vastapäistä kerrostaloa. Voittaa mökkeilyn, ei hyttysiä ja iso kylpyhuone kuuden metrin päässä.

Vierailija
66/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpötila toki nousee pieni Hekan vuokra asunto ja parveke yli 31 astetta.Olen päivät itä-helsingin meren tannoilla.Iltaa tulen kotia .Toivoen Henkilö joka yhä sama kerostalo rappu Lopetaisi sen parveketupakoinni  illalla Heka vuokra talossa itä Helsinki.Jossa parveketupakointi kielto! Inhotavaa kun rasvassa paistaa ryynimakkaraa,ymm makara.Tuletta ne hajut parvekelle ja siinäkin tupakoi.Lasitkset kinni 1 2 kuukatta ja 24 tuntia.Ymärtämättä hajut nousee rinakaisparvekeisiin kuin ylös sama asia.Yäk. . 

Vierailija
67/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pienkerrostalossa ja meillä on kiva piha ja terassi. Metsäpuisto alkaa pihan takaa. En vaihtaisi tätä mihinkään muuhun asuntoon. 

Vierailija
68/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis kyllä kauheata asua omakotitalossa jos kesällä ei osais tehdä mitään muuta kuin viettää aikaa siinä omalla tontillaan.

Kamalinta oli asua kerrostalossa missä ei ole mitään tekemistä. Omakotitalossa saa tehdä itse ihan kaikki eikä tarvitse maksaa siitä ulkopuolisille. Kasvatan omenapuita, päärynäpuita, aroniaa, saskatoonia, kirsikoita, kirsikkaluumuja, tyrniä yms. kukkivia pensaita ja koko komistuksena valtava hevoskastanja. Mitään kasvintorjunta-aineitä en käytä niin että satoa tulee sitten luojan mukaan ja monet puut huilaavat välillä ja sitten saattaa otollisena aikana tulla iso sato tai ei jonain kesinä tule juurikaan mitään.

Suurina pihlaja koiden aikoina on mennyt koko omena satokin pilalle. Sitten joina kesinä on ollut kunnon onnistunutta satoa. Saskatooni on lintujen kaikken himoitun herkku jonka marjat ne syö jo melkein raakana. Mielelläni kasvatan ruokaa luonnon eläimille joista ne saa herkkuja. Linnut sitten napsii tuholaiseläimiä jotenka ei tarvitse torjunta-aineita. 

Eli jonkinlainen wannabe-luomumaanviljelijä siis? Hienoa, onnea valitsemallesi tielle.

Ei se onnistu ihan keneltä tahansa vaan pitää olla luonnonlahjakkuus. Sama on musikaalisuuden kanssa, ei sekään onnistu keneltä tahansa. Minua koitettiin lapsena pakottaa musikaaliseksi kun se oli joku vanhempien toteutumaton haave mutta eihän siitä mitään tullut. 

Serkkujani koitettiin pakottaa jääkiekkoon kun se oli vanhempien toteutumaton haave. Minä en voi ymmärtää että vanhemmat koittavat valita lapsilleen sellaisia harrastuksia jotka olisivat olleet omia haaveita. 

En ole mikään viljelijä vaan ihan koti harrastelija. Ei kiinnosta mikään matkusteleminen ja saastuttaminen. Vittuiletko sellaisesta jollain wannabe. Tee ihan perässä jos onnistut ja tuskimpa vaan. 

Eikö olekin hyvä kun meitä on erilaisia?

Minä olen säveltäjä ja viihdyn pianoni ääressä. Minulla on myös toinen sisätyö/harrastus/intohimo. Kerrostalossa tykkään asua, merinäköala ja pihatyöt eivät vie aikaa tärkeältä sävellystyöltä.

Lapsena olen asunut omakotitaloissa, saaristossa ja ollut ulkona ihan tarpeeksi, ei ole kaipuuta sellaiseen. Terveyssyistä en viihdy auringossa ja ulkona. Uimassa käyn illalla.

Kirsikat on ihania!

Vierailija
69/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin kiva kerrostaloasunto jossa 20m2 parveke. Kasvatan siellä vihanneksia ja kukkia kesäisin, lueskelen omassa rauhassa ilman että naapuri voi huikkailla tai kurkkia aidan takaa. Lekottelen parvekkeen sohvalla kahvia tai teetä juoden, kesäisin myös aika usein pidetään illalliskutsuja parvekkeella, sinne mahtuu ihan täysikokoinen ruokapöytä. Jokisuisto uimarantoineen ja isoja puistoja ihan vieressä, kaikki palvelut myös mitä kuvitella vain saattaa. Kivoja kahviloita ja ravintoloita kävelymatkan päässä. Kirjasto, teatteri, kauppahalli ja muut kaupat.

Tutut välillä laittavat viestiä kun ovat kaupungilla liikenteessä "käveltiin juuri teidän talon ohi, ehditkö torille kahville?"

Ei ainakaan tässä talossa kuulu naapurista mitään ääniä, ihan rauhassa saa olla.

Ei tulisi mieleenkään muuttaa tästä omakotitaloon. Juuri nytkin loikoilen parvekkeella, söin jäätelön.

Vierailija
70/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käydään mökillä kesällä.

Vierailija
71/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istun omalla lasitetulla parvekkeellani. Luen siellä, juon aamukahvit, joskus syönkin. Naapurit eivät minua häiritse, enkä kaipaa pihaa enkä ulkoilmaa.

Tosi lämmin nyt meidän parvekkeella🤣

Jännää tuo mökkielämän hypetys, kamalasti töitä jos ei naapurissa satu olemaan ihanan avulias yksinäinen isäntämies.

Korpimökissä en viihtyisi, pelkään susia ja karhuja ja eksyneitä kulkureita. Mökkipitäjissä mökit liian lähekkäin, kaiku kantaa veden äärellä kaikki äänet. Alastomat saunojat ja uimarit häiritsivät aikanaan isoisää suuresti, kun hän valitti huomauttivat että käännä katseesi toisaalle. 🤣

Rosvoja vastaan tulee varautua isolla arsenaalilla, pelkkä riistakamera ei riitä. Sääsket, hiiret ja muut jyrsijät  kiusana, ulkohuussit löyhkäävät, puhumattakaan nyt kutsumattomista vieraista.

Vierailija
72/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan kesät autossa Jäämeren rannoilla. Kerrostalo on tukikohta kylmälle ja pimeälle vuodenajalle.

Vierailija
73/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa liikuntaa kun joutuu lähteä kauemmas luontoon, se on ainakin positiivista. Toki se oma piha olisi kiva periaatteessa, mutta käytännössä ei. Olen sinkku (ei varaa tai halua edes omakotitaloon) eikä puutarhahoito ole mun juttuni tosiaankaan. Joten näillä mennään.

Vierailija
74/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kerrostalossa saa olla ihan rauhassa pihamaalla, sillä 90% asukkaista on joko niin vanhoja ja sairaita etteivät koskaan kotoaan poistu tai sitten porukkaa joka viettää lähes koko kesän kesämökeillään.  Enemmän täällä on tilaa olla ja oleskella kuin nykyajan postimerkin kokoisilla omakotitalotonteilla. Ja ihan samoja asioita kerrostalon pihalla voi tehdä kuin omakotitalon pihallakin. Jos joku haluaa vaikka nurmikkoa leikata, niin ei se ole kiellettyä vaikka sen huoltoyhtiö hoitaakin. Jos perunoita haluaa viljellä niin kyllä sekin onnistuu ruukuissa tms. Ja ainahan voi hankkia viljelypalstan 500 metrin päästä jos sellaisen haluaa.

Enemmän ihmettelen miten joku kestää asua omakotitalossa kun siinä on yleensä hitosti kaikkia töitä tehtäväksi joita kerrostalossa ei ole, ja naapurissa asuu kuitenkin toisella puolella mölyävät idiootit ja toisella juopot juoruilijat. Ja jossain läheisyydessä joku joka käyttää moottorisahaa/sirkkeliä yms vähintään joka viikonloppu kukonlaulusta auringonlaskuun. Harvoin tuolla omakotitaloalueella hiljaista on, yleensä hirveä meteli kun kakarat kiljuu trampoliinissa, yksi kaasuttaa mopolla, toinen käyttää lehtipuhallinta, kolmas sitä sirkkeliä.... Ei hetken rauhaa missään.

Vierailija
75/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole vaihtoehtoja. Vai ostatko mulle talon mettän keskeltä?

Vierailija
76/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koskaan näe omakotitalojen pihalla ketään vaikka olisi kuinka kaunis ilma. Trampoliinikin on monessa pihassa mutta koskaan ei näy lapsia hyppimässä siinä.

Mitä te ok-asukit teette kesäisin, oletteko sisällä vai onko teillä jokin piileskelynurkkaus siellä pihalla missä kyyristelette ohikulkijoiden katseilta suojassa?

Sama juttu ihan maaseudulla, koskaan ei näy ihmisiä pihalla.

Vierailija
77/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän kukaan oikea ihminen kerrostaloläävässä asu, mammulit, köyhät ja juopot niissä asuu.

Vierailija
78/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostettiin kiva kerrostaloasunto jossa 20m2 parveke. Kasvatan siellä vihanneksia ja kukkia kesäisin, lueskelen omassa rauhassa ilman että naapuri voi huikkailla tai kurkkia aidan takaa. Lekottelen parvekkeen sohvalla kahvia tai teetä juoden, kesäisin myös aika usein pidetään illalliskutsuja parvekkeella, sinne mahtuu ihan täysikokoinen ruokapöytä. Jokisuisto uimarantoineen ja isoja puistoja ihan vieressä, kaikki palvelut myös mitä kuvitella vain saattaa. Kivoja kahviloita ja ravintoloita kävelymatkan päässä. Kirjasto, teatteri, kauppahalli ja muut kaupat.

Tutut välillä laittavat viestiä kun ovat kaupungilla liikenteessä "käveltiin juuri teidän talon ohi, ehditkö torille kahville?"

Ei ainakaan tässä talossa kuulu naapurista mitään ääniä, ihan rauhassa saa olla.

Ei tulisi mieleenkään muuttaa tästä omakotitaloon. Juuri nytkin loikoilen parvekkeella, söin jäätelön.

Suomeksi, minulla ei ole rahaa muuttaa omakotitaloon, asun siis kerrostalol äävässä.

Vierailija
79/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän kukaan oikea ihminen kerrostaloläävässä asu, mammulit, köyhät ja juopot niissä asuu.

Tämä.

Vierailija
80/178 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kerrostalossa saa olla ihan rauhassa pihamaalla, sillä 90% asukkaista on joko niin vanhoja ja sairaita etteivät koskaan kotoaan poistu tai sitten porukkaa joka viettää lähes koko kesän kesämökeillään.  Enemmän täällä on tilaa olla ja oleskella kuin nykyajan postimerkin kokoisilla omakotitalotonteilla. Ja ihan samoja asioita kerrostalon pihalla voi tehdä kuin omakotitalon pihallakin. Jos joku haluaa vaikka nurmikkoa leikata, niin ei se ole kiellettyä vaikka sen huoltoyhtiö hoitaakin. Jos perunoita haluaa viljellä niin kyllä sekin onnistuu ruukuissa tms. Ja ainahan voi hankkia viljelypalstan 500 metrin päästä jos sellaisen haluaa.

Enemmän ihmettelen miten joku kestää asua omakotitalossa kun siinä on yleensä hitosti kaikkia töitä tehtäväksi joita kerrostalossa ei ole, ja naapurissa asuu kuitenkin toisella puolella mölyävät idiootit ja toisella juopot juoruilijat. Ja jossain läheisyydessä joku joka käyttää moottorisahaa/sirkkeliä yms vähintään joka viikonloppu kukonlaulusta auringonlaskuun. Harvoin tuolla omakotitaloalueella hiljaista on, yleensä hirveä meteli kun kakarat kiljuu trampoliinissa, yksi kaasuttaa mopolla, toinen käyttää lehtipuhallinta, kolmas sitä sirkkeliä.... Ei hetken rauhaa missään.

Joo kaikilla omakotitaloissa asuvilla on nuo mainitsemasi naapurit ja kerrostalossa elämä on auvoa. Ihmettelen suuresti kun täälläkin on jatkuvasti ketjuja kuin kerrostalossa kaikilla menee naapuriin hermo, herttaisiin ihaniin naapureihin.

Sinä olet kateellinen ääli ö.